H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. AP 9/36 din 27 octombrie 2014 a dlui Sergiu Gurduza, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Liberal Democrat din Moldova
în Comisia Electorală Centrală
La 27 octombrie 2014 dl Sergiu Gurduza, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Liberal Democrat din Moldova în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. AP 9/36, la care a anexat şi probe. Contestatarul solicită:
- constatarea încălcării repetate de către concurentul electoral Partidul Politic Mişcarea Populară Antimafie (abreviat PP MPA) a prevederilor art. 46 alin. (1) şi art. 47 alin. (1) şi (2) din Codul electoral;
- aplicarea sancţiunii sub formă de avertisment;
- interzicerea desfăşurării concomitente a întîlnirilor cu alegătorii ale Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie cu ale oricărui alt concurent electoral, inclusiv cu cele ale Partidului Liberal Democrat din Moldova.
În motivarea contestaţiei se menţionează că în data de 26 octombrie curent, ora 17:00, în Piaţa Horelor, oraşul Cahul, a avut loc o întrunire cu cetăţenii în vederea lansării campaniei electorale a Organizaţiei Teritoriale Cahul a Partidului Liberal Democrat din Moldova pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014. Contestatarul arată că manifestaţia a fost autorizată de autoritatea administraţiei publice locale, fapt confirmat prin dispoziţiile nr. 427 şi nr. 434 din 22 octombrie şi, respectiv, 23 octombrie 2014. Pe parcursul desfăşurării întîlnirii, un grup de circa 15 persoane, condus de preşedintele Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie, a încercat să împiedice organizarea evenimentului prin scandarea lozincilor electorale, defăimînd onoarea liderului PLDM şi a candidaţilor de pe lista partidului, precum şi blocînd mesajele acestora adresate cetăţenilor care s-au prezentat la eveniment anume pentru a susţine Partidului Liberal Democrat din Moldova, şi nu un alt concurent electoral. Conform raportului din 26 octombrie 2014 şi încheierii din 27 octombrie 2014, Inspectoratul de poliţie Cahul a constatat desfăşurarea acţiunii de protest neautorizate a reprezentanţilor Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie. Contestatarul atrage atenţia că luînd în considerare faptul sancţionării recente pe motive similare a Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie se creează certitudinea că acţiunile acestuia sînt mai mult decît deliberate, ceea ce reiese şi din alocuţiunea liderului de partid, conform secvenţei video anexate ca probă, care în mod clar şi pare că intenţionat sfidează legislaţia electorală.
La 28 octombrie 2014 dl Nicolae Raileanu, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie în Comisia Electorală Centrală, a depus referinţa, înregistrată la Comisie sub nr. AP-9/39, în care consideră contestaţia ilegală, bazată pe presupuneri şi minciuni, solicitînd respingerea acesteia. Poziţia şi-o argumentează prin următoarele: în ziua de 26 octombrie echipa mobilă a partidului s-a deplasat în oraşul Cahul pentru a desfăşura o întrunire spontană cu alegătorii, pentru a-şi prezenta programul electoral şi o parte din candidaţi de pe listă la funcţia de deputat în Parlament la alegerile din 30 noiembrie 2014. Despre intenţia desfăşurării acestei acţiuni a fost informat primarul localităţii, conform notificării din 25 octombrie (se anexează) înmînată paznicului primăriei, dl A. Schişniuc, iar prin telefon a fost informat şi dl S. Crăciun, comisarul de poliţie al raionului, deşi, potrivit Legii nr. 26 din 22 februarie 2008 privind întrunirile, cele spontane pot fi desfăşurate şi fără respectarea formei scrise de notificare.
Contrar celor invocate de contestatar, reprezentantul Nicolae Raileanu susţine că anume reprezentanţii PLDM, prin acţiunile lor, au făcut ca discursul ţinut de echipa mobilă a PP MPA să nu fie auzit de cetăţenii prezenţi. Autorul referinţei, de asemenea, menţionează că, potrivit art. 40 din Constituţie, „mitingurile, demonstraţiile, manifestările, procesiunile sau orice alte întruniri sînt libere şi se pot organiza numai în mod paşnic, fără nici un fel de arme”, iar contestatarul greşit face trimitere la normele art. 10 alin. (1) din Legea privind întrunirile şi la hotărîrea Comisiei nr. 2811 din 24 octombrie 2014, acestea fiind în contradicţie.
Urmare a examinării contestaţiei, referinţei şi a probelor anexate, Comisia Electorală Centrală reţine următoarele.
Potrivit prevederilor art. 46 alin. (1) din Codul electoral, concurenţii electorali participă, pe bază de egalitate, la campania electorală şi beneficiază de drepturi egale. Deci, ambilor concurenţi le este garantat dreptul la întîlniri cu alegătorii, în conformitate cu art. 47 alin. (1) din Codul electoral.
De menţionat însă că alin. (2) al aceluiaşi articol prevede că efectuarea agitaţiei electorale (sub orice formă) poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restricţii sau sancţiuni prevăzute de lege.
Prin urmare, conform hotărîrii Comisiei nr. 2811 din 24 octombrie 2014 privind condiţiile de organizare a întîlnirilor electorale, organizarea şi desfăşurarea evenimentelor electorale în acelaşi loc şi concomitent de către doi sau mai mulţi concurenţi electorali este interzisă. Potrivit art. 18 alin. (3) din Codul electoral, hotărîrile Comisiei sînt acte administrative cu caracter individual sau normativ executorii pentru partide, alte organizaţii social-politice şi organele acestora, precum şi pentru toţi cetăţenii. Se remarcă că, odată adoptate şi fiind în vigoare, prevederile acestei hotărîri sînt obligatorii spre respectare pentru toţi concurenţii electorali.
În context, Comisia atrage atenţia şi asupra rigorilor Legii nr. 26 din 22 februarie 2008 privind întrunirile care, în art. 10 alin. (1), stipulează că orice persoană care intenţionează să desfăşoare o întrunire notifică în scris, printr-o declaraţie prealabilă, autoritatea administraţiei publice locale din unitatea administrativ-teritorială respectivă cu cel puţin 5 zile înainte de data desfăşurării întrunirii. Conform probelor anexate la contestaţie, se atestă faptul că evenimentul electoral desfăşurat de Partidul Liberal Democrat din Moldova cu alegătorii în oraşul Cahul a fost coordonat în prealabil, fapt confirmat prin dispoziţiile nr. 427 şi nr. 434 din 22 şi, respectiv, 23 octombrie 2014. Examinînd referinţa reprezentantului concurentului electoral, ale cărui acţiuni se contestă, şi notificarea prezentată ca probă, Comisia reţine că aceasta este datată cu 25.10.2014, nu conţine număr de înregistrare al autorităţii publice locale şi conform referinţei a fost înmînată, în ziua de sîmbătă, unei persoane neîmputernicite cu dreptul de a o primi, ceea ce înseamnă că Partidul Politic Mişcarea Populară Antimafie nu a avut dreptul de a organiza întîlniri în acelaşi loc, zi şi oră concomitent cu Partidul Liberal Democrat din Moldova.
Suplimentar, Comisia face trimitere la Decizia din 17 octombrie 1985 a Curţii Europene a Drepturilor Omului în cauza Platforma Arzte fur das Leben împotriva Austriei unde în speţă Curtea a apreciat că participanţii la o manifestaţie trebuie să o poată desfăşura fără a se teme de violenţă fizică din partea adversarilor lor, celor care se opun ideilor lor, altminteri vor fi împiedicaţi de la exprimarea deschisă a propriilor opinii. Într-o democraţie, dreptul la contramanifestaţie nu se poate extinde pînă la afectarea exercitării dreptului de a demonstra, manifesta.
În contextul celor menţionate se constată încălcarea legislaţiei electorale de către Partidul Politic Mişcarea Populară Antimafie şi în conformitate cu art. 69 alin.(2) şi (3) din Codul electoral Comisia poate aplica sancţiuni sub formă de avertisment.
Cît priveşte cerinţa de a interzice desfăşurarea concomitentă a întîlnirilor cu alegătorii ale Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie cu ale oricărui alt concurent electoral, aceasta urmează a fi respinsă, or această cerinţă nu vizează direct contestatarul, prin analogie cu speţele examinate de instanţa de judecată în procedura contenciosului administrativ cînd reclamantul nu poate cere apărarea drepturilor unor terţi.
Pentru considerentele menţionate şi în temeiul art. 18, art. 26, art. 46 alin. (1), art. 47 alin. (1), (2), art. 65-67, art. 69 alin (2) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
1. Se admite parţial contestaţia nr. AP 9/36 din 27 octombrie 2014 a dlui Sergiu Gurduza, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Liberal Democrat din Moldova în Comisia Electorală Centrală
2. Se constată încălcarea repetată de către concurentul electoral Partidul Politic Mişcarea Populară Antimafie a prevederilor art. 46 alin. (1) şi art. 47 alin. (1) şi (2) din Codul electoral
3. Se avertizează concurentul electoral Partidul Politic Mişcarea Populară Antimafie în legătură cu încălcarea legislaţiei electorale.
4. Se respinge cerinţa contestatarului de a interzice desfăşurarea concomitentă a întîlnirilor cu alegătorii ale Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie cu ale oricărui alt concurent electoral.
5. Se interzice desfăşurarea concomitentă a întîlnirilor publice cu alegătorii ale Partidului Liberal Democrat din Moldova cu cele ale Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie.
6. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 28 octombrie 2014
Nr. 2842
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md