H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. CEC-10/28 din 21 octombrie 2016 depusă de dl Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Igor Dodon, și contestația nr. CEC-10/31 din 21 octombrie 2016 depusă de candidatul la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Laguta
Dl Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Igor Dodon, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10/28 din 21 octombrie 2016, prin care solicită să se constate efectuarea de către concurentul electoral, Maia Sandu, a acțiunilor de agitație electorală prin intermediul unor persoane neînregistrate în calitate de persoane de încredere cu aplicarea sancțiunii sub formă de avertisment; înaintarea unui demers către instanța de judecată conform art. 69 alin.(4) lit. d) din Codul electoral privind anularea înregistrării Maiei Sandu în calitate de concurent electoral în cadrul alegerilor prezidențiale din 30 octombrie 2016; a refuza acreditarea în calitate de observatori internaționali pentru dna Sandra Kalniete, dna Laima Liucija Andrikiene șu dl Cristian Dan Preda pe motiv că fac agitație electorală în folosul Maiei Sandu.
În motivarea contestaţiei, se face trimitere la o serie de declarații de susținere a dnei Maia Sandu în alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016, făcute de oficiali ai Parlamentului European, precum: Siegfried Mureșan, Sandra Kalniete, Joseph Daul, Laima Liucija Andrikiene, Cristian Dan Preda.
De asemenea, autorul contestației face referire la o postare de pe contul de Twitter și Facebook al Partidului Popular European (PPE), în care Maia Sandu apare alături de persoane oficiale străine: Joseph Daul, Angela Merkel, Donald Tusk, Jean-Claude Juncker, urmate de un mesaj cu privire la susținerea de către liderii partidului respectiv a candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Sandu.
Totodată, contestatarul menționează despre participarea dlui Oazu Nantoi ca reprezentant al concurentului electoral, Maia Sandu, la dezbaterile electorale organizate de postul de televiziune „Moldova 1”.
În opinia dlui Vadim Filipov, concurentul electoral Maia Sandu nu doar că a admis implicarea persoanelor străine în agitație electorală, dar a întreprins toți pașii necesari pentru ca acest lucru să fie posibil: s-a deplasat la întrunirea acestora, le-a prezentat informația despre sine, s-a afișat alături de ei, a solicitat susținerea acestora, nu a obiectat împotriva afișării pozelor de către oficialii europeni pe paginile lor de Facebook și în privința mesajelor de agitație electorală, a admis ca echipa sa să difuzeze în spațiul virtual poze și mesaje de susținere, pentru ca într-un final toate acestea să fie preluate de cît mai multe posturi de știri. În speță, concurentul electoral, Maia Sandu, cu certitudine a plecat la Bruxelles și Maastricht întreprinzînd acțiuni de promovare politică, chiar de agitație electorală. Or, din textele anexate la pozele cu oficialii străini și din declarațiile oficialilor europeni menționați în contestație, se deduce în mod clar că aceștia cunosc că dna Maia Sandu este candidat la funcția de Președinte și își manifestă susținerea acesteia.
Referindu-se la participarea dlui Oazu Nantoi la dezbaterile electorale la postul de televiziune „Moldova 1” în calitate de reprezentant al concurentului electoral, Maia Sandu, contestatarul susține că dna Maia Sandu într-un mod abuziv a trimis la dezbateri electorale o persoană care nu are statut de persoană de încredere și nu are dreptul să facă agitație electorală în folosul ei. Mai mult, dna Sandu nu și-a înregistrat nici o persoană de încredere.
În plus, autorul contestației remarcă faptul că persoanele din grupul Partidului Popular European (PPE), care a făcut acțiuni de agitație electorală în folosul dnei Maia Sandu pe teritoriul Republicii Moldova la 21 octombrie 2016, se prezintă ca fiind observatori, însă nu au un asemenea statut. Mai mult, în opinia sa, declarațiile lor sînt declarații pe care poate să le facă o persoană de încredere, și nu un observator internațional.
La 21 octombrie 2016 candidatul la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Laguta, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10/30 din 21 octombrie 2016, prin care solicită să se constate încălcarea de către concurentul electoral, Maia Sandu, a prevederilor art. 47 alin. (21) și (61) din Codul electoral; să fie adresată Curții de Apel Chișinău o cerere de anulare a înregistrării concurentului electoral, Maia Sandu, ca urmare a încălcării prevederilor art. 47 alin. (21) din Codul electoral.
În motivarea contestaţiei, contestatarul face trimitere la o serie de declarații publice ale unor membri ai grupului Partidului Popular European (Siegfried Mureșan, Joseph Daul) cu privire la susținerea de către aceștia a concurentului electoral, Maia Sandu, la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016.
De asemenea, autorul contestației menționează că la 20 octombrie 2016 pe mai multe portaluri de știri au fost difuzate imagini foto în care Maia Sandu apare alături de Angela Merkel și alți oficiali străini, aceasta pozînd demonstrativ, știind foarte bine care sînt interdicțiile în privința concurenților electorali.
În plus, contestatarul se referă la conferința de presă din 21 octombrie 2016 organizată și susținută de delegația grupului Partidului Popular European la care aceștia au declarat susținere pentru concurentul electoral, Maia Sandu, în scrutinul din 30 octombrie 2016 și că vor solicita acreditare de la Comisia Electorală Centrală în calitate de observatori internaționali.
La 24 octombrie 2016 dl Sergiu Litvinenco, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Sandu, a depus o referință prin care solicită respingerea contestației nr. CEC-10/28 din 21 octombrie 2016.
Reprezentantul concurentului ale cărui acțiuni se contestă susține că nu poate fi constatată încălcarea de către concurentul electoral, Maia Sandu, a prevederilor art.47 alin.(21) din Codul electoral.
Cu privire la aceea că, prin participarea dlui Oazu Nantoi în calitate de reprezentant al Maiei Sandu la dezbaterile organizate de postul de televiziune „Moldova 1”, s-ar fi încălcat prevederile Codului electoral, concurentul electoral Maia Sandu neînregistrînd pînă în prezent persoane de încredere, autorul referinței consideră că nu a fost încălcată vreo prevedere legală sau regulamentară.
Cît privește afirmațiile autorului contestației vizînd difuzarea de către susținătorii Maiei Sandu a pozelor în care prezidențiabilul PAS apare alături de Merkel, Tusk și Juncker, dl Litvinenco subliniază că Partidul Acțiune și Solidaritate are peste 7 mii de membri și sute de mii de susținători, iar cenzurarea acțiunilor acestora, în afară de faptul că este nelegală și, de principiu, inacceptabilă, este și imposibilă din punct de vedere practic.
În plus, autorul referinței menționează că pagina web www.maia.sandu.com la care face referire autorul contestației nu reprezintă altceva decît un fake, adică o pagină falsă, în privința căreia Maia Sandu a depus o plîngere penală la organul de urmărire penală al Ministerului Afacerilor Interne încă la începutul anului 2016.
În referința pe marginea contestației nr. CEC-10/31 din 21 octombrie 2016, depusă de către candidatul la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Laguta, cu privire la pozele publicate de către europarlamentarul Siegfried Mureșan (în care acesta apare alături de Maia Sandu), cele publicate de PPE (în care Maia Sandu apare alături de Angela Merkel, Donald Tusk și Jean-Claude Juncker), precum și susținerea pe care unii oficiali ai PPE, precum și PPE, prin vocea Președintelui Joseph Daul, au manifestat-o în raport cu Maia Sandu, dl Litvinenco menționează că sînt valabile raționamentele expuse în Referința nr.10/28R din 24 octombrie 2016 pe marginea contestației nr. CEC-10/28 din 21.10.2016, depusă de domnul Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al concurentului electoral, Igor Dodon.
În raport cu pretinsa încălcare a dispozițiilor art.47 alin.(61) din Codul electoral, autorul referinței consideră că, pe de o parte, nu există probe care ar demonstra utilizarea de către concurentul electoral, Maia Sandu, a întrevederii sale cu Angela Merkel, Donald Tusk și Jean-Claude Juncker, a pozei cu europarlamentarul Siegfried Mureșan și a declarațiilor parlamentarilor europeni sau a Președintelui PPE în materialele sale de agitație, precum și, pe de altă parte, nu există vreo legătură cauzală între acțiunile concurentului, Maia Sandu, și mediatizarea evenimentelor menționate prin raportare la art.47 alin.(61) din Codul electoral.
Prin urmare, dl Litvinenco solicită respingerea și a contestației nr. CEC-10/31 din 21 octombrie 2016.
În urma examinării contestațiilor și a materialelor anexate, precum și a referințelor, Comisia Electorală Centrală a constatat că obiectul contestațiilor nr. CEC-10/28 și nr. CEC-10/31 este același, pentru care motiv a decis examinarea comasată a acestora.
Din proba video extrasă de pe pagina Partidului Popular European din Facebook și anexată la contestația nr. CEC-10/28 se constată recunoașterea de către concurentul electoral, Maia Sandu, a faptului că scopul vizitei sale la Bruxelles a fost ”transmiterea unui mesaj oficialilor europeni despre pericolele fraudării alegerilor prezidențiale din Republica Moldova din 30 octombrie 2016 și despre necesitatea transmiterii unui mesaj către autoritățile din țară ca să respecte drepturile democratice ale alegătorilor din Republica Moldova și să asigure alegeri libere și corecte”.
Aceasta demonstrează legătura cauzală dintre acțiunile concurentului electoral, Maia Sandu, și vizita ulterioară a oficialilor europeni descrisă în cele două contestații.
Totodată, concurentul electoral, Maia Sandu, prin intermediul mijloacelor mass-media sau a portalurilor de știri din rețeaua internet, nu a negat faptul că delegația grupului Partidului Popular European a efectuat vizita în Republica Moldova ca urmare a întîlnirilor și discuțiilor sale cu oficialii europeni care au avut loc la Bruxelles și nu s-a disociat de acțiunile ulterioare ilegale ale acestora, fapt care, în opinia Comisiei, este calificat drept o acțiune și inacțiune a concurentului electoral. Or, în lipsa acestor acțiuni ale concurentului electoral, Comisia califică drept acceptare tacită de către acesta a implicării cetățenilor străini în acțiunile de agitație electorală în favoarea sa, acțiuni ce au făcut obiect al contestațiilor sus-menționate.
Mai mult, concurentul electoral, Maia Sandu, nu a sesizat Consiliul Coordonator al Audiovizualului, în cazul în care constata că mijloacele de informare în masă au difuzat și reflectat, din proprie inițiativă, fără acordul, permisiunea și/sau solicitarea sa, informații despre vizita sa la Bruxelles și, respectiv, despre conferința de presă a delegației Partidului Popular European la Chișinău, în cadrul căreia au avut loc acțiunile de agitație electorală cu încălcarea prevederilor art. 47 alin.(2¹). Concurentul electoral, Maia Sandu, nu a sesizat nici Comisia Electorală Centrală, în scopul disocierii de acțiunile persoanelor străine care au făcut obiect al contestațiilor.
În același timp, se constată că Maia Sandu nu utilizează pozele cu oficialii europeni realizate la Bruxelles în scopul publicității electorale pe panouri publicitare, bannere, billboard-uri, spoturi video etc., produse și achitate din contul bancar cu mențiunea ”Fond electoral”.
Astfel, Comisia Electorală Centrală ajunge la concluzia că, la moment, concurentului electoral urmează să i se aplice, în conformitate cu prevederile art. 69 alin. (2) și (3) din Codul electoral, sancțiunea sub formă de avertisment.
În privința solicitării de a constata încălcarea prevederilor art. 47 alin. (61) din Codul electoral, considerăm că plasarea unei fotografii cu un concurent electoral pe pagina Facebook reprezintă publicitate electorală în rețeaua internet. Potrivit art. 641 alin. (8) din Codul electoral, publicitatea electorală în reţeaua internet este asimilată publicităţii electorale în presa scrisă. Astfel, ținînd cont de prevederile art. 65 alin. (3) din Codul electoral, pe acest capăt din contestație contestatarii pot să se adreseze în instanța de judecată.
Probele video permit a constata cu certitudine implicarea oficialilor europeni în procesul electoral din Republica Moldova, Comisia constatînd astfel că radiodifuzorul Jurnal TV nu a cenzurat materialele informative referitor la vizita acestora în Republica Moldova. Reportajul realizat reflectă declarațiile oficialilor europeni de susținere a unui concurent electoral și este însoțit de opinii și comentarii ale reporterului, nefiind o simplă reflectare a unui eveniment. În opinia Comisiei, reflectarea vizitei delegației oficialilor europeni a fost făcută cu încălcarea prevederilor legale, pe această latură contestația urmînd a fi remisă Consiliului Coordonator al Audiovizualului pentru examinare suplimentară.
În plus, din probele video prezentate, Comisia constată că persoanele care apar în imagini sînt cetățeni ai Uniunii Europene și au calitate de deputat în Parlamentul European și de membru al grupului Partidului Popular European. Vizita persoanelor respective a purtat un caracter oficial, în cadrul întrunirilor și conferințelor de presă acestea urmau să se conducă de protocolul și uzanțele diplomatice și să-și coordoneze acțiunile cu delegația Uniunii Europene în Republica Moldova și cu Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova.
Cu toate acestea, declarațiile făcute de oficialii europeni în cadrul conferinței de presă au avut conotație electorală și au fost făcute în favoarea unui concurent electoral, fapt ce denotă implicarea acestora în procesul electoral din Republica Moldova, lucru care este interzis de art. 47 alin.(2¹) al Codului electoral.
Prin urmare, contestația urmează a fi transmisă Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova pentru clarificarea circumstanțelor în care au fost făcute declarațiile respective.
Referitor la solicitarea refuzării acreditării în calitate de observatori internaționali a oficialilor europeni din componența delegației Partidului Popular European (dna Sandra Kalniete, dna Laima Liucija Andrikiene și dl Cristian Dan Preda), aceasta nu poate fi satisfăcută, întrucît a fost deja examinată în ședința Comisiei Electorale Centrale în cadrul chestiunii referitoare la acreditarea observatorilor internaționali din partea Parlamentului European la alegerile Președintelui Republicii Moldova din 30 octombrie 2016. În cadrul examinării chestiunii respective s-a constatat că persoanele nominalizate nu figurau în lista persoanelor solicitante de acreditare.
Cu privire la solicitarea contestatarului formulată în suplimentul la contestația nr. CEC-10/28 privind aplicarea sancțiunii sub formă de avertisment concurentului, Maia Sandu, pentru motivul că la dezbaterea electorală organizată de postul de televiziune ”Moldova 1” în data de 20 octombrie 2016 a participat dl Oazu Nantoi, fără a avea statut de persoană de încredere înregistrată în modul corespunzător, Comisia o apreciază critic. Art.47 alin.(1) din Codul electoral prevede că de dreptul de a supune discuţiilor libere şi sub toate aspectele programele electorale ale concurenţilor electorali, calităţile politice, profesionale şi personale ale candidaţilor, precum şi de a face agitaţie electorală în cadrul adunărilor, mitingurilor, întîlnirilor cu alegătorii, prin intermediul mijloacelor de informare în masă, prin expunerea de afişe electorale sau prin intermediul altor forme de comunicare beneficiază toți cetățenii Republicii Moldova, partidele şi alte organizaţii social-politice, blocurile electorale, candidaţii şi persoanele de încredere ale candidaţilor. Totodată, Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.181 din 6 septembrie 2016, nu condiționează participarea în cadrul dezbaterilor televizate din partea unui concurent electoral de calitatea de persoană de încredere, utilizînd noțiunea de ”reprezentant al concurentului electoral”.
Astfel, dl Oazu Nantoi are dreptul să facă agitație electorală, inclusiv prin participarea, cu delegare de la concurentul electoral, la dezbateri organizate de posturile publice și private de televiziune.
Mai mult decît atît, pe pagina de Facebook, prezentată în calitate de probă, dna Maia Sandu anunță că în locul său la dezbateri electorale va participa dl Oazu Nantoi, exprimîndu-și astfel consimțămîntul.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art.18, 26, 65-67, 69 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se admit parțial contestațiile nr. CEC-10/28 și nr. CEC-10/31 din 21 octombrie 2016 depuse de dl Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Igor Dodon, și candidatul la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Laguta.
2. Se aplică concurentului electoral, dna Maia Sandu, sancțiunea sub formă de avertisment, pentru încălcarea art. 47 alin. (2¹) al Codului electoral.
3. Se transmit Consiliului Coordonator al Audiovizualului contestațiile nr. CEC-10/28 și nr. CEC-10/31 din 21 octombrie 2016 pentru examinare conform competenței, în partea ce ține de reflectarea de către radiodifuzori a evenimentelor ce au constituit obiectul contestațiilor menționate.
4. Se transmit Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene contestațiile nr. CEC-10/28 și nr. CEC-10/31 din 21 octombrie 2016 pentru clarificarea circumstanțelor și contextului în care a avut loc implicarea membrilor grupului Partidului Popular European din Parlamentul European în campania electorală din Republica Moldova, în favoarea concurentului electoral, Maia Sandu.
5. Se respinge contestația nr.10/31 din 21 octombrie 2016 a dlui Vadim Filipov, în partea ce ține de contestarea participării dlui Oazu Nantoi la dezbaterile electorale în locul concurentului electoral Maia Sandu, la postul de televiziune ”Moldova 1”.
6. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 25 octombrie 2016
Nr. 498
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md