H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. CEC-7/5322 din 2 noiembrie 2012 a domnului Butuc Sergiu, candidat din partea Partidului Comuniştilor din Republica Moldova la funcţia de primar al satului Cîrpeşti, raionul Cantemir
La 2 noiembrie 2012 domnul Butuc Sergiu, candidat la funcţia de primar al satului Cîrpeşti, raionul Cantemir, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată sub nr. CEC-7/5322,prin care a solicitat examinarea acesteia şi obligarea Consiliului electoral de circumscripţie electorală sătească Cîrpeşti nr. 9, raionul Cantemir (în continuare – CECES Cîrpeşti nr. 9) de a înregistra simbolul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (în continuare – PCRM) format din seceră, ciocan şi o carte deschisă.
În motivarea contestaţiei se arată că la data de 12 octombrie 2012 reprezentantul PCRM, Jelev Dmitri, a prezentat la CECES Cîrpeşti nr. 9 documentele necesare pentru înregistrarea candidatului Butuc Sergiu la funcţia de primar din partea PCRM, inclusiv simbolul electoral cu secera, ciocanul şi o carte deschisă.
CECES Cîrpeşti nr. 9 a acceptat înregistrarea candidatului la funcţia de primar din partea PCRM, prin adoptarea unei hotărîri în acest sens. Însă, în hotărîrea respectivă nu s-a făcut referire la înregistrarea simbolului electoral prezentat de formaţiunea politică.
Ulterior, la 2 noiembrie 2012, CECES Cîrpeşti nr. 9 a adoptat hotărîrea nr. 11 cu privire la modificarea şi completareahotărîrii nr. 6 din 12 octombrie 2012, în partea ce ţine de înregistrarea domnului Butuc Sergiu, candidat la funcţia de primar din partea PCRM, fără utilizarea simbolului electoral al formaţiunii politice respective.
În opinia contestatarului, consiliul electoral de circumscripţie, prin hotărîrea pronunţată, ar fi deviat semnificativ de la mersul normei legale adoptînd o hotărîre ilegală atunci cînd a refuzat înregistrarea simbolului electoral al PCRM, în pofida faptului că a fost prezentată toată documentaţia necesară conform legii.
Prin urmare, autorul contestaţiei califică refuzul organului electoral de a înregistra simbolul electoral drept „intenţie de a reduce ponderea PCRM în cadrul alegerilor locale noi din 11 noiembrie 2012, prin inducerea în eroare a electoratului PCRM, care accidental ar vota pentru un alt candidat la funcţia de primar” în localitatea respectivă.
În acelaşi timp, contestatarul afirmă că Legea nr.192 din 12 iulie 2012, prin care a fost modificat art. 4 al Legii nr. 294 din 21 decembrie 2007 cu privire la partidele politice şi la care CECES Cîrpeşti nr. 9 a făcut referire în hotărîrea sa nr. 11 din 2 noiembrie 2012, ar fi neconstituţională şi ar veni în contradicţie cu prevederile art.1 alin.(1), (3), art. 2, art. 4, art. 5, art. 6, art. 8, art. 16, art. 32, art. 41, art. 54, art. 114, art. 115 alin.(1) din Constituţia Republicii Moldova, art. 10, art. 11, art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, art. 2, art. 19, art. 20 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art. 19, 20 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice şi art. 1, 3, 4 din Legea nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice.
În urma examinării contestaţiei şi a materialelor anexate la aceasta, Comisia Electorală Centrală a constatat următoarele.
În conformitate cu prevederile Hotărîrii Parlamentului nr. 191 din 12 iulie 2012 privind aprecierea istorică şi politică a regimului comunist totalitar din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească, se condamnă regimul comunist totalitar din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească care a comis crime împotriva umanităţii şi este interzisă utilizarea pe teritoriul Republicii Moldova în scopuri politice şi de propagandă a simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), precum şi promovarea ideologiilor totalitare.
În acelaşi timp, în temeiul Legii nr. 192 din 12 iulie 2012 pentru completarea unor acte legislative, au fost amendate mai multe acte legislative în sensul stabilirii prohibiţiilor ce vizează propagarea şi/sau utilizarea simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu acest simboluri), precum şi promovarea ideologiilor totalitare.
Prin urmare, potrivit art. 4 alin. (5) din Legea nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice, se interzice utilizarea de către partidele politice a simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), precum şi promovarea ideologiilor totalitare.
În temeiul art. 3 alin. (41) al Legii nr. 64 din 23 aprilie 2010 cu privire la libertatea de exprimare, se interzice, în condiţiile alin. (3) al aceluiaşi articol, propagarea şi/sau utilizarea în scopuri politice a simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), precum şi promovarea ideologiilor totalitare, acţiuni care se sancţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Prin urmare, partidelor politice le este interzisă utilizarea simbolurilor regimului comunist totalitar (secera şi ciocanul şi orice suport cu aceste simboluri), inclusiv în calitate de simbol electoral în cadrul oricărui tip de alegeri, iar organele electorale nu sînt în drept să accepte şi să înregistreze simbolurile electorale prezentate contrar rigorilor legislaţiei în vigoare.
Reieşind din normele legale sus-citate, Comisia Electorală Centrală constată că hotărîrea nr. 11 din 2 noiembrie 2012 a CECES Cîrpeşti nr. 9 cu privire la modificarea şi completarea hotărîrii nr. 6 a fost adoptată în strictă conformitate cu cerinţele legislaţiei în vigoare.
Comisia Electorală Centrală apreciază ca nefondate argumentele expuse de contestatar privind neconstituţionalitatea actului legislativ, potrivit căruia se interzice propagarea şi/sau utilizarea în scopuri politice a simbolurilor regimului comunist totalitar. Or, unica autoritate abilitată cu competenţa de legiferare este Parlamentul Republicii Moldova, care are prerogativa de adoptare a legilor constituţionale, legilor organice şi a celor ordinare. Astfel, legile adoptate de către Parlament capătă forţă juridică odată cu publicarea acestora în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, fiind supuse, la sesizare, controlului constituţionalităţii de către Curtea Constituţională.
În acest context, potrivit art. 140 din Legea Supremă a ţării, legile pot fi declarate neconstituţionale şi se declară nule din momentul adoptării hotărîrii corespunzătoare a Curţii Constituţionale, şi nicidecum din momentul depunerii sesizării în acest sens.
Din considerentele expuse şi în conformitate cu art. 18, 26, 65-67 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Legea nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice, Legea nr. 192 din 12 iulie 2012 pentru completarea unor acte legislative, Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
1. Se respinge ca fiind nefondată contestaţia nr. CEC-7/5322 din 2 noiembrie 2012 a dlui Butuc Sergiu, candidatul din partea Partidului Comuniştilor din Republica Moldova la funcţia de primar al satului Cîrpeşti, raionul Cantemir.
2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Vicepreşedintele
Comisiei Electorale Centrale Ştefan URÎTU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 06 noiembrie 2012
Nr. 1502
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md