HOTĂRÎRE
cu privire la contestația nr.CEC-10/3 din 4 octombrie 2016 depusă de dl Vadim Moțarschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Marian Lupu
Dl Vadim Moțarschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Marian Lupu, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10/3 din 4 octombrie 2016, prin care solicită să se constate încălcarea de către concurentul electoral Andrei Năstase a prevederilor art.38 și art.641 alin.(6) din Codul electoral și să-i fie aplicată sancțiunea ce se impune conform Codului electoral.
În motivarea contestației, autorul invocă faptul distribuirii în scop de agitație electorală a pliantelor cu simbolica Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” fără respectarea cerințelor de la art.38 și art. 641 alin.(6) din Codul electoral, adică materialul publicitar nu cuprinde data tipăririi, tirajul materialului şi denumirea tipografiei care l-a tipărit, nefiind asigurată transparența finanțelor utilizate în campania electorală.
Prin referința depusă de către dl Alexandru Slusari, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Andrei Năstase, înregistrată la Comisie sub nr.CEC-10/3R din 5 octombrie 2016, se solicită respingerea contestației. Reprezentantul afirmă că pliantele respective au fost comandate în baza contractului nr.6 din 25.08.2016 încheiat între Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr” și SC ”T-PAR” SRL, adică pînă la începerea campaniei electorale. Se mai invocă faptul că, potrivit pct.2.3 din contract, prestatorului îi revenea obligația de a indica în textul pliantului data tipăririi, tirajul materialului şi denumirea tipografiei care l-a tipărit, această obligație fiind omisă de către partea contractuală, ceea ce, în opinia reprezentantului, exonerează de răspundere Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.
Analizînd argumentele părților, Comisia ajunge la concluzia netemeiniciei contestației înaintate din următoarele considerente.
Prevederile art. 641 alin.(6) din Codul electoral reglementează cerințele referitoare la conținutul materialelor electorale publicitare, prin ”agitație electorală”, conform definiției date la art.1 din Codul electoral, se înțeleg ”acţiuni de pregătire şi difuzare a informaţiei, care au scopul de a-i determina pe alegători să voteze pentru unii sau pentru alţi concurenţi electorali”, iar dreptul de a se înregistra în calitate de concurent electoral, potrivit art.41 alin.(1) din Codul electoral, apare efectiv numai în interiorul perioadei electorale. Avînd în vedere că, în conformitate cu art.2 din Hotărîrea Parlamentului nr. 55 din 1 aprilie 2016 cu privire la stabilirea datei alegerii Președintelui Republicii Moldova, perioada electorală a început pe data de 31.08.2016, materialele comandate de partidele politice pînă la data respectivă urmează a fi privite ca promovare politică, în cazul lor nefiind aplicabile prevederile art. 641 alin. (6) din Codul electoral, iar cheltuielile aferente producerii acestora urmează a fi obligatoriu reflectate în raportul partidului politic pentru semestrul II al anului 2016 în condițiile art. 29 alin.(1) din Legea nr. 294 din 21 decembrie 2007 privind partidele politice.
Mai mult, Comisia reține că nu au fost identificate data și locul distribuirii materialului contestat, fapt care face imposibilă aprecierea contestației sub aspectul încadrării acțiunilor concurentului electoral în interiorul termenului de prescripție.
Totodată, deoarece pct.2.3 al contractului nr.6 din 25.08.2016 încheiat între Partidul Politic ”Platforma Demnitate și Adevăr” și SC ”T-PAR” SRL conține clauza conform căreia prestatorul se obligă să includă în materialul tipărit detaliile prevăzute la art. 641 alin.(6) din Codul electoral, iar beneficiarul le-a recepționat și prin referința depusă se justifică prin vinovăția agentului economic, ceea ce prezumă disponibilitatea concurentului electoral de a proceda în aceeași manieră și în cazul dacă va comanda publicitate electorală, Comisia consideră necesar să atragă atenția asupra următoarelor.
În conformitate cu 641 alin.(6) din Codul electoral ”răspunderea pentru conţinutul materialelor electorale publicitare, difuzate sau publicate, o poartă concurentul electoral”. Astfel, indiferent din ce cauză s-a produs nerespectarea prevederilor sus-citate, răspunderea o poartă concurentul electoral, iar recepționarea unor astfel de materiale de la prestator și distribuirea acestora este inadmisibilă.
În contextul considerentelor expuse, în temeiul art. 18, art.65 alin.(2) din Codul electoral și în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se respinge ca neîntemeiată contestația nr.CEC-10/3 din 4 octombrie 2016 depusă de dl Vadim Moțarschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală al candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, dl Marian Lupu.
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 7 octombrie 2016
Nr. 367
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md