H O T Ă R Â R E
cu privire la contestaţia nr. APA "- 9/27 din 14 iulie 2009 a membrului reprezentant al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală, dl Serghei Sârbu
Membrul reprezentant al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală, dl Serghei Sârbu, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie referitoare la încălcarea legislaţiei electorale de către concurentul electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ".
Contestaţia a fost înregistrată la Comisia Electorală Centrală sub nr. APA "- 9/27 din 14 iulie 2009.
în motivarea contestaţiei se arată că de către concurentul electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ", se difuzează în mijloacele de înformare în masă un spot publicitar electoral în defavoarea concurentului electoral PCRM al cărui conţinut contravine normelor legale, şi anume prevederilor art. 46 alin. (1), 47 alin. (1) din Codul electoral, pct. 24, 36 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale pentru alegerile în noul Parlament din 29 iulie 209 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.
Autorul contestaţiei susţine că prin acest material electoral se încalcă flagrant principiul prezumţiei nevinovăţiei prevăzut de art. 21 din Constituţia Republicii Moldova şi se aduc grave învinuiri concurentului electoral PCRM, prin faptul că se fac insinuări nepermise care afectează grav imaginea şi defăimează concurentul electoral PCRM, se prezintă imagini cu persoane maltratate care nu au nici o legătură cu concurentul electoral PCRM, fiind acuzat şi de implicarea în evenimentele din 7 aprilie 2009. La fel, contestatarul menţionează că, potrivit art. 47 alin. (5) din Codul electoral, răspunderea pentru conţinutul materialelor electorale publicitare, difuzate sau publicate, o poartă concurentul electoral.
Contestatarul subliniază că nu contestă dreptul oricărui concurent electoral de a face agitaţie în defavoarea altui concurent, numai că aceasta urmează să se desfăşoare în limitele legale permise şi cu respectarea Codului electoral, iar, întrucât acest material electoral depăşeşte orice normă etică permisă într-o campanie electorală, solicită:
- avertizarea concurentului electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ", pentru încălcarea legislaţiei electorale şi obligarea acestuia să respecte prevederile Codului electoral;
- obligarea concurentului electoral AMN de a înlătura spotul publicitar contestat din grila de emisie a mijloacelor de informare în masă;
- interzicerea difuzării de către mijloacele de informare în masă a spotului publicitar electoral menţionat.
Examinînd contestaţia şi proba anexată, Comisia Electorală Centrală a constatat că spotul publicitar electoral conţine imagini despre evenimentele din 7 aprilie 2009, considerate de către beneficiarul spotului ca ziuă a marii diversiuni cauzată de provocatorii comunişti, acuzaţii la adresa organelor de poliţie pentru cazurile de tortură şi batjocură faţă de tineri, totalitatea acestor acţiuni fiind calificate drept haos şi teroare, iar cetăţenii fiind chemaţi să voteze Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ", şi nu PCRM.
Potrivit art. 47 alin. (1) din Codul electoral, cetăţenilor Republicii Moldova, partidelor şi altor organizaţii social-politice, candidaţilor şi persoanelor de încredere ale candidaţilor li se oferă dreptul de a supune discuţiilor libere şi sub toate aspectele programele electorale ale concurenţilor electorali, calităţile politice, profesionale şi personale ale acestora, precum şi de a face agitaţie în favoarea sau în defavoarea candidaţilor în cadrul adunărilor, mitingurilor, întâlnirilor cu alegătorii, prin intermediul mijloacelor de informare în masă sau altor forme de comunicare ce exclud încălcarea ordinii publice şi normelor etice.
în acest context, Comisia Electorală Centrală precizează că în cadrul oricărei campanii electorale, acţiunile concurenţilor electorali îndreptate spre a desfăşura agitaţie electorală în favoarea sau defavoarea candidaţilor trebuie să ţină cont şi de aspectul deontologic, adică de ansamblul regulilor şi uzanţelor de ordin etic-profesional care reglementează relaţiile dintre persoanele implicate în procesul electoral. Prin însăşi noţiunea de deontologie electorală se înţelege totalitatea normelor de conduită şi a obligaţiilor de natură etică care trebuie să guverneze activităţile privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
La fel, noţiunea de normă etică (morală) presupune ansamblul normelor de convieţuire, de comportare a oamenilor unii faţă de alţii şi faţă de colectivitate, a căror încălcare nu este sancţionată de lege, ci de opinia publică.
Invocînd încălcarea ordinii publice şi a normelor etice de către concurentul electoral AMN, contestatarul nu arată care norme de convieţuire sau reguli privitoare la modul de comportare a omului în societate ar fi încălcate, de asemenea nu precizează în ce fel încălcarea lor ar perturba activitatea organelor de stat şi cum ar fi încălcate drepturile cetăţenilor.
Totodată, Comisia menţionează că art. 16 din Codul civil protejează onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională atât a persoanei fizice, cât şi a celei juridice, iar litigiile în acest sens ţin de competenţa judecătoriilor de drept comun. Prin urmare, competenţa materială la soluţionarea unor astfel de pricini aparţine instanţelor judecătoreşti, care urmează să verifice dacă informaţiile despre dezminţirea cărora este înaintată acţiunea au fost răspîndite, dacă acestea cu adevărat defăimează onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională a persoanei şi nu corespund realităţii.
Cu referire la invocarea nerespectării art. 46 alin. (1) din Codul electoral, potrivit căruia concurenţii electorali participă, pe bază de egalitate, la campania electorală, beneficiază de drepturi egale în folosirea mijloacelor de informare în masă, inclusiv a radioului şi televiziunii, finanţate de la buget, Comisia relevă că de către contestatar nu au fost prezentate probe în acest sens, nefiind elucidate acţiunile/inacţiunile concurentului electoral AMN prin care s-ar încălca prevederile articolului invocat.
Cât priveşte principiul prezumţiei nevinovăţiei, Comisia apreciază că acesta reprezintă o regulă de bază a procesului penal. Acest fapt explică înscrierea prezumţiei nevinovăţiei în numeroase documente de drept naţional şi cel internaţional. Esenţa prezumţiei nevinovăţiei constă în statutul acordat bănuitului, învinuitului sau inculpatului în cadrul procesului penal, din acest statut rezultînd toate garanţiile puse la dispoziţia lui şi respectarea drepturilor sale de către organele de urmărire penală sau instanţa de judecată.
în acest context, Comisia Electorală Centrală precizează că de competenţa sa ţine examinarea contestaţiilor sub aspectul respectării legislaţiei electorale şi aplicării uniforme a procedurilor electorale, şi nu sub cel al legislaţiei procesual-penale.
în acelaşi timp, Comisia Electorală Centrală constată că la plasarea materialului electoral menţionat concurentul electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ", a încălcat prevederile pct. 24 al Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile în noul Parlament din 29 iulie 2009 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, în partea ce ţine de utilizarea materialelor de arhivă fără menţiunea video sau audio respectivă ("Arhiva") şi care denaturează sensul lor iniţial. La fel, concurentul electoral AMN, la plasarea spotului publicitar electoral nu a ţinut cont de restricţiile impuse de pct. 36 din Regulamentul sus-menţionat, fiind difuzate imagini ce reprezintă edificiile Parlamentului, Preşedinţiei Republicii Moldova, drapelul acesteia şi al Uniunii Europene.
Deşi aceste încălcări nu servesc drept temei de sancţionare a concurentului electoral, Comisia Electorală Centrală, totuşi, consideră necesar de a atenţiona AMN asupra necesităţii respectării legislaţiei electorale.
Din aceste considerente şi în conformitate cu art. 18, 26, 46, 47, 65 şi 67 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, pct. 24, 36 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile în noul Parlament din 29 iulie 2009 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, Comisia Electorală Centrală HOTĂRĂŞTE:
1. Se admite parţial contestaţia nr. APA-9/27 din 14 iulie 2009 a membrului reprezentant al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală, dl Serghei Sârbu.
2. Se constată încălcarea pct. 24 şi 36 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile în noul Parlament din 29 iulie 2009 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova de către concurentul electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ".
3. Se obligă concurentul electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ", să retragă din grila de emisiuni a instituţiilor audiovizuale spotul contestat.
4. în rest contestaţia se respinge ca fiind depusă contrar competenţei.
5. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării.
PreşedinteleComisiei Electorale Centrale Eugeniu ŞTIRBU
SecretarulComisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Chişinău, 18 iulie 2009
Nr. 2764
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md