H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţiile nr. CEC-7/5214 din 12 octombrie 2012 a dnei Irina Romaniuc, reprezentantulPartidului Comuniştilor din Republica Moldova în Consiliul electoral de circumscripţie electorală comunală Danu nr. 8, raionul Glodeni, şi nr. CEC-7/5238 din 19 octombrie 2012 a dlui Iurie Mazur, candidat din partea Partidului Comuniştilor din Republica Moldova la funcţia de primar al comunei Albina, raionul Cimişlia
La 12 şi, respectiv, 19 octombrie 2012 dna Irina Romaniuc, reprezentantul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (în continuare – PCRM)în Consiliul electoral de circumscripţie electorală comunală Danu nr.8, raionul Glodeni (în continuare – CECEC Danu nr. 8)şi dl Iurie Mazur, candidat la funcţia de primar al comunei Albina, raionul Cimişlia, au depus la Comisia Electorală Centrală cîte o contestaţie, înregistrate sub nr. CEC-7/5214 şi CEC-7/5238,prin care solicită examinarea acestora şi obligarea consiliilor electorale de circumscripţie respective de a înregistra simbolul PCRM format din seceră, ciocan şi o carte deschisă.
În motivarea contestaţiilor se arată că la 5 şi, respectiv, 11 octombrie 2012, la CECEC Danu nr. 8, raionul Glodeni, şi la CECEC Albina nr. 2, raionul Cimişlia, au fost prezentate toate documentele necesare pentru înregistrarea candidaţilor la funcţia de primar din partea PCRM, inclusiv simbolul electoral cu secera, ciocanul şi o carte deschisă.
Consiliile electorale de circumscripţie sus-indicate au acceptat înregistrarea candidaţilor la funcţia de primar din partea PCRM, prin adoptarea unei hotărîri în acest sens, însă au refuzat înregistrarea simbolului electoral prezentat de formaţiunea politică respectivă.
În opinia contestatarilor, consiliile electorale de circumscripţie au adoptat hotărîri parţial ilegale în partea ce ţine de refuzul înregistrării simbolului electoral al PCRM.
Prin urmare, autorii contestaţiilor califică refuzul organelor electorale de a înregistra simbolul electoral drept intenţie de a reduce ponderea PCRM în cadrul alegerilor locale noi din 11 noiembrie 2012, prin inducerea în eroare a electoratului PCRM, care accidental ar vota pentru un alt candidat la funcţia de primar în localităţile respective.
În acelaşi timp, contestatarii afirmă că Legea nr.192 din 12 iulie 2012, care a stat la baza hotărîrilor contestate ale consiliilor electorale de circumscripţie, este neconstituţională şi vine în contradicţie cu prevederile art.1 alin.(1), (3), art. 2, art. 4, art. 5, art. 6, art. 8, art. 16, art. 32, art. 41, art. 54, art. 114, art. 115 alin.(1) din Constituţia Republicii Moldova, art. 10, art. 11, art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, art. 2, art. 19, art. 20 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art. 19, 20 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice şi art. 1, 3, 4 din Legea nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice.
În urma examinării contestaţiei şi a materialelor anexate la acestea, Comisia Electorală Centrală a constatat următoarele.
În conformitate cu prevederile Hotărîrii Parlamentului nr. 191 din 12 iulie 2012 privind aprecierea istorică şi politică a regimului comunist totalitar din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească, se condamnă regimul comunist totalitar din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească care a comis crime împotriva umanităţii şi este interzisă utilizarea pe teritoriul Republicii Moldova în scopuri politice şi de propagandă a simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), precum şi promovarea ideologiilor totalitare.
În acelaşi timp, în temeiul Legii nr. 192 din 12 iulie 2012 pentru completarea unor acte legislative, au fost amendate mai multe acte legislative în sensul stabilirii prohibiţiilor ce vizează propagarea şi/sau utilizarea simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu acest simboluri), precum şi promovarea ideologiilor totalitare.
Prin urmare, potrivit art. 4 alin. (5) din Legea nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice, se interzice utilizarea de către partidele politice a simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), precum şi promovarea ideologiilor totalitare.
În temeiul art. 3 alin. (41) al Legii nr. 64 din 23 aprilie 2010 cu privire la libertatea de exprimare, se interzice, în condiţiile alin. (3) al aceluiaşi articol, propagarea şi/sau utilizarea în scopuri politice a simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), precum şi promovarea ideologiilor totalitare, acţiuni care se sancţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Prin urmare, partidelor politice le este interzisă utilizarea simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), inclusiv în calitate de simbol electoral în cadrul oricărui tip de alegeri, iar organele electorale nu sînt în drept să accepte şi să înregistreze simbolurile electorale prezentate contrar rigorilor legislaţiei în vigoare.
Reieşind din normele legale sus-citate, Comisia Electorală Centrală constată că hotărîrile nr. 4 din 9 octombrie 2012 şi nr. 8 din 15 octombrie 2012 ale CECEC Danu nr. 8 şi, respectiv, CECEC Albina nr. 2 au fost adoptate în strictă conformitate cu cerinţele legislaţiei în vigoare.
Comisia Electorală Centrală apreciază ca nefondate argumentele expuse de contestatari privind neconstituţionalitatea actului legislativ, potrivit căruia se interzice propagarea şi/sau utilizarea în scopuri politice a simbolurilor regimului comunist totalitar. Or, unica autoritate abilitată cu competenţa de legiferare este Parlamentul Republicii Moldova, care are prerogativa de adoptare a legilor constituţionale, legilor organice şi celor ordinare. Astfel, legile adoptate de către Parlament capătă forţă juridică odată cu publicarea acestora în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, fiind supuse, la sesizare, controlului constituţionalităţii de către Curtea Constituţională.
În acest context, potrivit art. 140 din Legea Supremă a ţării, legile pot fi declarate neconstituţionale şi se declară nule din momentul adoptării hotărîrii corespunzătoare a Curţii Constituţionale, şi nicidecum din momentul depunerii sesizării în acest sens.
Din considerentele expuse şi în conformitate cu art. 18, 26, 65-67 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Legea nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice, Legea nr. 192 din 12 iulie 2012 pentru completarea unor acte legislative, Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e :
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 23 octombrie 2012
Nr. 1480
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md