H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. CEC-10/22 din 17 octombrie 2016 depusă de dl Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Igor Dodon
Dl Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Igor Dodon, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10/22 din 17 octombrie 2016, prin care solicită să se constate încălcarea de către concurentul electoral, dl Marian Lupu, a regulilor privind agitația electorală, și anume a prevederilor art. 47 alin. (6) din Codul electoral, iar informația despre încălcările depistate și prezentată prin respectiva contestație privind amplasarea în locul neautorizat a afișului electoral al concurentului electoral vizat să fie transmisă Ministerului Afacerilor Interne pentru examinare conform prevederilor legale, cu informarea ulterioară, în termen rezonabil, a Comisiei asupra măsurilor întreprinse.
În motivarea contestaţiei, se arată că la 16 octombrie 2016 contestatarul a constatat amplasarea afișajului electoral (sub formă de banner) al concurentului electoral, dl Marian Lupu, pe fațada edificiului de pe str. Vadul lui Vodă, nr. 5 din mun. Chișinău, acesta fiind un loc pe care îl consideră neautorizat.
În susținerea argumentelor sale, dl Vadim Filipov invocă prevederile art. 47 alin. (7) din Codul electoral și ale pct. 14 și 18 din Regulamentul privind modalitatea plasării publicității electorale și de promovare politică pe panourile publicitare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3328 din 28 aprilie 2015.
Autorul contestației face trimitere și la art. 47 alin. (6) din Codul electoral în conformitate cu care “candidaţii nu pot folosi mijloacele şi bunurile publice (resursele administrative) în campaniile electorale, iar autorităţile/instituţiile publice şi cele asimilate acestora nu pot transmite/acorda concurenţilor electorali bunuri publice sau alte favoruri decît pe bază de contract, în condiţii de egalitate pentru toţi concurenţii electorali”.
Contestatarul menționează că edificiul în cauză aparține întreprinderii SA „Termoelectrica”, în care, prin intermediul Ministerului Economiei, cota-parte a statului reprezintă 100%.
La 19 octombrie 2016 dl Vadim Moțarschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Marian Lupu, a depus o referinţă prin care solicită respingerea contestației ca fiind neîntemeiată. Reprezentantul concurentului ale cărui acțiuni se contestă susține că acuzațiile contestatarului sînt total nefondate și că panoul publicitar este contractat în mod legal.
În referința suplimentară pe care a depus-o la Comisie în data de 20 octombrie 2016 dl Vadim Moțarschi precizează că dl Marian Lupu a contractat servicii de plasare și deservire a materialului publicitar pe construcții publicitare de la SRL „Trendseter”, iar panoul publicitar vizat în contestație aparține SRL „Original-Sistem” care l-a instalat pe edificiul respectiv în baza contractului nr. 34/1-16 din 1 octombrie 2016 încheiat cu SA „Termoelectrica”.
Autorul referinței menționează că SRL „Original-Sistem” își vinde serviciile de publicitate pe panoul publicitar prin intermediul agenției SRL „One Degree Advertising”, care a vîndut acest spațiu publicitar către SRL „Trendseter”.
Pentru a demonstra existența relațiilor contractuale invocate au fost atașate la referința suplimentară contractele încheiate între concurentul electoral, dl Marian Lupu, și SRL „Trendseter”; SRL „Trendseter” și SRL „One Degree Advertising”; SRL „One Degree Advertising” și SRL „Original-Sistem”; SRL „Original-Sistem” și SA “Termoelectrica”.
În opinia dlui Vadim Moțarschi, acuzațiile contestatarului referitoare la utilizarea resurselor administrative în sensul art. 47 alin. (6) din Codul electoral sînt absurde. Mai mult, contestatarul nu a prezentat de la ÎS „Cadastru” extrasul din Registrul bunurilor imobile care să demonstreze că edificiul aparține statului, or dreptul de proprietate al statului este asupra acțiunilor, și nu asupra imobilelor. Imobilele aparțin unei societăți pe acțiuni, care le administrează în sensul obținerii profitului.
Referindu-se la presupusa încălcare a prevederilor art. 47 alin. (7) din Codul electoral și pct. 14 din Regulamentul privind modalitatea plasării publicității electorale și de promovare politică pe panourile publicitare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3328 din 28 aprilie 2015, autorul referinței consideră că dl Vadim Filipov nu face distincție și confundă panoul publicitar proprietate publică cu panoul publicitar proprietate privată. Art. 47 alin. (7) din Codul electoral se referă doar la panouri publicitare proprietate publică. În sensul articolului respectiv, autoritățile administrației publice nu au atribuții să stabilească un minim de locuri speciale de plasare a panourilor electorale private. Prin urmare, conchide el, acuzația de presupusa încălcare a art. 47 alin. (7) din Codul electoral este neîntemeiată, or panoul publicitar este privat și aparține SRL „Original-Sistem”.
În privința statutului de monument al respectivului edificiu, dl Vadim Moțarschi observă că autorul contestației nu a demonstrat acest fapt. Prin decizia Consiliului municipal Chișinău din 2014 și anexa nr. 6 la aceasta, imobilul din strada Vadul lui Vodă nr. 5 a fost propus în vederea atribuirii de monument, dar nu s-a probat calitatea de monument, atribuție ce revine Ministerului Culturii.
În urma examinării contestaţiei şi a materialelor anexate la aceasta, Comisia Electorală Centrală a constatat următoarele.
Contractele prezentate de reprezentantul părții ale cărui acțiuni se contestă demonstrează că în speță este vorba de un panou publicitar privat și nu de panoul de publicitate proprietate publică. Astfel, afirmațiile contestatarului referitoare la presupusa încălcare a prevederilor art. 47 alin. (7) din Codul electoral, care vizează panouri de publicitate proprietate publică, sînt neîntemeiate.
Potrivit pct. 6 din decizia Consiliului municipal Chișinău nr. 10/9 din 4 decembrie 2014, invocată de contestatar, a fost aprobată doar lista clădirilor propuse în vederea atribuirii statutului de monument protejat de categorie națională.
Conform listei respective, edificiul care aparține SA „Termoelectrica” nu face parte din Registrul monumentelor imobile de importanță locală al municipiului Chișinău. Totodată, contestatarul nu a prezentat probe că edificiului i-a fost atribuit statutul de monument de categorie națională protejat. În plus, acest edificiu nu figurează în Registrul monumentelor, aprobat prin Hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova nr. 1531 din 22 iunie 1993 „Pentru punerea în aplicare a Legii privind ocrotirea monumentelor”, cu precizarea că ultima modificare la registru s-a operat prin Hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova nr. 71 din 5 aprilie 2013.
Printre materialele atașate la contestație lipsește proba care să demonstreze că edificiul SA „Termoelectrica” aparține statului și nu societății pe acțiuni. Astfel, pînă la proba contrarie, se prezumă că edificiul aparține societății, care are dreptul să-l utilizeze în vederea obținerii de profit.
Potrivit pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, organul electoral are dreptul să respingă integral contestaţia ca fiind neîntemeiată, pentru lipsă de probe sau depusă cu încălcarea termenelor stabilite.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art.18, 26, 65-67 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se respinge ca fiind neîntemeiată contestaţia nr. CEC-10/22 din 17 octombrie 2016 depusă de dl Vadim Filipov, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Igor Dodon.
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Președintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chișinău, 22 octombrie 2016
Nr. 470
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md