Cu privire la modificarea şi completarea Concepţiei reflectării campaniei electorale pentru alegerile parlamentare de către instituţiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin hotărârea nr. 608 din 6 ianuarie 2005 şi a Regulamentului Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova a campaniei electorale pentru alegerea Parlamentului, aprobat prin hotărârea nr. 613 din 8 ianuarie 2005
în legătură cu propunerile adresate Comisiei Electorale Centrale din partea Consiliului Coordonator al Audiovizualului, a Companiei publice "Teleradio "- Moldova", precum şi numeroasele solicitări ale concurenţilor electorali şi în conformitate cu art. 18 alin. (2) din Codul electoral, Comisia Electorală Centrală HOTĂRĂŞTE:
I. Concepţia reflectării campaniei electorale pentru alegerile parlamentare de către instituţiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 608 din 6 ianuarie 2005 se modifică şi se completează, după cum urmează:
1. La pct. 23: cuvintele "nu mai mult de" se exclud; cuvintele "cu excepţia zilei de duminică" se înlocuiesc cu textul ". în conformitate cu propunerile parvenite de la Consiliul Coordonator al Audiovizualului din 23 februarie 2005, suplimentar concurenţilor electorali sunt acordate câte 90 min. zilnic pentru dezbateri electorale".2. La pct. 25, cuvintele "7 zile calendaristice" se substituie prin cuvintele "12 ore".3. La pct. 41, după cuvintele "ale audiovizualului" se introduc cuvintele "încadrate în reflectarea campaniei electorale", mai departe după text.4. La pct. 46, cuvintele "tratate ca ştiri de presă" se înlocuiesc cu textul "difuzate în gen de reportaj pe principiile egalităţii tuturor concurenţilor electorali şi vor fi puse pe post câte 5 ştiri într-o ediţie informativă în ordinea prezentării cererilor".II. Regulamentul Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova a campaniei electorale pentru alegerea Parlamentului, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 613 din 8 ianuarie 2005, cu modificările ulterioare se modifică şi se completează, după cum urmează: 1. La pct. 30: cuvintele "nu mai mult de" se exclud;cuvintele "cu excepţia zilei de duminică" se înlocuiesc cu textul ".Suplimentar sunt acordate câte 90 min. zilnic pentru dezbateri electorale".2. La pct. 32, cuvintele "7 zile" se substituie prin cuvintele "12 ore".III. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării.
Preşedintele Comisiei Electorale Centrale Petru RAILEAN
SecretarulComisiei Electorale Centrale Valentin VIZANT
Chişinău, 23 februarie 2005Nr. 892
APROBAT APROBATprin Hotărârea Comisiei prin Hotărârea Consiliului Electorale Centrale Coordonator al Audiovizualuluinr. 608 din 06 ianuarie 2005 nr. 01 din 04 ianuarie 2005 C O N C E P Ţ I A reflectării campaniei electorale pentru alegerile parlamentare de către instituţiile audiovizualului din Republica Moldova
I. Dispoziţii generale
1. Actele legislative şi normative de bază care reglementează activitatea instituţiilor audiovizualului în cadrul campaniei electorale pentru alegerea deputaţilor în Parlamentul Republicii Moldova (în continuare - alegeri parlamentare) sînt: - Constituţia Republici Moldova; - Codul electoral nr.1381"-XIII din 21 noiembrie 1997, cu modificările ulterioare (în continuare "- Codul electoral); - Legea audiovizualului nr. 603 din 03 octombrie 1995, cu modificările ulterioare (în continuare "- Legea audiovizualului); - Legea nr.982 din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie; - Legea nr. 1320 din 26 iulie 2002 cu privire la instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio "- Moldova", cu modificările ulterioare; - actele normative internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte; - prezenta Concepţie. 2. Concepţia stabileşte modul, standardele şi principiile generale de reflectare a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare în instituţiile audiovizualului. 3. Concepţia are scopul să asigure respectarea principiilor unei reflectări echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare de către instituţiile audiovizualului, protejarea libertăţii de exprimare, stabilirea unor norme obligatorii pentru aplicarea în practică a acestor principii de către jurnalişti, concurenţii electorali, oamenii politici şi instanţele judecătoreşti, antrenaţi în campania electorală. 4. Principiile reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare sînt obligatorii şi pentru instituţiile audiovizualului din alte ţări, care au acces legal în spaţiul informaţional al Republicii Moldova. 5. în baza prezentei Concepţii, timp de 5 zile după aprobarea ei de către Comisia Electorală Centrală, instituţiile audiovizualului elaborează şi adoptă Reglementări interne de reflectare a campaniei electorale parlamentare şi le prezintă timp de 2 zile Comisiei Electorale Centrale şi Consiliului Coordonator al Audiovizualului.
6. Reglementările interne ale instituţiei audiovizualului vor stabili:- programul emisiunilor cu caracter electoral;- condiţiile de rezervare a timpului de antenă gratuit şi a timpului de antenă contra plată;- orarul timpului de antenă gratuit şi orarul timpului de antenă contra plată; - condiţiile tehnice necesare pentru difuzarea spoturilor publicitare;- taxa pentru timpul de antenă contra plată; - modul de evidenţă a timpului de antenă acordat concurenţilor electorali;- principiul de programare şi acordare a timpului de antenă; 7. Reglementările interne ale Instituţiei publice Naţionale a Audiovizualului Compania "Teleradio "- Moldova" se adoptă de Consiliul de observatori. Reglementările interne ale celorlalte instituţii ale audiovizualului se adoptă de administraţiile acestora. 8. Instituţiile publice ale audiovizualului vor difuza gratuit materialele parvenite de la Comisia Electorală Centrală, alte materiale ce ţin de educaţia civică a alegătorilor, inclusiv spoturi publicitare cu caracter electoral general. 9. Materialele concurenţilor electorali, ce conţin agitaţie electorală nu pot fi însoţite de comentarii redacţionale, nici însoţite de titluri, fotografii, desene necoordonate cu concurenţii electorali respectivi. 10. Rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală vor fi însoţite de următoarele informaţii: - denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul; - data sau intervalul de timp în care a fost efectuat sondajul şi metoda utilizată; - dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare; - cine a solicitat şi cine a plătit sondajul. 11. în campania electorală instituţiile audiovizualului sînt în drept să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie, cu excepţia perioadei de 10 zile calendaristice care precede data alegerilor şi în însăşi ziua alegerilor. în ziua alegerilor, pînă la ora 21.00, se interzice difuzarea rezultatelor chestionării alegătorilor privind votarea "pro" sau "contra" sau nevotarea concurenţilor electorali. 12. Instituţiile audiovizualului, publice şi private, vor evita prezentarea oricărei participări a concurenţilor electorali la evenimente sportive, emisiuni de divertisment, emisiuni concurs, talk-show-uri, cu excepţia emisiunilor cu caracter electoral. 13. Litigiile apărute între concurenţii electorali şi instituţiile audiovizualului, publice sau private, sînt soluţionate de către Comisia Electorală Centrală şi Consiliul Coordonator al Audiovizualului în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova. Deciziile Comisiei Electorale Centrale şi ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului pot fi atacate în instanţa de judecată în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova. 14. Instituţiile audiovizualului acordă concurenţilor electorali dreptul la replică, sau rectificare, potrivit Hotărârii Comisiei Electorale Centrale în cel mult 48 de ore de la data adoptării acesteia. Ultima zi de utilizare a dreptului la replică se stabileşte ziua de vineri precedentă zilei alegerilor. II. Agitaţia electorală prin intermediul instituţiilorpublice şi private ale audiovizualului 15. Emisiunile cu caracter electoral vor fi programate în orele de maximă audienţă şi vor fi evidenţiate prin mijloace acustice şi/sau vizuale pentru identificarea şi separarea lor de alte emisiuni. 16. Instituţiile audiovizualului, publice sau private, desemnează prin ordin o persoană care coordonează toată activitatea electorală a instituţiei în perioada campaniei electorale.Numele de familie, telefoanele de serviciu şi de la domiciliu, faxul şi adresa electronică a responsabilului se comunică Comisiei Electorale Centrale şi Consiliului Coordonator al Audiovizualului.17. Spoturile radiofonice sau televizate gratuite se realizează cu forţele proprii ale concurenţilor electorali, sau pot fi realizate cu concursul postului de radio sau de televiziune, cu punerea la dispoziţie a studioului pentru emisie în direct. Durata spotului publicitar, publicat gratuit sau contra plată, va fi de cel puţin 30 de secunde.18. La solicitarea concurenţilor electorali, instituţiile audiovizualului pot oferi, contra plată, în conformitate cu tarifele în vigoare, servicii de filmare, înregistrare, montare, sonorizare, grafică computerizată, pentru realizarea spoturilor publicitare electorale.19. Instituţiile audiovizualului sînt obligate să asigure confidenţialitatea materialelor electorale pînă la difuzarea acestora.Pun. 19 completat prin HOT. nr. 714 din 25 ianuarie 2005.20. Limba de difuzare a spoturilor publicitare şi a materialelor cu conţinut electoral este stabilită de concurentul electoral, sau persoana âmputernicită de el pentru relaţiile cu presa. 21. Responsabilitatea pentru conţinutul spoturilor publicitare şi al materialelor cu caracter electoral revine concurentului electoral.22. înregistrările emisiunilor cu caracter electoral sînt păstrate pe întreaga perioadă a campaniei electorale, plus 3 luni după încheierea campaniei electorale. în caz de litigiu, care se soluţionează pe cale judecătorească "- pînă la adoptarea deciziei definitive a instanţei de judecată. III. Dezbaterile electorale
23. Instituţiile publice ale audiovizualului sînt obligate, iar instituţiile private sînt în drept să organizeze pe parcursul întregii campanii electorale dezbateri publice în condiţii echitabile pentru toţi concurenţii electorali. Dezbaterile vor fi organizate numai după expirarea termenului prevăzut de Codul electoral pentru înregistrarea concurenţilor electorali. Instituţiile audiovizualului pot oferi pentru dezbaterile electorale 120 de minute pe săptămînă pentru una sau mai multe emisiuni. în conformitate cu propunerile parvenite de la Consiliul Coordonator al Audiovizualului din 23 februarie 2005, suplimentar concurenţilor electorali sunt acordate câte 90 de minute zilnic pentru dezbateri electorale. Acest timp poate fi utilizat pentru una sau mai multe emisiuni. Pct. 23 modificat şi completat prin HOT. nr. 892 din 23 februarie 2005.24. La dezbaterile electorale participă concurenţii electorali sau reprezentanţii lor. Tematica dezbaterilor electorale este stabilită de instituţia audiovizualului, în urma consultărilor prealabile cu concurenţii electorali.25. Concurenţii electorali vor fi invitaţi la dezbaterile electorale în formă scrisă, cu 12 ore înainte de punerea pe post a fiecărei emisiuni, toţi âmpreună sau în grupuri, formate în baza unuia dintre următoarele criterii:- ordinii de prezentare la instituţia audiovizualului a cererilor concurenţilor electorali;- ordinii de înregistrare a concurenţilor electorali la Comisia Electorală Centrală;- ordinii alfabetice a concurenţilor electorali;- prin tragere la sorţi.Pct. 25 modificat şi completat prin HOT. nr. 892 din 23 februarie 2005.26. Refuzul de a participa ori absenţa unui sau câtorva concurenţi electorali la dezbateri se dau publicităţii şi nu constituie temei pentru anularea sau suspendarea emisiunii. în cazul neparticipării unui sau câtorva concurenţi electorali timpul rezervat lor este scos din volumul total al emisiei şi nu se recuperează.27. Regulile de desfăşurare a dezbaterilor şunt aduse la cunoştinţa concurenţilor electorali odată cu invitaţia de participare şi la începutul emisiunii de dezbateri electorale.28. Instituţiile audiovizualului vor asigura, prin mijloace audio sau video, cronometrarea timpului într-un mod uşor sesizabil atât de participanţi, cât şi de public.29. în emisiunile de dezbateri electorale nu se admite difuzarea materialelor publicitare în general şi a celor cu caracter electoral în special. 30. în timpul dezbaterilor publice, concurenţii electorali âşi exprimă liber opiniile. Totodată, se interzice:- incitarea la destabilizarea ordinii publice, a securităţii persoanelor şi a bunurilor materiale;- aplicarea modalităţilor de exprimare care pot prejudicia demnitatea umană şi onoarea; - periclitarea secretelor protejate de lege;- recurgerea la orice modalitate de exprimare care are ca efect defăimarea celorlalţi candidaţi sau a reprezentanţilor acestora;- combinarea de culori şi/sau sunete, care evocă simbolurile naţionale ale Republicii Moldova ori ale altui stat;- utilizarea documentelor vizuale sau sonore în care apar personalităţi istorice din Moldova şi de peste hotare. 31. Realizatorii şi moderatorii emisiunilor de dezbateri electorale au următoarele obligaţii:- să fie imparţiali;
- să asigure echilibrul necesar desfăşurării emisiunii, oferind fiecărui participant la discuţii posibilitatea de prezentare a opiniilor sale;- să formuleze clar întrebările, fără a fi tendenţioase sau părtinitoare;- să asigure menţinerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale şi a tematicii stabilite;- să intervină atunci cînd, prin comportamente sau exprimări, invitaţii încalcă prevederile capitolului III punctul 30, în cazul în care invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide închiderea microfonului acestuia, sau oprirea emisiei, după caz; 32. Instituţiile private ale audiovizualului care nu doresc să se implice sub nici o formă în campania electorală, âşi fac publice intenţia nu mai târziu de 5 zile din data publicării prezentei Concepţii, informînd în scris Comisia Electorală Centrală şi Consiliul Coordonator al Audiovizualului. IV. Timpul de antenă
33. Instituţiile audiovizualului, publice şi private, vor crea tuturor concurenţilor electorali condiţii egale la procurarea timpului de antenă, respectînd principiul unui tratament echitabil, echilibrat şi imparţial. Plata pentru un minut de timp de antenă acordat concurenţilor electorali nu poate depăşi taxa medie stabilită de canalul de televiziune sau postul de radio pentru publicitatea comercială. Timpul de antenă contra plată se acordă concurenţilor electorali numai în baza achitării prealabile a taxei prevăzute în acordul încheiat de instituţia audiovizualului cu concurentul electoral.34. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, se oferă în orele de maximă audienţă, separat de publicitatea comercială. Telespectatorii şi radioascultătorii sînt informaţi prin subtitre şi/sau vocal că mesajul constitue publicitate electorală gratuită, sau contra plată.35. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, se acordă concurenţilor electorali conform prevederilor Reglementărilor interne ale instituţiei audiovizualului, în baza cererii depuse, numai după înregistrarea lor la Comisia Electorală Centrală.36. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, acordat şi programat la solicitarea concurentului electoral, dar neutilizat din vina lui, nu se recuperează.37. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, acordat şi programat la solicitarea concurentului electoral, dar neutilizat din cauza defecţiunilor tehnice ale utilajului de transmisie al instituţiei audiovizualului va fi reprogramat conform Reglementărilor interne.38. Concurenţii electorali sînt obligaţi să prezinte instituţiilor audiovizualului casetele cu imprimări ale publicităţii electorale nu mai târziu de 24 de ore pînă la difuzare.
V. Timpul de antenă gratuit
39. Instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio "- Moldova" şi instituţiile publice locale ale audiovizualului sînt obligate să ofere concurenţilor electorali, pentru întreaga perioadă electorală, timp de antenă gratuit, după cum urmează:- pentru fiecare partid, organizaţie social-politică şi bloc electoral, înregistrat în calitate de concurent electoral "- 30 de minute la televiziune şi 60 de minute la radio.- pentru fiecare candidat independent "- 5 minute la televiziune şi 10 minute la radio.40. Durata timpului de antenă gratuit, ce poate fi acordat unui concurent electoral pe parcursul unei zile, va constitui nu mai mult de 5 "- 7 minute la televiziune şi 10 "- 13 minute la radio. Concurentul electoral este în drept să utilizeze timpul de antenă gratuit în mod eşalonat, în conformitate cu orarul timpului de antenă gratuit stabilit în Reglementările interne.
VI. Timpul de antenă contra plată
41. Instituţiile publice şi private ale audiovizualului încadrate în reflectarea campaniei electorale sînt obligate să acorde timp de antenă contra plată tuturor concurenţilor electorali, respectînd principiul unui tratament echitabil, echilibrat şi imparţial, după cum urmează:- pentru fiecare partid, organizaţie social"-politică şi bloc electoral înregistrat în calitate de concurent electoral "- nu mai mult de 120 de minute la un post de televiziune şi 120 de minute la un post de radio;- pentru fiecare candidat independent "- nu mai mult de 30 de minute la un post de televiziune şi 30 de minute la un post de radio.Pct. 41 completat prin HOT. nr. 892 din 23 februarie 2005.42. Durata timpului de antenă contra plată ce poate fi acordat unui concurent electoral pe parcursul unei zile nu va depăşi 2 minute la fiecare televiziune şi 2 minute la fiecare post de radio. Concurentul electoral este în drept să utilizeze timpul de antenă contra plată în mod eşalonat, în conformitate cu orarul timpului de antenă stabilit în Reglementările interne.
VII. Dispoziţii finale
43. Emisiunile destinate campaniei electorale trebuie să fie menţionate în programele imprimate şi prezentate în benzile anunţătoare difuzate la orele de maximă audienţă44. Fiecare emisiune televizată sau radiofonică cu caracter electoral este precedată şi urmată de anunţuri în care se indică concurentul electoral şi, după caz, numele şi prenumele interlocutorilor. Timpul necesar acestor anunţuri nu face parte din timpul alocat concurentului electoral.45. înregistrările din dezbaterile parlamentare, sau disputele dintre partide la şedinţele în plen ale Parlamentului, nu pot fi folosite în emisiunile cu caracter electoral, fără consimţămîntul Parlamentului sau al partidelor intrate în dispută.46. în buletinele de ştiri ale instituţiilor, publice şi private, ale audiovizualului evenimentele electorale urmează să fie difuzate în gen de reportaj pe principiile egalităţii tuturor concurenţilor electorali şi vor fi puse pe post câte 5 ştiri într-o ediţie informativă în ordinea prezentării cererilor. Persoanele ce deţin funcţii de răspundere în administraţia publică şi care sînt implicate în campania electorală, în cadrul interviurilor sau declaraţiilor, vor comunică doar informaţii din domeniul lor de activitate, fără a folosi acest prilej pentru agitaţie electorală. Comunicarea ştirilor informative despre activitatea candidaţilor la funcţia de deputat în Parlament, care sînt şi conducători de rang republican, raional şi municipal, se va efectua exclusiv prin intermediul serviciilor de presă, fără difuzarea imaginii acestora, cu excepţia reflectării evenimentelor de o deosebită importanţă pentru societate.
Pct. 46 modificat şi completat prin HOT. nr. 828 din 10 februarie 2005 şi HOT. nr. 892 din 23 februarie 2005.
47. Evoluarea concurenţilor electorali în calitate de prezentatori de ştiri, realizatori sau moderatori de alte tipuri de programe audiovizuale în perioada campaniei electorale este interzisă.48. Publicitatea electorală nu poate fi inclusă în buletinele de ştiri sau alte programe informative, în emisiunile pentru copii sau cele educaţionale, în emisiunile religioase, sportive, culturale, artistice etc.49. Instituţiile audiovizualului vor evita difuzarea materialelor semnate de concurenţii electorali care conţin insulte ce lezează onoarea şi demnitatea persoanei.50. Autorităţilor publice se interzice implicarea în activităţile jurnaliştilor din cadrul instituţiilor audiovizualului, pentru a nu influenţa alegerile.51. în caz de necesitate, autorităţile administraţiei publice vor întreprinde acţiuni corespunzătoare în vederea asigurării protejării eficiente a colaboratorilor instituţiilor audiovizualului şi a sediilor acestora.APROBATprin Hotărârea Comisiei Electorale Centralenr. 613 din 08 ianuarie 2005
R E G U L A M E N T U L
Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova a campaniei electorale pentru alegerea Parlamentului
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul stabileşte modul de reflectare a campaniei electorale în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.2. Comisia Electorală Centrală conlucrează în procesul de organizare şi desfăşurare a alegerilor cu toate mijloacele de informare în masă la organizarea acţiunilor ce ţin de educaţia civică a alegătorilor şi informarea electoratului asupra desfăşurării procesului electoral.3. Campania electorală pentru alegerea Parlamentului va beneficia de timp de antenă rezervat în orele de maximă audienţă la instituţiile publice şi private ale audiovizualului şi de spaţii speciale în paginile ziarelor şi revistelor.4. Mijloacele publice de informare în masă vor difuza gratuit materialele referitoare la procesul electoral, inclusiv cele ce ţin de educaţia civică, parvenite de la Comisia Electorală Centrală.5. Concurenţii electorali participă pe bază de egalitate în campania electorală, beneficiind de un tratament nediscriminatoriu la utilizarea mijloacelor de informare în masă, conform Concepţiei de reflectare a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare de către instituţiile audiovizualului din Republica Moldova şi prezentului Regulament.6. Comisia Electorală Centrală şi Consiliul Coordonator al Audiovizualului stabilesc condiţiile de reflectare a campaniei electorale la toate instituţiile Audiovizualului din ţară, precum în presa scrisă prin prezentul Regulament.7. Emisiunile cu caracter electoral vor fi evidenţiate prin mijloace acustice şi/sau vizuale pentru identificarea şi separarea lor de alte emisiuni. 8. în cadrul redacţiilor pe parcursul întregii perioade electorale va funcţiona câte un grup special de colaboratori, creat prin ordin intern, care vor asigura apariţia în condiţii optime a materialelor electorale.9. Fiecare material al concurenţilor electorali publicat în presa scrisă va fi plasat la rubrica "Electorala 2005". Materialul va fi însoţit de o notă "achitat din fondul electoral" al concurentului respectiv. 10. Plata percepută de mijloacele de informare în masă pentru plasarea publicităţii electorale contra plată nu poate depăşi plata încasată în mod normal pentru publicitatea comercială.11. Timpul de antenă oferit de instituţiile audiovizualului se acordă la unele şi aceleaşi ore de emisie stabilite pentru întreaga campanie electorală şi egale pentru toţi concurenţii electorali.12. Timpul de antenă, spaţiile în ziare se pun la dispoziţia concurenţilor electorali, în baza cererii depuse, doar după înregistrarea acestora de către Comisia Electorală Centrală.13. Timpul de antenă acordat la cererea concurentului electoral şi nefolosit de acesta nu se recuperează.14. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, acordat şi programat la solicitarea concurentului electoral, dar neutilizat din vina lui, nu se recuperează.15. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, acordat şi programat la solicitarea concurentului electoral, dar neutilizat din cauza defecţiunilor tehnice ale utilajului de transmisie al instituţiei audiovizualului va fi reprogramat conform Reglementărilor interne.16. Răspunderea pentru conţinutul materialelor electorale o poartă concurentul electoral.17. Materialele electorale publicate de către Comisia Electorală Centrală şi concurenţii electorali nu pot fi însoţite de comentarii.18. Timpul de antenă contra plată se acordă concurenţilor electorali numai în baza achitării prealabile a taxei prevăzute în acordul încheiat de instituţia audiovizualului cu concurentul electoral.19. Difuzarea rezultatelor sondajelor de opinie, precum şi altor genuri de pronosticuri electorale va înceta cu 10 zile calendaristice înainte de data alegerilor.20. în ziua alegerilor şi cea precedentă ei nu se admite nici un fel de agitaţie electorală.21. în ziua alegerilor, pînă la închiderea secţiilor de votare, se interzice difuzarea rezultatelor chestionării alegătorilor privind participarea la vot şi voinţa exprimată.22. Instituţiile audiovizualului acordă concurenţilor electorali dreptul la replică, sau rectificare, potrivit Hotărârii Comisiei Electorale Centrale în cel mult 48 de ore de la data adoptării acesteia. Ultima zi de utilizare a dreptului la replică se stabileşte ziua de vineri precedentă zilei alegerilor. Timpul pentru replică se acordă la aceeaşi instituţie a audiovizualului şi în aceleaşi condiţii în care a fost produs prejudiciul.23. Reprezentanţii mijloacelor de informare în masă se bucură de aceleaşi drepturi ca şi observatorii acreditaţi.24. Litigiile apărute între concurenţii electorali şi instituţiile audiovizualului, publice sau private, sînt soluţionate de către Comisia Electorală Centrală şi Consiliul Coordonator al Audiovizualului în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova. Hotărârile Comisiei Electorale Centrale şi ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului pot fi atacate în instanţa de judecată în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.25. Instituţiile mass"-media ce difuzează materiale electorale vor informa săptămînal Comisia Electorală Centrală despre volumul de emisie şi spaţiile editoriale oferite gratuit şi contra plată.
II. Timpul de antenă gratuit
26. Instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio "- Moldova" şi instituţiile publice locale ale audiovizualului sunt obligate să acorde concurenţilor electorali, pentru întreaga perioadă electorală, timp de antenă gratuit, după cum urmează: - pentru fiecare partid, organizaţie social-politică şi bloc electoral înregistrat în calitate de concurent electoral "- 30 de minute la televiziune şi 60 de minute la radio. - pentru fiecare candidat independent "- 5 minute la televiziune şi 10 minute la radio.27. Durata timpului de antenă gratuit, ce poate fi acordat unui concurent electoral pe parcursul unei zile, va constitui nu mai mult de 5 "- 7 minute la televiziune şi 10 "- 13 minute la radio. Concurentul electoral este în drept să utilizeze timpul de antenă gratuit în mod eşalonat, în conformitate cu orarul timpului de antenă gratuit stabilit în Reglementările interne ale instituţiei audiovizualului.
III. Timpul de antenă contra plată
28. Instituţiile publice şi private ale audiovizualului sunt obligate să acorde timp de antenă contra plată tuturor concurenţilor electorali, respectînd principiul unui tratament echitabil, echilibrat şi imparţial, după cum urmează: - pentru fiecare partid, organizaţie social "- politică, şi bloc electoral înregistrat în calitate de concurent electoral "- nu mai mult de 120 de minute la un post de televiziune şi 120 de minute la un post de radio; - pentru fiecare candidat independent "- nu mai mult de 30 de minute la un post de televiziune şi 30 de minute la un post de radio.29. Durata timpului de antenă contra plată ce poate fi acordat unui concurent electoral pe parcursul unei zile nu va depăşi 2 minute la fiecare televiziune şi 2 minute la fiecare post de radio. Concurentul electoral este în drept să utilizeze timpul de antenă contra plată în mod eşalonat, în conformitate cu orarul timpului de antenă stabilit în Reglementările interne.
IV. Dezbaterile electorale
30. Instituţiile publice ale audiovizualului sînt obligate, iar instituţiile private sînt în drept să organizeze pe parcursul întregii campanii electorale dezbateri publice în condiţii echitabile pentru toţi concurenţii electorali. Dezbaterile vor fi organizate numai după expirarea termenului prevăzut de Codul electoral pentru înregistrarea concurenţilor electorali. Instituţiile audiovizualului pot oferi pentru dezbaterile electorale 120 de minute pe săptămînă pentru una sau mai multe emisiuni. Suplimentar sunt acordate câte 90 de minute zilnic pentru dezbateri electorale. Acest timp poate fi utilizat pentru una sau mai multe emisiuni. Pct. 30 modificat şi completat prin HOT. nr. 892 din 23 februarie 2005.31. La dezbaterile electorale participă concurenţii electorali, sau reprezentanţii lor. Tematica dezbaterilor electorale este stabilită de instituţia audiovizualului, în urma consultărilor prealabile cu concurenţii electorali.32. Concurenţii electorali vor fi invitaţi la dezbaterile electorale în formă scrisă, cu 12 ore înainte de punerea pe post a fiecărei emisiuni, toţi âmpreună sau în grupuri, formate în baza unuia dintre următoarele criterii: - ordinii de prezentare la instituţia audiovizualului a cererilor concurenţilor electorali; - ordinii de înregistrare a concurenţilor electorali la Comisia Electorală Centrală; - ordinii alfabetice a concurenţilor electorali, - prin tragere la sorţi.Pct. 32 modificat şi completat prin HOT. nr. 892 din 23 februarie 2005.33. Refuzul de a participa ori absenţa unui sau câtorva concurenţi electorali la dezbateri se dau publicităţii şi nu constituie temei pentru anularea sau suspendarea emisiunii. în cazul neparticipării unui sau câtorva concurenţi electorali timpul rezervat lor este omis din volumul total al emisiei şi nu se recuperează.34. Regulile de desfăşurare a dezbaterilor sînt aduse la cunoştinţa concurenţilor electorali odată cu invitaţia de participare şi la începutul emisiunii de dezbateri electorale.35. Instituţiile audiovizualului vor asigura, prin mijloace audio sau video, cronometrarea timpului într-un mod uşor sesizabil atât de participanţi, cât şi de public.36. în emisiunile de dezbateri electorale nu se admite difuzarea materialelor publicitare în general şi a celor cu caracter electoral în special.37. în timpul dezbaterilor publice concurenţii electorali âşi exprimă liber opiniile. Totodată, se interzice: - incitarea la destabilizarea ordinii publice, a securităţii persoanelor şi a bunurilor materiale; - aplicarea modalităţilor de exprimare care pot prejudicia demnitatea umană şi onoarea; - periclitarea secretelor protejate de lege; - recurgerea la orice modalitate de exprimare care are ca efect defăimarea celorlalţi candidaţi sau a reprezentanţilor acestora; - combinarea de culori şi/sau sunete, care evocă simbolurile naţionale ale Republicii Moldova ori ale altui stat; - utilizarea documentelor vizuale sau sonore în care apar personalităţi istorice din Moldova şi de peste hotare. 38. Realizatorii şi moderatorii emisiunilor de dezbateri electorale au următoarele obligaţii: - să fie imparţiali; - să asigure echilibrul necesar desfăşurării emisiunii, oferind fiecărui participant la discuţii posibilitatea de prezentare a opiniilor sale; - să formuleze clar întrebările, fără a fi tendenţioase sau părtinitoare; - să asigure menţinerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale şi a tematicii stabilite; - să intervină atunci cînd, prin comportamente sau exprimări, invitaţii încalcă prevederile capitolului III, punctul 8, în cazul în care invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide închiderea microfonului acestuia, sau oprirea emisiei, după caz; 39. Instituţiile private ale audiovizualului care nu doresc să se implice sub nici o formă în campania electorală, âşi fac publice intenţia nu mai târziu de 5 zile din data publicării prezentului Regulament, informînd în scris Comisia Electorală Centrală şi Consiliul Coordonator al Audiovizualului.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md