H O T Ă R Î R E
cu privire la rezultatele verificării listelor de subscripție prezentate de grupul de inițiativă pentru desfășurarea referendumului republican constituțional
Prin hotărîrea nr. 4316 din 20 noiembrie 2015, Comisia Electorală Centrală a înregistrat grupul de inițiativă, în număr de 775 persoane cu drept de vot, pentru colectarea semnăturilor susținătorilor referendumului republican de modificare și completare a Constituției Republicii Moldova.
Potrivit pct. 2 din hotărîrea respectivă, Comisia a stabilit termenul de 3 luni pentru colectarea semnăturilor care să înceapă cu data semnării actului de predare-recepționare a legitimațiilor membrilor grupului de inițiativă și a listelor de subscripție. La data de 14 decembrie 2015 a fost semnat actul de predare-recepționare a legitimațiilor membrilor grupului de inițiativă și a listelor de subscripție către grupul de inițiativă, respectiv termenul-limită de prezentare la Comisia Electorală Centrală a proceselor-verbale cu privire la totalizarea procedurii de colectare a semnăturilor susținătorilor referendumului şi a listelor de subscripție a fost data de 14 martie 2016.
Grupului de inițiativă i-au fost eliberate 4 tipuri de formulare ale listelor de subscripție, fiecare tip conținînd o întrebare din cele patru preconizate a fi supuse referendumului republican constituțional, cu un tiraj total de 100 mii file, cîte 25 mii file pentru fiecare tip de liste. Întregul tiraj a fost eliberat în 3 tranșe.
Prin hotărîrea nr. 4527 din 4 martie 2016, Comisia Electorală Centrală a instituit Comisia de recepționare, formată din 4 grupuri de lucru, fiecărui grup revenindu-i sarcina să recepționeze un singur tip de liste de subscripție.
La data de 14 martie 2016, ultima zi a termenului de colectare a semnăturilor, grupul de inițiativă a prezentat Comisiei Electorale Centrale listele de subscripție și 4 procese-verbale din 14 martie 2016 cu privire la totalizarea colectării semnăturilor de către membrii grupului de inițiativă, corespunzător celor patru întrebări preconizate a fi supuse referendumului republican constituțional.
La recepționarea listelor de subscripție și altor materialele prezentate de grupul de inițiativă au fost întocmite acte de predare-recepționare a listelor de subscripție cu semnăturile colectate, fiind semnate de grupurile de lucru responsabile din cadrul Comisiei de recepționare, pe de o parte, și de membrii grupului de inițiativă, pe de altă parte.
Astfel, potrivit actelor de predare-recepționare a listelor de subscripție din 15 martie 2016:
Grupul de lucru nr. 1 responsabil de recepționarea listelor de subscripție ce conțin întrebarea: „Sînteți pentru modificarea art. 60 alin. (2) al Constituției în vederea reducerii numărului deputaților, prin substituirea cifrei 101 cu cifra 71?” a recepționat:
Din cele 25 mii formulare ale listelor de subscripție eliberate grupului de inițiativă nu au fost restituite 13546 liste de subscripție.
Grupul de lucru nr. 2 responsabil de recepționarea listelor de subscripție ce conțin întrebarea: „Sînteți pentru excluderea alineatului (3) al art. 70 din Constituție, care stipulează că deputatul nu poate fi reținut, arestat, percheziționat, cu excepția cazurilor de infracțiune flagrantă, sau trimis în judecată fără încuviințarea Parlamentului, după ascultarea sa?” a recepționat:
Din cele 25 mii formulare ale listelor de subscripție eliberate grupului de inițiativă nu au fost restituite 13567 liste de subscripție.
Grupul de lucru nr. 3 responsabil de recepționarea listelor de subscripție ce conțin întrebarea: „Sînteți pentru modificarea și completarea art. 78 din Constituție în vederea alegerii Președintelui Republicii Moldova prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat?” a recepționat:
Din cele 25 mii formulare al listelor de subscripție eliberate grupului de inițiativă nu au fost restituite 13546 liste de subscripție.
Grupul de lucru nr. 4 responsabil de recepționarea listelor de subscripție ce conțin întrebarea: „Sînteți pentru expunerea articolului 89 din Constituție într-o nouă redacție, care să prevadă că, în cazul săvîrșirii de către Președintele Republicii Moldova a unor fapte prin care se încalcă Constituția, Parlamentul poate aproba inițiativa a cel puțin o treime din deputați, de suspendare din funcție, cu organizarea în cel mult 70 de zile a unui referendum privind demiterea Președintelui?” a recepționat:
Din cele 25 mii formulare al listelor de subscripție eliberate grupului de inițiativă nu au fost restituite 13577 liste de subscripție.
Prin hotărîrea nr. 8 din 16 martie 2016 privind validarea mandatelor de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, Curtea Constituțională a reținut că, deși mandatul Comisiei Electorale Centrale a expirat la 11 februarie 2016, însă, având în vedere că se desfășoară alegeri locale noi, în baza legii și a principiului constituțional al continuității, mandatul Comisiei a fost extins de drept, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (6) din Codul electoral.
Potrivit art. 157 din Codul electoral, în termen de 15 zile de la prezentarea listelor de subscripție, Comisia Electorală Centrală verifică autenticitatea semnăturilor (fiecare sau la alegere) de pe listele care au fost prezentate. După verificarea listelor de subscripţie, Comisia Electorală Centrală adoptă o hotărîre cu privire la iniţierea referendumului sau, în cazul în care nu a fost prezentat numărul necesar de semnături, adoptă o hotărîre privind respingerea propunerii de a efectua referendumul republican şi anularea înregistrării grupului de iniţiativă.
În urma verificării sub aspect cantitativ a listelor de subscripție și al conformității datelor indicate în procesele-verbale de totalizare prezentate de grupul de inițiativă, Comisia Electorală Centrală a stabilit următoarele.
La etapa verificării conformității datelor indicate în procesele-verbale de totalizare prezentate de grupul de inițiativă, Comisia a stabilit că procesele-verbale de totalizare nr. 1 și 2 din 14 martie 2016 au fost semnate de 461 de membri ai grupului de inițiativă, iar cele cu nr. 3 și 4 din 14 martie curent au fost semnate de 462 de membri, și nu de 460, după cum s-a indicat în procesele-verbale respective.
În conformitate cu prevederile art. 141 alin. (1) lit. a) din Constituția Republicii Moldova și art.144 alin. (1) lit. a) din Codul electoral, pentru inițierea referendumului republican constituțional cetățenii Republicii Moldova care inițiază revizuirea Constituției trebuie să provină din cel puțin jumătate din unitățile administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, iar în fiecare din ele trebuie să fie înregistrate cel puțin 20 de mii de semnături în sprijinul acestei inițiative.
Parlamentul Republicii Moldova, prin Legea nr. 764-XV din 27 decembrie 2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, cu modificările și completările ulterioare, a stabilit la nivelul unităților administrativ-teritoriale de nivelul al doilea: 32 de unități administrativ-teritoriale raionale (conform anexei nr. 1 din legea citată), municipiile (anexa nr. 2), unitatea teritorială autonomă Găgăuzia (conform anexei nr. 4).
În baza Legii nr. 764-XV din 27 decembrie 2001, actualmente în Republica Moldova sînt stabilite 35 de unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, organizarea administrativ-teritorială a cărora se efectuează în corespundere cu dispozițiile constituționale și care se află sub auspiciile autorităților statului Republicii Moldova.
Astfel, pentru inițierea referendumului republican constituțional, grupul de inițiativă urma să prezinte cel puțin 360 mii de semnături valabile pentru fiecare întrebare propusă, care să provină din cel puțin 18 unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, iar în fiecare din ele trebuie să fie înregistrate cel puțin 20 de mii de semnături în sprijinul acestei inițiative.
Conform datelor indicate în procesele-verbale de totalizare, grupul de inițiativă a declarat prezentarea a peste 360 mii de semnături ale susținătorilor referendumului republican constituțional pentru fiecare întrebare din cele patru preconizate a fi supuse referendumului.
Totodată, Comisia relevă existența unor diferențe între numărul total de semnături indicat în procesele-verbale de totalizare și declarate de membrii grupului de inițiativă per întrebare în raport cu numărul de semnături constatate numeric în procesul de verificare cantitativă a listelor de subscripție, după cum urmează:
În același timp, pornind de la norma constituțională stabilită la art. 141 alin. (1) lit. a) din Constituție, Comisia Electorală Centrală constată că pentru cele 4 întrebări preconizate a fi supuse referendumului constituțional nu au fost respectate condițiile de validitate privind numărul minim necesar de semnături ale susținătorilor referendumului republican constituțional per unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea (cel puțin 20 de mii de semnături valabile) și, respectiv, din cel puțin jumătate unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea (din cel puțin 18).
În consecință, după verificarea cantitativă a listelor de subscripție, Comisia Electorală Centrală a stabilit că din cele 34 de unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, pe teritoriul cărora au fost colectate semnăturile susținătorilor pentru cele 4 întrebări preconizate a fi supuse referendumului republican constituțional, doar 3 din aceste unități (municipiile Chișinău și Bălți, raionul Orhei) întrunesc condițiile de validitate privind numărul minim necesar de semnături ale susținătorilor referendumului republican, pentru care au și fost prezentate liste de subscripție ce conțin peste 20 de mii de semnături.
În aceeași ordine de idei, Comisia Electorală Centrală relevă că la 24 iunie 2008 deputatul în Parlament, Vladimir Filat, a solicitat Curții Constituționale să dea interpretare lit. a) alin. (1) art. 141 din Constituție. Potrivit lit. a) alin. (1) art. 141 din Constituție, revizuirea Constituției poate fi inițiată de un număr de cel puțin 200 de mii de cetățeni ai Republicii Moldova cu drept de vot. Cetățenii care inițiază revizuirea Constituției trebuie să provină din cel puțin jumătate din unitățile administrativ-teritoriale de nivelul doi, iar în fiecare din ele trebuie să fie înregistrate cel puțin 20 de mii de semnături în sprijinul acestei inițiative.
Autorul sesizării a considerat că „aceste prevederi comportă o neconcordanță de conținut, făcîndu-le inaplicabile și îngrădind astfel dreptul constituțional al cetățenilor de a iniția revizuirea Constituţiei. În opinia sa, în condiţiile noii organizări administrativ-teritoriale dispoziţia constituţională privind colectarea în sprijinul iniţiativei de revizuire a Constituţiei a cel puţin 20 de mii de semnături în fiecare din cel puţin jumătate de unităţi administrativ-teritoriale de nivelul doi nu poate fi realizată. Or, după reforma administrativ-teritorială din anul 2003, efectuată în baza Legii nr.764-XV din 27 decembrie 2001, în unele unităţi administrativ-teritoriale de nivelul doi numărul cetăţenilor cu drept de vot nu atinge cifra de 20 de mii.”
Prin decizia sa din 18 iulie 2008, Curtea Constituțională a decis că sesizarea nu poate fi acceptată spre examinare în fond pentru următoarele considerente:
„Fondul sesizării depuse îl constituie neconcordanţa determinată de norma constituţională, care prevede că în fiecare din cel puţin jumătate de unităţi administrativ-teritoriale de nivelul doi trebuie să fie înregistrate cel puţin 20 de mii de semnături în sprijinul iniţiativei de revizuire a Constituţiei, în raport cu Legea nr.764-XV din 27 decembrie 2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova.
Curtea a relevat că lit.a) alin.(1) art.141 din Constituţie nu conţine ambiguităţi, imprecizii sau neclarităţi, voinţa legiuitorului fiind expresă.
Interpretarea oficială este imperativă în cazurile în care incertitudinea normelor constituţionale este determinată de o situaţie concretă şi această incertitudine nu poate fi soluţionată printr-o altă procedură. Problema abordată în sesizare este de competenţa legislativului, necesitînd a fi soluţionată prin modificarea normei constituţionale.”
În același timp, menționăm că la sesizarea din 26 august 2015 a deputaților în Parlamentul Republicii Moldova, Igor Dodon, Vlad Bătrîncea, Vasile Bolea, Corneliu Furculiță și Vladimir Odnostalco, Curtea Constituțională și-a reiterat poziția expusă anterior prin decizia din 18 iulie 2008. Amintim că prin sesizarea depusă de deputații sus-menționați s-a solicitat Curții Constituționale interpretarea art. 141 alin. (1) lit. a) din Constituție, cu elucidarea următoarelor aspecte:
„a) Care este numărul minim de cetățeni necesar pentru inițierea revizuirii Constituției, 200 de mii sau 360 de mii?
b) Unitatea administrativ-teritorială autonomă cu statut special Găgăuzia poate fi considerată ca unitate administrativ-teritorială de nivelul doi, în sensul prevederilor art. 141 alin. (1) lit. a) din Constituție?”
Astfel, în corespondența Curții Constituționale, înregistrată sub nr. PCC-01/35b 284 din 1 octombrie 2015, Curtea a menționat că s-a pronunțat asupra unei sesizări cu același obiect, și anume prin decizia din 18 iulie 2008, prin care a respins sesizarea și a subliniat că „lit. a) alin. (1) art. 141 din Constituţie nu conţine ambiguităţi, imprecizii sau neclarităţi, voinţa legiuitorului fiind expresă”, constatînd că sesizarea înaintată nu cuprinde probleme de drept susceptibile de examinare în fond.
De asemenea, Curtea a reținut că problema abordată în sesizare este de competența legislativului și urmează a fi soluționată prin modificarea normei constituționale.
În aceeași ordine de idei, se face referire și la Codul bunelor practici privind referendumurile constituționale la nivel național (CDL-INF (2001)10 din 6-7 iulie 2001), adoptat de Comisia europeană pentru democrație prin drept (Comisia de la Veneția), potrivit căruia „recursul la un referendum trebuie să respecte sistemul juridic în ansamblul său și, în special, normele care reglementează revizuirea Constituției”.
În contextul verificării listelor de subscripție prezentate de grupul de inițiativă, Comisia Electorală Centrală relevă asupra impactului hotărîrii Curții Constituționale din 4 martie 2016, potrivit căreia dispozițiile constituționale de la art. 78 și 89 din Constituția Republicii Moldova au fost revizuite, revigorate și repuse în fondul activ al dreptului la data pronunțării hotărîrii sus-menționate.
Ca rezultat, Comisia Electorală Centrală constată că listele de subscripție prezentate de grupul de inițiativă nu conțin numărul minim de 20 mii semnături necesar pentru fiecare din cele minim 18 unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, respectiv nu întrunesc cerințele de validitate în condițiile art. 141 alin. (1) lit. a) din Constituția Republicii Moldova
În atare circumstanțe, Comisia ajunge la concluzia privind respingerea inițiativei de desfășurare a referendumului republican constituțional și anularea înregistrării grupului de inițiativă.
Pornind de la faptul că prevederile constituționale ce țin de colectarea semnăturilor pentru inițierea referendumului republican pentru revizuirea Constituției Republicii Moldova nu au fost respectate și numărul de semnături ale susținătorilor inițierii referendumului republican constituțional pentru cel puțin jumătate din unitățile administrativ-teritoriale de nivelul al doilea este mai mic decît baremul minim prevăzut de Legea Supremă a țării, precum și în conformitate cu art. 141 alin. (1) lit. a) din Constituția Republicii Moldova, Decizia Curții Constituționale din 18 iulie 2008 asupra sesizării privind interpretarea lit. a) alin. (1) art. 141 din Constituție, Hotărîrea Curții Constituționale nr. 7 din 4 martie 2016 privind controlul constituționalității unor prevederi ale Legii nr. 1115-XIV din 5 iulie 2000 cu privire la modificarea și completarea Constituției Republicii Moldova (modul de alegere a Președintelui), Hotărîrea Curții Constituționale nr. 8 din 16 martie 2016 privind validarea mandatelor de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, art.18, 42-43, 144 alin. (1) lit. a), 154 – 156 și 157 alin. (2) și (3) din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Se respinge propunerea de efectuare a referendumului republican pentru revizuirea Constituției Republicii Moldova.
2. Se anulează înregistrarea grupului de iniţiativă pentru desfăşurarea referendumului republican constituțional.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 30 martie 2016
Nr. 4608
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md