HOTĂRÎRE
cu privire la rapoartele privind gestiunea financiară
a partidelor politice pentru anul 2017
În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice și ale pct. 65 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice (în continuare – regulament), aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, semestrial, pînă la data de 15 iulie a anului de gestiune, și anual, pînă la data de 31 martie, partidele politice au obligația să prezinte Comisiei rapoartele privind gestiunea financiară.
Potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) din Codul electoral și ale art. 30 alin. (1) din Legea privind partidele politice, Comisia Electorală Centrală, în calitatea sa de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice, colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor, iar în urma verificării și analizei acestora adoptă o hotărîre.
Prin hotărîrea nr. 1118 din 19 septembrie 2017, Comisia a luat act de rapoartele privind gestiunea financiară prezentate de partidele politice pentru primul semestru al anului 2017. Conform aceleiași hotărîri, în temeiul prevederilor art. 481 alin. (3) din Codul contravențional, a fost inițiată procedura contravențională în privința persoanelor cu funcție de răspundere ale partidelor politice pentru următoarele abateri:
a) în cazul a 8 partide politice - pentru nerespectarea termenului de prezentare a rapoartelor financiare;
b) în cazul a 7 partide politice - pentru neprezentarea rapoartelor.
În vederea executării respectivei hotărîri, conducătorii a 14 formațiuni politice enumerate la pct. 2 și pct. 3 din hotărîre au fost invitați la Comisie pentru întocmirea proceselor-verbale de contravenție.
Potrivit pct. 4 din hotărîre, a fost inițiată procedura contravențională pentru neprezentarea raportului inclusiv în privința persoanei cu funcție de răspundere din cadrul Partidului Politic Partidul „Renaștere”, însă partidul nu a fost citat în legătură cu decesul conducătorului, iar potrivit informației Ministerului Justiției un nou președinte nu a fost ales și nu a fost asigurat interimatul de către o altă persoană.
Comisia Electorală Centrală este autoritatea competentă să constate contravenția prevăzută la art. 481 alin. (3) din Codul contravențional și să inițieze procedura contravențională, însă atribuția de a examina toate împrejurările aferente faptei imputate și de a aplica sancțiunea o are instanța de judecată.
Conform situației din 25 mai 2018, din cele 14 procese-verbale de contravenție înaintate instanței, în curs de examinare se află 7 procese-verbale, pe marginea altor 7 procese-verbale instanța s-a pronunțat, dispunînd: 1) față de conducătorii a 3 partide aplicarea sancțiunii contravenționale sub formă de amendă în mărime de 180 unități convenționale; 2) în alte 4 cazuri anularea proceselor-verbale de contravenție (aceste cazuri se află în examinare în ordine de recurs, la cererea Comisiei).
În baza prevederilor Legii privind partidele politice, termenul de prezentare a rapoartelor anuale pentru anul 2017 a fost data de 31 martie 2018 inclusiv, despre care fapt Comisia a înștiințat toate partidele, prin comunicate de presă și prin alte surse de informare.
Astfel, pînă la data adoptării prezentei hotărîri, au depus raportul anual privind gestiunea financiară 42 de partide politice din cele 45 înregistrate de Ministerul Justiției la situația din 3 aprilie 2018.
În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (2) din Legea privind partidele politice și ale pct. 70 din regulament, în urma recepționării și acceptării rapoartelor, Comisia Electorală Centrală le-a verificat și analizat, după cum urmează.
I. Sub aspectul respectării termenului de prezentare a rapoartelor
La situația din 31 martie 2018, s-au încadrat în termenul stabilit pentru prezentarea rapoartelor financiare pentru anul 2017 următoarele 38 partide politice (în ordinea depunerii rapoartelor):
- Partidul Popular Creștin Democrat;
- Partidul Politic Partidul Agrar din Moldova;
- Partidul Politic „Partidul Legii și Dreptății;
- Mișcarea Profesioniștilor ”Speranța - Надежда”;
- Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;
- Mișcarea Social-Politică a Romilor din Republica Moldova;
- Partidul Politic „Șor”;
- Partidul Mișcarea „Acțiunea Europeană”;
- Partidul Politic Pentru Neam și Țară;
- Partidul Conservator;
- Partidul Politic Mișcarea Populară Antimafie;
- Partidul Politic „Patria”;
- Partidul Politic „Casa Noastră - Moldova” ;
- Partidul „Moldova Unită - Единая Молдова”;
- Partidul Popular Socialist din Moldova;
- Partidul Liberal;
- Partidul Politic „Partidul Popular European din Moldova”;
- Partidul Național Liberal;
- Partidul Democrat din Moldova:
- Partidul Politic Partidul Verde Ecologist;
- Partidul Politic „Partidul Liberal Reformator”;
- Partidul European;
- Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova;
- Partidul Politic „Democrația Acasă”;
- Partidul Acțiunea Democratică;
- Partidul Social Democrat;
- Partidul Socialist din Moldova;
- Partidul Regiunilor din Moldova;
- Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
- Partidul Politic „Partidul Ruso-Slavean din Moldova” ;
- Partidul Politic Partidul Nostru;
- Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
- Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
- Partidul Liberal Democrat din Moldova;
- Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova;
- Partidul Politic Noua Opțiune Istorică;
- Partidul Politic „Partidul Unității Naționale”;
- Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova”.
După data de 31 martie 2018, peste termenul stabilit de legislație, au prezentat raportul privind gestiunea financiară pentru anual 2017 următoarele 4 partide politice:
- Partidul Politic „Frontul Sarvării Moldovei” (03.04.2018);
- Partidul Politic „Partidul Societății Progresiste” (03.04.2018);
- Partidul Politic pentru Unirea Moldovei (11.04.2018);
- Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă” (21.04.2018).
Pînă la data adoptării prezentei hotărîri, nu și-au onorat obligația de a prezenta raportul pentru anul 2017 următoarele 3 partide politice:
- Partidul Republican din Moldova;
- Partidul Politic Partidul „Renaștere”;
- Partidul „Patrioții Moldovei”.
Potrivit art. 312 alin. (1) lit. b) din Legea privind partidele politice și pct. 93 lit. b) din regulament, neprezentarea de către partidele politice la Comisia Electorală Centrală a raportului anual privind gestiunea financiară în termenul și formatul stabilite conform legii [...] constituie încălcare a prevederilor legale privind gestiunea financiară a partidelor politice, faptă ce se consideră contravenție și este pasibilă de răspundere contravențională în conformitate cu art. 481 alin. (3) din Codul contravențional.
În legătură cu aceasta, în temeiul art. 4237 din Codul contravențional și pct. 95-96 din regulament, partidele politice care nu au prezentat raportul privind gestiunea financiară pentru anul 2017, sau au depășit termenul pentru depunerea acestuia, urmează a fi citate pentru întocmirea procesului-verbal cu privire la contravenție.
II. Sub aspectul plenitudinii informației reflectate în raportul privind gestiunea financiară a partidului politic pentru anul 2017
În conformitate cu prevederile art. 25 din Legea privind partidele politice, partidele politice pot fi finanțate din următoarele surse: cotizații de membru de partid, donații de la persoane fizice și juridice, subvenții de la bugetul de stat, precum și din alte venituri legal obținute.
Astfel, în baza dispozițiilor regulamentului, raportul privind gestiunea financiară pentru anul 2017 trebuie prezentat Comisiei cu anexarea obligatorie a următoarelor documente:
- Registrul cotizațiilor de membru de partid pentru anul 2017;
- Registrul donațiilor de la persoane juridice;
- Registrul donațiilor de la persoane fizice;
- Registrul donațiilor sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decît valoarea comercială, achitarea unor bunuri sau servicii utilizate de partid;
- Informația despre alte venituri legal obținute.
Totodată, în conformitate cu pct. 66 din regulament, lunar, pînă la data de 10 a fiecărei luni, partidele politice prezintă Comisiei în formă electronică informația lunară privind cheltuielile partidului din subvențiile de la bugetul de stat, conform modelului aprobat de Comisie.
După formă și modalitatea de depunere, Comisia reține că din cele 42 de rapoarte pentru anul 2017 recepționate, 30 de rapoarte sînt prezentate în corespundere cu prevederile pct. 67 din regulament, potrivit cărora raportul privind gestiunea financiară a partidului politic se prezintă Comisiei Electorale Centrale atît în formă electronică (scanată), cît și pe suport de hîrtie, în două exemplare, după modelul dat în anexa la regulament. Totodată, pct. 67 din regulament stabilește că raportul în formă scrisă (pe suport de hîrtie) se prezintă semnat de către conducătorul și trezorierul partidului politic.
Astfel, prin prisma respectării pct. 67 din regulament, Comisia constată că rapoartele pe anul 2017 depuse de Partidul Mișcarea „Acțiunea Europeană”, Partidul Politic „Casa Noastră - Moldova”, Partidul „Moldova Unită - Единая Молдова”, Partidul Socialist din Moldova, Partidul Politic „Partidul Popular European din Moldova” și Partidul Politic Noua Opțiune Istorică datele din rubrica „Conducătorul”, unde se indică numele, prenumele și se aplică semnătura conducătorului, nu coincid cu informația despre conducătorii partidelor prezentată de Ministerul Justiției. Totodată, rapoartele prezentate de Partidul Politic Partidul Agrar din Moldova, Partidul Popular Socialist din Moldova, Partidul Politic „Democraţia Acasă”, Partidul Politic „Partidul Societății Progresiste”, Partidul Politic Noua Opțiune Istorică și Partidul Politic pentru Unirea Moldovei nu sînt semnate de trezorierii acestora.
În legătură cu aceasta, Comisia atenționează partidele politice, inclusiv cele sus-vizate, asupra necesității respectării prevederilor pct. 67 din regulament, sau, dacă raportul nu este semnat de conducătorul partidului, la data prezentării acestuia la Comisie să fie depuse și documentele doveditoare privind împuternicirile acordate persoanei care l-a semnat. În cazul în care la următorul termen vor fi prezentate rapoarte cu abateri de la pct. 67 din regulament, acestea nu vor fi acceptate de Comisie.
Din punctul de vedere al conținutului celor 42 de rapoarte prezentate, Comisia remarcă următoarele:
Cu privire la reflectarea cotizațiilor de membru de partid
Potrivit art. 25 alin. (3) din Legea privind partidele politice, mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru se stabilesc prin statutul partidului politic și, împreună cu suma totală a cotizațiilor acumulate anual de partid, se publică pe pagina web a acestuia și a Comisiei Electorale Centrale.
Astfel, prin scrisoarea nr. CEC-8/2224 din 24 aprilie 2018, partidelor politice le-a fost solicitat să informeze Comisia despre prevederile normative interne care reglementează mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru de partid, precum și despre asigurarea respectării de către partide a prevederilor art. 25 alin. (3) din Legea privind partidele politice.
La situația din 25 mai curent, au prezentat Comisiei informația solicitată 18 partide politice: Partidul Național Liberal, Partidul Politic Partidul Nostru, Partidul Democrat din Moldova, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Liberal, Partidul Popular Socialist din Moldova, Partidul Politic „Casa Noastră - Moldova”, Partidul Politic Mișcarea Populară Antimafie, Partidul Politic „Șor”, Partidul Popular Creștin Democrat, Partidul Regiunilor din Moldova, Partidul Politic „Partidul Comuniștilor din Republica Moldova”, Partidul Liberal Democrat din Moldova, Partidul Politic „Partidul Verde Ecologist”, Partidul Social Democrat, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova” și Partidul Politic Noua Opțiune Istorică.
Conform informației prezentate de cele 18 formațiuni politice, un partid nu are reglementat în statut sau în alte documente interne mărimea și modalitatea de plată a cotizațiilor, 6 partide nu dețin o pagină web oficială, 17 partide au acte interne ce reglementează cotizațiile, 12 partide au plasat pe pagina web oficială această informație pentru a se conforma prevederilor art. 25 alin. (3) din Legea privind partidele politice.
Deci, pentru nerespectarea art. 25 alin. (3) din Legea privind partidele politice, Comisia atenționează asupra necesității de a asigura transparența activității partidele politice care nu au prezentat informația solicitată prin scrisoarea cu nr. CEC-8/2224 din 24 aprilie 2018, inclusiv partidele care, deși dețin un site, nu plasează informația despre mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru de partid și nici suma totală a cotizațiilor acumulate în anul pentru care se face raportarea.
Din cele 42 de partide politice care au depus rapoartele privind gestiunea financiară pentru anul 2017, 38 de partide au prezentat și registrele cotizațiilor de membru de partid.
Nu au prezentat registrul cotizațiilor de membru: Partidul Socialist din Moldova, Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă”, Partidul Politic „Frontul Salvării Moldovei” și Partidul Politic „Partidul Societății Progresiste”, fapt pentru care aceste partide politice se atenționează asupra necesității depunerii documentelor lipsă.
Analizînd registrele cotizațiilor de membru de partid, prezentate de partidele politice, Comisia menționează că, pentru anul 2017, surse de finanțare sub formă de cotizații au fost obținute de 14 partide politice.
Totodată, din cele 14 partide, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova a prezentat registrul cu informația incompletă în partea ce ține de datele cu caracter personal ale cotizanților, indicînd doar numele, inițialele prenumelui și raionul de domiciliu al membrului cotizant, iar la Partidul Politic „Partidul Unității Naționale” nu corespunde suma privind cotizațiile membrilor de partid indicată în raport cu cea înscrisă în registrul cotizațiilor de membru de partid, în afară de aceasta calculele din registru sînt eronate.
În baza documentelor pe care le-a examinat, Comisia constată că 23 de partide politice au indicat valoarea „0” la rubrica ce reflectă cotizațiile de membru de partid. În acest sens, Comisia Electorală Centrală reține prevederea legală potrivit căreia cotizațiile de membru de partid reprezintă o sursă de finanțare a partidului politic și o consideră drept normă imperativă. Or, în vederea respectării prevederilor legale, toate partidele trebuie să prevadă în statutele lor mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru.
Datele sistematizate despre sursele de venit sub formă de cotizații pentru fiecare partid politic sînt reflectate în anexa la prezenta hotărîre.
Cu privire la reflectarea donațiilor
Modalitatea de reflectare a donațiilor primite de partidele politice este reglementată de art. 26 din Legea privind partidele politice, precum și de prevederile capitolului 2 secțiunea 3 din regulament.
Analizînd rapoartele privind gestiunea financiară pentru anul 2017 prezentate de partidele politice, Comisia reține următoarele:
În baza registrelor donațiilor de la persoane juridice prezentate de partidele politice, Comisia constată că au obținut venit din donațiile făcute de persoane juridice următoarele 3 partide politice: Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul Politic „Șor” și Partidul Politic „Partidul Popular European din Moldova”.
Astfel, în baza informațiilor reflectate în registrul donațiilor de la persoane juridice, Comisia a constatat că partidele politice respective s-au conformat cerințelor legale prevăzute de dispozițiile art. 26 alin. (5) din Legea privind partidele politice, potrivit cărora donațiile făcute de o persoană juridică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăși suma a 400 de salarii medii lunare pe economie stabilite pe anul respectiv.
Alte 36 de partide politice au indicat valoarea „0” la rubrica surselor de finanțare din donații din partea persoanelor juridice, iar Partidul Socialist din Moldova, Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă” și Partidul Politic „Frontul Salvării Moldovei” nu au prezentat registrul donațiilor de la persoane juridice, fapt pentru care se atenționează despre necesitatea prezentării registrelor.
Urmare a examinării informației conținute în registrele privind donațiile primite de la persoane fizice, Comisia menționează că, în anul 2017, din cele 42 formațiuni politice, care au prezentat rapoartele financiare, 12 partide politice au obținut surse de venit din donații de la persoane fizice, dintre care Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul Politic „Casa Noastră-Moldova”, Partidul Liberal, Partidul Politic „Partidul Popular European din Moldova”, Partidul Politic „Partidul Liberal Reformator”, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova și Partidul Politic „Partidul Unității Naționale” au primit donații doar din partea membrilor săi de partid, iar Partidul Democrat din Moldova, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și Partidul Liberal Democrat din Moldova au primit donații atît din partea membrilor de partid, cît și din partea altor persoane.
Alte 28 de partide politice au indicat valoarea „0” la rubrica surse de finanțare din donații din partea persoanelor fizice, iar Partidul Socialist din Moldova și Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă” nu au prezentat registrul donațiilor de la persoane fizice, fapt pentru care se atenționează despre necesitatea prezentării registrelor.
De asemenea, în baza datelor prezentate, Comisia constată că donațiile din partea a 19 persoane fizice către Partidul Democrat din Moldova depășesc suma de 75 mii lei.
Astfel, în temeiul pct. 27 din regulament, Comisia decide să înainteze Serviciului Fiscal de Stat pe lîngă Ministerul Finanțelor solicitarea de a verifica proveniența sursei de venit a donațiilor respective, cu precizarea dacă suma donată reiese din suma venitului impozabil obținut de donator în anul pentru care se face raportarea.
Examinînd rapoartele și documentele aferente prezentate de către partidele politice, care au obținut surse de venit din donații de la persoane fizice, Comisia reține că partidele respective s-au conformat dispozițiilor art. 26 alin. (4) din Legea privind partidele politice, or, plafonul donațiilor primite de la o persoană fizică într-un an bugetar nu a fost depășit, acesta constituind pînă la 200 de salarii medii lunare pe economie stabilite pentru anul respectiv.
Cu referire la donațiile sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decît valoarea comercială, menționăm că 5 partide politice au indicat primirea unor astfel de surse de venit, printre care: Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” a raportat suma de 15495,36 lei, Partidul Politic „Partidul Liberal Reformator” – 18500,00 lei, Partidul Politic Partidul Nostru – 19682,87 lei, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – 38731,85 lei, Partidul Liberal Democrat din Moldova – 524391,28 lei, iar alte 35 de partide politice au indicat valoarea „0” la rubrica respectivă.
Nu au prezentat registrul donațiilor sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decît valoarea comercială, achitarea unor bunuri sau servicii utilizate de partid următoarele 2 formațiuni politice: Partidul Socialist din Moldova și Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă”, fapt pentru care se atenționează despre necesitatea prezentării registrelor.
Urmare a verificării rapoartelor privind gestiunea financiară a partidelor politice pentru anul 2017, Comisia a constatat că toate partidele au respectat prevederile art. 26 alin. (3) din Legea privind partidele politice, prin urmare nici un partid politic nu a avut venituri anuale provenite din cotizații de membru și donații, care ar depăși echivalentul de 0,3% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pentru anul respectiv, stabilite prin Legea nr. 279 din 16 decembrie 2016.
În conformitate cu art. 24 alin. (3) și art. 25 alin. (1) lit. d) din Legea privind partidele politice, partidele politice au dreptul să desfășoare activități ce aduc venituri pentru nevoile partidului, dacă aceste activități nu sînt interzise prin lege și sînt prevăzute în mod expres în statutul partidului politic.
Astfel, potrivit informației prezentate, Comisia constată că au încasat venituri din activitățile desfășurate în anul 2017 următoarele 4 partide politice:
- Partidul Social Democrat (184,38 lei);
- Partidul Democrat din Moldova (7578,09 lei);
- Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (48844,50 lei);
- Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (27399425).
Suplimentar, urmare a verificării conținutului rapoartelor recepționate în condițiile pct. 67 din regulament, s-au constatat următoarele:
- Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova a reflectat greșit soldul mijloacelor bănești la sfîrșitul perioadei de gestiune;
- Partidul Politic „Partidul Unității Naționale” a arătat incorect totalul surselor de finanțare și totalul cheltuielilor;
- Partidul Politic „Democrația Acasă” are greșit soldul mijloacelor bănești la începutul perioadei de gestiune;
- Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova” nu a indicat proveniența sursei de venit;
- Partidul Liberal Democrat din Moldova nu a reflectat corect în raport la rubrica „donații din partea membrilor de partid” suma de 5000 lei, or, potrivit registrului donațiilor de la persoane fizice, donațiile respective sînt efectuate „din partea altor persoane fizice”.
Astfel, Comisia Electorală Centrală atenționează partidele politice sus-menționate asupra necesității respectării prevederilor regulamentului în partea ce ține de caracterul complet al informației reflectate în rapoartele financiare și corespunderii cu cerințele de întocmire a acestora și asupra necesității prezentării datelor corectate.
Cu privire la subvențiile de la bugetul de stat
În conformitate cu art. 27 alin. (1) și (2) din Legea privind partidele politice și pct. 38 din regulament, partidele politice au dreptul să primească anual finanțare de la bugetul de stat prin intermediul Comisiei Electorale Centrale. Cuantumul alocațiilor pentru acest scop se aprobă în legea bugetară anuală, cota procentuală constituind nu mai mult de 0,2% din veniturile bugetului de stat, cu excepția veniturilor cu destinație specială prevăzute de legislație, și se distribuie după cum urmează: 50% - partidelor politice proporțional cu performanțele obținute în alegerile parlamentare, 50% - partidelor politice proporțional cu performanțele obținute în alegerile locale generale, iar în cazul blocurilor electorale, alocația se va împărți conform înțelegerii prealabile între membrii blocului electoral ori, în lipsa unei înțelegeri, conform numărului de mandate obținute de fiecare componentă. Astfel, prin Legea nr. 279 din 16 decembrie 2016, alocațiile de la bugetul de stat partidelor politice pentru anul 2017 au fost stabilite în mărime de 40000,0 mii lei.
În contextul prevederilor legale și potrivit hotărîrii CEC nr. 698 din 31 ianuarie 2017, în anul 2017 au beneficiat de subvenții de la bugetul de stat următoarele 20 de partide politice: Partidul Liberal, Partidul Liberal Democrat din Moldova, Partidul Democrat din Moldova, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Moldova”, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic Partidul Nostru, Partidul Politic „Partidul Liberal Reformator”, Partidul Național Liberal, Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova, Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, Partidul Politic „Casa Noastră-Moldova”, Partidul Politic „Democrația Acasă”, Partidul Politic „Șor”, Partidul Social Democrat, Partidul Politic Uniunea Centristă Moldova, Partidul Acțiunea Democratică, Partidul Politic Mișcarea Populară Antimafie, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul Regiunilor din Moldova și Partidul Popular Creștin Democrat.
La pct. 66 din regulament se prevede că, lunar, pînă la data de 10 a fiecărei luni, partidul politic va prezenta Comisiei în formă electronică informația lunară privind cheltuielile partidului din subvențiile de la bugetul de stat, conform modelului stabilit.
Examinînd documentele pe care le deține Comisia, prin prisma respectării pct. 66 din regulament, se constată că Partidul Politic „Democrația Acasă” nu s-a conformat acestor prevederi, fapt pentru care Comisia atrage atenția partidului politic vizat asupra necesității respectării obligației de a prezenta informația în termenul și formatul stabilite.
De asemenea, Partidul Politic Partidul „Renaștere”, Partidul Politic Pentru Neam și Țară, Partidul Politic „Patrioții Moldovei”, Partidul Socialist din Moldova, Partidul Politic „Partidul Legii și Dreptății”, Partidul Popular Socialist din Moldova nu au prezentat datele conturilor bancare destinate subvențiilor de la bugetul de stat, respectiv nu au beneficiat de subvenții.
Informațiile privind partidele politice care în anul 2017 au beneficiat de subvenții de la bugetul de stat, precum și informația despre partidele politice care au avut acest drept, însă nu l-au realizat, se prezintă anexat la prezenta hotărîre.
În temeiul art. 18 alin. (2), art. 22 alin. (2) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, art. 29, art. 30, art. 312 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 294 din 21 decembrie 2007 privind partidele politice, al prevederilor Codului contravențional și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Se ia act de rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice pentru anul 2017, conform informației din tabelul generalizator anexat la prezenta hotărîre.
2. Se constată nerespectarea termenului de prezentare a rapoartelor financiare prevăzut la art. 29 alin. (1) din Legea privind partidele politice și la pct. 65 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, de către Partidul Politic „Frontul Salvării Moldovei”, Partidul Politic „Partidul Societății Progresiste”, Partidul Politic pentru Unirea Moldovei, Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă” și, în legătură cu aceasta, Comisia în mod repetat atrage atenția asupra necesității respectării termenelor legale de prezentare a rapoartelor privind gestiunea financiară a partidelor politice.
3. Se constată neprezentarea rapoartelor privind gestiunea financiară a partidelor politice pentru anul 2017 conform cerințelor stabilite la art. 29 alin. (1) din Legea privind partidele politice și pct. 65 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, de către Partidul Republican din Moldova, Partidul Politic Partidul „Renaștere” și Partidul „Patrioții Moldovei”.
4. Se inițiază procedura contravențională, în temeiul art. 481 alin. (3) din Codul contravențional, în privința persoanelor cu funcție de răspundere din cadrul partidelor menționate la pct. 2 și pct. 3 din prezenta hotărîre.
5. Se obligă Partidul Politic Partidul Agrar din Moldova, Partidul Politic „Partidul Legii și Dreptății, Mișcarea Profesioniștilor ”Speranța-Надежда”, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Mișcarea Social-Politică a Romilor din Republica Moldova, Partidul Mișcarea „Acțiunea Europeană”, Partidul Politic Pentru Neam și Țară, Partidul Conservator, Partidul Politic „Partidul Popular European din Moldova”, Partidul „Moldova Unită - Единая Молдова”, Partidul Politic „Partidul Liberal Reformator”, Partidul European, Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova, Partidul Politic „Democrația Acasă”, Partidul Acțiunea Democratică, Partidul Social Democrat, Partidul Socialist din Moldova, Partidul Politic „Partidul Ruso-Slavean din Moldova”, Partidul Politic Mișcarea Populară Antimafie, Partidul Popular Creștin Democrat, Partidul Politic „Partidul Unității Naționale”, Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă”, Partidul Politic „Frontul Salvării Moldovei”, Partidul Politic „Partidul Societății Progresiste”, Partidul Politic pentru Unirea Moldovei, Partidul Politic Partidul „Renaștere”, Partidul „Patrioții Moldovei” și Partidul Republican din Moldova să prezinte, în termen de pînă la 15 zile, informația despre prevederile normative interne care reglementează mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru de partid.
6. Se obligă Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Socialist din Moldova, Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă” și Partidul Politic „Frontul Salvării Moldovei” să prezinte, în termen de pînă la 15 zile, registrul cotizațiilor de membru de partid în formatul stabilit de Comisie, cu completarea corespunzătoare a tuturor rubricilor, sub sancțiunea aplicării art. 481 alin. (3) din Codul contravențional.
7. Se obligă Partidul Socialist din Moldova, Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă”, Partidul Politic „Frontul Salvării Moldovei” să prezinte, în termen de pînă la 15 zile, registrul donațiilor de la persoane juridice în formatul stabilit de Comisie, iar Partidul Socialist din Moldova și Mișcarea Social-Politică „Forța Nouă” și registrul donațiilor de la persoane fizice, în formatul stabilit de Comisie, sub sancțiunea aplicării art. 481 alin. (3) din Codul contravențional.
8. Se obligă Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova, Partidul Politic „Partidul Unității Naționale”, Partidul Politic „Democrația Acasă” și Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova”, Partidul Liberal Democrat din Moldova să prezinte, în termen de pînă la 15 zile, după caz informațiile lipsă sau corectate, menționate în partea descriptivă a prezentei hotărîri și se atenționează partidele respective asupra necesității prezentării rapoartelor privind activitatea financiară în corespundere cu cerințele de întocmire a acestora.
9. Se solicită Serviciului Fiscal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanțelor să verifice proveniența sursei de venit a donațiilor ce depășesc suma de 75 mii lei primite de Partidul Democrat din Moldova.
10. Prezenta hotărîre se transmite, spre informare, Curții de Conturi, Ministerului Justiției și Agenției Servicii Publice.
11. Hotărîrea adoptată se remite, spre informare și executare, partidelor politice.
12. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 29 mai 2018
Nr. 1677
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md