Chișinău, CEC – Astăzi, 20 noiembrie 2015, Comisia Electorală Centrală (CEC) a organizat o întrunire dedicată celor 18 ani de la adoptarea Codului electoral al Republicii Moldova, dar și 18 ani de activitate permanentă a Comisiei.
În cadrul întrunirii, dr. Iurie Ciocan, președintele CEC, a punctat realizările Comisiei obținute în perioada de referință, dar și în cadrul actualei componențe a Comisiei. La eveniment au participat reprezentanți ai corpului diplomatic acreditat în Republica Moldova, parteneri de dezvoltare ai CEC.
Comisia Electorală Centrală a fost creată în baza Codului electoral, adoptat la 21 noiembrie 1997. Scopul principal pentru care a fost înființată autoritatea electorală ierarhic superioară în stat este realizarea politicii electorale în scopul unei bune organizări și desfășurări a alegerilor, pentru supravegherea și controlul respectării prevederilor legale privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale.
Începînd cu anul 1997 și pînă în prezent, Codul electoral a fost modificat în baza a 49 de legi, prin care s-au adus îmbunătățiri procedurilor electorale aplicate, racordarea lor la standardele internaționale, sporirea competențelor Comisiei.
Vă prezentăm mai jos date privind evoluția Comisiei pe parcursul anilor 1997-2015.
Activitatea Comisiei Electorale Centrale (1997-2015)
Pînă în anul 1997 au fost formate ad-hoc 4 Comisii Electorale Centrale.
În perioada 1997-2015 Comisia Electorală Centrală a avut 4 componențe, constituite din 9 membri cu drept de vot deliberativ:
Comisia Electorală Centrală 1997-2015
|
1997-2003 |
2003-2005 |
2005-2011 |
2011-2015
|
Membri permanenți |
3 |
4
|
3 |
3 |
Membri nepermanenți |
7
|
6 |
6 |
7
|
Total: 39 membri (13 permanenți 26 nepermanenți) |
10 |
10 |
9 |
10 |
Organizarea și desfășurarea alegerilor și referendumurilor
Începînd cu anul 1997 și pînă în prezent, CEC a organizat 13 scrutine naționale, dintre care:
Iar în actualul mandat al CEC:
Perioada |
Nr de hotărîri adoptate |
1997-2015 |
8098 |
2011-2015 |
4312 |
Perioada |
Ședințe desfășurate |
1997-2015 |
762 |
2011-2015 |
303 |
ACTIVITATEA COMISIEI ELECTORALE CENTRALE ÎN PLAN INTERNAȚIONAL
CEC este membru:
În perioada 2014-2015 CEC a deținut președinția ACEEEO și a organizat cea de-a 24 conferință anuală și Adunarea Generală a Asociației Oficialilor Electorali din Europa. Asociația este o organizaţie regional independentă a organismelor de management electoral ce întrunește reprezentanți ai autorităţilor electorale din 24 state din Europa.
Acorduri de colaborare – semnate 13
Parteneri de dezvoltare:
Realizări pe durata mandatului CEC 2011-2015
- Planificarea Strategică: Planul strategic pentru anii 2012-2015 – document complex care trasează priorităţile de dezvoltare, precum şi obiectivele generale şi specifice necesare pentru realizarea acestor priorităţi. Au fost definite misiunea (exercitare drepturi electorale de către cetăţenii RM), viziunea (instituţie deschisă, transparentă şi profesionistă), valorile (integritate, imparţialitate, independenţă, transparenţă, responsabilitate, profesionalism, credibilitate, receptivitate) CEC. În plan au fost prezentate direcţiile de dezvoltare pentru 4 ani, precum şi obiectivele strategice ale CEC:
- Restructurarea Aparatului CEC- Statul de personal extins de la 4 angajați la circa 40. Au fost create structuri noi: Auditul intern, Direcţia gestionare liste electorale şi tehnologii informaţionale, Direcţia analiză şi documentare. Subdiviziunile sînt mult mai bine definite şi direcţionate în ceea ce priveşte atribuţiile lor, iar spectrul activităţilor desfăşurate de către CEC a fost mărit şi diversificat.
- independenţă logistică și cea financiară;
- Crearea Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral cu statut de instituţie publică, constituit pe lîngă CEC în scopul instruirii şi calificării funcţionarilor electorali, inclusiv a persoanelor din Registrul funcţionarilor electorali, perfecţionării profesionale continue a acestora, subiecţilor implicaţi în procesul electoral din Republica Moldova, precum şi altor persoane interesate. Din momentul fondării, CICDE a instruit circa 40 000 persoane.
- Îmbunătăţirea transparenţei CEC. În anul 2012, CEC a extins categoriile de informaţii plasate pe pagina sa web. Astfel, pe sait poate fi găsită varianta electronică a corespondenţei de intrare/ieşire a CEC şi toate procesele verbale ale şedinţelor comisiei. Toate ședințele CEC sunt publice, dar și transmise în regim on-line pe pagina oficială a instituției. În 2013 a fost modelată pagina web oficială a instituției.
- Reforma finanţării partidelor politice: A fost pregătit şi promovat de către Parlament o serie de amendamente la legislația ce reglementează finanţarea partidelor politice și a campaniilor electorale. CEC a elaborat şi a aprobat un model nou al raportului financiar al partidelor politice, care urmăreşte creşterea transparenţei şi corectitudinii acestui proces. Noile modificări legislative au intrat în vigoare în luna aprilie curent, în preajma alegerilor locale generale din acest an. Alte reglementări ce țin de finanțarea partidelor politice de la bugetul de stat, urmează să fie aplicate începînd cu data de 1 ianuarie 2016.
-Uniformizarea echipamentelor de logistică electorală. Legislația națională pune în sarcina autorităților publice locale dotarea secțiilor de votare cu cabine, urne de vot și alte materiale necesare, iar organelor electoralele revine atribuția de a amenaja corespunzător localurile secțiilor de votare în vederea organizării în bune condiții a procesului electoral. Către alegerile parlamentare din noiembrie 2014, CEC a reușit să doteze centralizat toate secțiile de votare cu urne și cabine de vot de model nou, în conformitate cu standardele internaționale din domeniu.
-Certificarea internațională ISO. Pentru creșterea credibilității și eficientizarea procesului electoral, CEC a implementat în cel de-al doilea semestru al anului 2013, un Sistem Integrat de Management al Calității și Securității Informației în conformitate cu standardele internaționale ISO 9001:2008 în domeniul managementului calităţii şi standardul de calitate ISO 27001:2013 în domeniul securităţii informaţiei. Astfel, la 4 august 2014 CEC a obținut pentru prima dată certificatele de conformitate a standardelor internaționale enunțate pentru domeniul de activitate declarat: Organizarea și desfășurarea alegerilor. În acest an, în perioada 4-5 iunie, a fost efectuat un audit de supraveghere, în cadrul căruia s-a evaluat menținerea Sistemului.
-Implementarea sistemelor informaționale. Începînd cu anul 2011 a fost pilotat SIAS Alegeri.
Pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014, a fost folosit, pentru prima dată la nivel național, Registrul de Stat al Alegătorilor, care reprezintă un sistem informațional unic integrat de evidență a alegătorilor din Republica Moldova. Odată implementat, Registrul ne-a permis să avem listele electorale mult mai curate și mai corecte, să analizăm datele despre alegători.
Pentru alegerile parlamentare din 2014, din bugetul de stat au fost achiziționate 4200 de laptopuri, cîte 2 pentru fiecare secție de votare. În ziua alegerilor, operatorii au marcat în sistem prezența la vot a alegătorilor, iar la finele zilei au transmis datele preliminare.
Au fost utilizate la scară largă modulele “Pregătirea alegerilor” și “Concurenți electorali” ce au permis buna organizare a proceselor premergătoare zilei alegerilor. Modulul “Prezența la vot” ne-a permis să avem informații operative despre prezența la vot a alegătorilor, precum și transmiterea rezultatelor preliminare din secții .
Îmbunătățirea infrastructurii IT – crearea Data-centru a CEC și înnoirea echipamentelor de rețea și stocare a datelor din camera de servere.
Către alegerile locale generale din iunie 2015 s-a decis externalizarea modulelor date din SIAS “Alegeri” și a avut loc o optimizare a sistemului și a infrastructurii tehnologiilor informaționale ale CEC.
A fost creat modulul „Rotație”, care permite gestionarea informațiilor despre candidații la funcțiile de consilier (sătesc, orășenesc, raional, municipal), precum și deputat în Parlamentul RM.
-Accesibilitatea procesului electoral. O atenție deosebită CEC acordă accesibilității persoanelor cu dizabilități la procesul electoral. Pentru aceasta:
-Crearea Call-Centrului. Pentru alegerile parlamentare din 2014 a fost creat, în premieră, un Centru de Apel, operatorii căruia au acordat asistență alegătorilor privind procedura de votare, dar și persoanelor responsabile de listele electorale din cadrul autorităților publice locale, membrilor organelor electorale inferioare, etc.
-Elaborarea și aprobarea Strategiei de comunicare a CEC 2014-2018. Documentul reprezintă o îndrumare generală cu privire la modalitatea de comunicare a CEC cu alegătorii, mass-media și actorii-cheie, inclusiv partidele politice, Parlamentul, societatea civilă, partenerii de dezvoltare, etc și identifică mecanisme de organizare a realizării obiectivelor propuse referitoare la comunicare.
-Realizarea auditului de gen. CEC a fost prima instituție publică care a realizat, în anul 2013, grație suportului oferit de PNUD Moldova, un audit de gen al procesului electoral. Scopul acestuia fiind de a stabili cît care sunt cele mai importante provocări în domeniul electoral privite sub perspectiva egalităţii de gen și cum activitatea CEC ar putea contribui mai eficient la sporirea nivelului egalităţii de gen în procesul electoral.
-Premierea CEC-ului pentru realizări remarcabile în activitatea de promovare a implicării cetăţenilor în procesul electoral, în cadrul “Galei Premiilor Electorale Internaționale” la categoria „Citizens Engagement” („Premiul privind Implicarea Cetăţenilor”). Evenimentul a avut loc la 4 decembrie 2013, în Kuala Lumpur, Malaezia.
De asemenea, președintele CEC a menționat despre planurile de viitor ale Comisiei, însumate în proiectul Planului strategic al CEC pentru anii 2016-2019, printre care:
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md