HOTĂRÎRE
cu privire la contestația nr. CEC-10/26 din 18 octombrie 2016 depusă de dl Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Igor Dodon
Dl Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Igor Dodon, a depus o contestație, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10/26 din 18 octombrie 2016, iar la 20 octombrie 2016 a prezentat și un supliment, prin care solicită să se constate ilegalitățile și încălcările comise de membrii grupului de inițiativă al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Sandu, desemnată de Partidul Acțiune și Solidaritate, precum și ilegalitățile și încălcările comise de concurentul electoral la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 30 octombrie 2016, dna Maia Sandu, pentru care să fie aplicate sancțiunile ce se impun conform Codului electoral și legislației în vigoare.
În motivarea contestației, autorul susține că grupul de inițiativă vizat, potrivit raportului privind fluxul mijloacelor bănești pentru perioada 02 septembrie 2016 – 24 septembrie 2016, a efectuat ultimele achitări de pe contul special al acestuia la data de 24 septembrie 2016, dintre care 25 000,00 lei pentru combustibil la data de 23 septembrie 2016, fapt confirmat de conducătorul grupului, dl Igor Grosu, la ședința publică a Comisiei Electorale Centrale din 29 septembrie 2016, în cadrul examinării chestiunii privind înregistrarea dnei Maia Sandu în calitate de concurent electoral. Contestatarul conchide că grupul de inițiativă a admis încasări și achitări de pe contul special două zile la rînd (23 și 24 septembrie 2016), ulterior prezentării listelor de subscripție la Comisie, ceea ce constituie o încălcare a prevederilor ce țin de plafonul stabilit pentru finanțarea grupului de inițiativă.
Cu referire la Partidul Acțiune și Solidaritate, contestatarul arată că acesta, la 14 septembrie 2016, a încasat de la o persoană fizică o donație în mărime de 94 813,00 lei, sumă dobîndită din venituri de peste hotare și, în loc să o verse la bugetul de stat conform legii, a restituit-o donatorului, viramentul fiind efectuat la 15 septembrie 2016.
Vizavi de concurentul electoral, dna Maia Sandu, contestatarul menționează că, potrivit raportului din 14 octombrie 2016 privind veniturile și cheltuielile din campania electorală, se constată că aceasta a avut întîlniri electorale la Ungheni, Sîngerei și Coșcodeni pe data de 13 octombrie 2016, însă în raport nu sînt reflectate cheltuieli pentru transport, fapt pentru care contestatarul prezumă că s-a utilizat combustibilul achiziționat de grupul de inițiativă. De asemenea, susține că dna Maia Sandu a avut întîlniri electorale împreună cu concurentul electoral, dl Andrei Năstase, în localitatea Mîndrești din raionul Telenești, fapt nereflectat în raport nici la subcapitolul „Chirie”, nici la „Servicii transport”. Mai invocă faptul că, potrivit raportului financiar, dna Maia Sandu ar fi declarat doar 2 bannere, însă aceasta dispune de minim 10 bannere, fapt nereflectat în raport.
Suplimentar, contestatarul afirmă că dna Maia Sandu, avînd statutul de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, este finanțată de Partidul Acțiune și Solidaritate, presupunînd după aparențe că acesta din urmă este finanțat din străinătate.
Prin referința depusă de dl Sergiu Litvinenco, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Sandu, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10/26R din 21 octombrie 2016, se solicită respingerea integrală a contestației, invocînd tardivitatea depunerii acesteia în partea ce ține de pretinsele încălcări ale grupului de inițiativă, făcînd trimitere la art. 66 alin. (1) din Codul electoral, potrivit căruia contestațiile se depun în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrșirii acțiunii/identificării inacțiunii sau a doptării hotărîrii, termenul de depunere calculîndu-se începînd cu ziua următoare zilei în care a fost săvîrșită acțiunea, a fost identificată inacțiunea sau a fost adoptată hotărîrea.
Cu privire la faptul nereflectării cheltuielilor de transport în raportul financiar pentru primele 2 săptămîni al concurentului electoral, Maia Sandu, pîrîtul susține că pentru deplasarea dnei Maia Sandu s-a folosit combustibil din soldul după acoperirea cheltuielilor suportate de către colectori. Respectiv, nu poate fi invocată folosirea unor fonduri financiare și materiale nedeclarate de către concurentul electoral, dna Maia Sandu, întrucît cheltuielile pentru combustibil fusese declarate în raportul financiar al grupului de inițiativă prezentat Comisiei Electorale Centrale la 24 septembrie 2016.
Vizavi de nedeclararea în raportul financiar prezentat la 14 octombrie 2016 a cheltuielilor pentru chiria sălii din satul Mîndrești, raionul Telenești, subliniază că dna Maia Sandu a fost invitată la acest eveniment de către dl Andrei Năstase, evenimentul nefiind organizat de către concurentul electoral, dna Maia Sandu. Mai mult, acest eveniment a avut loc la 15 octombrie 2016, prin urmare nu a fost reflectat în raport odată ce acesta cuprinde situația pînă la 14 octombrie curent.
În partea ce privește bannerele, pîrîtul menționează că în raportul financiar nu este indicat numărul de bannere, ci dimensiunile acestuia – 2000x800 și 1600x800, prețul lor total fiind de 5350 lei, iar potrivit facturii fiscale seria FB9426875, au fost confecționate 40 de bannere.
Examinînd contestația și materialele anexate, precum și referința, Comisia Electorală Centrală relevă următoarele.
Potrivit art. 65 alin. (5) din Codul electoral, contestația va conține descrierea faptelor invocate ca presupuse încălcări, probele, temeiul legal, cerințele contestatarului, semnătura și datele de identitate ale contestatarului.
Conform art. 66 alin. (1) din Codul electoral, acțiunile/inacțiunile și hotărîrile organelor electorale, precum și acțiunile/inacțiunile concurenților electorali pot fi contestate la organul electoral în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrșirii acțiunii/identificării inacțiunii sau adoptării hotărîrii. Termenul de depunere se calculează începînd cu ziua următoare zilei în care a fost săvîrșită acțiunea, a fost identificată inacțiunea sau a fost adoptată hotărîrea. Prin urmare, pornind de la norma sus-citată, contestarea acțiunilor grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Sandu, asupra modului de finanțare a activității sale urmau a fi depuse în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrșirii acțiunii sau de la data adoptării hotărîrii Comisiei Electorale Centrale nr. 316 din 29 septembrie 2016 „Cu privire la cererea de înregistrare a dnei Maia Sandu în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de către Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, a simbolului electoral și confirmarea reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală și a persoanei responsabile de finanțe (trezorierul)”, adică cel tîrziu la data de 3 octombrie curent, însă contestația nr. CEC-10/26 a fost depusă la 18 octombrie 2016, fapt pentru care constatăm tardivitatea acesteia, fiind încălcat termenul de depunere.
Cu referire la donația virată la data de 14 septembrie 2016 în folosul Partidului Acțiune și Solidaritate, precizăm că Partidul Acțiune și Solidaritate nu este înregistrat în calitate de concurent electoral, el nu are calitatea de subiect de drept electoral și, prin urmare, nu cade sub incidența normelor Codului electoral. Totodată, încălcările asupra modului de finanțare și gestiune financiară a activității unui partid politic se depun la Comisia Electorală Centrală în baza unei sesizări, în corespundere cu pct. 85 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, în termen de 30 de zile calendaristice din momentul în care încălcarea i-a devenit cunoscută.
În partea referitoare la acțiunile concurentului electoral, dna Maia Sandu, privind utilizarea în campania electorală a combustibilului achiziționat de către grupul de inițiativă, Comisia Electorală Centrală s-a pronunțat asupra acestui subiect în cadrul examinării contestației nr. CEC-10/23 din 17 octombrie 2016, depuse de către dl Vadim Moțarschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova.
Vizavi de întîlnirea electorală din satul Mîndrești, raionul Telenești, potrivit referinței, aceasta a avut loc la data de 15 octombrie 2016, dna Maia Sandu a participat la acest eveniment în calitate de invitat al dlui Andrei Năstase, evenimentul fiind organizat de către ultimul. Se menționează că evenimentul a avut loc la 15 octombrie 2016, însă raportul financiar din 14 octombrie 2016 reflectă veniturile și cheltuielile din campania electorală pentru perioada 30 septembrie - 14 octombrie 2016.
În ceea ce privește bannerele, potrivit raportului financiar al concurentului din 14 octombrie, la capitolul de cheltuieli 3.2.6. „Alte platforme stradale sau mobile” este indicat formatul bannerelor, nicidecum cantitatea acestora, și respectiv costul total, iar potrivit facturii fiscale seria FB9426875, anexă la referință, se atestă că au fost confecționate 40 de bannere, cu dimensiunile arătate mai sus, costul total al acestora fiind de 5350,00 lei.
În contextul celor expuse, în temeiul art. 18, 22, 26, 65, 66 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, Regulamentului privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3352 din 4 mai 2015 și în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se încetează examinarea contestației pe capătul de cerere privind constatarea și sancționarea încălcărilor săvîrșite de grupul de inițiativă al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Sandu, pe motivul încetării activității acestuia.
2. Se încetează examinarea contestației pe capătul de cerere privind constatarea și sancționarea încălcărilor săvîrșite de candidatul la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dna Maia Sandu, pe motivul că asupra acestora Comisia Electorală Centrală s-a pronunțat în cadrul examinării contestației nr. CEC-10/23.
3. Se explică contestatarului că sesizările privind încălcarea modului de finanțare și gestiune a finanțelor partidului politic se depun în ordinea prevăzută de pct. 85 al Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice.
4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 22 octombrie 2016
Nr. 474
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md