HOTĂRÎRE
cu privire la contestația nr. CEC-10/23 din 17 octombrie 2016 depusă de dl Vadim Moțarschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Marian Lupu
Dl Vadim Moțarschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Marian Lupu, a depus la Comisie o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10/23 din 17 octombrie 2016, prin care solicită a constata folosirea de către concurentul electoral, dna Maia Sandu, a fondurilor financiare și materialelor nedeclarate și a-i aplica sancțiunea ce se impune conform Codului electoral.
Autorul contestației, întemeindu-și cerințele pe art. 382 alin. (1) din Codul electoral și Regulamentul privind finanțarea campaniei electorale, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr. 3352 din 4 mai 2015, susține că raportul privind finanțarea campaniei electorale depus la 14 octombrie curent de dna Maia Sandu, candidatul la funcția de președinte al Republicii Moldova, este cu abateri de la normele legale, deoarece sînt declarate cheltuieli de numai 80767, 05 lei, iar în comparație cu activitatea electorală pe care o desfășoară este o sumă diminuată.
Contestatarul aduce drept argument pct. 3.2.5. articolul ”panouri” și pct. 3.4.1 articolul ”servicii de transport” din raportul financiar, menționînd că au fost declarate ”0” cheltuieli, deși la lansarea în campania electorală, pe data de 5 octombrie 2016, concurentul a utilizat un panou publicitar și a efectuat o deplasare la Hîncești. În calitate de probe contestatarul a atașat fotografii (screenshot-uri) și a făcut trimitere la materialele video de pe paginile web: htttps://unpaspentru.md și www.privesc.eu.
Dl Sergiu Litvinenco, reprezentantul cu drept de vot consultativ al concurentului electoral, Maia Sandu, a depus la Comisie o referință la contestație, înregistrată sub nr. CEC-10/23R din 20 octombrie 2016, prin care solicită respingerea acesteia. El susține că la lansarea în campania electorală în orașul Hîncești a fost utilizat un banner, și nicidecum panou publicitar, după cum declară contestatarul, făcînd trimitere la definiția de panou publicitar dată în pct. 1 din Regulamentul privind modalitatea plasării publicității electorale și de promovare politică pe panourile publicitare, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr. 3328 din 28 aprilie 2015.
În ceea ce privește bannerul, acesta a fost confecționat în perioada activității grupului de inițiativă și din sursele acestuia, fapt reflectat în raportul grupului privind fluxul mijloacelor bănești pentru perioada 02.09.-24.09.2016, a se vedea pct. 3.2.6 articolul ”alte platforme stradale sau mobile”, iar în calitate de probă a anexat factura fiscală nr. FB9426877 din 22 septembrie 2016 în sumă de 4700,00 lei, eliberată de SC ”Dagels Design” SRL. Vizavi de faptul că pentru primele două săptămîni nu au fost reflectate cheltuieli de transport, acest lucru e din cauza că asemenea cheltuieli aproape că nu au existat, candidatul făcînd doar cîteva vizite în teritoriu, iar combustibilul necesar pentru deplasare a fost acoperit din combustibilul procurat de grupul de inițiativă și rămas restant după acoperirea cheltuielilor suportate de către colectori. Respectivele cheltuieli au fost reflectate în raportul financiar al grupului, la articolul ”combustibil”, unde este menționată data procurării, compania, data achitării și suma de 25000,00 lei, fiind anexat în acest sens contractul nr. 950A din 23 septembrie 2016 încheiat cu ÎM ”ROMPETROL-MOLDOVA” SA. În concluzia referinței se afirmă că alegațiile contestatarului sînt nefondate, neagă că au fost folosite fonduri financiare și materiale nedeclarate, considerînd firesc ca bunurile declarate și procurate de grupul de inițiativă, ce nu au putut fi folosite pînă la finalizarea activității grupului, să fie utilizate în perioada imediat următoare de către concurentul electoral.
Urmare a examinării contestației, a probelor anexate la aceasta, precum și a referinței, audiind poziția părților, Comisia constată următoarele.
Potrivit contestației se reclamă faptul folosirii de către concurentul electoral, Maia Sandu, a fondurilor financiare și materialelor nedeclarate.
Prin hotărîrea nr. 316 din 29 septembrie 2016, Comisia Electorală Centrală a înregistrat-o pe dna Maia Sandu în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova din partea Partidului Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate” pentru alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016. La pct. 5 al hotărîrii în cauză, Comisia a luat act de raportul grupului de inițiativă privind fluxul mijloacelor bănești conform situației din 24 septembrie 2016.
În conformitate cu pct. 14 lit. b) din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale concurenții electorali prezintă organului electoral care i-a înregistrat o dată la două săptămîni rapoartele financiare despre mijloacele bănești acumulate și cheltuielile sale din campania electorală. Raportul concurentului electoral va conține informația privind fluxul mijloacelor bănești, inclusiv mijloacele financiare acumulate, sursele de proveniență a acestora și cheltuielile efectuate în campania electorală.
Astfel, analizînd prin prisma celor invocate în contestație și referință, precum și a probelor anexate, conținutul raportului financiar prezentat la data de 14 octombrie 2016 de concurentul electoral, Maia Sandu, precum și raportul financiar prezentat de grupul de inițiativă, Comisia conchide că, într-adevăr, atît cheltuielile în sumă de 4700,00 lei pentru confecționarea bannerului, cît și cheltuielile în mărime de 25000,00 lei pentru achiziționarea combustibilului au fost reflectate în raportul financiar al grupului de inițiativă prezentat în data de 24 septembrie 2016. De asemenea, Comisia constată următoarele abateri de la prevederile legale:
1) în factura fiscală nr. FB 9426877 din 22 septembrie 2016, eliberată grupului de inițiativă pentru confecționarea bannerului și prezentată Comisiei în contextul examinării prezentei contestații, sînt indicate alte caracteristici ale bunului decît cele indicate în raportul financiar al grupului de inițiativă. Acest fapt este recunoscut și de dl Sergiu Litvinenco în referința prezentată, unde menționează că din motive tehnice la efectuarea plății s-a indicat greșit denumirea acesteia;
2) contractul nr. 950A, care are ca obiect achiziționarea produselor petroliere, este datat și semnat de conducătorul grupului de inițiativă la 23 septembrie 2016, aceasta în condițiile în care activitatea grupului de inițiativă s-a finalizat odată cu depunerea listelor de subscripție la Comisie, adică în ziua de 22 septembrie 2016. La fel, din clauzele contractuale (pct. 17) reiese că acesta este încheiat pe o perioadă nedeterminată, fapt ce vine în contradicție cu prevederile legale din care rezultă perioada de activitate a grupului de inițiativă, aceasta urmînd să se încheie odată cu recepționarea de către CEC a listelor de subscripție.
Avînd în vedere cele constatate, Comisia totuși admite existența unei continuități și succesiuni a activității desfășurate de către grupul de inițiativă creat pentru colectarea semnăturilor în vederea susținerii candidatului, Maia Sandu, și concurentul electoral, însă acest proces urmează a fi reflectat corect. Prin urmare, în opinia Comisiei, bunurile procurate și nefolosite de către grupul de inițiativă urmau a fi valorificate la prețul de piață și transmise sub formă de donație concurentului electoral, care trebuia să le reflecte în raportul privind veniturile și cheltuielile din campania electorală, la ”Lista donațiilor în mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii pe perioada electorală”, după cum rezultă din prevederile Regulamentului privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr. 3352 din 4 mai 2015 și art. 38 din Codul electoral care stipulează condițiile și modul de susținere financiară a campaniei electorale.
Astfel, avînd în vedere că proveniența acestor bunuri a fost explicată în referință, nu poate fi vorba despre utilizarea mijloacelor ascunse sau nedeclarate de către concurent, însă fiind constatată încălcarea modalității de declarare și de raportare a cheltuielilor, acest fapt constituie încălcarea parțială a normelor electorale și este temei de aplicare a sancțiunii sub formă de avertisment.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 18 alin. (2), art. 38, art. 65-67 din Codul electoral și în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se admite contestația nr.CEC-10/23 din 17 octombrie 2016 depusă de dl Vadim Moțarschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Marian Lupu.
2. Se avertizează concurentul electoral, dna Maia Sandu, pentru nerespectarea parțială a modalității de întocmire a raportului financiar.
3. Se obligă concurentul electoral, dna Maia Sandu, să prezinte, în termen de 48 ore de la adoptarea prezentei hotărîri, raportul la situația din 14 octombrie 2016, cu rectificările corespunzătoare constatate de Comisie.
4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 22 octombrie 2016
Nr. 471
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md