H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. CEC-9/ALN2018/5 din 8 mai 2018 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”
Pe data de 8 mai 2018, concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-9/ALN2018/5, prin care se solicită constatarea încălcării de către concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) a legislației privind finanțarea campaniilor electorale și aplicarea sancțiunilor ce se impun.
În motivarea contestației se arată că, potrivit raportului privind veniturile și cheltuielile din campania electorală pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018 a PSRM, depus la CEC la data de 13 aprilie 2018, se atestă faptul că acesta a virat în contul cu mențiunea „Fond electoral” suma de 955.940,00 lei.
Contestatarul face trimitere la prevederile art.41 alin.(2) lit. e) din Codul electoral, potrivit cărora „plafoanele donaţiilor din partea persoanelor fizice şi juridice în contul „Fond electoral” pentru o campanie electorală constituie 50 şi, respectiv, 100 de salarii medii lunare pe economie stabilite pentru anul respectiv”, iar, conform Hotărîrii Guvernului nr. 54 din 17 ianuarie 2018, cuantumul salariului mediu lunar pe economie pentru anul 2018 este de 6150 lei.
Prin urmare, în opinia contestatarului, concurentul electoral PSRM, fiind persoană juridică în conformitate cu art.1 alin. (1) din Legea nr. 294 din 21 decembrie 2007 privind partidele politice, a încălcat prevederile art.41 alin. (2) lit. e) din Codul electoral, acceptînd o donație din partea unei persoane juridice [adică de la însuși PSRM] cu 340.940,00 lei mai mult decît plafonul maxim stabilit de lege [955.940 - (100 x 6150) = 340940].
Prin referința, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-9/ALN2018/5R din 10 mai 2018, dl Ilie Ceban, reprezentantul cu drept de vot consultativ în CEC din partea PSRM, a solicitat respingerea contestației din următoarele motive.
Conform art.41 alin.(2) lit. a) din Codul electoral, sînt trei categorii de mijloace financiare care pot fi virate în contul cu mențiunea „Fond electoral”: 1) mijloace financiare proprii; 2) mijloace bănești de la persoane fizice și 3) mijloace bănești de la persoane juridice.
De asemenea, art.43 alin. (7) din Codul electoral stabilește, cităm: „În perioada electorală, partidele politice au dreptul să accepte donații doar direct pe contul „Fond electoral”, în conformitate cu regulile stabilite de prezentul cod. Partidul politic poate transfera pe contul „Fond electoral” mijloacele financiare proprii deținute pe contul său la data începerii perioadei electorale, cu condiția prezentării raportului financiar la CEC în care se indică datele prevăzute la alin.(1)”.
Respectiv, în opinia reprezentantului cu drept de vot consultativ, limita maximă a plafoanelor donațiilor instituită pentru persoanele juridice în temeiul art. 41 alin. 2) lit. e) din Codul electoral nu poate fi aplicată partidelor politice, or, în sensul art. 1 alin. (1) Legea nr.294/2007 privind partidele politice „Partidele politice sînt asociații benevole, cu statut de persoană juridică, ale cetățenilor Republicii Moldova cu drept de vot”. Prin urmare, reprezentantul consideră că partidul politic deține statut special, reglementat de norme speciale, cu scop diferit decît în sensul persoanei juridice cu scop lucrativ.
În referința depusă se mai arată că potrivit pct.7 din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3352 din 4 mai 2015, „Persoanele juridice pot dona mijloace bănești pe contul „Fond electoral” doar prin transfer, depunînd și o declarație pe propria răspundere despre inexistența cotei de stat, străine sau mixte în capitalul social, precum și privind lipsa restricțiilor prevăzute la pct.13 subpct.1) lit. h) conform Anexei nr.2. Persoana juridică care transferă mijloace bănești pe contul „Fond electoral” este obligată să informeze acționarii sau membrii săi despre operațiunile astfel efectuate”.
Prin urmare, reprezentantul notează că partidul nu dispune de capital social și nici nu poate să dețină cotă de stat, străină sau mixtă, neavînd nici acționari.
Subsidiar se face trimitere la prevederile art. 827 din Codul civil, conform cărora „prin contract de donație, o parte (donator) se obligă să mărească din contul patrimoniului său, cu titlu gratuit, patrimoniul celeilalte părți (donatar)”. Se menționează că din definiția donației reiese că, pentru existența donației, sînt necesare cel puțin 2 părți - una să transmită gratuit și alta să accepte, ceea ce cu lipsește în speța dată.
În urma examinării motivelor invocate în contestaţie prin prisma cadrului legislativ în vigoare, a argumentelor aduse în referință, audiind poziția părții prezente la ședință, a cărei acțiuni se contestă, Comisia Electorală Centrală conchide următoarele.
Contestatarul de fapt consideră că partidele politice sînt restricționate, la fel ca și alte persoane eligibile, de a efectua donații în campania electorală, și anume de a vira în propriul fond electoral (al concurenților electorali) suma ce depășește limitele stabilite de art. 41 alin. (2) lit. e) din Codul electoral.
Astfel, unul din scopurile introducerii instituției finanțării partidelor politice din bugetul de stat a constat în asigurarea autonomiei financiare a partidelor și reducerea unei dependențe de susținerea financiară din partea persoanelor fizice or juridice.
Inclusiv, în aceeași ordine de idei se înscriu și prevederile art. 41 alin.(2) lit. e) din Codul electoral în coroborare cu art. 43 alin. (7) din Codul electoral, care stabilesc limitele de finanțare a campaniei electorale a concurenților electorali.
Totodată, în vederea neadmiterii utilizării exagerate a resurselor financiare de către concurenții electorali, legiuitorul a abilitat CEC cu dreptul de a stabili în condițiile art. 41 alin. (2) lit. d) din Codul electoral plafonul mijloacelor financiare ce pot fi virate în contul „Fond electoral” al concurentului electoral. Mai mult, în vederea transparentizării procesului de susținere financiară a concurentului electoral - partid politic, vine și norma stabilită la alin. (7) al art. 43 din Codul electoral: „... Partidul politic poate transfera pe contul „Fond electoral” mijloacele financiare proprii deținute pe contul său la data începerii perioadei electorale, cu condiția prezentării raportului financiar la CEC în care se indică datele prevăzute la alin.(1)”.
Respectiv, limitarea dreptului de a finanța propria campanie electorală sub plafonul mai mic decît cel stabilit de CEC (după cum consideră contestatarul), în baza art.41 alin. (2) lit. d) din Codul electoral, constituie o ingerință de limitare nejustificată a activității de bază a partidului, fiind contrară scopului legitim de a asigura autonomia financiară a partidului.
În context, Comisia reține și argumentul reprezentantului cu drept de vot consultativ al PSRM, potrivit căruia transferul mijloacelor financiare ale partidului politic în propriul cont cu mențiunea „Fond electoral” nu reprezintă donație în sensul art. 827 din Codul civil, or, în cazul de față, personalitatea juridică a partidului nu se divizează, acesta, fiind înregistrat în calitate de concurent electoral, obține un statut special cu drepturi și obligații suplimentare purtînd răspunderea în limitele prevăzute de legislația în vigoare chiar și după încetarea statutului de concurent, - la caz fiind, aplicarea sancțiunii complementare sub formă de lipsire a partidului politic de alocații de la bugetul de stat pe o perioada de la 6 luni pînă la un an, prevăzută de art. 75 alin. (4) din Codul electoral.
Suplimentar atragem atenția că, prin hotărîrea CEC nr.1488 din 30 martie 2018 cu privire la stabilirea plafonului general al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pe contul „Fond electoral” al concurentului electoral la alegerile locale noi, s-au stabilit următoarele plafoane pentru concurenți la alegeri în funcție de circumscripție:
- municipiul Chișinău 18 025 252,63lei;
- municipiul Bălţi 3 001 136,60 lei;
- comuna Leuşeni, raionul Hînceşti 52 934,42 lei;
- satul Nemţeni, raionul Hînceşti 42 421,61 lei;
- comuna Jora de Mijloc, raionul Orhei 93 504,18 lei;
- comuna Voloviţa, raionul Soroca 46 894,54 lei;
- comuna Pîrliţa, raionul Ungheni 124 672,24 lei.
Avînd în vedere că PSRM și-a înaintat candidați în toate circumscripțiile unde vor avea loc alegeri, calculul viramentelor arată că suma în mărime de 955.940,00 lei nu a depășit plafonul maxim stabilit de CEC.
Totodată, Comisia consideră necesar de a menționa că urmează a fi respectată nu numai limita plafonului cumulativ, ci și plafonul separat pentru cheltuielile aferente campaniei în fiecare circumscripție.
Pentru motivele arătate mai sus, Comisia consideră contestația drept neîntemeiată, fapt pentru care aceasta urmează a fi respinsă.
În temeiul art.18 alin.(2), art. 41 alin.(2) lit.d), art. 43 alin. (7), art.71 alin.(6) din Codul electoral și în conformitate cu pct.26 lit.b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
Președintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chișinău, 15 mai 2018
Nr. 1630
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md