H O T Ă R Î R E
cu privire la contestaţia nr. CEC-7/8736 din 13 octombrie 2014
a dnei Alina Russu, reprezentantul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova
în Comisia Electorală Centrală
La 13 octombrie 2014 dna Alina Russu, reprezentantul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestaţie prin care solicită sancţionarea concurentului electoral Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM), obligarea acestuia de a include cheltuielile aferente difuzării spoturilor electorale în contul fondului electoral şi sancţionarea radiodifuzorilor care au pus pe post spoturile în cauză.
În motivarea contestaţiei, contestatarul invocă faptul difuzării spoturilor electorale a PLDM în data de 10.10.2014 la posturile de televiziune ”ProTV Chişinău” (ora 22.30), ”Jurnal TV” (ora 22.15), ”Naţional 4” (ora 19.33 şi 21.17), afirmînd că s-a încălcat pct. 29 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2680 din 30 septembrie 2014, potrivit căruia ”achitarea [publicităţii electorale] se va face în avans, exclusiv din fondul electoral al concurentului electoral, din mijloacele financiare declarate conform art. 38 alin. (1) lit. a) din Codul electoral. Orice alte modalităţi de plată, decît transferul în avans de sume băneşti din fondul electoral, sînt interzise”.
De asemenea, autorul contestaţiei invocă faptul difuzării de către posturile de televiziune în cauză a spotului electoral al PLDM cu încălcarea prevederilor pct. 23 din regulamentul sus-indicat şi anume lipsa genericului ”Electorala 2014”.
Suplimentar, contestatarul prin demersul, înregistrat la Comisie sub nr. AP2014-9/2 din 16 octombrie, a prezentat în calitate de probă spotul respectiv pe un CD.
Reprezentantul PLDM în CEC, dl Sergiu Gurduza, prin referinţa depusă şi documentele anexate invocă lipsa temeiului contestaţiei şi solicită respingerea acesteia. Afirmă că PLDM imediat după înregistrarea sa în calitate de concurent electoral, la 10.10.2014 prin hotărîrea Comisiei nr. 2737, a deschis contul cu menţiunea „Fond electoral”, iar sumele pentru servicii de publicitate au fost achitate în avans, fiind prezentat şi extrasul din contul respectiv al BC Mobiasbanca Groupe Societe Generale.
Examinînd materialele cauzei, Comisia Electorală Centrală consideră contestaţia drept neîntemeiată şi pasibilă respingerii din următoarele motive.
Contestatarul nu a prezentat probe sau dovezi concludente care ar demonstra temeinicia înaintării contestaţiei, or, potrivit pct. 6 subpct. 1) din Regulamentul privind finanţarea campaniilor electorale şi a partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3336 din 16 iulie 2010, după ce sînt înregistraţi de către organele electorale, concurenţii electorali prezintă Comisiei Electorale Centrale, o dată la două săptămîni, rapoarte financiare care trebuie să conţină informaţii referitoare la venituri şi cheltuieli conform destinaţiei. Astfel, suspiciuni rezonabile privind încălcarea de către concurentul electoral a normelor ce vizează susţinerea financiară a campaniei electorale urmau să apare în cazul nereflectării acestor cheltuieli în raportul respectiv, dar nu mai devreme de termenul de prezentare a raportului, PLDM fiind înregistrat în calitate de concurent electoral la data de 10.10.2014, iar raportul urmează a fi prezentat la data de 24.10.2014.
Totodată, CEC constată că PLDM la 10.10.2014 a deschis contul electoral la BC Mobiasbanca Groupe Societe Generale, fapt care se confirmă prin înştiinţarea Comisiei de către banca în cauză, iar achitarea în avans a cheltuielilor aferente difuzării spoturilor electorale la posturile enunţate se confirmă prin extrasul din contul respectiv. Prin urmare, afirmaţiile contestatarului pe acest capăt al cererii nu se dovedesc.
În ceea ce priveşte solicitarea contestatarului de a sancţiona posturile de televiziune, Comisia menţionează că, potrivit art. 65 alin.(3) din Codul electoral, contestaţiile privind reflectarea campaniei electorale de către radiodifuzorii aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova se examinează de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) în conformitate cu prevederile Codului audiovizualului al Republicii Moldova, astfel examinarea acestui capăt de cerere este în afara competenţei Comisiei. Totodată, se constată că spotul publicitar prezentat pe suport CD nu conţine nici un logotip al postului de televiziune, - fapt care, de asemenea, reflectă caracterul declarativ al afirmaţiilor contestatarului, precum că difuzarea acestui spot nu a fost însoţită de genericul ”Electorală 2014”, respectiv nu este temei pentru remiterea contestaţiei pe acest capăt la adresa CCA, contestatarul fiind în drept să se adreseze nemijlocit la instituţia în cauză prezentînd dovezi concludente.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 18, 26, 65-67 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
1. Se respinge ca fiind neîntemeiată contestaţia nr. CEC-7/8736 din 13 octombrie 2014 a dnei Alina Russu, reprezentantul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova.
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele |
Iurie CIOCAN |
Secretarul |
Andrei VOLENTIR |
Chişinău, 17 octombrie 2014
Nr. 2776
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md