H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. ALG-9/71 din 31 mai 2011 a dlui Veaceslav Colesnic, reprezentantul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală
Pe data de 31 mai 2011 dl Veaceslav Colesnic, reprezentantul Partidului Comuniştilor în Republica Moldova (în continuare – PCRM), a depus la Comisia ElectoralăCentrală o contestaţie (înregistrată sub nr. ALG-9/71)prin care solicită:
- constatarea încălcării prevederilor art. 47 alin. (2) din Codul electoral;
- avertizarea concurentului electoral Mişcarea Social-Politică „Ravnopravie” şi interzicerea difuzării materialului publicitar electoral contestat;
- remiterea materialului electoral publicitar contestat Ministerului Afacerilor Interne în vederea examinării, conform competenţei, a cazului descris în contestaţie, cu informarea Comisiei Electorale Centrale asupra măsurilor întreprinse în termen rezonabil.
În motivarea contestaţiei se arată că Mişcarea Social-Politică „Ravnopravie” distribuie un material publicitar electoral, sub forma unei foi volante, care contravine prevederilor art. 47 alin. (2) din Codul electoral, dat fiind faptul că prin conţinutul acesteia se prejudiciază onoarea, demnitatea şi reputaţia PCRM, avînd drept scop inducerea în eroare a alegătorilor.
În opinia contestatarului, afirmaţiile ce se conţin în foaia volantă contestată pot fi calificate drept fapte ce conţin elemente constitutive ale contravenţiei prevăzute de art. 70 din Codul contravenţional nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008.
După examinarea contestaţiei depuse şi a materialelor conexe acesteia, Comisia Electorală Centrală a constatat următoarele.
În temeiul art. 47 alin. (1) din Codul electoral, cetăţenii Republicii Moldova, partidele şi alte organizaţii social-politice, blocurile electorale, candidaţii şi persoanele de încredere ale candidaţilor au dreptul de a supune discuţiilor libere şi sub toate aspectele programele electorale ale concurenţilor electorali, calităţile politice, profesionale şi personale ale candidaţilor, precum şi de a face agitaţie electorală în cadrul adunărilor, mitingurilor, întîlnirilor cu alegătorii, prin intermediul mijloacelor de informare în masă, prin expunerea de afişe electorale sau prin intermediul altor forme de comunicare.
Totodată, potrivit alineatului (2) al articolului citat, exerciţiul acestui drept poate fi supus unor formalităţi, condiţii, restricţii sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare într-o societate democratică, pentru protecţia moralei, protecţia reputaţiei, apărarea drepturilor altora.
Potrivit art. 641 alin. (6) din Codul electoral, răspunderea pentru conţinutul materialelor electorale publicitare, difuzate sau publicate, o poartă concurentul electoral.
Reieşind din cadrul legal citat, precum şi din analiza conţinutului materialului electoral publicitar contestat, Comisia Electorală Centrală relevă că acesta reprezintă în sine un material de agitaţie electorală care conţine elementele de identificare prevăzute de art. 641 alin. (6) din Codul electoral, după cum urmează: denumirea concurentului electoral, data tipăririi, tirajul materialului şi denumirea tipografiei care l-a tipărit. Astfel, Comisia apreciază că, conform art. 47 alin. (1) din Codul electoral, concurentul electoral Mişcarea Social-Politică „Ravnopravie”şi-a exercitat dreptul de a efectua agitaţie electorală, distribuind materiale publicitare electorale prin care îndeamnă Comuniştii Moldovei să susţină la alegerile locale Mişcarea „Ravnopravie”.
În aceste condiţii, Comisia Electorală Centrală reţine lipsa temeiului care să justifice aplicarea sancţiunii sub formă de avertisment faţă de concurentul electoral Mişcarea Social-Politică „Ravnopravie”, precum şi să interzică acestuia distribuirea materialului electoral publicitar contestat.
În conformitate cu pct. 8 din hotărîrea Plenului Curţii Supreme de Justiţie nr. 2 din 15 noiembrie 2010 cu privire la aplicarea de către instanţele judecătoreşti a unor prevederi ale legislaţiei electorale, în cazul în care concurentul electoral, prin materialele sale electorale, defăimează alt concurent electoral sau o terţă persoană, aceştia pot înainta cereri de chemare în judecată în temeiul art. 16 din Codul civil (apărarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale) în instanţa de judecată. În acest sens, Comisia Electorale Centrală indică asupra existenţei unui precedent judiciar, şi anume hotărîrea Curţii Supreme de Justiţie din 15 noiembrie 2010 (dosarul 3r-2401/10) pronunţată pe marginea recursului declarat de reprezentantul PCRM împotriva hotărîrii Curţii de Apel Chişinău din 11 noiembrie 2010.
Prin urmare, în situaţia în care contestatarul consideră că, prin conţinutul materialului publicitar electoral distribuit de către Mişcarea Social-Politică „Ravnopravie”, se aduc prejudicii onoarei, demnităţii şi reputaţiei PCRM, concurentul electoral pe care îl reprezintă, acesta este în drept să se adreseze în instanţa judecătorească de drept comun, în temeiul art. 16 din Codul civil.
În acest context, Comisia menţionează că art. 16 din Codul civil protejează onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională atît a persoanei fizice, cît şi a celei juridice, iar litigiile în acest sens ţin de competenţa judecătoriilor de drept comun. Prin urmare, competenţa materială la soluţionarea unor astfel de pricini aparţine instanţelor judecătoreşti, care urmează să verifice în ce măsură informaţiile despre dezminţirea cărora este înaintată acţiunea au fost răspîndite, dacă acestea cu adevărat defăimează onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională a concurentului electoral PCRM.
În această ordine de idei, Comisia Electorală Centrală conchide că nu ţine de competenţa acesteia aprecierea conţinutului materialului electoral publicitar contestat sub aspectul protecţiei onoarei, demnităţii şi reputaţiei concurentului electoral PCRM.
Cît priveşte cerinţa contestatarului în partea ce ţine de remiterea materialului electoral publicitar contestat Ministerului Afacerilor Interne, Comisia Electorală Centrală menţionează că s-a adresat organului solicitat, prin scrisoarea nr. CEC-8/648 din 2 iunie 2011, în vederea examinării faptelor descrise în contestaţie care, în opinia contestatarului, conţin elemente constitutive ale contravenţiei prevăzute de art. 70 din Codul contravenţional.
Din considerentele expuse şi în conformitate cu art. 18, 26, 47 şi 65-67 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, pct. 8 din hotărîrea Plenului Curţii Supreme de Justiţie nr. 2 din 15 noiembrie 2010 cu privire la aplicarea de către instanţele judecătoreşti a unor prevederi ale legislaţiei electorale, Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală HOTĂRĂŞTE:
1. Se respinge contestaţia nr. ALG-9/71 din 31 mai 2011 a dlui Veaceslav Colesnic, reprezentantulPartidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centralăîn partea ce ţine de constatarea încălcării prevederilor art. 47 alin. (2) din Codul electoral, avertizarea concurentului electoral Mişcarea Social-Politică „Ravnopravie” şi interzicerea distribuirii materialului publicitar electoral contestat, ca fiind neîntemeiată.
2. Se recomandă concurentului electoral Partidul Comuniştilor din Republica Moldova să se adreseze în instanţa de judecată în partea ce ţine de constatarea lezării onoarei, demnităţii şi reputaţiei acestuia.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 4 iunie 2011
Nr. 276
OPINIE SEPARATĂ
expusă în temeiul pct. 25 din Regulamentul cu privire la activitatea
Comisiei Electorale Centrale
Comisia Electorală Centrală a hotărît a respinge integral contestaţia nr. ALG-9/71 din 31 mai 2011, motivîndu-şi hotărîrea prin faptul că „nu ţine de competenţa CEC aprecierea conţinutului materialului electoral publicitar contestat sub aspectul protecţiei onoarei, demnităţii şi reputaţiei concurentului electoral”.
Considerăm nefondată hotărîrea CEC reieşind din următoarele considerente:
Una din solicitările contestatarului a fost constatarea încălcării prevederilor art. 47 alin. (2) din Codul electoral, potrivit căruia, exerciţiul dreptului de a face agitaţie electorală poate fi supus unor formalităţi, condiţii, restricţii sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare într-o societate democratică, pentru protecţia reputaţiei, apărarea drepturilor altora, etc.
În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. b) din Codul electoral, în perioada electorală, CEC are atribuţia de a supraveghea executarea prevederilor Codului electoral şi ale altor legi care conţin dispoziţii referitoare la desfăşurarea alegerilor.
Totodată, potrivit art. 66 alin. (1) din Codul electoral, acţiunile/inacţiunile concurenţilor electorali pot fi contestate la organul electoral.
Din aceste considerente, CEC, în calitate de organ electoral, era obligat să examineze contestaţia în fond, or aceasta se referă la neexecutarea de către un concurent electoral a prevederilor Codului electoral.
4 iunie 2011
Membru al Comisiei Electorale Centrale
Vadim MOŢARSCHI
Membru al Comisiei Electorale Centrale
Igor VREMEA
Membru al Comisiei Electorale Centrale
Alexandru SIMIONOV
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md