H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. AP 9/55 din 5 noiembrie 2014
a dlui Sergiu Gurduza, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Liberal Democrat din Moldova în Comisia Electorală Centrală
La 5 noiembrie 2014 dl Sergiu Gurduza, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Liberal Democrat din Moldova (în continuare – PLDM) în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestaţie privind neconformarea candidatului la funcţia de deputat din partea Partidului Liberal (în continuare – PL), dl Gheorghe Ojog, faţă de cerinţele prevăzute la art. 13 alin. (3) din Codul electoral, autorul contestaţiei solicitînd excluderea acestuia din lista candidaţilor la funcţia de deputat din partea PL, atenţionarea Primăriei s. Corjova, r-nul Criuleni, constatarea încălcării de către PL a art. 47 alin. (5) şi (6) din Codul electoral şi obligarea PL să respecte legislaţia electorală.
În motivarea contestaţiei se arată că la data de 30 octombrie 2014 organizaţia teritorială a PLDM din r-nul Criuleni a depus la Primăria s. Corjova o cerere de a-i fi pusă la dispoziţie Casa de Cultură în scopul organizării întîlnirii cu alegătorii la care va participa un interpret. Contestatarul menţionează că dl Gheorghe Ojog, în calitatea sa de primar al s. Corjova, r-nul Criuleni, a refuzat oferirea spaţiului respectiv prin aplicarea pe cererea în cauză a ştampilei primăriei, a semnăturii şi rezoluţiei ”Refuz”, acest fapt constituind neconformarea persoanei respective cerinţelor art. 13 alin. (3) din Codul electoral şi temei pentru aplicarea sancţiunii prevăzute de art. 69 alin. (2) din Codul electoral.
Reprezentantul PLDM susţine, de asemenea, că dl Gheorghe Ojog a periclitat desfăşurarea întîlnirii electorale, a făcut o tentativă de a împiedica desfăşurarea acesteia, organizate în faţa sălii de nunţi ”Cristal” în loc de Casa de Cultură, prin faptul că a intimidat verbal şi în mod agresiv interpretul, de asemenea a încercat să-i smulgă microfonul din mînă.
Reprezentantul cu drept de vot consultativ al PL în Comisia Electorală Centrală, dl Roman Andrieş, în referinţa depusă solicită respingerea contestaţiei şi în motivarea poziţiei sale susţine următoarele:
În momentul depunerii cererii de către organizaţia teritorială (în continuare – OT) Criuleni a PLDM, dl Gheorghe Ojog se afla în biroul primarului s. Corjova, r-nul Criuleni, pentru a-şi ridica cîteva lucruri personale, şi nu exercita funcţia de primar. Cînd i-a fost prezentată cererea, el a declarat că este suspendat din funcţie, nu poate aplica rezoluţia pe cerere şi a îndemnat reprezentanţii OT Criuleni a PLDM să urmeze procedura legală, funcţiile de primar fiindu-i delegate secretarului consiliului local. Deoarece reprezentanţii OT Criuleni a PLDM au insistat să-i înmîneze cererea, motivînd că era scrisă pe numele primarului, iar secretarul consiliului sătesc este plecată în centrul raional Criuleni, dl Gheorghe Ojog a aplicat semnătura şi ştampila cu menţiunea ”Refuz”.
Reprezentantul PL subliniază că acest ”Refuz” aplicat pe cerere nu reprezintă o rezoluţie, ci este o menţiune, deoarece dl Gheorghe Ojog era conştient de nulitatea rezoluţiei personale, el fiind suspendat din funcţia de primar, iar menţiunea însemna că el refuză să ia vreo decizie în acest sens, cu atît mai mult că demersul nu avea număr de intrare şi i-a fost prezentat direct.
De asemenea, autorul referinţei subliniază că dl Gheorghe Ojog nu a folosit nici un mijloc sau bun public, Primăria s. Corjova, r-nul Criuleni, nu a pus la dispoziţia unui alt concurent electoral Casa de Cultură, cu atît mai mult nu i-a pus-o la dispoziţie concurentului electoral PL, şi nu a pus pe picior de inegalitate PLDM, partidului în cauză nefiindu-i interzisă întîlnirea cu alegătorii, iar reprezentanţii PLDM, pentru a le fi pusă la dispoziţie Casa de Cultură, urmau să se adreseze în modul cuvenit secretarului consiliului local, şi nu dlui Gh. Ojog care era suspendat din funcţia de primar.
Autorul referinţei explică participarea dlui Gh. Ojog la întîlnirea cu alegătorii organizată de PLDM prin aceea că acesta a făcut uz de dreptul de a supune discuţiilor libere şi sub toate aspectele programele electorale ale concurenţilor electorali oferit de art. 47 alin. (1) din Codul electoral, argumentînd că ameninţările despre care vorbeşte contestatarul nu au fost documentate de către organele de poliţie şi, respectiv, nu pot fi probate.
În urma examinării materialelor contestaţiei, Comisia consideră contestaţia parţial întemeiată din următoarele considerente.
Dl Gh. Ojog, candidat la funcţia de deputat din partea PL, prin Dispoziţia nr. 36 din 13.10.2014, şi-a suspendat activitatea în funcţia de primar al s. Corjova, r-nul Criuleni.
Din materialele cauzei rezultă că dl Gh. Ojog a aplicat ştampila, semnătura cu înscrierea cuvîntului ”Refuz” pe cererea reprezentanţilor PLDM de a le fi pusă la dispoziţie Casa de Cultură pentru a-şi desfăşura întîlnirea electorală. Comisia apreciază că interpretarea semnificaţiei cuvîntului ”Refuz” înscris pe cerere, în sensul dacă este o rezoluţie a primarului sau o menţiune a unei persoane referitor la refuzarea luării deciziei, nu este una relevantă cazului dat. De asemenea, Comisia reţine că aplicarea ştampilei primăriei de către dl Gh. Ojog este recunoscută de reprezentantul PL, iar acest fapt, în opinia Comisiei, este inadmisibil, deoarece reprezintă utilizarea de către dl Gh. Ojog a unui drept oferit exclusiv primarului în exerciţiu sau persoanei care execută funcţiile acestuia şi este contrar prevederilor art. 13 alin. (3) din Codul electoral.
Totodată, avînd în vedere că autorul contestaţiei nu a adus dovezi care ar demonstra că sediul Casei de Cultură a fost stabilit de primărie ca local pentru desfăşurarea întîlnirilor cu alegătorii în condiţiile art. 47 alin. (7) din Codul electoral şi ţinînd cont de faptul că cererea reprezentanţilor PLDM de a le pune la dispoziţie localul nu cade sub incidenţa Legii nr. 26 din 22 februarie 2008 privind întrunirile şi aceasta nu reprezintă o notificare, Comisia conchide că cererea în cauză urma să fie depusă conform rigorilor stabilite, iar faptul depunerii acesteia nu oferă în mod automat dreptul de a organiza întrunirea în localul solicitat, respectiv ”refuzul” dlui Gh. Ojog, indiferent de interpretarea acestuia, nu produce careva efecte juridice.
În ceea ce priveşte afirmaţia contestatarului că dl Gh. Ojog a periclitat întîlnirea în cauză şi PL urmează să fie atenţionat asupra neadmiterii unor asemenea acţiuni, Comisia reţine că, în conformitate cu art. 46 alin. (5) din Codul electoral, pe durata perioadei electorale, candidaţii nu pot fi traşi la răspundere penală, arestaţi, reţinuţi sau supuşi unor sancţiuni contravenţionale fără consimţămîntul organului electoral care i-a înregistrat, iar la adresa Comisiei nu a parvenit careva solicitări din partea organelor de drept în vederea oferirii acordului de a trage la răspundere persoana vizată, respectiv, nefiind organ de cercetare penală/contravenţională, Comisia apreciază critic aceste afirmaţii şi le respinge.
Mai mult, participarea dlui Gh. Ojog cu ruda sa la întrunirea organizată de PLDM nu poate fi considerată ca întrunire simultană în sensul Legii nr. 26 din 22 februarie 2008 şi/sau hotărîrii Comisiei Electorale Centrale nr. 2811 din 24 octombrie 2014 privind condiţiile de organizare a întîlnirilor electorale.
Totodată, Comisia observă că anularea înregistrării concurentului/candidatului (pe care o cere contestatarul), conform art. 69 alin. (4) din Codul electoral, este cea mai aspră sancţiune şi ea trebuie să se bazeze pe fapte deosebit de grave, solicitarea aplicării acestei sancţiuni fiind un drept al Comisiei, şi nu o obligaţie. Respectiv, Comisia constată că faptul utilizării ştampilei primăriei de către dl Gh. Ojog nu a produs careva urmări grave, iar reprezentanţii PLDM şi-au desfăşurat întrunirea electorală în localitatea respectivă, în acest caz fiind suficientă avertizarea concurentului electoral.
Pentru motivele expuse, în temeiul art.13 alin.(3), art. 18, art. 26, art. 65-67, 69 alin.(2) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
1. Se admite contestaţia nr. AP 9/55 din 5 noiembrie 2014 a dlui Sergiu Gurduza, reprezentantul cu drept consultativ al Partidului Liberal Democrat din Moldova în Comisia Electorală Centrală, în partea ce ţine de avertizarea Partidului Liberal.
2. Se avertizează concurentul electoral Partidul Liberal pentru încălcarea de către dl Gheorghe Ojog, candidatul la funcţia de deputat din partea Partidului Liberal, a prevederilor art. 13 alin. (3) din Codul electoral.
3. Se atenţionează dl Gheorghe Ojog, candidatul la funcţia de deputat din partea Partidului Liberal, asupra obligaţiei de a respecta întocmai prevederile art. 13 alin. (3) din Codul electoral.
4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 10 noiembrie 2014
Nr. 2912
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md