HOTĂRÎRE
cu privire la rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice
pentru anul 2016
Potrivit art. 29 al Legii nr. 294 din 21 decembrie 2007 privind partidele politice și pct. 65 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015 (în continuare – Regulament), semestrial, pînă la data de 15 iulie a anului de gestiune, și anual, pînă la data de 31 martie, partidele politice prezintă Comisiei rapoartele privind gestiunea financiară.
În conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din Codul electoral, ale Legii sus-menționate și ale Regulamentului, Comisia Electorală Centrală, în calitatea sa de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice, colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor, iar în urma verificării și analizei acestora adoptă o hotărîre.
Astfel, la data de 18 august 2016 și, ulterior, la 20 septembrie 2016, Comisia Electorală Centrală, prin hotărîrile nr. 111 și, respectiv, nr. 283, a luat act de rapoartele privind gestiunea financiară prezentate de partidele politice pentru primul semestru al anului 2016, constatînd totodată unele abateri de la prevederile legale. Pentru neprezentarea rapoartelor de către 15 partide politice, Comisia a dispus, în temeiul pct. 94 din Regulament, inițierea procedurii contravenționale în condițiile stabilite de art. 481 alin. (3) din Codul contravențional. Respectiv, din cele 15 partide în privința cărora a fost inițiată procedura contravențională, conducătorii a 8 formațiuni au fost sancționați, vizavi de șase, din diferite motive, a fost încetată procedura, iar o cauză se află în proces de examinare.
Cu referire la prezentarea rapoartelor privind gestiunea financiară pentru întreg anul 2016, remarcăm că, din cele 45 de formațiuni politice înregistrate la Ministerul Justiției, doar 31 au depus la Comisia Electorală Centrală rapoartele anuale. Menționăm că, potrivit informației prezentate de Ministerul Justiției, în anul 2016 Partidul Politic ”Partidul Forța Poporului” și-a schimbat denumirea în Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr”, iar Mișcarea Social-Politică ”Ravnopravie” a devenit Partidul Politic ”Șor”. De asemenea, la începutul anului 2017 Partidul Politic ”Partidul Muncii” a fost redenumit în Partidul Politic ”Frontul Salvării Moldovei”.
În conformitate cu art. 22 alin. (2) lit. d) din Codul electoral, art. 29 alin. (3) din Legea privind partidele politice și pct. 69 din Regulament, în decurs de 48 ore de la acceptarea rapoartelor, pe pagina web a Comisiei www.cec.md a fost plasată informația privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate de partidele politice, inclusiv identitatea donatorilor și sumele donate. Din cele 31 de partide care au depus raportul anual, șapte partide, și anume: Partidul Liberal Democrat din Moldova, Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Social Democrat, Partidul Politic ”Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, Partidul Politic ”Șor”, Partidul Politic Partidul Verde Ecologist și Partidul Politic Mişcarea Populară Antimafie au informat Comisia despre faptul că au pagini web oficiale și și-au plasat rapoartele pe ele în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (3) din Legea privind partidele politice, iar patru au comunicat că nu dețin o pagină web.
În urma recepționării și acceptării rapoartelor, Comisia, în conformitate cu art. 29 alin. (2) din Legea privind partidele politice și pct. 70 din Regulament, le verifică și le analizează sub mai multe aspecte, după cum urmează:
I. Sub aspectul respectării termenului de prezentare a rapoartelor, Comisia reține:
La situația din 31 martie 2017, cu respectarea termenului stabilit în Legea privind partidele politice, la Comisia Electorală Centrală au fost depuse 23 rapoarte anuale de către următoarele formațiuni politice:
1. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
2. Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr”;
3. Partidul Regiunilor din Moldova;
4. Partidul Politic ”Șor”;
5. Partidul Politic ”Partidul Popular European din Moldova”;
6. Partidul Mișcarea ”Acțiunea Europeană”;
7. Partidul Politic ”PATRIA”;
8. Partidul Politic Partidul Verde Ecologist;
9. Partidul Liberal;
10. Partidul Conservator;
11. Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate”;
12. Partidul Național Liberal;
13. Partidul Politic ”Democrația Acasă”;
14. Partidul Politic ”PARTIDUL RUSO-SLAVEAN DIN MOLDOVA”;
15. Partidul Liberal Democrat din Moldova;
16. Partidul Politic ”DREAPTA”;
17. Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova;
18. Partidul Politic ”PARTIDUL LIBERAL REFORMATOR”;
19. Partidul Social Democrat;
20. Partidul Politic ”Partidul Societății Progresiste”;
21. Partidul Democrat din Moldova;
22. Partidul Politic ”Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
23. Partidul Politic Partidul Nostru.
După data de 31 martie 2017, cu depășirea termenului stabilit, la Comisie au fost depuse rapoartele anuale privind gestiunea financiară de către opt formațiuni politice, după cum urmează:
1. Partidul Politic Mişcarea Populară Antimafie (prezentat la 04.04.2017);
2. Partidul Politic ,,Casa Noastră – Moldova” (prezentat la 04.04.2017);
3. Partidul Acțiunea Democratică (prezentat la 05.04.2017);
4. Mișcarea Profesioniștilor ,,Speranța - Надежда” (prezentat la 06.04.2017);
5. Partidul Popular Creștin Democrat (prezentat la 07.04.2017);
6. Partidul Popular Socialist din Moldova (prezentat la 27.04.2017);
7. Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova (prezentat la 23.05.17);
8. Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova” (prezentat la 06.06.2017).
Potrivit art. 312 alin. (1) lit. b) din Legea privind partidele politice și pct. 93 lit. b) din Regulament, neprezentarea de către partidele politice la Comisia Electorală Centrală a raportului anual privind gestiunea financiară în termenul stabilit conform legii constituie încălcare a prevederilor privind gestiunea financiară, faptă ce se consideră contravenție și este pasibilă de răspundere contravențională în conformitate cu art. 481 alin. (3) din Codul contravențional.
Cu toate acestea, în cadrul prezentei verificări și analize a rapoartelor primite, Comisia nu va recurge la solicitarea răspunderii contravenționale în privința celor opt partide care nu s-au conformat termenului de raportare, însă, în calitatea sa de organ de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice, atrage atenția partidelor sus-vizate să se conformeze rigorilor legale și să nu admită pe viitor încălcarea termenului.
Mai mult ca atît, Comisia a adus la cunoștința tuturor formațiunilor politice, prin comunicate de presă și prin alte surse de informare, data limită la care acestea sînt obligate prin lege să prezinte rapoartele anuale privind gestiunea financiară.
De asemenea, sub aspectul respectării termenului de prezentare a rapoartelor, Comisia constată că pînă la momentul de față 14 partide politice nu și-au onorat obligațiunea de a prezenta rapoartele anuale privind gestiunea financiară, după cum urmează:
1. Partidul Politic Partidul Agrar din Moldova;
2. Partidul Socialist din Moldova;
3. Partidul Legii şi Dreptăţii;
4. Partidul Politic pentru Unirea Moldovei;
5. Partidul Politic Noua Opțiune Istorică;
6. Partidul Republican din Moldova;
7. Partidul European;
8. Partidul „Moldova Unită - Единая Молдова”;
9. Partidul Politic „PENTRU NEAM ŞI ŢARĂ”;
10. Mişcarea Social-Politică a Romilor din Republica Moldova;
11. Partidul „Patrioții Moldovei”;
12. Partidul Politic ”Frontul Salvării Moldovei”;
13. Partidul Politic Partidul ”RENAȘTERE”
14. Mişcarea social-politică „Forţa Nouă”
Suplimentar, este de menționat că la data de 13 ianuarie 2017, Partidul Politic ”PENTRU NEAM ȘI ȚARĂ” a prezentat Comisiei un raport financiar pentru semestrul doi al anului 2016, iar din cauză că a fost depus în afara termenului legal de raportare, Comisia a refuzat acceptarea acestuia.
În legătură cu aceasta și în temeiul art. 4237 alin. (1)-(3) din Codul contravențional și pct. 95-96 din Regulament, formațiunile politice care nu au prezentat raportul urmează a fi citate pentru întocmirea procesului-verbal cu privire la contravenție.
II. Sub aspectul plenitudinii informației reflectate în raportul anual de gestiune financiară, Comisia conchide:
Legea privind partidele politice în art. 25 stabilește că partidele politice pot fi finanțate din următoarele surse: cotizațiile de membru de partid, donațiile de la persoanele fizice și juridice, subvențiile de la bugetul de stat, precum și alte venituri legal obținute.
În conformitate cu prevederile Regulamentului, raportul privind gestiunea financiară pentru anul 2016 va conține obligatoriu și informațiile din:
- Registrul cotizațiilor de membru de partid pentru anul 2016;
- Registrul donațiilor de la persoane juridice;
- Registrul donațiilor de la persoane fizice;
- Registrul donațiilor sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decît valoarea comercială, achitarea unor bunuri sau servicii utilizate de partid.
După formă și modalitatea de depunere, Comisia, în limita competenței instituționale, reţine că rapoartele corespund prevederilor pct. 67 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, conform cărora raportul privind gestiunea financiară a partidului politic se prezintă Comisiei atît în formă electronică, cît și pe suport de hîrtie, în două exemplare, în corespundere cu modelul stabilit, semnat de către conducătorul și trezorierul partidului politic.
Examinînd conținutul celor 31 de rapoarte prezentate, Comisia remarcă următoarele:
În privința modalității de reflectare a cotizațiilor de membru de partid:
Articolul 25 alin. (3) din Legea privind partidele politice statuează că mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru se stabilesc prin statutul partidului politic și, împreună cu suma totală a cotizațiilor acumulate anual de partid, se publică pe pagina web a acestuia și a Comisiei Electorale Centrale. Pentru aceasta, la data de 5 aprilie 2016 și, repetat, la 9 iunie 2016, Comisia a solicitat partidelor politice informația cu privire la mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru, precum și copia de pe statut ori de pe alt document intern prin care acestea au fost stabilite. Pînă la momentul de față, din cele 45 de partide, doar 19 au prezentat informația în acest sens, care a fost plasată pe pagina web a Comisiei la rubrica ”Finanțarea partidelor”, subrubrica ”Cotizații de membru de partid”.
În vederea executării acestei prevederi legale, Comisia solicită repetat entităților politice care nu s-au conformat dispoziției respective să respecte întocmai prevederile legale despre transmiterea informației cu privire la achitarea cotizațiilor de membru și plasarea acesteia pe paginile lor web.
Conform Registrelor cotizațiilor de membru de partid, prezentate în copie de partidele politice concomitent cu raportul anual, Comisia menționează că pentru anul 2016 surse de finanțare sub formă de cotizații au fost obținute de 11 formațiuni politice: Partidul Politic ”Partidul Societății Progresiste”, Partidul Politic ”PARTIDUL LIBERAL REFORMATOR”, Partidul Politic ”DREAPTA”, Partidul Liberal Democrat din Moldova, Partidul Național Liberal, Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic ”Partidul Popular European din Moldova”, Partidul Democrat din Moldova, Partidul Politic ”Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, Partidul Politic Partidul Nostru și Partidul Comuniștilor din Republica Moldova. Datele sistematizate despre sursele sub formă de cotizații pentru fiecare partid sînt reflectate în anexa la prezenta hotărîre.
Totodată, în baza documentelor pe care le-a examinat, Comisia a constatat că în anul 2016 nu au încasat plăți din cotizații de membru de partid următoarele 18 partide politice: Partidul Liberal, Partidul Conservator, Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, Partidul Social Democrat, Partidul Politic ”Democrația Acasă”, Partidul Politic ”PARTIDUL RUSO-SLAVEAN DIN MOLDOVA”, Partidul Politic ”PATRIA”, Partidul Mișcarea ”Acțiunea Europeană”, Partidul Regiunilor din Moldova, Partidul Politic ”Șor”, Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul Politic Mișcarea Populară Antimafie, Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova, Mișcarea Profesioniștilor ”Speranța - Надежда”, Partidul Popular Creștin Democrat, Partidul Acțiunea Democratică, Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova și Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova”.
Pînă la moment, din cele 31 de formațiuni politice care au depus rapoartele anuale privind gestiunea financiară, doar Partidul Politic ”Casa Noastră - Moldova” și Partidul Popular Socialist din Moldova nu au prezentat informația din Registrul cotizațiilor de membru de partid.
În același timp, din documentele de care dispune Comisia, rezultă că nu toate partidele politice au stipulat în statut sau în alte acte interne mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru. Or, în opinia Comisiei, prevederea de la art. 25 din Legea privind partidele politice, și anume: ”(1) Surse de finanțare a partidelor politice sînt: a) cotizațiile de membru de partid”, este una imperativă.
În concluzia celor mai sus menționate și constatate pe marginea modalității de reflectare a cotizațiilor de către partidele politice, Comisia atrage atenția partidelor asupra necesității respectării art. 25 alin. (3) din Legea privind partidele politice.
Cu privire la modalitatea de reflectare a donațiilor:
Prevederi despre modalitatea de reflectare a donațiilor sînt cuprinse în art. 26 din Legea privind partidele politice, art. 38 alin. (3) din Codul electoral, precum și în capitolul 2 secțiunea 3 din Regulament.
Ca urmare a examinării rapoartelor și a documentelor de care dispune, sub aspectul obținerii surselor de venit din donațiile făcute partidelor politice de către persoane fizice, Comisia menționează următoarele:
Din cele 31 de partide politice care au depus rapoartele privind gestiunea financiară, 29 au prezentat informația despre donațiile primite de la persoane fizice. Dintre acestea nu au prezentat informația din Registrul donațiilor de la persoane fizice două partide: Partidul Politic ”Casa Noastră - Moldova” și Mișcarea Profesioniștilor ,,Speranța - Надежда”.
De asemenea, din acele formațiuni politice care au prezentat rapoartele financiare, 13 au prezentat informația conform căreia în anul 2016 nu au obținut surse de venit din donații de la persoane fizice, și anume: Partidul Conservator, Partidul Politic ”Democrația Acasă”, Partidul Politic ”PARTIDUL RUSO-SLAVEAN DIN MOLDOVA”, Partidul Politic ”PATRIA”, Partidul Mișcarea ”Acțiunea Europeană”, Partidul Regiunilor din Moldova, Partidul Politic ”Șor”, Partidul Politic Mișcarea Populară Antimafie, Partidul Acțiunea Democratică, Partidul Popular Creștin Democrat, Partidul Popular Socialist din Moldova, Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova și Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova” .
Potrivit legislației în vigoare, partidele politice pot primi donații de la persoane fizice membri de partid, dar și de la alte persoane. Astfel, conform datelor din cele 16 Registre prezentate de partidele politice care au primit donații, Comisia a constatat că nouă partide au primit donații doar de la membrii săi, un partid a primit donații doar de la alte persoane, iar șase partide au primit donații atît de la membrii săi, cît și de la alte persoane.
Pe parcursul anului 2016, donații ce depășesc suma de 75 mii lei au primit următoarele partide politice: Partidul Liberal, Partidul Democrat din Moldova, Partidul Politic Partidul Nostru, Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr” și Partidul Comuniștilor din Republica Moldova.
În legătură cu aceasta și în temeiul pct. 27 din Regulament, Comisia Electorală Centrală decide a înainta Serviciului Fiscal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanțelor un demers privind verificarea provenienței sursei de venit a donațiilor respective.
Urmare a verificării rapoartelor și a documentelor prezentate de partidele politice, Comisia a constatat că acestea au respectat prevederile art. 26 alin. (3) din Legea privind partidele politice, ceea ce înseamnă că nici un partid nu a avut venituri anuale provenite din cotizații și donații care ar depăși echivalentul de 0,3% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pentru anul respectiv.
De asemenea, partidele s-au conformat și rigorilor de la alin. (4) al aceluiași articol, astfel plafonul donațiilor primite de la o persoană fizică într-un an bugetar nu a fost depășit, acestea fiind pînă la 200 de salarii medii lunare pe economie stabilite pe anul respectiv.
La capitolul „Donații de la persoane fizice”, de menționat că Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate”, la data de 11 aprilie 2017, în temeiul pct. 85 și pct. 86 din Regulament, a sesizat Comisia cu privire la faptul că Partidul Democrat din Moldova a încălcat prevederile de la pct. 32 al Regulamentului și a solicitat somarea acestuia, precizînd că în anul 2016 Partidul Democrat din Moldova a beneficiat de 2688 de donații în numerar, dintre care 2458 au fost acceptate cu încălcarea pct. 32 din Regulament.
Examinînd cele descrise în sesizare, Comisia reține că norma potrivit căreia donațiile oferite în numerar de către persoane fizice în anul de gestiune nu pot depăși un salariu mediu lunar pe economie stabilit pentru anul respectiv, stipulată în pct. 32 din Regulament, a fost suspusă controlului de legalitate și, drept urmare, prin hotărîrea Judecătoriei Centru din 30 septembrie 2016, a fost dispusă anularea acesteia ca fiind ilegală. Hotărîrea a fost menținută și de instanța de apel prin decizia din 2 mai 2017.
În acest context, Comisia notează că nu s-au conformat prevederilor invocate în sesizarea depusă de Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate” nu doar Partidul Democrat din Moldova, ci și alte partide, și anume: Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr”, Partidul Politic ”Partidul Popular European din Moldova”, Partidul Liberal, Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Național Liberal, Partidul Politic ”DREAPTA”, Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova, Partidul Politic ”Partidul Societății Progresiste” și Partidul Politic Partidul Nostru.
Totodată, ținînd cont de faptul că decizia Curții de Apel Chișinău este definitivă și executorie, însă deocamdată nu este irevocabilă, Comisia va reveni asupra celor expuse mai sus după adoptarea de către instanță a unei decizii irevocabile.
Examinînd datele din registrele prezentate de partidele politice ce vizează donațiile primite de la persoane juridice, Comisia expune următoarele:
Din cele 31 de partide politice care au depus la Comisie rapoartele anuale privind gestiunea financiară, doar Partidul Politic ”Casa Noastră – Moldova” și Partidul Politic ”PARTIDUL LIBERAL REFORMATOR” nu au prezentat și Registrul donațiilor de la persoane juridice, fapt pentru care Comisia solicită acestora să nu mai admită asemenea situații și să prezinte toată informația necesară organului de supraveghere și control ce i-ar permite să examineze rapoartele sub toate aspectele.
În baza documentelor examinate, Comisia a constatat că partidele politice s-au conformat prevederii de la alin. (5) al art. 26 din Legea privind partidele politice, potrivit căreia donațiile făcute de o persoană juridică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăși suma de 400 de salarii medii lunare pe economie stabilite pe anul respectiv.
Potrivit datelor din Registrul donațiilor de la persoane juridice, Comisia a constatat că doar trei formațiuni politice au obținut venit din donațiile făcute de persoane juridice, după cum urmează: Partidul Politic ”Șor”, Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr” și Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate”.
În privința donațiilor primite de la persoane juridice, este de menționat că în perioada electorală pentru alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016, Comisia a fost sesizată cu privire la faptul nerespectării de către Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate” a prevederilor legate de gestiunea financiară.
Astfel, în cadrul examinării contestațiilor nr. CEC-10/26 din 18 octombrie 2016 și nr. CEC-10/41 din 10 noiembrie 2016, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prezentat documente referitoare la donațiile primite din care rezultă că printre donatorii partidului figurează Întreprinderea Mixtă ”MOLDAVIAN AIRLINES” SRL, IDNO 1003600085010, care la 20 septembrie și 1 noiembrie 2016 a făcut viramente a cîte 50 000 de lei.
Potrivit art. 26 alin.(6) lit. f) din Legea privind partidele politice, prestarea unor servicii cu titlu gratuit ori susţinerea materială sub orice formă, directă şi/sau indirectă, a partidelor politice de către persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova din veniturile obţinute din afara ţării și persoanele juridice cu capital mixt este interzisă.
Astfel, art. 311 alin. (1) din Legea privind partidele politice prevede că, în cazul în care un partid politic primeşte donaţii cu încălcarea prevederilor art.26, inclusiv în cazul primirii donaţiilor care depăşesc plafoanele stabilite, partidul politic este obligat, în termen de trei zile de la depunerea donaţiei, să verse în bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii sau să restituie sumele primite peste plafoanele stabilite. În legătură cu aceasta și în contextul examinării raportului privind gestiunea financiară și în baza prevederilor pct. 72 din Regulament, Comisia a solicitat Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” să prezinte documentele contabile (primare) pentru a face dovada executării prevederilor legale sus-citate.
Dat fiind faptul că, pînă la momentul de față, Comisiei nu i-au fost prezentate documentele confirmative solicitate suplimentar privind donația primită cu încălcarea legislației, Comisia va reveni ulterior la acest caz.
Cu referire la partidele politice care au obținut donații sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decît valoarea comercială atragem atenția că, în baza datelor conținute în Registrele respective, în anul 2016 doar patru formațiuni au primit astfel de donații, după cum urmează: Partidul Liberal Democrat din Moldova în sumă de 154582,30 lei, Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova în sumă de 79741,00 lei, Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate” în sumă de 32846,00 lei și Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr” în sumă de 44811,00 lei.
Din cele 31 de partide politice care au depus raportul, majoritatea au indicat valoarea ”0” în Registrul donațiilor sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decît valoarea comercială, achitarea unor bunuri sau servicii utilizate de partid. Totodată, nu au prezentat registrul respectiv următoarele trei entități: Partidul Politic ”Casa Noastră - Moldova”, Partidul Politic ”PARTIDUL LIBERAL REFORMATOR” și Partidul Popular Socialist din Moldova. Astfel, Comisia decide de a solicita acestora să se conformeze prevederilor Regulamentului.
În contextul realizării atribuției de control asupra activității financiare a partidelor politice, Comisia Electorală Centrală a fost sesizată de către Partidul Politic Partidul Nostru cu solicitarea de a verifica legalitatea imprimării denumirii Partidului Politic ”Șor” și a simbolului electoral al acestuia pe cardurile sociale eliberate de rețeaua de magazine sociale ”Merișor”.
Sesizarea a fost depusă concomitent către Ministerul Justiției și Procuratura Generală. În vederea examinării acesteia sub toate aspectele, Comisia Electorală Centrală a solicitat informații concludente de la Partidul Politic ”Șor” și opinia autorităților sus-menționate vizavi de această situație. În baza răspunsurilor prezentate și materialelor anexate la acestea, Comisia observă că magazinele sociale despre care se menționează în sesizare aparțin SRL ”Magazine Sociale”. Conform explicației date de Partidul Politic ”Șor”, partidul nu suportă cheltuieli financiare pentru promovarea proiectului, dar participă numai prin activități de informare, confirmînd cele menționate prin documente primare, printre care și un contract de parteneriat social semnat de conducătorul partidului și conducătorul SRL ”Magazine Sociale”.
Prin urmare, din materialele examinate nu rezultă că Partidul Politic ”Șor” ar suporta cheltuieli în legătură cu cele invocate în sesizare.
Totodată, în contextul examinării materialelor de care dispune, Comisia decide a solicita Ministerului Afacerilor Interne (Inspectoratul General al Poliției) să examineze dacă activitatea Partidului Politic ”Șor” este sau nu finanțată indirect sau susținută material sub orice formă directă și/sau indirectă de organizații necomerciale, de binefacere, persoane anonime sau în numele unor terți și dacă utilizează fonduri nedeclarate.
Suplimentar la cele constatate și apreciate în legătură cu activitatea financiară a partidelor politice și avînd în vedere cazurile pe marginea cărora a fost sesizată în cadrul alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, însă, din lipsă de probe, a fost în imposibilitate de a le examina, Comisia Electorală Centrală atrage atenția asupra necesității respectării prevederii de la art. 26 alin. (6) lit. h) din Legea privind partidele politice, conform căreia se interzice finanțarea, prestarea unor servicii cu titlu gratuit ori susținere materială sub orice formă, directă și /sau indirectă, a partidelor politice de către organizațiile necomerciale, sindicale, de binefacere sau religioase.
Subvențiile de la bugetul de stat:
În conformitate cu art. 27 alin. (1) și (2) al Legii privind partidele politice și pct. 38 din Regulament, partidele politice au dreptul să primească anual finanţare de la bugetul de stat prin intermediul Comisiei Electorale Centrale. Cuantumul alocaţiilor pentru acest scop se aprobă în legea bugetară anuală, cota procentuală constituind nu mai mult de 0,2% din veniturile bugetului de stat, cu excepţia veniturilor cu destinaţie specială prevăzute de legislaţie, şi se distribuie după cum urmează: 50% – partidelor politice proporţional cu performanţele obţinute în alegerile parlamentare, 50% – partidelor politice proporţional cu performanţele obţinute în alegerile locale generale, iar în cazul blocurilor electorale, alocaţia se va împărţi conform înţelegerii prealabile între membrii blocului electoral sau, în lipsa unei înţelegeri, conform numărului de mandate obţinute de fiecare componentă.
În vederea executării prevederilor legale la acest aspect, Comisia Electorală Centrală a adoptat hotărîrile nr. 112 din 18 august 2016 și nr. 257 din 16 septembrie 2016.
Avînd în vedere că, potrivit art. 28 alin. (5) din Legea privind partidele politice, atribuția de control asupra utilizării alocațiilor de la bugetul de stat îi revine Curții de Conturi, Comisia prezintă anexat doar informațiile despre partidele politice care în anul 2016 au beneficiat de subvenții din bugetul de stat, precum și informația despre partidele care au avut acest drept, însă nu l-au realizat.
În urma examinării rapoartelor privind gestiunea financiară pe anul 2016 și în baza constatărilor efectuate, Comisia Electorală Centrală consideră necesar a atrage atenția și asupra prevederilor cuprinse în art. 31 alin. (1) din Legea privind partidele politice, conform cărora partidele politice ale căror venituri sau cheltuieli anuale depăşesc un milion de lei sînt obligate să efectueze auditul rapoartelor privind gestiunea financiară cel puţin o dată la trei ani.
În context, remarcăm că partidele politice cu venituri sau cheltuieli, care cad sub incidența art. 31 alin. (1) din Legea privind partidele politice, vor prezenta Comisiei raportul privind gestiunea financiară pentru anul 2017 și obligatoriu raportul de audit, iar cel din urmă va fi depus după caz și Curții de Conturi.
Avînd în vedere cele constatate mai sus și în temeiul art. 18, art. 22 alin. (2), art. 38 alin. (3) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Legea nr. 294 din 21 decembrie 2007 privind partidele politice, Codul contravențional și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se ia act, conform anexei, de rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice pentru anul 2016, constatîndu-se că, după formă și modalitatea de depunere, acestea corespund prevederilor pct. 67 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015.
2. Se constată nerespectarea termenului de prezentare a rapoartelor financiare, stabilit la art. 29 alin. (1) din Legea privind partidele politice și pct. 65 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, de către: Partidul Politic Mişcarea Populară Antimafie, Partidul Politic ,,Casa Noastră – Moldova”, Partidul Acțiunea Democratică, Mișcarea Profesioniștilor ,,Speranța - Надежда”, Partidul Popular Creștin Democrat, Partidul Popular Socialist din Moldova, Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova și Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova”.
3. Se constată neprezentarea rapoartelor conform art. 29 alin. (1) din Legea privind partidele politice și pct. 65 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, de către: Partidul Politic Partidul Agrar din Moldova, Partidul Socialist din Moldova, Partidul Legii şi Dreptății, Partidul Politic pentru Unirea Moldovei, Partidul Politic Noua Opțiune Istorică, Partidul Republican din Moldova, Partidul European, Partidul „Moldova Unită - Единая Молдова”, Partidul Politic „PENTRU NEAM ŞI ŢARĂ”, Mişcarea Social-Politică a Romilor din Republica Moldova, Partidul „Patrioții Moldovei”, Partidul Politic ”Frontul Salvării Moldovei”, Partidul Politic Partidul ”RENAȘTERE”, Mişcarea social-politică „Forţa Nouă”.
4. Se atenționează partidele politice indicate la pct. 2 din prezenta hotărîre asupra necesității respectării termenelor legale de raportare privind gestiunea financiară a partidelor politice.
5. Se inițiază procedura contravențională în condițiile stabilite de art. 481 alin. (3) din Codul contravențional nr. 218 din 24 octombrie 2008 în privința persoanelor cu funcție de răspundere ale partidelor politice menționate la pct. 3 din prezenta hotărîre.
6. Se solicită Serviciului Fiscal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor să verifice proveniența sursei de venit a donațiilor ce depăşesc suma de 75 mii lei, primite de Partidul Liberal, Partidul Democrat din Moldova, Partidul Politic ”Partidul Nostru”, Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr” și Partidul Comuniștilor din Republica Moldova.
7. Se solicită Ministerului Afacerilor Interne (Inspectoratul General al Poliției) să examineze dacă activitatea Partidului Politic ”Șor” este sau nu finanțată indirect sau susținută material sub orice formă directă și/sau indirectă de organizații necomerciale, de binefacere, persoane anonime sau în numele unor terți și dacă utilizează fonduri nedeclarate.
8. Prezenta hotărîre se remite spre informare Ministerului Justiției și Curții de Conturi.
9. Prezenta hotărîre se remite spre informare și executare partidelor politice.
10. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 6 iunie 2017
Nr. 945
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md