H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. CEC-9/ALN2018/6 din 15 mai 2018 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Unității Naționale”
Pe data de 15 mai 2018, concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Unității Naționale”, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-9/ALN2018/6, prin care solicită:
- examinarea în regim de urgență a contestației și stabilirea tuturor circumstanțelor de fapt și de drept;
- stabilirea numărului exact al panourilor electorale care sînt amplasate în municipiile Chișinău și Bălți;
- constatarea faptului că Partidul Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” a utilizat în campania electorală fonduri nedeclarate;
- adoptarea unei hotărîri prin care să fie înaintată o cerere către Judecătoria Chișinău privind anularea înregistrării concurentului electoral, Ion Ceban, în conformitate cu art.75 alin.(5) lit.a) din Codul electoral.
În motivarea contestației, autorul arată că în raportul privind veniturile și cheltuielile din campania electorală pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018, depus la CEC în data de 11 mai 2018 de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM), la articolul ,,Cheltuieli de publicitate” secțiunea ,,panouri” este indicată suma de 160.473,20 lei și în comparație cu Partidul Politic „Partidul Unității Naționale”, care a cheltuit pentru 14 panouri electorale 215.253,20 lei, PSRM, avînd minim 100 de panouri electorale amplasate în municipiile Chișinău și Bălți, declară doar suma de 160.473,20 lei.
În baza acestor cifre, contestatarul conchide că PSRM a încălcat prevederile pct.13 subpct. 5) din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3352 din 4 mai 2015, cu modificările ulterioare, prin faptul că a folosit în campania electorală fonduri financiare și materiale nedeclarate. Pentru aceste motive, în temeiul prevederilor art.75 alin.(5) lit a) din Codul electoral, solicită să fie adresată de către Comisia Electorală Centrală sau consiliul electoral de circumscripție Judecătoriei Chișinău o cerere de anulare a înregistrării concurentului electoral din partea PSRM, Ion Ceban, prin adoptarea unei hotărîri în acest sens.
De menționat că Partidul Politic „Partidul Unității Naționale” a depus o contestație cu același conținut și la Consiliul electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău nr.1 (în continuare – CECEM Chișinău) care a fost examinată în ședința din 16 mai 2018, la care dl Ion Cobîșenco, reprezentantul cu drept de vot consultativ în CECEM Chișinău, a renunțat la solicitarea de a fi stabilit numărul exact al panourilor electorale amplasate în municipiile Chișinău și Bălți.
Astfel, conform hotărîrii nr. 56 din 16 mai 2018, CECEM Chișinău:
- a respins, ca neîntemeiat, capătul de cerere prin care contestatarul solicită să se constate utilizarea de către PSRM a fondurilor nedeclarate în campania electorală, pe motiv că, potrivit prevederilor art. 71 din Codul electoral, efectuarea unui control al surselor de venit ce ține de corectitudinea evidenței și folosirii conform destinației a banilor de către concurenții electorali - partide politice nu ține de competența funcțională a CECEM Chișinău, ci a Comisiei Electorale Centrale;
- a respins, ca inadmisibil, capătul de cerere prin care contestatarul solicită adoptarea unei hotărîri în conformitate cu prevederile art. 75 alin (6) al Codului electoral, din motiv că nu a fost constatată la etapa examinării contestației încălcarea imputată.
Prin referința, înregistrată la Comisie sub nr.CEC-9/ALN2018/6 R din 17 mai 2018, dl Ilie Ceban, reprezentantul cu drept de vot consultativ la CEC din partea PSRM, a solicitat respingerea contestației ca nefondată și lipsită de probe din următoarele motive.
Reprezentantul notează, bazîndu-se pe contractul și anexele (toate în copie) atașate la referință, că pentru amplasarea panourilor publicitare s-au achitat bani din contul cu mențiunea ”Fond electoral”, fapt reflectat în rapoartele privind cheltuielile și veniturile din campania electorală prezentate Comisiei. În același timp, confecționarea și plata pentru serviciile de instalare și schimb a panourilor urmează a fi achitată la sfîrșitul campaniei electorale, în funcție de volumul lucrărilor efectuate de către prestatorul de servicii „Independent Media” SRL, în baza contractului nr.06/12.04.2018 din 12 aprilie 2018.
În referință se mai arată că, potrivit facturii de plată nr. 21 din 14.05.2018, urmează a fi achitat echivalentul în lei moldovenești a sumei de 5 800 euro pentru servicii de tipar și schimb de imagini. Suma respectivă urmează a fi reflectată în raportul totalizator care va fi prezentat la 18.05.2018, menționîndu-se că în raportul financiar se includ sumele efectiv achitate, și nu cele prognozate.
Totodată, la referința depusă au fost anexate (în copie) contractul nr. 030IG-LED/2018, încheiat cu compania ,,Trendseter” SRL din 12.04.2018, acordul adițional nr.1 din 12.04.2018 la contractul 030IG-LED/2018, dispoziția de plată din 19.04.2018, factura nr.00019 din 12.04.2018 emisă de ,,Trendseter” SRL, factura nr. 030 din 13.04.2018 emisă de ,,Trendseter” SRL, ordinul de plată din 13.04.2018, factura fiscală seria IY0378046 din 30.04.2018 emisă de ,,Trendseter” SRL, actul de confirmare a executării lucrărilor și serviciilor din 30.04.2018.
Respectiv, în opinia autorului referinței, contestatarul se bazează doar pe presupuneri, nu invocă circumstanțe de fapt pertinente și nu prezintă probe, or, comparația sumelor achitate pentru panouri de către Partidul Politic „Partidul Unității Naționale” cu sumele achitate de către PSRM nu este un argument suficient pentru demonstrarea utilizării fondurilor nedeclarate, astfel, contestația depusă o consideră una declarativă.
La 17 mai 2018, prin scrisoarea înregistrată la Comisie sub nr. CEC-9/ALN2018/6/1, contestatarul a depus la Comisia Electorală Centrală un supliment la contestația în speță, ce conține următoarele probe:
- 59 fotografii cu panourile candidatului Ion Ceban în mun. Chișinău și ofertele de preț ale companiei ,,Trendseter” SRL separat pentru 32 de panouri, 27 fotografii cu panourile candidatului Ion Ceban pentru care nu au fost identificate ofertele de preț, precum și panouri închiriate de PSRM și ofertele de preț ale ,,Trendseter” SRL pentru acestea;
- 12 fotografii cu panourile candidatului Alexandr Usatîi în mun. Bălți;
- copia contractului încheiat de Partidul Politic ”Partidul Unității Naționale” cu compania ,,Trendseter” SRL, nr.038-MP-OOH/2018 din 04.05.2018, și facturile fiscale seria IY nr. 0378095 și seria IY nr. 0378096 pentru comparație.
La 19 mai curent, reprezentantul cu drept de vot consultativ la CEC din partea PSRM, dl Ilie Ceban, a depus o referință suplimentară asupra suplimentului la contestația în cauză, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-9/ALN2018/6/R/1, prin care solicită respingerea contestației și anexelor, ca nefondată.
În referință se arată că în total pentru serviciile acordate de către compania de publicitate ”Independent-Media” SRL, PSRM a achitat 266 319,64 lei.
Autorul referinței subliniază că fiecare concurent electoral își negociază contractele după propria voință și faptul că Partidul Politic „Partidul Unității Naționale” a achitat pentru 15 panouri suma de 215 253,20 lei nu poate fi imputată, deoarece în cazul PSRM au fost contractate servicii de plasare și deservire a materialului publicitar al clientului în Eterul Ecranelor Led.
Dl Ilie Ceban invocă neclaritate cu privire la veridicitatea copiei de pe oferta de preț prezentată de contestatar, deoarece lipsește ștampila, semnătura și emitentul ofertei respective. Totodată, consideră că solicitarea de a constata numărul exact de panouri este neîntemeiată, deoarece din anexele nr.1 și nr.4 la contractul nr. 06/12.04.2018 încheiat cu „Independent Media” SRL poate fi stabilit cu certitudine numărul exact al panourilor.
În cadrul ședinței, contestatarul a mai înaintat o solicitare: de a fi aplicată sancțiunea complementară prin a-l lipsi pe concurentul electoral PSRM de alocații de la bugetul de stat.
În urma examinării motivelor invocate în contestație, prin prisma cadrului legislativ în vigoare, a argumentelor aduse în referință, a probelor prezentate de părți, audiind poziția părților, Comisia Electorală Centrală conchide următoarele.
De fapt, contestatarul invocă folosirea în campania electorală de către concurentul electoral PSRM a fondurilor financiare și materialelor nedeclarate, concluzie dedusă din comparația cheltuielilor făcute de contestatar, care a plătit pentru 14 panouri electorale 215.253,20 lei, cu cele ale PSRM care, avînd minim 100 de panouri electorale amplasate în municipiile Chișinău și Bălți, a declarat doar suma de 160.473,20 lei. Astfel, autorul contestației solicită și stabilirea numărului exact al panourilor electorale care sînt amplasate în municipiile Chișinău și Bălți.
În același timp, prin suplimentul depus la 17 mai 2018, contestatarul a anexat 71 de fotografii în care apar panourile candidaților din partea PSRM - dl Ion Ceban și dl Alexandru Usatîi.
Examinînd materialele prezentate, Comisia reține prevederile art. 71 alin.(5) din Codul electoral, conform cărora contestația va conține descrierea faptelor invocate ca presupuse încălcări, precum și probele ce corespund cerințelor de admisibilitate și pertinență. Or, sarcina probării îi revine contestatarului. Totodată, ținînd cont de probele cu cele 71 fotografii în care apar panourile candidaților Ion Ceban și Alexandru Usatîi și de faptul că dl Ion Cobîșenco, reprezentantul cu drept de vot consultativ la CECEM Chișinău în cadrul ședinței CECEM Chișinău din 16 mai 2018 a renunțat la solicitarea de a stabili numărul exact al panourilor electorale amplasate în municipiile Chișinău și Bălți, Comisiei, în primul rînd, nu îi este clar dacă contestatarul își mai susține solicitarea și, în al doilea rînd, Comisia consideră că sarcina de a stabili numărul exact al panourilor este o atribuție improprie instituției prin prisma competențelor stabilite de legea electorală.
În ceea ce privește cerința de a constata faptul că PSRM a utilizat în campania electorală fonduri nedeclarate, Comisia relevă următoarele.
În conformitate cu art. 43 din Codul electoral și cu prevederile Regulamentului privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea CEC nr. 3352 din 4 mai 2015, Comisia verifică în prealabil rapoartele privind finanțarea campaniilor concurenților electorali sub aspectul caracterului complet al informației și al corespunderii cu cerințele de întocmire a acestora, care în termen de 48 sînt plasate pe pagina web oficială a Comisiei, ulterior adoptînd o hotărîre în acest sens.
Astfel, în urma verificării rapoartelor prezentate, sub aspectul plenitudinii informației și corespunderii cu cerințele de întocmire a acestora, Comisia, prin hotărîrea nr. 1643 din 15 mai curent, a constatat că PSRM, ca și alți concurenți electorali care și-au deschis contul ,,Fond electoral”, s-a conformat prevederilor Regulamentului privind finanțarea campaniilor electorale.
În speță, examinînd materialele anexate la referință, se constată că PSRM, în scopul plasării materialului publicitar electoral, a încheiat două contracte cu doi prestatori de servicii diferiți:
1) contractul nr. 030IG-LED/2018 încheiat cu „Trendseter” SRL la 12.04.2018 care prevede contractarea serviciilor de plasare și deservire a materialului publicitar al clientului în Eterul Ecranelor Led, conform prevederilor stabilite în acordul adițional nr.1, achitate conform dispozițiilor de plată, facturilor, ordinului de plată și prin Actul de confirmare a executării lucrărilor și serviciilor din 30.04.2018 cu suma totală de 33.881,96 lei;
2) contractul nr. 06/12.04.2018 încheiat cu „Independent Media” SRL care prevede contractarea serviciilor de confecționare și plată pentru serviciile de instalare și schimb a panourilor publicitare, în baza căruia, conform facturii spre plată nr.21 din 14.05.2018, urmează a fi achitat echivalentul sumei de 5 800 euro pentru servicii de tipar și schimb de imagini. Din motiv că în raportul financiar se includ sumele efectiv achitate, și nu cele prognozate, suma respectivă a fost inclusă în raportul financiar din 18.05.2018.
În urma examinării conținutul contractului nr.038-MP-OOH/2018 din 04.05.2018 încheiat cu „Trendseter” SRL și a facturilor fiscale seria IY nr. 0378095 și seria IY nr. 0378096, prezentate de către contestatar pentru comparație, Comisia relevă că, deși ambii concurenți electorali au încheiat contracte cu „Trendseter” SRL, obiectul contractului rămîne a fi unul diferit, astfel: în cazul PSRM, au fost contractate servicii de plasare și deservire a materialului publicitar al clientului în Eterul Ecranelor Led, iar în cazul contestatarului au fost contractate servicii de plasare și deservire a materialului publicitar al clientului pe construcțiile publicitare ale executorului, în consecință și prețul pentru serviciile prestate este diferit.
Totodată, examinînd fotografiile, anexate ca probe de contestatar și datele din anexele nr.1 și nr.4 la contractul nr. 06/12.04.2018 încheiat de către PSRM cu „Independent Media” SRL, se constată că panourile publicitare din fotografiile prezentate sînt reflectate în anexele contractului.
Analizînd raportul privind veniturile și cheltuielile din campania electorală a concurentului electoral PSRM, prezentat la Comisie în data de 18 mai 2018, înregistrat sub nr. CEC-7/8110, Comisia observă la articolul ”panouri” că în perioada de raportare au fost reflectate total cheltuieli în mărime de 300246,69 lei, dintre care la situația din 11 mai - total 160473,20 lei, iar ulterior în perioada 12 -18 mai curent au fost efectuate achitări în sumă de 139773,49 lei pentru tipar și schimbarea imaginii pe panouri, către ”Independent Media” SRL.
Astfel, afirmația contestatarului că PSRM a folosit în campania electorală fonduri financiare și materiale nedeclarate, fapt invocat prin comparație cu contestatarul care a cheltuit pentru 14 panouri electorale 215.253,20 lei, iar PSRM, avînd minim 100 de panouri electorale amplasate în municipiile Chișinău și Bălți, a declarat doar suma de 160.473,20 lei, rămîne una neîntemeiată.
Examinînd contestația prin prisma pct. 161 din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, trebuie a se ține cont de legătura cauzală dintre pretinsele încălcări și acțiunile săvîrșite, astfel Comisia relevă că se invocă de către contestatar o pretinsă încălcare de către concurentul electoral - partid politic, dar se solicită anularea înregistrării numai a dlui Ion Ceban din partea PSRM, fără a înainta solicitarea de anulare a înregistrării a tuturor candidaților concurentului electoral PSRM din toate circumscripțiile unde vor avea loc alegeri locale noi din 20 mai curent, sau cel puțin a candidatului Alexandr Usatîi în mun. Bălți.
În contextul celor examinate, capătul de cerere prin care contestatarul solicită înaintarea unei cereri către Judecătoria Chișinău privind anularea înregistrării concurentului electoral, Ion Ceban, în lipsa constatării încălcării imputate (folosirii de către concurentul electoral PSRM a fondurilor financiare și materialelor nedeclarate) rămîne neîntemeiat.
Pentru motivele arătate și în temeiul art.18 alin.(2), art.22 alin.(2) lit.e), art.71 alin. (6) din Codul electoral și în conformitate cu pct.2, pct.71, pct. 161, pct. 26 lit.b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
Se respinge, ca neîntemeiată, contestația nr. CEC-9/ALN2018/6 din 15 mai 2018 a concurentului electoral Partidul Politic ”Partidul Unității Naționale”.
Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 19 mai 2018
Nr. 1657
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md