H O T Ă R Î R E
cu privire la responsabilităţile suplimentare ale unor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi altor instituţii ce ţin de asigurarea desfăşurării în bune condiţii a alegerilor Parlamentului din 30 noiembrie 2014
În scopul asigurării condiţiilor pentru buna desfăşurare a alegerilor Parlamentului din 30 noiembrie 2014 şi potrivit prevederilor art. 18, 22 lit. g) şi art. 26 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
1. Autorităţile administraţiei publice şi alte instituţii vor asigura, conform competenţelor stabilite, pregătirea pentru desfăşurarea alegerilor Parlamentului din 30 noiembrie 2014, după cum urmează:
Ministerul Economiei:
- alimentarea fără întrerupere cu energie electrică a tuturor sediilor organelor electorale.
Ministerul Afacerilor Interne:
- securitatea în egală măsură a tuturor persoanelor care participă la alegeri;
- securitatea şi ordinea publică în locurile şi localurile de desfăşurare a întîlnirilor concurenţilor electorali cu alegătorii;
- asistenţa organelor electorale şi administraţiei publice locale în vederea organizării păstrării bunurilor materiale la consiliile şi birourile electorale, escortarea transportării buletinelor de vot şi asigurarea integrităţii acestora şi a altei documentaţii electorale;
- prevenirea, contracararea şi constatarea contravenţiilor şi infracţiunilor în activitatea electorală;
- acordarea asistenţei preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare la asigurarea ordinii publice în localul de votare şi pe teritoriul din preajmă, în rază de 100 de metri de la localul votării;
- supravegherea de stat asupra asigurării apărării împotriva incendiilor la obiectivele unde vor fi amplasate secţiile de votare şi desfăşurate întîlnirile cu alegătorii.
Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, misiunile diplomatice şi oficiile consulare:
- acordarea asistenţei necesare în organizarea şi desfăşurarea, în limitele legislaţiei în vigoare, a alegerilor în secţiile de votare constituite pentru cetăţenii Republicii Moldova aflaţi în străinătate;
- asigurarea cu personalul necesar şi acordarea asistenţei logistice în procesul de constituire şi funcţionare a organelor electorale din străinătate;
- coordonarea procesului de organizare şi funcţionare a birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate;
- colaborarea în vederea acreditării mass-media din străinătate pentru reflectarea procesului electoral din Republica Moldova;
- asigurarea securităţii în procesul de transportare, transmitere către şi returnarea de la birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate a buletinelor de vot, precum şi a tuturor materialelor electorale ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor:
- la solicitarea cetăţenilor Republicii Moldova – eliberarea, în termen rezonabil, a actelor de identitate necesare pentru participarea la alegeri;
- pe întreg teritoriul ţării – asigurarea difuzării neîntrerupte a programelor radio şi de televiziune conform legislaţiei în vigoare.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor:
- asigurarea căilor de acces către secţiile de votare;
- în caz de necesitate, la solicitarea administraţiei publice locale şi/sau organelor electorale va acorda asistenţă informaţională şi logistică privind antrenarea agenţilor transportatori din teritoriu la efectuarea transporturilor.
Serviciul de Informaţii şi Securitate:
- securitatea acţiunilor ce ţin de confecţionarea matriţei buletinelor de vot, tipărirea şi distribuirea buletinelor de vot, precum şi lichidarea matriţei;
- neadmiterea accesului neautorizat la mijloacele tehnice, inclusiv la tipărirea buletinelor de vot şi a altei documentaţii electorale;
- asigurarea, în limita competenţei şi cadrului legal existent, a securităţii informaţionale a conexiunilor în cadrul Sistemului informaţional automatizat de stat „Alegeri” (SIAS „Alegeri”), inclusiv asigurarea securităţii cibernetice a activităţii Comisiei Electorale Centrale de organizare şi desfăşurare a alegerilor.
Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei:
- supravegherea funcţionării reţelelor mobile şi fixe în perimetrul sediilor consiliilor electorale şi al secţiilor de votare.
ÎS "Centrul de Telecomunicaţii Speciale":
- asigurarea conexiunii securizate în cadrul reţelei informaţionale, parte componentă a SIAS „Alegeri”;
- asigurarea securităţii cibernetice a sistemului informaţional în sediul Comisiei Electorale Centrale în limitele sistemului de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice.
SA „Moldtelecom”:
- pe întreg teritoriul ţării – funcţionarea fără întrerupere a reţelelor telefonice, în special în sediile consiliilor electorale şi ale secţiilor de votare;
- la solicitare, asigurarea accesului funcţionarilor electorali la serviciile reţelei de Internet.
2. Concurenţilor electorali şi organelor electorale, în scopul executării prevederilor sus-menţionate, li se recomandă să conlucreze cu persoanele responsabile din cadrul autorităţilor publice centrale şi instituţiilor nominalizate, conform listei din anexa la prezenta hotărîre.
3. Despre mersul executării prezentei hotărîri organele nominalizate vor informa Comisia Electorală Centrală o dată în 10 zile pe parcursul perioadei electorale.
4. Prezenta hotărîre se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Andrei VOLENTIR
Chişinău, 13 octombrie 2014
Nr. 2750
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md