H O T Ă R Î R E
cu privire la responsabilităţile suplimentare ale unor autorităţi ale administraţiei
publice centrale, ale autorităților administrației publice locale, precum şi
ale unor instituţii, ce ţin de asigurarea desfăşurării în bune condiţii a
alegerilor prezidențiale din 30 octombrie 2016
În scopul asigurării condiţiilor pentru buna desfăşurare a alegerilor prezidențiale din 30 octombrie 2016 şi potrivit prevederilor art. 18 alin. (2), 22 alin. (1) lit. g) şi art. 26 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
1. Se stabilesc pentru unele autorități ale administrației publice centrale și pentru autoritățile publice locale, precum și pentru unele instituții, responsabilități suplimentare în perioada electorală, ce țin de asigurarea desfășurării în bune condiții a alegerilor prezidențiale din 30 octombrie 2016, conform domeniului de activitate al acestora. Autoritățile administrației publice centrale și instituțiile enumerate mai jos, precum și autoritățile administrației publice locale, vor asigura, după cum urmează:
Ministerul Economiei – fiabilitatea alimentării fără întrerupere cu energie electrică a tuturor sediilor organelor electorale;
Ministerul Afacerilor Interne:
a) securitatea în egală măsură a tuturor persoanelor care participă la alegeri;
b) securitatea și ordinea publică în locurile și localurile de desfășurare a întîlnirilor în teritoriu ale concurenților electorali cu alegătorii;
c) asistența organelor electorale și autorităților administrației publice locale în vederea organizării păstrării bunurilor materiale la consiliile și birourile electorale, escortarea transportării buletinelor de vot și asigurarea integrității acestora și a altei documentații electorale;
d) prevenirea, contracararea și constatarea contravențiilor și infracțiunilor în procesul electoral;
e) acordarea asistenței președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare la asigurarea ordinii publice în ziua alegerilor, în localul de votare și pe teritoriul din preajmă, în rază de 100 de metri de la localul votării;
f) supravegherea de stat asupra asigurării apărării împotriva incendiilor la obiectivele unde vor fi amplasate secțiile de votare și desfășurate întîlnirile cu alegătorii;
Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene:
a) acordarea asistenţei necesare, în limitele competenței și a cadrului legal corespunzător, la organizarea şi desfăşurarea alegerilor în secţiile de votare constituite în străinătate;
b) asigurarea cu personalul necesar şi acordarea asistenţei logistice în procesul de constituire şi funcţionare a organelor electorale din străinătate;
c) coordonarea procesului de organizare şi funcţionare a birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate;
d) colaborarea în vederea acreditării mass-media din străinătate pentru reflectarea procesului electoral din Republica Moldova;
e) asigurarea securităţii în procesul de transportare, transmitere către şi returnare de la birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate a buletinelor de vot, precum şi a tuturor materialelor electorale ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor:
a) actualizarea datelor despre cetățeni conținute în Registrul de Stat al Populației;
b) la solicitarea cetăţenilor Republicii Moldova, eliberarea, în termen rezonabil, dar nu mai tîrziu de ziua alegerilor, a actelor de identitate necesare pentru participarea la alegeri;
c) pe întreg teritoriul ţării, asigurarea difuzării neîntrerupte a programelor radio şi de televiziune conform legislaţiei în vigoare.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor:
a) practicabilitatea căilor de acces către secțiile de votare;
b) în caz de necesitate, la solicitarea autorităților administrației publice locale și/sau organelor electorale, asistența informațională și logistică privind antrenarea agenților transportatori din teritoriu la efectuarea transporturilor;
Serviciul de Informaţii şi Securitate:
a) securitatea acțiunilor ce țin de confecționarea matriței buletinelor de vot, tipărirea și distribuirea buletinelor de vot, precum și lichidarea matriței;
b) neadmiterea accesului neautorizat la mijloacele tehnice, inclusiv la tipărirea buletinelor de vot și a altei documentații electorale;
c) în limita competenței și cadrului legal existent, securitatea informațională a conexiunilor în cadrul Sistemului informațional automatizat de stat „Alegeri” (SIAS „Alegeri”), inclusiv securitatea cibernetică a activității Comisiei Electorale Centrale de organizare și desfășurare a alegerilor;
Serviciul Stării Civile în comun cu ÎS ”CRIS ”Registru” și autoritățile administrației publice locale - fortificarea eforturilor pentru actualizarea datelor despre cetățeni;
Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei – supravegherea funcționării rețelelor mobile și fixe în perimetrul sediilor consiliilor electorale și birourilor electorale ale secțiilor de votare;
ÎS ”Centrul de Telecomunicaţii Speciale”:
a) asigurarea conexiunii securizate în cadrul rețelei informaționale, parte componentă a SIAS „Alegeri”;
b) asigurarea securității cibernetice a sistemului informațional în sediul Comisiei Electorale Centrale în limitele sistemului de telecomunicații al autorităților administrației publice;
SA „Moldtelecom”:
a) pe întreg teritoriul țării, funcționarea fără întrerupere a rețelelor telefonice, în special în sediile consiliilor electorale și ale birourilor electorale ale secțiilor de votare;
b) la solicitare, accesul funcționarilor electorali la serviciile rețelei Internet;
Autoritățile administrației publice locale:
a) asigurarea actualizării dispozițiilor privind desemnarea persoanelor responsabile de listele electorale din cadrul autorităților administrației publice locale;
b) asigurarea actualizării listelor electorale de către persoanele desemnate în acest scop;
c) adoptarea deciziilor privind stabilirea și garantarea unui minim de locuri speciale de afișaj electoral și asigurarea unui minim de localuri pentru desfășurarea întîlnirilor cu alegătorii, cu punerea lor la dispoziție de la data de 29 septembrie 2016;
d) asigurarea respectării principiului egalității între femei și bărbați în procesul de desemnare a persoanelor în componența organelor electorale;
e) în limita competenței, asigurarea accesibilității localurilor destinate secțiilor de votare pentru persoanele cu dizabilități.
2. Prezenta hotărîre se remite subiecților vizați în vederea desemnării persoanelor responsabile de conlucrare cu organele electorale și concurenții electorali.
3. Concurenţilor electorali şi organelor electorale, în scopul executării prevederilor sus-menţionate, li se recomandă să conlucreze cu persoanele responsabile din cadrul autorităţilor publice centrale şi instituţiilor nominalizate.
4. Despre mersul executării prezentei hotărîri organele nominalizate, cu excepția autorităților administrației publice locale, vor informa Comisia Electorală Centrală, pe parcursul perioadei electorale, o dată în 10 zile, iar Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor și Serviciul Stării Civile vor prezenta informații vizavi de datele actualizate ale cetățenilor care se regăsesc în Registrul de Stat al Populației săptămînal, pînă în ziua de vineri.
5. Prezenta hotărîre se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 13 septembrie 2016
Nr. 237
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md