H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. AP 9/51 din 31 octombrie 2014 a dnei Alina Russu, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală
La 31 octombrie 2014 dna Alina Russu, reprezentantul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. AP 9/51, prin care solicită examinarea contestaţiei şi avertizarea concurentului electoral Partidului Democrat din Moldova pentru încălcarea legislaţiei electorale şi obligarea acestuia să respecte prevederile Codului electoral.
Reprezentantul PCRM, în motivarea contestaţiei, susţine că la 28 şi 29 octombrie 2014 concurentul electoral Partidul Democrat din Moldova (în continuare – PDM) a organizat în satele Crasnormeiscoe, Dancu, Bujor şi Cărpineni din raionul Hînceşti acţiuni cu tentă electorală sub genericul „Expresul PDM”, la care au fost prezentate informaţii cu caracter electoral, platforma electorală a concurentului respectiv. La aceste evenimente pe lîngă candidaţi şi persoane de încredere ale concurentului electoral PDM au participat mai mulţi funcţionari publici şi primari care încurajau alegătorii să voteze concurentul respectiv. În opinia contestatarului, acţiunile PDM contravin prevederilor art. 47 alin. (6) din Codul electoral.
În urma examinării contestaţiei şi a materialelor anexate la aceasta şi a referinţei, Comisia Electorală Centrală a constatat următoarele.
Concurentul electoral PDM a organizat mai multe întîlniri cu alegătorii în raionul Hînceşti la care au fost implicaţi şi unii funcţionari publici. Categoriile de persoane indicate în contestaţie, în conformitate cu Legea nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, Legea nr. 199 din 16 iulie 2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi Legea nr. 436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală, nu au interdicţii de a fi membri de partid sau a desfăşura activităţi politice.
Din art. 47 alin. (6) din Codul electoral se înţelege ce se are în vedere prin noţiunea de „resurse administrative”, acestea semnificînd mijloace şi bunuri publice. Totodată, menţionăm că OSCE/BIDDO în „Manualul de observare a alegerilor”, ediţia a V-a, la p. 47 explică ce înseamnă utilizarea resurselor publice: „Guvernului îi revine responsabilitatea de a veghea ca resursele publice şi administrative, atît materiale cît şi umane, să nu fie folosite abuziv în sprijinul unor anumiţi candidaţi sau partide. De exemplu, oficiile, mijloacele de transport şi echipamentele de telecomunicaţii ale autorităţilor guvernamentale nu trebuie utilizate în scopuri partizane decît dacă accesul egal este asigurat tuturor participanţilor la cursa electorală. Dacă anumite birouri şi clădiri publice pot fi folosite pentru oficii de campanie sau pentru întîlniri electorale, acestea trebuie să fie puse la dispoziţia tuturor părţilor în condiţii egale.
Legea trebuie să clarifice măsura în care funcţionarii publici sau alţi angajaţi din sectorul de stat se pot implica în campania electorală. Ca o măsură minimă, angajaţii din sectorul de stat trebuie să separe clar rolul lor de funcţionari publici de orice activităţi electorale în care sunt implicaţi. Angajaţilor din sectorul de stat nu trebuie să li se ceară să participe la evenimentele electorale şi nu trebuie obligaţi să voteze pentru un anumit partid sau candidat”.
Totodată, potrivit alin. (5) al art. 45 din Codul electoral, doar la cererea persoanelor de încredere ale concurenţilor electorali, acestea pot fi degrevate de atribuţiile de la locul de muncă permanent, altfel, în afara orelor de muncă persoanele pot desfăşura activităţi în cadrul unui partid, iar Legea nr. 158/2008 şi Legea nr. 199/2010 nu restricţionează dreptul funcţionarilor publici sau al celor cu funcţii de demnitate publică de a avea calitatea de membru de partid sau a altor organizaţii social-politice şi a desfăşura activitate în cadrul acestora.
Acţiunile funcţionarilor nominalizaţi în contestaţie, în cazul în care acestea au fost comise în timpul orelor de muncă, sînt reglementate de Codul muncii şi de raporturile contractuale de muncă cu angajatorul, astfel, potrivit art. 65 din Codul electoral, acestea nu pot fi obiect al unei contestaţii electorale.
Astfel spus, nici Codul electoral, nici legile speciale numite mai sus nu restricţionează dreptul persoanelor, inclusiv celor menţionate în contestaţie, de a desfăşura agitaţie electorală în favoarea unui concurent electoral, cu excepţia restricţiilor prevăzute la alin. (3) al art. 13 din Codul electoral, care îi vizează pe judecători, procurori, poliţişti, colaboratori ai serviciului de informaţie şi securitate ş.a.
Careva probe în susţinerea suspiciunii contestatarului privind folosirea de către concurentul electoral PDM a mijloacelor şi bunurilor publice în campania sa electorală, decît faptul participării funcţionarilor publici în cadrul întîlnirilor cu alegătorii de către contestatar nu au fost prezentate Comisiei, fapt pentru care contestaţia înregistrată la Comisie cu nr. AP 9/51 din 31 octombrie 2014 a dnei Alina Russu, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală nu are temei legal.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 18, 26, 45, 65-67 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se respinge contestaţia nr. AP 9/51 din 31 octombrie 2014 depusă de dna Alina Russu, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală.
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 6 noiembrie 2014
Nr. 2900
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md