H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. AP 9/35 din 26 octombrie 2014 a dnei Alina Russu, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală
La 26 octombrie 2014 dna Alina Russu, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (în continuare – PCRM) în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. AP 9/35, prin care solicită:
- examinarea contestaţiei;
- avertizarea concurentului electoral Partidul Liberal Democrat din Moldova (în continuare – PLDM) pentru încălcarea legislaţiei electorale şi obligarea acestuia să respecte prevederile Codului electoral;
- obligarea înlăturării afişajelor electorale neautorizate ale concurentului electoral PLDM de către administraţia publică locală – Primăria satului Otac, raionul Rezina
Potrivit contestatarului, în data de 23 octombrie 2014 au fost observate mai multe afişaje electorale ale PLDM, amplasate pe faţada Căminului Cultural şi pe faţada bibliotecii din satul Otac, raionul Rezina. Autorul contestaţiei susţine că amplasarea acestor afişaje electorale este neautorizată, or conform Dispoziţiei nr. 25 din 13 octombrie 2014 a primarului satului Otac, locul special de afişaj este panoul de informaţii din centrul satului amplasat în faţa Căminului Cultural. Astfel, consideră că PLDM prin acţiunile sale a încălcat prevederile pct. 12 al Regulamentului privind modalitatea plasării publicităţii electorale pe panourile publicitare în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3338 din 16 iulie 2010.
La data de 31 octombrie 2014, reprezentantul cu drept de vot consultativ al concurentului electoral PLDM în Comisia Electorală Centrală, a depus o referinţă, înregistrată la Comisie sub nr. AP-9/49, în care menţionează că acele contestaţii ce au ca obiect afişajul electoral se examinează de către organele afacerilor interne, făcînd trimitere la articolele 50 şi 400 din Codul contravenţional. Or, atîta timp cît nu este stabilit cu certitudine de către cine şi în ce condiţii este amplasat un afişaj electoral neautorizat, nu îi poate fi atribuită unui sau altui concurent electoral încălcarea legislaţiei electorale. În ceea ce priveşte afirmaţiile reprezentantului cu drept de vot consultativ al PCRM, autorul referinţei menţionează că, potrivit răspunsului nr. 7454 din 30 octombrie 2014 a Inspectoratului de Poliţie Rezina, se constată lipsa cărorva afişaje electorale pe sediul Căminului Cultural Otac şi a Bibliotecii.
Examinînd conţinutul contestaţiei şi a materialelor anexate la aceasta, Comisia Electorală Centrală a constatat următoarele.
În calitate de probă, contestatarul a prezentat 5 poze foto făcute la 23 octombrie 2014, în care se observă că pe clădirea Căminului Cultural Otac este instalat un banner cu inscripţia „ŞI NOI VOTĂM PLDM”. Acelaşi afişaj se regăseşte şi pe o altă clădire administrativă, însă din imagine este greu de identificat dacă este sau nu o bibliotecă. De asemenea, a prezentat Dispoziţia primarului satului Otac nr. 25 din 13 octombrie 2014 „Cu privire la stabilirea locurilor speciale pentru afişajul electoral şi a localurilor pentru desfăşurarea întîlnirilor cu alegătorii”, pct. 2 al căreia prevede interzicerea amplasării afişajului pe pereţii clădirilor.
La rîndul său, partea, acţiunile căreia se contestă, la fel a prezentat poze foto (5 la număr) datate cu 30 octombrie 2014 şi scrisoarea de răspuns nr. 7454 din 30 octombrie 2014 a Inspectoratului de Poliţie Rezina la solicitarea persoanei de încredere a concurentului electoral PLDM. Conţinutul acestor materiale combat susţinerile contestatarului.
Codul electoral defineşte afişele electorale ca fiind apeluri, declaraţii, fotografii şi alte materiale utilizate de concurenţii electorali în scop de agitaţie electorală. Conform art. 47 alin. (7) din cod acestea se plasează în locurile speciale de afişaj electoral stabilite de autorităţile administraţiei publice locale. Modalitatea plasării, restricţiile şi răspunderea pentru plasarea neautorizată a afişajului este reglementată de Regulamentul privind modalitatea plasării publicităţii electorale pe panourile publicitare în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr. 3338 din 16 iulie 2010. Punctul 12 al Regulamentului expres stabileşte interdicţia de a amplasa afişele electorale pe clădirile care au o valoare culturală.
Din probele anexate la contestaţie şi la referinţă reiese că afişajele electorale ale PLDM au fost totuşi amplasate pe clădiri, însă după depunerea contestaţiei de către PCRM acestea au fost eliminate. Cu toate acestea, Comisia nu poate concluziona cu certitudine că afişajul a fost plasat şi eliminat anume de către partea contestată, ci nu de către un alt subiect de drept, astfel cerinţele privind avertizarea concurentului electoral PLDM pentru încălcarea legislaţiei electorale şi obligarea acestuia să respecte prevederile Codului electoral nu pot fi admise.
Cît priveşte cerinţa de a obliga administraţia publică locală să înlăture afişajul electoral, aceasta la fel se respinge, deoarece în cadrul examinării contestaţiei s-a constatat că acest caz este epuizat, întrucît obiectul acestuia nu mai există.
Totodată, din materialele prezentate ca probă se constată că locul special amenajat pentru afişaj electoral, conform dispoziţiei primarului, se află la intrarea în curtea Căminului cultural, cu abateri de la prevederile pct. 12 al regulamentului sus-numit. Astfel, Comisia reţine că autoritatea administraţiei publice locale nu poate dispune locuri speciale de afişaj electoral în imediata apropiere de sediile organelor electorale, în cazul de faţă sediul secţiei de votare nr. 26/27 Otac. În acelaşi timp, în cazul în care un afiş electoral este instalat pe clădirea sus-menţionată, autoritatea respectivă urma să-l înlăture imediat, aşa cum prevede pct. 15 al acestui regulament.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art.18, art. 26, 47 alin. (7), art. 65-67, art. 69, art. 71 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
1. Se ia act de contestaţia nr. AP 9/35 din 26 octombrie 2014 a dnei Alina Russu, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova în Comisia Electorală Centrală.
2. Se constată ca fiind consumat obiectul contestaţiei.
3. Se atenţionează primarul satului Otac, raionul Rezina, asupra necesităţii respectării întocmai a punctelor 12 şi 15 din Regulamentul privind modalitatea plasării publicităţii electorale pe panourile publicitare în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr. 3338 din 16 iulie 2010, cu modificările ulterioare.
4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Vicepreşedintele
Comisiei Electorale Centrale Ştefan URÎTU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 31 octombrie 2014
Nr. 2861
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md