HOTĂRÎRE
cu privire la rezultatele verificării suplimentare a rapoartelor Partidului Liberal, Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” și Partidului Politic „Partidul Nostru” privind veniturile și cheltuielile din campania electorală a alegerilor locale generale din 14 iunie 2015, conform situației din data de 8 mai 2015
Conform Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale generale din data de 14 iunie 2015, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3264 din 14 aprilie 2015 și potrivit prevederilor art. 382 alin. (1) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, termenul de prezentare de către concurenții electorali a primului raport privind veniturile și cheltuielile din campania electorală a fost stabilit pentru data de 8 mai 2015. Rapoartele se prezintă conform modelului de la anexa nr. 3 a Regulamentului privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3352 din 4 mai 2015.
Prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3381 din 12 mai 2015 ”Сu privire la rapoartele concurenților electorali privind mijloacele bănești acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală a alegerilor locale generale din 14 iunie 2015, la situația din data de 8 mai 2015”, Partidul Liberal (în continuare – PL), Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) și Partidul Politic „Partidul Nostru” (în continuare – PPPN) au fost obligați să prezinte Comisiei documente suplimentare pentru elucidarea unor aspecte privind presupusele neconformități din rapoartele acestora.
PL s-a conformat cerinței Comisiei și, prin scrisoarea înregistrată la Comisie sub nr. CEC 7/11735 din 15 mai 2015, a prezentat lista panourilor publicitare la care a anexat copiile de pe patru contracte încheiate de acest partid cu agențiile de publicitate, valoarea contractelor avînd suma totală de 128 992 lei. Examinînd documentele prezentate, Comisia conchide că respectivele contracte de plasare a materialelor publicitare au fost încheiate în perioada 20 – 22 aprilie 2015, atunci cînd partidul încă nu era înregistrat în calitate de concurent electoral și pînă la intrarea în vigoare a Regulamentului privind modalitatea plasării publicității electorale și de promovare politică pe panourile publicitare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3328 din 28 aprilie 2015. Comisia observă că, din momentul intrării în vigoare a Regulamentului menționat, partidele politice urmau să achite, pentru perioada electorală, cheltuielile legate de publicitatea de promovare politică din contul bancar cu mențiunea ”Fond electoral”. Potrivit informației privind fluxul mijloacelor bănești în contul ”Fond electoral” al PL, prezentat Comisiei de către B.C. ”Banca Socială” S.A., și după solicitarea informației suplimentare de către Comisie, concurentul electoral PL a achitat la data de 14 mai 2015, din acest cont, valoarea contractelor de plasare a materialelor publicitare, în sumă totală de 128 992 lei. Comisia consideră că PL, imediat după deschiderea contului cu mențiunea ”Fond electoral”, urma să achite cheltuielile legate de plasarea materialelor publicitare de promovare politică.
PSRM a fost înregistrat în calitate de concurent electoral la data de 30 aprilie 2015, contul cu mențiunea ”Fond electoral” fiind deschis în aceeași zi. Potrivit pct. 3 al hotărîrii nr. 3381 din 12 mai 2015, Comisia a solicitat de la PSRM și PL lista panourilor publicitare și copiile de pe contractele încheiate cu agențiile publicitare, iar în partea de constatare a hotărîrii menționate s-au precizat care anume panouri: afișele electorale și/sau de promovare politică, în contextul examinării acestora. PL s-a conformat solicitării Comisiei, deși a admis unele abateri, în timp ce PSRM a prezentat copii de pe două contracte, altele decît conform solicitării: contractul nr. 54/2015 din 30 aprilie 2015, obiectul căruia este publicarea informației partidului în una din publicațiile periodice, acesta fiind un alt obiect decît activități legate de confecționarea, plasarea sau întreținerea panourilor publicitare, precum și contractul nr. 22/01.05.2015 din 30 aprilie 2015, încheiat cu SRL ”Independent Media”, obiectul căruia constituie organizarea de acțiuni de publicitate electorală, iar conform anexei nr. 1 al acestuia din urmă este specificată suma de 23 725 euro ce urma a fi achitată în avans pentru rezervarea panourilor în luna mai 2015. În raportul prezentat, PSRM a indicat la rubrica ”Nr. și data documentului justificativ”, de la pct. 3.2.5 al Compartimentului IV ”Cheltuieli”, contractul nr. 1 din 30 aprilie 2015 încheiat cu SRL ”Independent Media”, suma raportată ca achitată de PSRM fiind de 31 061,43 lei, care este mult mai mică decît cea indicată în anexa nr. 1 a contractului nr. 22/01.05.2015 din 30 aprilie 2015. Confruntînd datele consemnate în raportul financiar cu datele din documentele menționate mai sus, prezentate suplimentar conform solicitării, Comisia concluzionează că există discordanțe între acestea și sînt alte documente decît cele solicitate, de asemenea conchide că, de fapt, PSRM nu și-a respectat obligația stabilită, și anume nu a achitat cheltuielile pentru publicitatea de promovare politică pentru luna aprilie din contul cu mențiunea ”Fond electoral”.
În acest context, Comisia atrage atenția repetat concurentului PSRM că urmează să achite publicitatea de promovare politică pentru luna aprilie exclusiv din contul cu mențiunea ”Fond electoral” și să prezinte Comisiei documentele confirmative în acest sens.
La data de 20 mai 2015, prin demersul înregistrat la Comisie sub nr. CEC 7/11815, PSRM a prezentat Comisiei copiile de pe statutul partidului, de pe Regulamentul nr. 5 din 15 octombrie 2013 privind mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru, modalitatea de gestionare a patrimoniului și a mijloacelor financiare ale PSRM, aprobat de Consiliul Republican al PSRM, precum și listele nominale ale membrilor de partid care au achitat cotizații în trimestrul IV al anului 2014 și primul trimestru al anului 2015. Conform pct. 1.3 din Regulamentul numit, ”mărimea cotizației de membru este nedeterminată, iar periodicitatea achitării ei rămîne la discreția membrului de partid”. Astfel, în opinia Comisiei, această reglementare este ambiguă și încalcă prevederile art. 25 alin. (3) din Legea nr. 294 din 21 decembrie 2007 privind partidele politice, în redacția Legii nr. 36 din 9 aprilie 2015 pentru modificarea și completarea unor acte legislative, potrivit cărora partidul este obligat să stabilească clar mărimea și modul de achitare a cotizațiilor. Totodată, din listele nominale prezentate, iese în evidență o discrepanță majoră între cotizațiile achitate de unii membri în comparație cu alți membri, de asemenea nu se observă o uniformitate în ceea ce privește mărimea și periodicitatea achitării cotizațiilor individuale ale membrilor partidului. Astfel, unul și același membru achită cotizația în mărimi diferite de la o lună la alta, iar periodicitatea achitărilor nu poate fi dedusă cu certitudine. În aceste condiții și pornind de la prevederile art. 25 alin. (3) din Legea nr. 294/2007, PSRM urmează să stabilească, în termene proxime, un criteriu pentru determinarea mărimii cotizațiilor și a modului de achitare a lor.
În baza observațiilor enunțate mai sus, Comisia conchide că sumele achitate de membrii partidului, după natura lor, reprezintă mai degrabă donații individuale, decît cotizații de membru. Or, cotizația de membru este o sumă fixă sau un cuantum pe care membrul urmează să îl achite periodic partidului din care face parte. Avînd în vedere dispozițiile pct. 20 al Regulamentului privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3352 din 4 mai 2015, potrivit cărora contribuțiile financiare virate concurenților electorali ce depășesc suma de 100 mii lei vor fi verificate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanțelor sub aspectul provenienței acestora. În această ordine de idei, PSRM urmează să prezinte Comisiei datele despre persoanele care au achitat cotizații partidului cumulativ în sumă egală cu 100 000 lei sau mai mult, conform criteriilor stabilite la pct. 2.1 din Compartimentul III ”Venituri” al Raportului privind mijloacele bănești acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală a alegerilor locale generale din 14 iunie 2015.
În procesul de verificare a raportului financiar al PPPN, au fost identificate următoarele inexactități: la pct. 2.3 ”Alte mijloace bănești primite” în rubrica ”Cont bancar” sînt indicate 4 conturi diferite ale deponentului PPPN, iar la rubrica ”Adresa juridică” sînt înscrise 3 adrese diferite ale partidului respectiv, suma de 44 000,00 lei a fost raportată ca primită de la PPPN, însă conform ”Informației privind fluxul mijloacelor bănești în contul ”Fond electoral” prezentată de B.C. ”Moldindconbank” S.A., filiala ”Centru”, suma respectivă a fost virată pe contul ”Fond electoral” al PPPN de către Partidul Popular Republican. Prin scrisoarea nr. 723 din 18 mai 2015, B.C. ”Victoriabank” S.A. a informat Comisia că prestatorul plătitor al ordinului de plată nr. 3 din data 5 mai 2015 în sumă de 44 000,00 lei este PPPN. Avînd în vedere că erorile depistate sînt de ordin tehnic și nu denotă rea intenție, Comisia consideră necesar de a acorda timp suplimentar concurentului electoral respectiv pentru corectarea acestora.
În temeiul art.18, 382 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3352 din 4 mai 2015, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se atenționează Partidul Liberal și Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” asupra obligației de a achita toate materialele de publicitate și/sau promovare politică exclusiv din contul cu mențiunea ”Fond electoral”, cu includerea cheltuielilor respective în raportul periodic privind veniturile și cheltuielile din campania electorală.
2. Se ia act de raportul Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” privind veniturile și cheltuielile din campania electorală, conform situației din data de 8 mai 2015, cu rezervele indicate în partea descriptivă a prezentei hotărîri.
3. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” va prezenta în decurs de 3 zile calendaristice datele despre persoanele care au achitat cotizații partidului, cumulativ în sumă egală cu 100 000 lei sau mai mult, conform criteriilor stabilite la pct. 2.1 din Compartimentul III ”Venituri” al Raportului privind veniturile și cheltuielile din campania electorală.
4. Se acordă Partidului Politic ”Partidul Nostru” termen de 72 de ore pentru prezentarea raportului privind veniturile și cheltuielile din campania electorală, în care să fie înlăturate neajunsurile arătate în partea descriptivă a prezentei hotărîri.
5. Se solicită Centrului Național Anticorupție verificarea sursei și legalitatea provenienței mijloacelor financiare ale membrilor care au virat contribuții financiare Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” și Partidului Politic ”Partidul Nostru” în perioada electorală.
6. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 22 mai 2015
Nr. 3429
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md