H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. CEC-9/ALN2018/3 din 27 aprilie 2018 a dlui Valeriu Munteanu, candidat la funcția de primar general al mun. Chișinău din partea Partidului Liberal
Pe data de 27 aprilie 2018, dl Valeriu Munteanu, candidat la funcția de primar general al mun. Chișinău din partea Partidului Liberal, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-9/ALN2018/3, prin care cere:
1. Solicitarea de la Consiliului electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău (în continuare – CECEMC) a actelor depuse de concurentul electoral Silvia Radu, în special a listelor de subscripție.
2. Reverificarea în totalitate a listelor de subscripție în vederea stabilirii cu exactitate a modului de colectare a semnăturilor prin:
- contrapunerea datelor angajaților/funcționarilor structurilor publice cu cele prezentate;
- înaintarea demersurilor către instituțiile centrale și locale, precum și întreprinderile de stat și municipale în vederea furnizării datelor despre angajați, în special Regia Transport Electric, Institutul Mamei și Copilului, ÎS ”Franzeluța”, Agenția Servicii Publice etc.;
- declararea nulă și neavenită a listelor completate de o singură persoană și a celor instituționale colectate prin utilizarea resurselor administrative.
3. Adoptarea unei hotărîri privind constatarea ca fiind neîntemeiată hotărîrea nr.21 din 24 aprilie 2018 a CECEMC ”Cu privire la înregistrarea candidatului independent la funcția de primar general al mun. Chișinău, dnei Silvia Radu, la alegerile locale noi din 20 mai 2018, a persoanei cu drept de vot consultativ în cadrul CECECMC și a persoanei responsabile de finanțe (trezorier)”.
4. Înaintarea unei acțiuni la instanța de judecată în vederea anulării înregistrării dnei Silvia Radu în calitate de candidat la funcția de primar general al mun. Chișinău la alegerile locale noi din 20 mai 2018.
5. Tragerea la răspundere juridică a conducătorilor instituțiilor centrale și locale, precum și întreprinderilor de stat și municipale care au impus forțat funcționarii și angajații structurilor publice să semneze în favoarea susținerii dnei Silvia Radu la funcția de primar general al mun. Chișinău, inclusiv a conducerii Partidului Democrat din Moldova, ca inițiator și organizator al respectivelor acțiuni ilegale.
În motivarea contestației, autorul susține că la colectarea semnăturilor, dna Silvia Radu a utilizat resurse administrative prin impunerea angajaților din diverse instituții și întreprinderi de stat, inclusiv municipale, de a semna în listele de subscripție, fapt care, în opinia contestatarului, se atestă din reportajele difuzate de mass-media.
De asemenea, contestatarul susține că mai multe liste de subscripțiile au fost completate de colectori (rubricile Numele/Prenumele/Anul nașterii/Domiciliu/Actul de identitate), ceea ce contravine prevederilor art.47 alin.(4) din Codul electoral și pct.17 din Regulamentul privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2682 din 1 octombrie 2014. Totodată, contestatarul relevă că, neavînd accesul la listele completate în favoarea candidatului Silvia Radu, consideră judicios ca acestea să fie reverificate de Comisie.
Prin referința, înregistrată cu nr.CEC-7/7671 din 30 aprilie 2018, dna Silvia Radu, în calitate de candidat independent la funcția de primar general al mun. Chișinău a solicitat respingerea contestației ca neîntemeiată și lipsită de probe.
Analizînd materialele cauzei, Comisia constată următoarele.
De fapt, prin înaintarea contestației autorul solicită reverificarea dosarului depus de dna Silvia Radu în vederea înregistrării în calitate de candidat la funcția de primar general al mun. Chișinău, în special a listelor de subscripție. Comisia atrage atenția că, în calitatea sa de organ electoral ierarhic superior, ea verifică legalitatea hotărîrilor organelor electorale inferioare, prin urmare reexaminarea dosarului pretendentului la statutul de candidat în alegeri locale, în lipsa de probe, este o atribuție improprie Comisiei, or anume consiliul electoral, în condițiile art.29 lit.f), art.46 alin.(1), art.49 alin.(1) din Codul electoral, este abilitat cu funcția de a examina dosarul pretendentului. Prin urmare, potrivit art.26 alin.(1) lit. m), art.71 alin.(1), alin.(5) și art.73 alin.(2) din Codul electoral, Comisia verifică legalitatea actelor/acțiunilor consiliilor electorale în baza contestațiilor ce se bazează pe probe.
Astfel, se remarcă faptul că autorul contestației nu a adus probe concrete în susținerea solicitărilor înaintate, acestea fiind întemeiate pe reportaje mass-media (nefiind numite) din care izvorăsc concluziile contestatarului referitoare la utilizarea resurselor administrative și nerespectarea condițiilor de întocmire a listelor de subscripție, care, în lipsă de probe, reprezintă doar presupuneri declarative, prin urmare, argumentarea obiectului contestației rămîne neîntemeiată. În aceste circumstanțe, solicitările contestatarului privind reverificarea listelor de subscripție nu pot fi acceptate, ele fiind nu numai neîntemeiate, ci și improprii atribuțiilor Comisiei în acest sens.
În ceea ce privește solicitarea contestatarului de a înainta acțiunea în instanța de judecată în vederea anulării înregistrării dnei Silvia Radu în calitate de candidat la funcția de primar general al mun. Chișinău la alegerile locale noi din 20 mai 2018, Comisia relevă că, în conformitate cu art.75 alin.(5) din Codul electoral, în cazul alegerilor locale, o asemenea solicitare, în cazul existenței temeiurilor, urmează a fi înaintată de către consiliul electoral. Mai mult, remarcăm că înaintarea unei asemenea solicitări reprezintă un drept al organului electoral și nicidecum o obligație, iar în cazul în care organul electoral își exercită un asemenea drept, temeinicia acestuia deja se examinează de instanța de judecată.
Avînd în vedere constatările expuse supra, Comisia consideră irelevant de a se pronunța pe marginea altor solicitări ale contestatarului, contestația urmînd a fi respinsă ca neîntemeiată.
Pentru motivele arătate și în conformitate cu art.18 alin.(2), art.29 lit.f), art.46 alin.(1), art.49 alin.(1), art.71 alin.(1), (5), art.73 alin.(2), art. 75 alin.(5) din Codul electoral și pct.26 lit.b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 04 mai 2018
Nr. 1586
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md