H O T Ă R Î R E
cu privire la cererea prealabilă nr. CEC-9/264 din 21 octombrie 2013
depusă de domnul Culev Anatolii
La 1 octombrie 2013, Comisia Electorală Centrală a adoptat hotărîrea nr. 2193 prin care a ridicat mandatul consilierului Culev Anatolii, ales pe lista Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Consiliul orăşenesc Ceadîr-Lunga, UTA Găgăuzia. Hotărîrea a fost adoptată în urma sesizării Comisiei de către Oficiul teritorial Comrat al Cancelariei de Stat privind starea de incompatibilitate a respectivului consilier, în sesizare făcîndu-se trimitere la art. 7 alin. (1) lit. c) din Legea nr.768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local, conform căreia mandatul alesului local este incompatibil cu calitatea de angajat în subdiviziunile autorităţilor administraţiei publice locale (aparatul preşedintelui raionului, primărie şi preturile municipiului Chişinău, direcţii, secţii şi alte subdiviziuni). Sesizarea a fost însoţită de acte confirmative care atestau faptul că domnul Culev Anatolii, fiind consilier, ocupa simultan funcţia de jurist în Primăria oraşului Ceadîr-Lunga în baza contractului individual de muncă nr.12 din 1 martie 2013.
La 21 octombrie 2013 domnul Culev Anatolii a depus la Comisia Electorală Centrală o cerere prealabilă, însoţită de documente, prin care solicită anularea în totalitate a hotărîrii CEC nr. 2193, invocînd prevederile hotărîrii Curţii Constituţionale nr. 19 din 16 iulie 2013, pentru controlul constituţionalităţii unor prevederi ale art. 7 din Legea 768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local, în redacţia Legii nr. 168 din 11 iulie 2012. În cerere domnul Culev Anatolii spune că despre incompatibilitatea funcţiei nu a fost înştiinţat şi nimeni nu i-a solicitat opinia.
Examinînd cererea prealabilă şi materialele anexate, Comisia menţionează următoarele.
Domnul Culev Anatolii, deţinînd mandatul de consilier în Consiliul orăşenesc Ceadîr-Lunga, UTA Găgăuzia, a fost angajat prin cumul în calitate de jurist în cadrul Primăriei pentru perioada 20.04.-31.12.2012 prin decizia primarului nr. 31-p din 20.04.2012. Totodată, părţile au încheiat Contractul individual de muncă nr. 11 pe o durată determinată. Ulterior, termenul contractului şi cuantumul remunerării au fost modificate prin 3 acorduri suplimentare: nr. 1 din 28.12.2012, încheiat pe perioada 01.01.-28.02.2013, nr. 2 din 01.03.2013 prin care a fost prelungit termenul contractului pînă la 31.03.2013 şi nr. 3 durata căruia este 01.04.-31.12.2013. Totodată, la 1 martie 2013, părţile au încheiat un alt contract individual de muncă nr.12 pe perioada 01.03.-31.03.2013, fiind stabilită şi clauza de retribuire a muncii. Iar începînd cu 1 aprilie 2013, conform dispoziţiei primarului oraşului Ceadîr-Lunga, domnul Culev Anatolii îndeplineşte obligaţiunile funcţiei de jurist al primăriei, pe durata concediului medical al funcţionarului permanent.
În urma celor menţionate se reţine că raporturile juridice între părţi au apărut încă din 2012 şi cu toate că prevederile privind incompatibilităţile aleşilor locali au intrat în vigoare în luna septembrie 2012, părţile nu au încetat raporturile de muncă, ba din contra au semnat acorduri suplimentare. La fel, a fost ignorată şi prevederea alin. (1) al art. 8 al Legii 768/2000, conform căreia legiuitorul pune în sarcina consilierului obligativitatea de a înlătura starea de incompatibilitate în termen de 30 de zile din momentul apariţiei acesteia.
Referinţa domnului Culev Anatolii la faptul că nu a fost înştiinţat despre incompatibilitatea funcţiei şi nimeni nu i-a solicitat opinia nu poate fi reţinută, deoarece legislaţia în vigoare nu prevede în acest sens o procedură prealabilă, bazîndu-se pe buna credinţă a alesului local.
Cît priveşte trimiterea făcută de domnul Culev Anatolii la hotărîrea nr. 19 a Curţii Constituţionale din 16 iulie 2013, atragem atenţia că la punctul 2 din hotărîrea sa Curtea a recunoscut constituţionale sintagma „de angajat în subdiviziunile autorităţilor administraţiei publice locale …” de la lit.c) şi prevederile literei d) a art.7 alin. (l) din Legea nr. 768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local, în redacţia Legii nr.168 din 11 iulie 2012, astfel cum au fost interpretate prin Legea nr.263 din 16 noiembrie 2012, în măsura în care acestea nu se aplică aleşilor locali, care și-au obținut mandatul în urma alegerilor locale desfășurate pînă la data intrării în vigoare a Legii nr.168 din 11 iulie 2012 pentru modificarea Legii nr.768 -XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local – 14 septembrie 2012, precum și candidaților supleanți, prin aceasta explicînd modalitatea de punere în aplicare în timp a modificărilor operate în legea sus-menţionată şi că ele nu sînt aplicabile situaţiilor de incompatibilitate apărute pînă la intrarea în vigoare a modificărilor.
Prin urmare, la momentul încheierii acordurilor suplimentare între acest consilier şi primar, încheierii contractului nr. 12, inclusiv la data emiterii dispoziţiei primarului – 01 aprilie 2013, în temeiul căreia a intrat în exercitarea funcţiei de jurist al Primăriei, care are statut de funcţie publică (incompatibilă conform legii), Legea nr.168 din 11 iulie 2012 pentru modificarea Legii nr.768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local era în vigoare şi, respectiv, opozabilă consilierului în cauză.
Avînd în vedere cele expuse şi în conformitate cu prevederile art.18 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
Se respinge cererea prealabilă nr. CEC-9/264 din 21 octombrie 2013 depusă de domnul Culev Anatolii.
Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 14 noiembrie 2013
Nr. 2295
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md