HOTĂRÂREcu privire la contestaţia nr. APA "- 9/30 din 17 iulie
Membrul reprezentant al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală, dl Serghei Sârbu, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie referitoare la acţiunile concurentului electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ".
Contestaţia a fost înregistrată la Comisia Electorală Centrală sub nr. APA "- 9/30 din 17 iulie 2009.
în motivarea contestaţiei se arată că Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ" difuzează o foaie volantă de agitaţie electorală ce conţine imagini cu persoane maltratate, decedate, se fac insinuări nepermise care afectează grav imaginea şi defăimează concurentul electoral PCRM.
Contestatarul susţine că acest material depăşeşte orice normă etică permisă într-o campanie electorală.
Totodată, se mai menţionează că acest material publicitar nu conţine data tipăririi, astfel fiind încălcate prevederile art. 47 alin. (5) din Codul electoral.
în contestaţie se solicită:
- avertizarea concurentului electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ", pentru încălcărea art. 47 alin. (1) şi (5) din Codul electoral;
- interzicerea distribuirii în continuare a materialului publicitar electoral menţionat.
Comisia Electorală Centrală a examinat contestaţia şi proba anexată şi o consideră parţial întemeiată din următoarele considerente.
în conformitate cu art. 47 alin. (5) din Codul electoral, fiecare material publicitar trebuie să includă denumirea concurentului electoral, data tipăririi, tirajul materialului şi denumirea tipografiei care l-a tipărit. Materialul publicitar prezentat, într-adevăr, nu conţine data tipăririi lui, ceea ce constituie o încălcare a prevederilor art. 47 alin. (5) din Codul electoral, iar această încălcare atrage după sine aplicarea faţă de concurentul electoral AMN a sancţiunii sub formă de avertisment, potrivit art. 69 alin. (2) din Codul electoral.
în temeiul art. 47 alin. (1) din Codul electoral, cetăţenilor Republicii Moldova, partidelor şi altor organizaţii social-politice, candidaţilor şi persoanelor de încredere ale candidaţilor li se oferă dreptul de a supune discuţiilor libere şi sub toate aspectele programele electorale ale concurenţilor electorali, calităţile politice, profesionale şi personale ale acestora, precum şi de a face agitaţie în favoarea sau în defavoarea candidaţilor în cadrul adunărilor, mitingurilor, întâlnirilor cu alegătorii, prin intermediul mijloacelor de informare în masă sau altor forme de comunicare ce exclud încălcarea ordinii publice şi normelor etice.
în acest context, Comisia Electorală Centrală precizează că, în cadrul oricărei campanii electorale, concurenţii electorali în acţiunile lor îndreptate spre a desfăşura agitaţie electorală în favoarea sau defavoarea candidaţilor trebuie să ţină cont şi de aspectul deontologic, adică de ansamblul normelor de conduită şi a obligaţiilor de natură etică care trebuie să guverneze activităţile privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor. Noţiunea de etică (morală) presupune ansamblul normelor de convieţuire, de comportare a oamenilor unii faţă de alţii şi faţă de colectivitate, a căror încălcare nu este sancţionată de lege, ci de opinia publică.
Invocînd încălcarea ordinii publice şi a normelor etice de către concurentul electoral AMN, contestatarul nu arată care norme de convieţuire sau reguli privitoare la modul de comportare a omului în societate ar fi încălcate, de asemenea nu precizează în ce fel încălcarea lor ar perturba activitatea organelor de stat şi cum ar fi încălcate drepturile cetăţenilor.
Totodată, Comisia menţionează că art. 16 din Codul civil protejează onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională atât a persoanei fizice, cât şi a celei juridice, iar litigiile în acest sens ţin de competenţa judecătoriilor de drept comun. Prin urmare, competenţa materială la soluţionarea unor astfel de pricini aparţine instanţelor judecătoreşti, care urmează să verifice dacă informaţiile despre dezminţirea cărora este înaintată acţiunea au fost răspîndite, dacă acestea cu adevărat defăimează onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională a persoanei şi nu corespund realităţii.
Din cele indicate mai sus nu rezultă că AMN ar fi încălcat prevederile art. 47 alin. (1) din Codul electoral, de aceea nu există temeiuri de interzicere a distribuirii în continuare a materialului publicitar electoral contestat.
Pentru considerentele expuse şi în conformitate cu art. 18, 26, 47, 65, 67 şi 69 alin. (2) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală HOTĂRĂŞTE:
1. Contestaţia membrului reprezentant al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală, dl Serghei Sârbu, se admite parţial.
2. Concurentul electoral, Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ", se avertizează pentru nerespectarea prevederilor art. 47 alin. (5) din Codul electoral.
3. în rest contestaţia se respinge ca fiind nefondată.
4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării.
PreşedinteleComisiei Electorale Centrale Eugeniu ŞTIRBU
SecretarulComisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Chişinău, 21 iulie 2009
Nr. 2789
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md