H O T Ă R Î R E
cu privire la sesizarea asupra stării de incompatibilitate
a unui consilier în Consiliul comunal Cocieri, raionul Dubăsari
Comisia Națională de Integritate a Republicii Moldova la data de 11 mai 2016 a remis spre examinare Comisiei Electorale Centrale sesizarea unui grup de consilieri din cadrul Consiliului comunal Cocieri, raionul Dubăsari, cu privire la starea de incompatibilitate a unui consilier din cadrul aceluiași consiliu, dl Ivanov Iurie, ales pe lista Partidului Comuniștilor din Republica Moldova. În sesizare se susține că deținător al 70% din acțiunile S.A. „Minerul” este Consiliul comunal Cocieri, iar dl Ivanov Iurie ocupă funcția de administrator al acestei societăți, ceea ce în opinia autorilor sesizării ar contravine art. 7 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local, care prevede că mandatul alesului local este incompatibil cu calitatea de şef, de şef adjunct (inclusiv interimatul acestor funcţii) în structurile subordonate autorităţilor publice locale (instituții publice, servicii, întreprinderi municipale).
Pentru clarificarea situației, Comisia a solicitat Primăriei comunei Cocieri, prin scrisoarea nr. CEC 8/5523 din data de 13 mai 2016, să precizeze dacă dl Ivanov Iurie este administratorul S.A. „Minerul”, care este statutul acestei funcții și dacă Consiliul comunal Cocieri deține cotă-parte din acțiunile S.A. „Minerul”, cu prezentarea actelor confirmative în acest sens. Conform răspunsului Primăriei satului Cocieri dat prin scrisoarea cu nr. 187 din 24 mai 2016, Consiliul comunal Cocieri deține 64097 acțiuni din totalul de 91980 de acțiuni care formează capitalul social al S.A. „Minerul”, confirmînd faptul că dl Ivanov Iurie este administrator al S.A. „Minerul”, fiind ales în această funcție, conform procesului-verbal nr. 1 din 19 mai 2012, de către Adunarea generală a acționarilor S.A. „Minerul”.
Analizînd cadrul legal pertinent, Comisia Electorală Centrală reține art. 24 alin. (6) și art. 31 alin. (3) din Legea nr. 1134-XIII din 2 aprilie 1997 privind societățile pe acțiuni, conform cărora „autorităţile publice au dreptul de a fi acţionari ai societăţii numai în cazurile prevăzute de legislaţie. Aceste organe îşi exercită drepturile şi au obligații de acţionari în conformitate cu prezenta lege, alte acte legislative şi cu statutul societăţii. În calitate de fondatori ai societăților, în numele Republicii Moldova sau al unităților administrativ-teritoriale, apar autorităţile publice determinate de legislaţie”.
Potrivit art. 50 alin. (1) și (4) lit. c) din legea precitată, adunarea generală a acționarilor este organul suprem de conducere al societăţii, de competența căruia ține inclusiv aprobarea regulamentului organului executiv al societăţii şi deciziile privind alegerea organului executiv şi numirea conducătorului acestuia sau încetarea înainte de termen a împuternicirilor lui, privind stabilirea cuantumului retribuției muncii lui, remunerației şi compensațiilor, privind tragerea lui la răspundere sau eliberarea de răspundere.
Apreciind situația și în raport cu prevederile cadrului normativ al societății pe acțiuni în cauză, Comisia Electorală Centrală mai reține articolul 17 al Statutului S.A. „Minerul”, înregistrat la 21 iunie 2012 de către Î.S. ”Camera Înregistrării de Stat”, potrivit căruia organele de conducere ale societății sînt: adunarea generală a acționarilor, consiliul societății, organul executiv (administratorul) și comisia de cenzori (cenzorul), de asemenea articolul 36 al statutului în cauză, care stabilește că organul executiv al societății este unipersonal, fiind subordonat atît Consiliului societății, cît și Adunării generale a societății. Conform procesului-verbal nr. 1 din 19 mai 2012 al Adunării generale a acționarilor S.A. „Minerul”, dl Ivanov Iurie a fost ales în calitate de conducător al organului executiv (administrator) al societății, pe un termen de 5 ani.
Raportînd prevederile legale la situația examinată, Comisia Electorală Centrală conchide că funcția de administrator al unei societăți pe acțiuni nu se află în regimul incompatibilităților prevăzute la articolul 7 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local, care prevede că mandatul alesului local este incompatibil cu calitatea de şef, de şef adjunct (inclusiv interimatul acestor funcţii) în structurile subordonate autorităţilor publice locale (instituții publice, servicii, întreprinderi municipale).
Astfel, avînd în vedere că funcţia pe care o deţine domnul Ivanov Iurie nu cade sub incidenţa art. 7 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 768-XIV din 2 februarie 200 și în temeiul art. 18 alin. (2) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
1. Se respinge sesizarea grupului de consilieri privind starea de incompatibilitate a consilierului Ivanov Iurie ales pe lista Partidului Comuniștilor din Republica Moldova în Consiliul comunal Cocieri, raionul Dubăsari.
2. Se remite prezenta hotărîre spre informare Consiliului comunal Cocieri, raionul Dubăsari, și Comisiei Naționale de Integritate a Republicii Moldova.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 12 iulie 2016
Nr. 38
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md