H O T Ă R Â R E
cu privire la aprobarea Raportului asupra activităţii desfăşurate de Comisia Electorală Centrală în anul 2009
în conformitate cu art. 18 şi art. 22 lit. l) din Codul electoral nr. 1381- XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală HOTĂRÂŞTE:
1. Se aprobă Raportul asupra activităţii desfăşurate de Comisia Electorală Centrală în anul 2009 (se anexează).
2. Raportul asupra activităţii desfăşurate de Comisia Electorală Centrală se prezintă Parlamentului Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Eugeniu ŞTIRBU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Chişinău, 21 decembrie 2009
Nr. 3042
Anexă
la hotărârea Comisiei Electorale Centrale
nr. 3042 din 21 decembrie 2009
R A P O R T
asupra activităţii desfăşurate de Comisia Electorală Centrală în anul 2009
Comisia Electorală Centrală în anul 2009 şi-a desfăşurat activitatea în conformitate cu atribuţiile stabilite de Codul electoral şi Planul de activitate pentru anul 2009, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 2041 din 2 februarie 2009.
Anul
Comisia Electorală Centrală şi-a concentrat eforturile asupra organizării alegerilor cu maximă responsabilitate.
în perioada de referinţă, Comisia Electorală Centrală s-a convocat în 86 de şedinţe la care s-au adoptat 1045 de hotărâri:
- 403 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare din 5 aprilie;
- 302 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare din 29 iulie;
- 17 privind renumărarea voturilor din 15 aprilie 2009;
- 20 cu privire la aprobarea, modificarea şi completarea regulamentelor, instrucţiunilor, drept urmare a modificărilor şi completărilor aduse Codului electoral, pentru a le aduce în concordanţă cu noile prevederi ale acestuia;
- 61 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor locale noi;
- 230 cu privire la atribuirea mandatelor de consilier în consiliile locale;
- 3 cu privire la delegarea unor membri ai Comisiei Electorale Centrale şi funcţionarilor aparatului;
- 1 cu privire la iniţierea procedurii de validare a mandatului de deputat în Parlamentul Republicii Moldova;
- 7 cu privire la activitatea Comisiei şi a aparatului CEC.
în vederea realizării eficiente a proceselor de pregătire şi desfăşurare a alegerilor au fost elaborate şi expediate 7 circulare.
Hotărârile adoptate s-au plasat în termenul stabilit pe site-ul oficial al Comisiei, 145 hotărâri au fost publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 11 hotărâri au fost expediate Curţii Constituţionale, 185 "- unor ministere, 137 "- instanţelor de judecată, 81 "- consiliilor locale.
în vederea bunei organizări a alegerilor parlamentare şi în ajutorul consiliilor electorale au fost elaborate Programe calendaristice, în care au fost stipulate termenele executării prevederilor Codului electoral. Controlul asupra executării în termen a tuturor acţiunilor a fost efectuat permanent.
Executarea tuturor hotărârilor privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare a fost supusă unui control strict.
în conformitate cu cerinţele Codului electoral au fost constituite 37 consilii electorale de circumscripţie municipale, raionale şi U.T.A. Găgăuzia.
în total în consiliile electorale de circumscripţie au fost confirmaţi 385 membri, dintre care 163 cu studii juridice, 14 licenţiaţi în administraţia publică.
în scopul asigurării condiţiilor pentru realizarea dreptului constituţional de a alege şi a fi ales, au fost constituite pentru primul scrutin - 1978 secţii de votare, inclusiv 33 peste hotarele ţării şi 1987 secţii de votare la 29 iulie, inclusiv 33 peste hotarele ţării.
Au fost create 10 secţii de votare pentru cetăţenii Republicii Moldova, domiciliaţi în unele localităţi din stînga Nistrului pentru 5 aprilie şi 11 pentru 29 iulie.
în organizarea procesului electoral, pentru fiecare scrutin, au fost atraşi circa 20000 de funcţionari electorali, în consiliile electorale de circumscripţie de nivelul II şi în birourile electorale ale secţiilor de votare.
în scopul stimulării funcţionarilor electorali, pentru prima dată a fost adoptată hotărârea CEC cu privire la unele garanţii sociale ale acestei categorii.
Comisia Electorală Centrală a completat Regulamentul cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, responsabilitatea de efectuarea înscrierilor în lista suplimentară fiind pusă exclusiv în sarcina secretarului biroului electoral al secţiei de votare.
De asemenea, a fost completată Instrucţiunea cu privire la particularităţile participării la votare în cadrul alegerilor parlamentare cu prevederi conform cărora persoanele care nu au fost incluse în listele electorale pe motiv că nu au înregistrare permanentă sau temporară la domiciliu să poată vota în secţiile de votare corespunzătoare locului de înregistrare la ultimul domiciliu sau reşedinţă, această categorie de persoane fiind inclusă în listele suplimentare. O altă nouă prevedere se referea la posibilitatea cetăţenilor Republicii Moldova să participe la votare în baza buletinelor de identitate cu termen expirat.
Anterior stabilirii datei alegerilor parlamentare anticipate, la 9 iunie curent a fost adoptată o hotărâre, conform căreia primarii, urmau să organizeze întocmirea listelor electorale pentru fiecare secţie de votare în două exemplare şi să includă în liste toţi cetăţenii cu drept de vot, care la moment domiciliau în raza acestora, precum şi tinerii care pînă/sau în ziua alegerilor anticipate âmplineau 18 ani. O atenţie deosebită a fost atrasă asupra excluderii persoanelor decedate către data întocmirii listelor electorale.
Listele întocmite urmau să fie verificate la domiciliul alegătorilor, semnate de primarul localităţii şi păstrate la primărie. Un exemplar, în format electronic, a fost transmis, către 6 iulie curent,
A fost o încercare de a studia şi evalua starea de lucruri în domeniul pregătirii listelor electorale şi introducerii unor noi mecanisme de perfectare a lor, ca ele sa poată servi ulterior, ca "materie primă" pentru Registrul alegătorilor.
Această încercare a elucidat un şir de probleme care ar putea influenţa negativ la procesul de implementare a Registrului de stat al alegătorilor, cum ar fi:
§ lipsa cadrelor calificate în domeniul tehnologiilor informaţionale în localităţi;
§ insuficienţa sau lipsa tehnicii de calcul, Internet şi personalului pentru realizarea listelor electorale în format electronic;
§ nerespectarea completării listelor în format electronic conform modelului aprobat de CEC;
§ calitatea scăzută a listelor electorale;
§ nerespectarea termenelor de transmitere a listelor electorale în format electronic către CEC etc.
Din cauza neajunsurilor enumerate mai sus Comisia Electorală Centrală a colectat numai cca. 90% din listele electorale în format electronic, dintre care cca. 20% nu corespundeau cerinţelor.
Comisia Electorală Centrală a înaintat Parlamentului un set de propuneri privind modificarea şi completarea Codului electoral ce ţin de implementarea Sistemului automatizat "Alegeri" şi nemijlocit al Registrului de stat al alegătorilor ca bază pentru realizarea celorlalte funcţii ale sistemului informaţional, cum ar fi evidenţa voturilor exprimate, votarea electronică, totalizarea preliminară a voturilor şi altele.
Comisia Electorală Centrală susţinută de experţii PNUD Moldova în cadrul proiectului "Suport electoral pentru Moldova" a elaborat şi utilizează un sistem propriu pentru transmiterea informaţiei electorale în ziua votării şi după închiderea secţiilor de votare de la consiliile electorale de circumscripţie la serverul CEC.
Ne aflăm în faza de testare a unui sistem informaţional de evidenţă în regim real al participării cetăţenilor la vot în baza registrului alegătorilor.
La alegerile locale noi din 15 noiembrie 2009 acest sistem a fost implementat în cadrul a 2 secţii de votare. Au fost utilizate listele electorale în format electronic în baza Registrului populaţiei şi a listelor electorale alcătuite de către autorităţile locale. Ca rezultat, pentru prima dată într-o secţie de votare, în listele suplimentare au figurat 0 şi, în alta respectiv, 2 (0,36%) alegători.
Concomitent a fost realizat un sondaj privind atitudinea alegătorilor faţă de implementarea sistemului respectiv. La întrebarea: "Sînteţi satisfăcut de procedura testării Registrului electronic al alegătorilor?" cca. 90% din alegători au răspuns afirmativ, iar la întrebarea: "Credeţi că este bine să fie utilizate liste electronice ale alegătorilor?" cca. 91% au răspuns afirmativ.
Pentru ambele scrutine electorale prin hotărârile CEC a fost stabilit numărul de persoane de încredere ale concurenţilor electorali, aprobate statele de personal ale aparatelor consiliilor electorale de circumscripţie, numărul de membri ai organelor electorale care pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi termenul degrevării.
Comisia Electorală Centrală a aprobat devizul de cheltuieli pentru alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009 în sumă de 40 milioane 427 mii lei, pentru alegerile anticipate din 29 iulie 2009 în sumă de 22milioane 390 mii lei.
Au fost confirmate persoanele responsabile de finanţe (trezorierii) a tuturor concurenţilor electorali.
A fost aprobat Regulamentul privind finanţarea campaniilor electorale şi a partidelor politice, a fost stabilit plafonul mijloacelor financiare ce pot fi virate în fondul electoral la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009: pentru fiecare partid politic, organizaţie social-politică "- 12 milioane lei, pentru fiecare candidat independent "- 500 mii lei şi la alegerile Parlamentului din 29 iulie 2009: pentru fiecare partid, organizaţie social-politică - 7 milioane lei, pentru fiecare candidat independent 500 mii lei.
în conformitate cu art.37 alin. (1) din Codul electoral, Comisia Electorală Centrală a stabilit cuantumul creditului fără dobîndă acordat concurenţilor electorali la alegerile Parlamentului din 5 aprilie 2009: pentru fiecare partid politic, organizaţie social-politică "- 32 mii lei, pentru fiecare candidat independent "- 5 mii lei; la alegerile anticipate din 29 iulie 2009: pentru fiecare partid, organizaţie social-politică "- 25 mii lei, pentru fiecare candidat independent 3 mii lei.
Comisia Electorală Centrală a stabilit un grafic de prezentare a rapoartelor financiare asupra gestionării mijloacelor financiare primite de către concurenţii electorali în campaniile electorale, pe care le-a verificat, a luat act de acestea şi a aprobat raportul final cu suma totală a veniturilor de 28 milioane 680 mii 188 lei şi a cheltuielilor de 28 milioane 736 mii 885 lei, pentru alegerile Parlamentului din 5 aprilie; în sumă de 16 milioane 142 mii 235 lei la venituri şi la cheltuieli în sumă de 16 milioane 108 mii 590 lei pentru alegerile Parlamentului din 29 iulie 2009.
O atenţie sporită a fost acordată securizării procesului de vot. Comisia Electorală Centrală a hotărât ca birourile electorale ale secţiilor de votare să aplice ştampila specială în actele de identitate ale alegătorilor care vor participa la votare, conform unei Instrucţiuni aparte.
A fost aprobat modelul ştampilei speciale "ALEGERI 05.04.09" pentru 5 aprilie şi "29.07.09 ALEGERI" pentru alegerile anticipate din 29 iulie.
în scopul asigurării unei activităţi eficiente a observatorilor internaţionali în perioada electorală, Comisia Electorală Centrală a constituit Oficiul de Protocol al Observatorilor.
Au fost aprobate modelele listelor electorale (de bază) şi suplimentare pentru alegerile Parlamentului Republicii Moldova.
în scopul organizării unui scrutin corect, CEC a aprobat Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.
în reflectarea campaniei electorale s-au implicat:
- pentru alegerile din 5 aprilie 2009: 66 de instituţii audiovizuale, dintre care 34 posturi de televiziune şi 32 posturi de radio. 19 posturi TV şi 6 posturi radio au organizat dezbateri;
- pentru alegerile din 29 iulie 2009: 61 de instituţii audiovizuale, dintre care 30 de posturi TV şi 31 posturi de radio, dintre acestea 21 posturi de televiziune şi 9 posturi de radio au organizat dezbateri electorale. Cumulativ, titularii de licenţe care au decis să se implice în mediatizarea campaniei electorale acoperă tot teritoriul R. Moldova.
Au fost acreditaţi 68 de jurnalişti internaţionali de la 40 de instituţii mass-media străine.
Procesul electoral a fost reflectat şi prin intermediul celor 95 de jurnalişti acreditaţi pe durata mandatului Comisiei Electorale Centrale din partea a 22 instituţii mass-media.
Pentru a facilita fluxul de informaţii despre desfăşurarea alegerilor, Comisia Electorală Centrală a deschis, pentru ambele scrutine din 2009, Centrul media, proiect finanţat de către Comisia Europeană, co-finanţat şi implementat de către Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare. Dotat cu calculatoare conectate
Administrarea şi desfăşurarea eficientă a procesului electoral se bazează pe competenţa funcţionarilor electorali, ceea ce presupune o activitate eficientă de instruire şi un cadru instituţional consolidat. în acest context perfecţionarea profesională a funcţionarilor electorali reprezintă o necesitate stringentă.
Comisia Electorală Centrală ţine evidenţa funcţionarilor electorali care au participat la organizarea şi desfăşurarea alegerilor, de asemenea a lucrătorilor calificaţi pentru desemnare în consiliile electorale de circumscripţie şi în birourile electorale ale secţiilor de votare. în vederea realizării obiectivelor prevăzute de Strategia de instruire a funcţionarilor electorali şi educaţie civică a alegătorilor pentru anii 2008 "- 2013, CEC a desfăşurat în anul 2009 activităţi de instruire. Strategia stabileşte priorităţi şi mecanisme pentru âmbunătăţirea continuă a cunoştinţelor şi abilităţilor funcţionarilor electorali.
Au fost organizate seminare pentru preşedinţii, vicepreşedinţii şi secretarii tuturor birourilor electorale ale secţiilor de votare, secretarii consiliilor raionale şi primarii unităţilor teritorial-administrative. Instructajul a fost efectuat de către membrii CEC şi funcţionarii Aparatului Comisiei.
O preocupare importantă în anul 2009 a constituit crearea unui de Centru de instruire continuă pe lîngă Comisia Electorală Centrală în care ar fi angajate cadre didactice competente în domeniul electoral, ceea ce ar âmbunătăţi calitatea instruirii.
în scopul asigurării condiţiilor pentru buna desfăşurare a alegerilor parlamentare, potrivit prevederilor art. 18, 22 şi 26 din Codul electoralComisia Electorală Centrală a adoptat hotărâreacu privire la unele responsabilităţi suplimentare ale unor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi altor instituţii: Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Dezvoltării Informaţionale, Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Serviciul de Informaţii şi Securitate, "Moldtelecom" S.A.
Despre mersul executării hotărârii organele nominalizate au informat CEC o dată în 10 zile pe parcursul ambelor perioade electorale.
în scopul asigurării cu linii de comunicare (telefonice şi de transport de date) a consiliilor electorale de circumscripţie de nivelul doi Comisia Electorală Centrală a obligat S.A. "Moldtelecom" să asigure cu linii de transport de date consiliile electorale de circumscripţie de nivelul doi, cheltuielile fiind suportate de către Comisia Electorală Centrală.
A fostmodificată şi completată Instrucţiunea privind procesul de transmitere şi colectare a informaţiilor electorale la organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare.
în scopul asigurării dreptului de vot al cetăţenilor Republicii Moldova domiciliaţi în unele localităţi din stînga Nistrului, în municipiul Bender şi în unele localităţi ale raionului Căuşeni, aflate provizoriu în afara controlului suveran al autorităţilor constituţionale ale Republicii Moldova, CEC a constituit secţii de votare suplimentare.
Ministerul Afacerilor Interne, în baza obligaţiunilor ce-i revin în conformitate cu prevederile Codului electoral, a întreprins măsurile necesare privind menţinerea ordinii publice în localităţile unde âşi aveau sediul secţiile de votare respective.
în scopul garantării securităţii procesului de votare la secţiile de votare din localităţile aflate în Zona de Securitate, Comisia Electorală Centrală a făcut apel către observatorii naţionali, internaţionali şi Comisia Unificată de Control, în vederea monitorizării desfăşurării paşnice a procesului electoral în cadrul acestor secţii de votare.
Au fost adoptate hotărârile: cu privire la unele proceduri de tragere la sorţi, cu privire la stabilirea ordinii de înscriere a concurenţilor electorali în buletinul de vot pentru alegerile Parlamentului Republicii Moldova.
în vederea mobilizării electoratului, Comisia Electorală Centrală a elaborat şi implementat o campanie amplă de informare a alegătorilor cu genericul "Un alegător informat este un alegător conştient" şi cu sloganul general al campaniei "- "Votul tău contează! Tu decizi, Votează!". Un compartiment special din campanie se referă la informarea alegătorilor asupra necesităţii de a verifica listele electorale precum şi asupra modalităţilor prin care ei o pot face. în cadrul campaniei au fost elaborate 16 spoturi sociale, inclusiv 9 de mobilizare a electoratului în vederea participării la alegeri, verificării listelor electorale, solicitării certificatului cu drept de vot, 6 de informare asupra procedurilor de votare şi unul despre procedura de vot peste hotarele ţării. Spoturile au fost realizate în limba de stat şi în limba rusă şi sînt însoţite de subtitluri pentru a facilita înţelegerea lor de către persoanele cu dizabilităţi. Spoturile au fost difuzate de 3 140 ori prin intermediul a 21 de posturi de televiziune şi 13 de radio care cumulativ acoperă tot teritoriul Republicii Moldova. Spoturi ale Comisiei au fost plasate pe 5 panouri dinamice din Chişinău (cumulat 540 apariţii zilnic) şi pe monitoarele din 27 de supermarket-uri din Chişinău şi Bălţi (cumulat 46 068 ori pe întreaga campanie).
Alte instrumente de informare a alegătorilor utilizate de CEC: pagina web www.voteaza.md (36 797 vizitatori unici în perioada campaniei electorale), serviciul "Linia Fierbinte a Comisiei Electorale Centrale (679 apelanţi), 820 000 SMS-uri motivaţionale, bannere internet, 56 de billboard-uri, 20 de light-box-uri, 5 street-linere, 6450 postere de mobilizare, 500 postere privind procedura de declarare a locului şederii, 2000 postere "Votarea pas cu pas", 2000 postere "Proces-verbal de totalizare a votării", 40 000 de pliante pentru cetăţenii moldoveni aflaţi peste hotare.
CEC a aprobat efectuarea unui sondaj la ieşirea din secţiile de votare (de tip "exit poll") cu scopul de a oferi publicului o estimare a rezultatelor finale ale alegerilor parlamentare. Sondajul a fost realizat de către Institutul de Politici Publice (IPP) în cooperare cu Asociaţia pentru Democraţia Participativă (ADEPT), Institutul European de Studii Politice din Moldova (IESPM), Centrul de Investigaţii Sociologice şi Marketing "C.B.S.-AXA" SRL, Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău (IMAS). CEC a aprobat, de asemenea, textul scrisorii cu instrucţiunile pentru operatorii de interviu care urmau să realizeze sondajul la ieşirea din secţiile de votare eşantionate.
Au fost acreditate 458 de persoane pentru a participa la efectuarea sondajului şi a fost aprobat modelul legitimaţiei operatorului de interviu.
în scopul asigurării procesului de votare Comisia Electorală Centrală a aprobat procedura de vot cu urna mobilă.
Procesul de votare în ambele scrutine a avut loc conform procedurii stabilite, fără incidente, cu excepţia comunei Corjova, r-nul Dubăsari unde a fost blocat accesul la secţia de votare nr.5 amplasată în liceul teoretic "M.Eminescu". Comisia Electorală Centrală în cadrul unei şedinţe extraordinare a stabilit că alegătorii din localitate pot vota în secţiile de votare nr.4 şi 14 din comuna Cocieri şi nr. 13 din satul Ustia, r-nul Dubăsari. La aceste secţii de votare au participat la votare 537 alegători din comina Corjova.
CEC şi-a exprimat profunda îngrijorare faţă de acest caz de încălcare gravă a Constituţiei Republicii Moldova şi a sesizat Procuratura Generală despre acţiunile ilegale ale unui grup de cetăţeni prin care a fost âmpiedicată desfăşurarea alegerilor în comuna Corjova, r-nul Dubăsari.
La data de 29 iulie 2009 Comisia Electorală Centrală a fost anunţată prin demersul Consulului general al Consulatului general al Republicii Moldova din Bologna, Republica Italiană, despre necesitatea extinderii orarului de votare pentru secţia nr. 310, din considerentul că la ora 20.40 numărul cetăţenilor care doreau să voteze la această secţie de votare era considerabil. Şi preşedintele biroului electoral al secţiei de votare nr. 313 de pe lîngă Ambasada Republicii Moldova în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord a solicitat Comisiei Electorale Centrale să extindă orarul de votare, din aceleaşi considerente.
Prin hotărârile sale CEC a extins orarul de votare pentru aceste secţii de votare cu o oră, cu titlu de excepţie.
La Comisia Electorală Centrală au parvenit demersuri ale cetăţenilor Republicii Moldova stabiliţi cu domiciliul permanent peste hotarele ţării şi luaţi la evidenţă consulară în alte state, care se află în ziua alegerilor în Republica Moldova şi nu au posibilitate în aceste condiţii să participe la votare.
Deşi, potrivit Codului electoral, categoria respectivă de cetăţeni este inclusă în listele electorale ale secţiilor de votare de pe lîngă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova, iar legislaţia în vigoare nu prevede modalitatea de vot pentru aceşti cetăţeni în cazul aflării lor în Republica Moldova, CEC prin hotărâre a permis cetăţenilor respectivi să voteze la o secţie de votare din mun. Chişinău.
în baza documentelor electorale şi în conformitate cu termenele prevăzute la art.60 din Codul electoral, Comisia Electorală Centrală a întocmit procesul-verbal privind totalizarea alegerilor Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a XVII-a din 5 aprilie 2009, prin care s-a stabilit că numărul total de alegători incluşi în listele electorale este de 2.564.710, în listele suplimentare 100.906, numărul de alegători care au primit buletine de vot este de 1.555.734, au participat la votare 1.555.577 alegători.
Concurenţii electorali au acumulat Partidul Social Democrat Partidul Politic "Partidul Liberal" Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ" Partidul Popular Creştin Democrat Partidul Comuniştilor din Republica Moldova Partidul Politic "Partidul Liberal Democrat din Moldova" Partidul Democrat din Moldova Partidul Politic "Uniunea Centristă din Moldova" Mişcarea Social-Politică "ACŢIUNEA EUROPEANĂ" Partidul Dezvoltării Spirituale "MOLDOVA UNITĂ" Partidul Conservator Banari Sergiu, candidat independent Urâtu Ştefan, candidat independent Partidul Politic "Partidul Ecologist "Alianţa Verde" din Moldova" Railean Victor, candidat independent Partidul Politic "Pentru Neam şi Ţară" Uniunea Muncii "Patria-Родинa" Partidul Republican din Moldova Ţâmbalist Tatiana, candidat independent Lomakin Alexandr, candidat independent Cuşnir Valentina, candidat independent | nr. de voturi - 56.855 - 201.812 - 150.110 - 46.549 - 760.139 - 190.932 - 45.623 - 42.242 - 15.447 - 3.360 - 4.384 - 8.751 - 2.796 - RETRAS - 665 - RETRAS - RETRAS - 1.438 - 2.465 - 2.576 - RETRAS |
Ulterior, Partidul Comuniştilor din Republica Moldova şi candidatul independent Ştefan Urâtu au depus în data de 10 aprilie 2009
Comisia Electorală Centrală a prezentat la 12 aprilie 2009 Curţii Constituţionale, în conformitate cu art.60 alin. (2), (3) şi art. 89 alin. (1) din Codul electoral, setul de documente în vederea validării mandatelor deputaţilor aleşi în Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVII-a şi confirmarea listelor candidaţilor supleanţi.
Concomitent, au fost prezentate şi declaraţiile concurenţilor electorali: PartidulPolitic "Partidul Liberal",Partidul Politic "Partidul Liberal Democrat din Moldova",Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ" şi candidatul independent Ştefan Urâtu, prin care se contestă rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare.
Curtea Constituţională a dispus, prin decizia nr.1 din 12 aprilie 2009, renumărarea buletinelor de vot în ansamblu pe ţară.
Prin hotărârea nr. 2512 din 13 aprilie 2009, Comisia Electorală Centrală a luat act de decizia Curţii Constituţionale şi a hotărât efectuarea la 15 aprilie
Responsabilitatea organizării şi efectuării procesului de renumărare a fost pusă în sarcina consiliilor electorale de circumscripţie şi birourilor electorale ale secţiilor de votare, cu asistenţa reprezentanţilor concurenţilor electorali şi observatorilor acreditaţi de organele electorale.
Prin hotărârea nr. 2513, Comisia Electorală Centrală a aprobat modelele şi tirajul documentelor electorale privind rezultatele renumărării voturilor de laalegerile Parlamentului Republicii Moldova din 5 aprilie 2009:
a) actul privind rezultatele renumărării buletinelor de vot valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral, buletinelor de vot nevalabile, buletinelor neutilizate şi anulate în urma alegerilor Parlamentului Republicii Moldova din 5 aprilie 2009, întocmit de biroul electoral al secţiei de votare;
b) actul privind totalizarea rezultatelor renumărării buletinelor de vot valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral, buletinelor de vot nevalabile, buletinelor neutilizate şi anulate în urma alegerilor Parlamentului Republicii Moldova din 5 aprilie 2009, întocmit de consiliul electoral de circumscripţie;
c) procesul-verbal privind rezultatele renumărării voturilor, întocmit de biroul electoral al secţiei de votare;
d) procesul-verbal privind totalizarea rezultatelor renumărării voturilor, întocmit de consiliul electoral de circumscripţie.
Prin hotărârea nr.
Buletinele de vot din secţiile de votare din afara ţării au fost renumărate de către consiliul electoral de circumscripţie Chişinău în prezenţa reprezentanţilor concurenţilor electorali, observatorilor acreditaţi şi reprezentanţilor Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
Comisia Electorală Centrală a elaborat şi expediat la data de 13 aprilie 2009 către organele administraţiei publice locale două circulare (contrasemnate de Ministerul Administraţiei Publice, Ministerul Educaţiei şi Tineretului) privind punerea la dispoziţia birourilor electorale ale secţiilor de votare a localurilor necesare pentru organizarea renumărării buletinelor de vot, dotate cu tehnică de calcul şi telefon.
O altă circulară a fost transmisă către fracţiunile parlamentare, concurenţii electorali, observatorii acreditaţi în organele electorale în care se solicita partidelor reprezentate în Parlament să asigure participarea membrilor cu drept de vot deliberativ desemnaţi în componenţa consiliilor electorale de circumscripţie şi birourilor electorale ale secţiilor de votare la procesul de renumărare a buletinelor de vot valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral, buletinelor de vot nevalabile, buletinelor de vot neutilizate şi anulate, iar observatorii acreditaţi în organele electorale erau informaţi despre data şi ora începerii procesului de renumărare a buletinelor de vot în conformitate cu Instrucţiunea privind renumărarea buletinelor de vot la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009, aprobată prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2514 din 13 aprilie 2009. în circulară se menţiona că procesul de renumărare a buletinelor de vot se va efectua în prezenţa concurenţilor electorali şi observatorilor acreditaţi în organele electorale.
De menţionat că la momentul adoptării procesului-verbal la data de 11 aprilie 2009 la cifra ce indica numărul de alegători incluşi în listele electorale constituia 2.564.710, iar în listele suplimentare 100.906 de alegători au fost modificate, întrucât nu au fost luate în calcul persoanele care au participat la votare în afara Republicii Moldova.
în baza actelor şi proceselor-verbale prezentate de către consiliile electorale de circumscripţie şi în urma renumărării buletinelor de vot în ansamblu pe ţară, s-a stabilit:
- numărul de alegători incluşi în listele electorale "- 2 586 309;
- numărul de alegători incluşi în listele suplimentare "- 117 794;
- numărul de alegători care au primit buletine de vot "- 1 556 244;
- numărul de alegători care au participat la votare "- 1 556 083;
- numărul buletinelor de vot declarate nevalabile "- 18 996.
După renumărarea voturilor valabil exprimate, datele acumulate de 4 partide care au trecut pragul electoral sînt următoarele:
PCRM + 412
PLDM + 181
PL + 67
AMN + 45.
Comisia Electorală Centrală a constatat că la momentul renumărării voturilor mai mulţi funcţionari electorali ai birourilor electorale ale secţiilor de votare, din diverse motive, nu şi-au onorat obligaţiile conform Codului electoral şi Deciziei nr.1 din 12 aprilie
în conformitate cu art.60 din Codul electoral, Comisia Electorală Centrală a prezentat Curţii Constituţionale procesul-verbal privind totalizarea rezultatelor scrutinului parlamentar în vederea validării mandatelor deputaţilor aleşi în Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVII-a şi confirmarea listelor candidaţilor supleanţi.
în baza proceselor-verbale privind totalizarea rezultatelor votării pentru alegerile Parlamentului Republicii Moldova din 29 iulie 2009, Comisia Electorală Centrală a constatat: numărul de alegători incluşi în listele electorale şi listele suplimentare pe întreaga ţară este de 2.708.381, la votare au participat 1.591.757 alegători sau 58,77 la sută, ceea ce constituie mai mult de 1/3 din numărul de persoane înscrise în listele electorale.
Comisia Electorală Centrală a aprobat procesul-verbal privind totalizarea rezultatelor alegerilor Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a XVIII-a din 29 iulie 2009 în care a stabilit:
numărul de alegători incluşi în listele electorale 2603158
numărul de alegători incluşi în listele suplimentare 105223
numărul de alegători care au primit buletine de vot 1591835
numărul de alegători care au participat la votare 1591757
cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare 78
numărul buletinelor de vot declarate nevalabile 10240
numărul total de voturi valabil exprimate 1581517
numărul buletinelor de vot tipărite 2688387
numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral:
Partidul Comuniştilor din Republica Moldova 706732(44,7%)
Partidul Popular Creştin Democrat 30236(1,9%)
Partidul Politic "Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ" 116194(7,3%)
Partidul Politic "Partidul Liberal" 232108(14,7%)
Partidul Politic "Partidul Liberal Democrat din Moldova" 262028(16,6%)
Partidul Democrat din Moldova 198268(12,5%)
Partidul Social Democrat 29434(1,9%)
Partidul Politic "Partidul Ecologist
"Alianţa Verde" din Moldova" 6517(0,4%)
Rata de participare la scrutinul din 5 aprilie
în vederea asigurării unei campanii electorale corecte, la alegerile parlamentare din 2009 au fost organizate consultări cu reprezentanţii partidelor şi mass-media privind semnarea Codului de conduită. Dacă pentru alegerile din 5 aprilie 2009 Codul a fost semnat de 13 partide şi 22 instituţii mass-media, pentru alegerile din 29 iulie Codul a fost semnat doar de 3 partide "- PCRM, PPCD, PPR şi 5 instituţii mass-media "- Moldova 1, Radio Moldova, Antena C, Eu tv, TVC 21.
Pe parcursul perioadei electorale la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009,
în perioada electorală la alegerile parlamentare din 29 iulie 2009,
Drept urmare a soluţionării acestor contestaţii, Comisia Electorală Centrală a constatat încălcări ale legislaţiei electorale de către unii concurenţi electorali şi instituţii ale audiovizualului.
Prin hotărârile Comisiei Electorale Centrale au fost avertizaţi 5 concurenţi electorali (PCRM, AMN, PL, PLDM, PD) asupra încălcării prevederilor Codului electoral.
Pe parcursul campaniilor electorale, atât la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009 cât şi la cele din 29 iulie 2009,
Pe parcursul anului 2009, Comisia Electorală Centrală a conlucrat intens cu instituţiile de informare în masă în vederea reflectării corecte şi sistematice a activităţii sale. în acest scop au fost elaborate şi difuzate 172 de comunicate de presă pe chestiunile electorale şi de educaţie civică de interes public, au fost organizate 5 conferinţe de presă şi 2 briefing-uri.
Comisia Electorală Centrală ţine evidenţa informaţiilor apărute în presa scrisă din Republica Moldova despre activitatea sa. în acest scop a fost întocmit "Dosarul de presă" al CEC cu toate materialele publicate.
A fost tipărită şi difuzată broşura trilingvă "Ghidul observatorului în alegerile parlamentare
în ajutorul partidelor politice, CEC a editat şi distribuit "Ghidul partidului politic în domeniul finanţării campaniei electorale pentru alegerile parlamentare 2009".
De asemenea, a fost editat Buletinul informativ al Comisiei Electorale Centrale nr.3 şi nr.4, ca mijloc de informare a publicului asupra activităţii curente a Comisiei.
Imediat după ambele scrutine au fost editate culegeri de documente şi cifre cu privire la alegerile Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a XVII (2 volume) şi de legislatura a XVIII (1 volum) "Electorala
După alegerile parlamentare CEC âmpreună cu PNUD Moldova şi IFES a organizat mai multe evenimente de analiză post-electorală. Au avut loc două seminare unde funcţionarii electorali care au activat în organele electorale, reprezentanţii administraţiei publice locale şi centrale, reprezentanţii PNUD, IFES şi ai Consiliului Europei şi-au expus opiniile faţă de modul în care au decurs alegerile şi au propus soluţii de remediere a problemelor.
A încheiat procesul de analiză post-electorală o conferinţă internaţională la care participanţii şi-au prezentat concluziile, au înaintat recomandări concrete pentru perfecţionarea legislaţiei şi a procedurilor electorale. Ca rezultat a fost elaborat un proiect de modificări
Un aspect important al alegerilor democratice âl constituie monitorizarea lor de către observatori. Acreditarea observatorilor a fost efectuată de către Comisia Electorală Centrală, procedura de acreditare fiind stabilită într-un regulament aprobat de CEC.
Pentru monitorizarea alegerilor parlamentare, Comisia Electorală Centrală a acreditat 5202 de observatori naţionali şi 1090 observatori internaţionali. Consiliile electorale de circumscripţie au acreditat 10 498 de observatori din partea concurenţilor electorali.
CEC le-a pus la dispoziţia observatorilor toate materialele şi informaţiile necesare, inclusiv broşura trilingvă aminită mai sus "Ghidul observatorului în alegerile parlamentare
Misiunile de monitorizare au apreciat ambele scrutine din 2009 ca fiind democratice şi desfăşurate în general într-un mediu pluralist. în opinia acestora, Comisia Electorală Centrală a activat de o manieră transparentă şi profesionistă.
Misiunea de observatori a Comunităţii Statelor Independente a calificat scrutinul din 29 iulie 2009 ca fiind democratic şi în măsură să asigure cetăţenilor libertatea de exprimare şi alegere.
în raportul său preliminar Misiunea de observatori a OSCE/BIDDO la alegerile parlamentare din 29 iulie
Totodată, Coaliţia Civică pentru Alegeri Libere şi Corecte "- "Coaliţia
în anul 2009 au fost desfăşurate alegeri noi ale primarilor în 8 localităţi. în cursa electorală pentru funcţia de primar s-au înregistrat 41 candidaţi: 8 candidaţi independenţi şi 33 candidaţi din partea a 7 formaţiuni politice: PLDM, PDM, AMN, PL, PCRM, PPCD, PSD.
în baza proceselor-verbale privind totalizarea rezultatelor votării la alegerea primarilor întocmite de consiliile electorale de circumscripţie, s-a constatat următoarele:
сea mai înaltă rată de participare s-a înregistrat în comuna Regina Maria "- 80,1%. Cea mai redusă prezenţă la urne de vot în satul Lărguţa "- 46,6%. în celelalte circumscripţii procentul de participare a alegătorilor a alcătuit de la 51 pînă la 60,7%.
în baza rezultatelor acestor alegeri, mandatele de primar au fost încredinţate următorilor concurenţi electorali: PLDM "- 2 mandate; AMN "- 2 mandate; PPCD "- 1 mandat; PDM "- 1 mandat; PSD "- 1 mandat; 1 candidat independent.
Procesul electoral s-a desfăşurat bine, conform Codului electoral şi legislaţiei în vigoare, cu excepţia satului Păpăuţi, raionul Rezina, în care fostul primar al satului, dl Balan Leonid, şi consiliul local au creat piedici, nedorînd desfăşurarea alegerilor:
- în această localitate consiliul sătesc nu a înaintat candidaturile pentru constituirea consiliului electoral al circumscripţiei electorale săteşti;
- administraţia publică locală nu a acordat spaţiu necesar pentru activitatea consiliului electoral de circumscripţie;
- primăria nu a înaintat propuneri privind constituirea secţiei de votare, nu a întocmit listele electorale şi nici nu a prezentat listele existente.
Consiliul electoral a lucrat cu listele întocmite pentru alegerile parlamentare din 29 iulie 2009, care le-a preluat de
în această situaţie au fost întreprinse măsuri în vederea organizării alegerilor locale noi ale primarului, inclusiv adresări către Procuratura şi comisarul de poliţie al raionului Rezina, Preşedintelui raionului Rezina.
Conform prevederilor art. 133 alin. (12) din Codul electoral în anul 2009 au fost atribuite 246 mandate de consilier în consiliile: municipale "- 9; raionale "- 29; orăşeneşti "- 26; săteşti (comunale) "- 172; UTA Găgăuzia "- 10.
în perioada de referinţă au fost ridicate mandate în legătură cu: incompatibilitate a funcţiei "- 37; demisie (la cerere) "- 164; deces "- 45.
Comisia Electorală Centrală desfăşoară şi o activitate externă intensă bazată pe acorduri de colaborare bilaterale (cu organele similare din Lituania, Statele Unite ale Americii, Ucraina, Bosnia şi Herzegovina), schimb de experţi, vizite de studiu şi monitorizarea alegerilor.
în calitatea sa de membru al Asociaţiei Oficialilor Electorali din Europa (ACEEEO), Comisiei Electorale Centrale âi este facilitată procedura de stabilire a relaţiilor directe cu autorităţile electorale ale altor state şi schimbul de experienţă internaţional în domeniul electoral.
Comisia este deschisă spre cooperarea cu reprezentanţii organizaţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte (PNUD, UNDEF, Consiliul Europei, OSCE) şi beneficiază de suportul lor în vederea adoptării celor mai bune standarde şi proceduri electorale.
în anul 2009 Comisia Electorală Centrală a preluat preşedinţia Asociaţiei Oficialilor Electorali din Europa, organizaţie apolitică, non-profit care reuneşte organele electorale din 23 ţări europene. CEC şi-a asumat responsabilitatea de a desfăşura în perioada 22-24 aprilie 2010 întrevederea partenerilor oficiali ai proiectului "Perfectarea calitativă a listelor electorale în democraţiile în tranziţie" şi Adunarea Biroului Executiv al ACEEEO.
Membri şi funcţionari ai CEC au efectuat vizite de monitorizare şi schimb de experienţă, după cum urmează:
- A 18-a conferinţă anuală ACEEEO, organizată în perioada 3-5 septembrie 2009
- Expoziţia tematică "Utilaj tehnologic pentru comisiile secţiilor de votare", 7-8 octombrie 2009, Moscova (Federaţia Rusă);
- Forumul pentru viitorul democraţie, 21-23 octombrie 2009, Kiev (Ucraina);
- Alegerile parlamentare din România, primul tur, 22 noiembrie 2009;
- Seminarul privind certificarea sistemelor de votare electronică, 26-27 noiembrie 2009, Strasbourg (Republica Franceză);
- Seminarul "Utilizarea tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor în procesul electoral", 30 noiembrie - 2 decembrie 2009, Bruxelles (Regatul Belgiei).
în anul 2009 conducerea CEC, membrii Comisiei au avut un şir de întrevederi cu reprezentanţii: Consiliului Europei, Oficiului Reprezentantului special al Secretariatului General al Consiliului Europei în RM, Oficiului Reprezentantului special al UE în Moldova PNUD, Delegaţiei Comitetului Executiv CSI, Misiunii de observatori ai CSI, Adunării Parlamentare a OSCE, Departamentului electoral OSCE, Ambasadorii acreditaţi
în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.201 din 11 martie 2009, preşedintele CEC a aprobat fişele de post ale funcţionarilor aparatului Comisiei Electorale Centrale. Au fost elaborate şi aprobate obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă a funcţionarilor publici din cadrul Comisiei.
Pe parcursul anului 2009, Comisia Electorală Centrală a organizat şi desfăşurat 2 concursuri de ocupare a funcţiilor publice vacante, în conformitate cu prevederile Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
Reprezentanţii Comisiei Electorale Centrale au participat la seminarele de instruire organizate de Cancelaria de Stat cu genericul "Rolul serviciilor resurselor umane în organizarea şi desfăşurarea procedurilor de personal", "Stabilirea obiectivelor individuale de activitate a funcţionarilor publici".
Permanent a avut loc instruirea colaboratorilor aparatului CEC privind âmbunătăţirea pregătirii lor profesionale.
Angajaţii aparatului au participat la toate şedinţele Comisiei Electorale Centrale. Asupra tuturor şedinţelor s-au întocmit procese-verbale.
O activitate aparte o constituie corespondenţa Comisiei Electorale Centrale.
Au fostemise 134 dispoziţii privind activitatea internă.
în perioada de referinţă au fost înregistrate 2853 documente de intrare (scrisori, demersuri, solicitări, decizii etc.).
Executarea tuturor documentelor intrate la Comisia Electorală Centrală sînt luate la control strict şi executate în termenele stabilite
în planul de activitate a Comisiei Electorale Centrale pentru anul viitor sînt planificate activităţi privind perfecţionarea procedurilor electorale, implementarea Registrului de stat al alegătorilor (achiziţionarea şi instalarea echipamentului, testarea şi integrarea Registrului de stat a alegătorilor), instruirea funcţionarilor electorali, desfăşurarea unei ample campanii de educaţie civică şi informare a alegătorilor şi pregătirea pentru alegerile locale generale din anul 2011.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md