HOTĂRÎRE
cu privire la rapoartele privind fluxul mijloacelor bănești aferente activității Grupului de inițiativă pentru desfășurarea referendumului local de revocare din funcție a
Primarului General al municipiului Chișinău
Prin decizia din 27 aprilie 2017, Colegiului Civil și de contencios administrativ al Curții de Apel Chișinău a fost înregistrat Grupul de inițiativă pentru desfășurarea referendumului local de revocare din funcție a Primarului General al municipiului Chișinău, Dorin Chirtoacă, în număr de 460 de persoane (în continuare – Grupul de inițiativă).
La data de 10 mai 2017, în temeiul art. 181 alin. (4) din Codul electoral și în conformitate cu prevederile pct. 111 din Regulamentul privind modul de întocmire, autentificare, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2682 din 1 octombrie 2014, Comisia Electorală Centrală a prezentat instanței de judecată formularele listelor de subscripție și legitimațiile membrilor Grupului de inițiativă, care vor colecta semnăturile.
La 16 mai 2017, Grupul de inițiativă, în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. a) din Codul electoral și pct. 5 lit. a) și b) din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 114 din 18 august 2016 (în continuare - Regulament), a informat Comisia despre deschiderea la bancă a contului special cu mențiunea ”Destinat grupului de inițiativă” și a depus demersul privind confirmarea dnei Olga Rață în calitate de persoană responsabilă de finanțe (trezorier). Prin hotărîrea nr. 936 din 16 mai 2017, dna Olga Rață a fost confirmată ca persoană responsabilă de finanţe (trezorierul) din partea Grupului de inițiativă.
Prin hotărîrea nr. 937 din 16 mai 2017, Comisia a stabilit plafonul mijloacelor financiare ce pot fi virate în contul bancar ”Destinat grupului de inițiativă” în mărime de 1 637 327,62 lei.
Punctul 16 lit. b) din Regulament stabilește că, în cazul colectării semnăturilor pentru inițierea referendumului, grupul de inițiativă prezintă Comisiei raportul privind fluxul mijloacelor bănești o dată la două săptămîni, iar în termen de cel tîrziu 3 zile de la data prezentării listelor de subscripție către organul responsabil de verificarea semnăturilor, prezintă și ultimul raport pentru întreaga perioadă de activitate a grupului.
Astfel, pe parcursul perioadei de colectare a semnăturilor, care a durat între 11 mai și 7 iulie 2017, Grupul de inițiativă a depus la Comisie 5 rapoarte financiare la următoarele date: 19 mai, 2 iunie, 16 iunie, 30 iunie, 10 iulie.
În condițiile art. 382 alin. (4) din Codul electoral și conform pct. 21 din Regulament, rapoartele privind fluxul mijloacelor bănești aferente activității Grupul de inițiativă au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Referendumuri”/„Referendumuri 2017”/„Informație privind activitatea grupului de inițiativă”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
În urma verificării prealabile a rapoartelor sub aspectul plenitudinii informației și corespunderii cu cerințele de întocmire a acestora, Comisia constată următoarele.
Rapoartele au fost întocmite și prezentate în corespundere cu prevederile art. 382 din Codul electoral și cu prevederile capitolului 3 din Regulament. Acestea coincid cu informațiile privind fluxul mijloacelor bănești prezentate de banca unde a fost deschis contul cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă”.
Conform anexei nr. 3 la Regulament, raportul privind fluxul mijloacelor bănești cuprinde capitolul cu venituri și capitolul despre cheltuieli, inclusiv soldurile la începutul și la finele perioadei. La capitolul „Venituri” se includ informațiile cu sumele donate de persoane fizice și cele primite de la persoane juridice, după caz alte venituri. Astfel, se constată că plafonul donațiilor stipulat la pct. 8 din Regulament de la o persoană fizică, ce constituie pînă la 200 salarii medii lunare pe economie stabilite pentru anul respectiv, și plafonul donațiilor de la o persoană juridică, ce constituie 400 salarii medii lunare pe economie stabilite pentru anul respectiv, au fost respectate de către Grupul de inițiativă.
În decursul perioadei 27 aprilie – 7 iulie 2017, Grupul de inițiativă a încasat venituri doar din donațiile de la persoane fizice, în sumă totală de 181909,00 lei, iar cea mai mare sumă donată de o persoană fizică a fost în mărime de 5000,00 lei.
În perioada de colectare a semnăturilor, din suma totală de 181909,00 lei, Grupul de inițiativă a efectuat plăți, după cum urmează:
1) cheltuieli de publicitate – 126044,35 lei, dintre care:
a) televiziune – 32000,00 lei:
b) radio – 32650,00 lei;
c) panouri – 61394,35 lei;
2) cheltuieli pentru materialele promoționale (postere, stegulețe, tricouri, chipiuri, carnețele, pixuri, afișe, fluturași etc.) – 39347,80 lei;
3) cheltuieli pentru transport de persoane și bunuri, și anume: servicii de transport – 15000,00 lei.
4) alte cheltuieli – 1516,85 lei, dintre care:
a) servicii bancare – 919,85 lei;
b) pentru materiale (rechizite de birou etc., necesare activității Grupului de inițiativă) – 597,00 lei.
Examinînd rapoartele prezentate de Grupul de inițiativă, precum și informațiile reflectate în contul ”Destinat grupului de inițiativă”, prezentate de banca comercială unde a fost deschis contul special, Comisia constată că ultima achitare efectuată pentru activitatea de colectare a semnăturilor datează cu 14 iunie 2017 pentru plata unor servicii/bunuri.
Totodată, la 7 iulie 2017, în vederea închiderii contului bancar cu mențiunea ”Destinat grupului de inițiativă”, Grupul de inițiativă a efectuat plata pentru comisionul de închidere a contului respectiv.
În temeiul art. 18, art. 38, art. 382 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 și în conformitate cu prevederile Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 114 din 18 august 2016, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Președintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chișinău, 18 iulie 2017
Nr. 1028
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md