H O T Ă R Î R E
cu privire la cererea de înregistrare a dlui Roman Mihăeș în calitate de candidat la funcţia de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de adunarea cetățenilor, de confirmare a reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală şi a persoanei responsabile de finanţe (trezorierul)
La 29 septembrie 2016, dl Roman Mihăeș, candidat la funcţia de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de adunarea cetățenilor, a depus la Comisia Electorală Centrală demersul de înregistrare în calitate de candidat la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016, cu următoarele documente anexate:
a) listele de subscripție numerotate și sistematizate;
b) datele biografice ale candidatului;
c) declaraţia candidatului privind consimţămîntul de a candida la alegerile pentru funcţia de Președinte al Republicii Moldova, conţinînd şi declaraţia pe propria răspundere despre lipsa interdicțiilor legale/judecătoreşti de a candida.
d) declaraţia candidatului privind averea imobiliară și mobilă, depunerile bancare, hîrtiile de valoare, sumele primite ca moștenire şi veniturile din ultimii 2 ani precedenți anului în care se efectuează alegerile, precum şi sursele acestor venituri, inclusiv veniturile din fondurile de investiţii, sub formă de dobîndă, din darea în arendă a proprietăţii etc.;
e) certificatul de sănătate al candidatului pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, eliberat de instituţia medicală la care acesta se află în evidenţă;
f) copia de pe actul de identitate al candidatului, cu fişa de însoţire;
g) demersul privind desemnarea reprezentantului cu drept de vot consultativ al candidatului în Comisia Electorală Centrală și a persoanei responsabile de finanțele candidatului (trezorierul).
Comisia constată că declarația despre suspendarea, pe durata campaniei electorale, a funcţiilor deţinute pentru persoanele care cad sub incidența art. 13 alin. (3) din Codul electoral nu trebuie să fie depusă, deoarece funcția de avocat, deținută la moment de către dl Roman Mihăeș, nu cade sub incidența acestor prevederi legale.
În calitate de reprezentant cu drept de vot consultativ al candidatului în Comisia Electorală Centrală a fost desemnat dl Călin Melinteanu, pentru care a fost prezentat actul ce atestă deținerea studiilor superioare juridice. În calitate de persoană responsabilă de finanțele candidatului (trezorierul) a fost desemnat dl Mihai Savciuc.
Conform actului de predare-recepționare a documentelor și listelor de subscripție prezentate de dl Roman Mihăeș, Comisia Electorală Centrală a recepționat spre verificare 567 liste de subscripție cu 15911 semnături ale susținătorilor, numeric declarate de candidat, din 31 de unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, pentru susținerea dlui Roman Mihăeș în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova. Totodată, Comisia reține că 433 liste nu au fost restituite Comisiei.
Totodată, Comisia reține că dl Roman Mihăeș a prezentat o copie a acțiunii înaintate în Judecătoria mun. Bălți, care a fost înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1459 din 3 octombrie 2016, prin care solicită obligarea primăriei municipiului Bălți să autentifice listele de subscripție în număr de 14 file. La moment, Comisia nu a fost informată de către candidat dacă a fost emisă vreo hotărîre judecătorească pe marginea acțiunii sale
În urma verificării autenticității datelor din listele de subscripție sub aspect cantitativ, s-a stabilit că din listele colectate pe teritoriul celor 31 unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, doar listele din 13 unități (municipiul Chișinău, raionul Cahul, Călărași, Căușeni, Cimișlia, Criuleni, Edineț, Fălești, Florești, Hincești, Orhei, Ocnița, Soroca) întrunesc condițiile de validitate privind numărul minim necesar de semnături ale susținătorilor candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, fiind prezentate liste de subscripție ce conțin peste 600 de semnături din fiecare unitate.
Ca rezultat, Comisia Electorală Centrală constată că listele de subscripție prezentate de grupul de inițiativă pentru susținerea dlui Roman Mihăeș la funcția de Președinte al Republicii Moldova nu conțin numărul minim de 600 semnături necesar pentru fiecare din cele minim 18 unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, respectiv nu întrunesc cerințele de validitate conform art. 102 alin. (1) și (2) din Codul electoral, pct. 50 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 113 din 18 august 2016, și pct. 31 lit. b) din Regulamentul privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2682 din 1 octombrie 2014.
În temeiul art. 102 alin. (4) din Codul electoral, grupul de lucru a decis sistarea procesului de verificare a listelor de subscripție, pe motiv că cerințele minime stabilite de lege nu au fost întrunite.
În aceste condiții, Comisia ajunge la concluzia de a respinge cererea de înregistrare a dlui Roman Mihăeș în calitate de candidat la funcţia de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de adunarea cetățenilor, de confirmare a reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală şi a persoanei responsabile de finanţe (trezorierul).
În context, Comisia Electorală Centrală se raliază la statuările Curții Constituționale expuse în Decizia nr.63 din 26 septembrie 2016 de inadmisibilitate a sesizării nr.11a/2016 privind controlul constituționalității unor prevederi din articolele 42 alin. (6), 102 alin. (1) şi (2) şi 156 alin. (3) din Codul electoral (procedura colectării semnăturilor de către candidaţii la alegerile prezidențiale), şi anume că reglementările în cauză nu sînt de natură să afecteze dreptul de a fi ales.
Totodată, Comisia reține că grupul de inițiativă constituit pentru susținerea candidatului Roman Mihăeș a respectat prevederile pct. 16 lit. a) al Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 114 din 18 august 2016, și la 3 octombrie 2016 a depus raportul privind fluxul mijloacelor bănești. Astfel, potrivit informației conținute în raport, grupul de inițiativă a acumulat în perioada de activitate venituri sub formă de donații din partea persoanelor fizice în sumă de 18500,0 lei și a efectuat cheltuieli pentru combustibil, închirierea unor bunuri în scopul desfășurării activității grupului pentru servicii bancare și materiale (rechizite de birou) în sumă totală de 18189, iar soldul mijloacelor bănești la sfîrșitul perioadei fiind de 310,90 lei.
Informația privind fluxul mijloacelor bănești în contul ”Destinat grupului de inițiativă” pentru perioada 12-30 septembrie 2016 a fost prezentată la 13, 14, 16, 19, 23, 27, 30 septembrie curent de instituția bancară unde a fost deschis contul, însă potrivit pct.18 din Regulamentul sus-numit, instituția bancară urma să prezinte la 16, 23, 27 septembrie curent. Totodată, se constată că instituția bancară nu a prezentat informația privind fluxul mijloacelor bănești în cont conform formularului prevăzut la anexa nr.5 la Regulamentului sus-menționat.
Potrivit pct.14 al Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă, aprobat prin hotărîrea CEC nr.114 din 18 august 2016, ”ultimele achitări din contul „Destinat grupului de inițiativă” se fac cel tîrziu în ziua anterioară termenului-limită de prezentare a listelor de subscripție către organul responsabil de verificarea semnăturilor. Se interzic virări de pe contul respectiv după prezentarea listelor de subscripție”. Însă, conform datelor prezentate atît în raportul financiar, cît și în extrasele bancare, la data de 30 septembrie curent din contul bancar al grupului de inițiativă a fost efectuat un transfer în sumă de 3000,0 lei pentru servicii de printare.
Pornind de la faptul că nu au fost respectate prevederile legale ce țin de condițiile de validitate privind numărul minim necesar de semnături ale susținătorilor candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, în temeiul art. 18, 26, 38 alin. (2) lit. a), 41, 44, 100, 101 și 102 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997 și în conformitate cu prevederile Regulamentului privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 113 din 18 august 2016, ale Regulamentului privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2682 din 1 octombrie 2014, și ale Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 114 din 18 august 2016, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Se respinge cererea de înregistrare a dlui Roman Mihăeș în calitate de candidat la funcţia de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de adunarea cetățenilor, de confirmare a reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală şi a persoanei responsabile de finanţe (trezorierul) pentru alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016.
2. Se ia act de raportul grupului de inițiativă privind fluxul mijloacelor bănești prezentat la data de 3 octombrie 2016, constatîndu-se ca fiind întocmit în corespundere cu prevederile Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 114 din 18 august 2016, constatîndu-se totodată admiterea derogărilor prevăzute la pct. 14 al prezentului Regulament.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 6 octombrie 2016
Nr. 347
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md