La invitaţia Comisiei Electorale Centrale din Republica Letonă (CEC Letonia) în perioada 23-24 mai 2014, o delegaţie a Comisiei Electoral Centrale a Republicii Moldova (CEC RM), din care au făcut parte domnul Eduard Răducan, membru al CEC, şi Corneliu Pasat, şef-adjunct al Direcţiei comunicare, relaţii publice şi mass-media, a participat la observarea alegerilor în Parlamentul European desfăşurate în Republica Letonă. La eveniment au fost prezenţi şi reprezentanţi ai autorităţilor electorale centrale din Belarus, Georgia, Kazahstan şi Republica Kîrgîză.
Ziua alegerilor în Republica Letonă a fost stabilită pentru 24 mai 2014. Totodată, în decurs de 3 zile pînă la ziua de referinţă a fost posibilă votarea prealabilă. În această perioadă, alegerile pentru Parlamentul European au avut loc în toate cele 28 state membre ale Uniunii Europene (UE), urmînd să fie aleşi 751 deputaţi. În funcţie de numărul populaţiei, Letoniei i-au fost atribuite 8 mandate de deputat. Pentru obţinerea acestor mandate, au fost înregistraţi 14 concurenţi, care au avut pe listă între 6 şi 16 candidaţi, totalul constituind 170 de persoane, dintre care 35% au fost femei.
În Uniunea Europeană, Letonia a reprezentat o singură circumscripţie. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, au fost constituite 9 comisii electorale pentru oraşele de importanţă republicană, 110 comisii electorale regionale şi 952 comisii electorale ale secţiilor de votare.
Programul de lucru al vizitei
La 23 mai, reprezentanţii CEC RM au observat votarea prealabilă. Climatul votării în această zi a fost destul de liniştit, iar procentul de participare redus (6,84%). La data de 22 mai rata de participare a constituit 3,14%, iar în 21 mai – 1,55%.
Din această cauză, membrii comisiilor electorale ale secţiilor de votare pe care le-am vizitat au avut suficient timp pentru a ne comunica despre activitatea lor şi a ne răspunde la întrebări legate de organizarea şi desfăşurarea votării.
Tot în această zi a avut loc o întrevedere a delegaţiilor străine cu conducerea Comisiei Electorale Centrale a Republicii Letone. În cadrul acesteia au fost prezentate baza legală în domeniul organizării şi desfăşurării alegerilor în Parlamentul European, principalele activităţi de pregătire realizate de comisie şi alte autorităţi cu responsabilităţi legate de acest scrutin, procedura votării peste hotare, lucrul cu lista electorală, procedurile din ziua votării, numărarea şi totalizarea rezultatelor alegerilor etc.
Ulterior, delegaţia CEC RM a vizitat Biroul de Informare al Parlamentului European, unde am fost informaţi privind rolul şi activităţile organizate de către acesta. Obiectivul principal al biroului este de a informa corect cetăţenii Letoniei despre: activitatea, drepturile şi obligaţiile membrilor Parlamentului European; structura şi competenţele Parlamentului European, precum şi modalitatea de organizare a activităţii acestuia; relaţia dintre Parlamentul European cu guvernele statelor membre ale Uniunii Europene şi cu alte state sau instituţii etc. Totodată, biroul promovează imaginea parlamentului şi asigură transparenţa activităţii acestuia.
Pe parcursul zilei de 24 mai, delegaţia a observat ziua votării în cîteva secţii de votare din oraşul Riga şi din suburbii: deschiderea secţiei de votare, desfăşurarea votării şi activităţile conexe acesteia (activitatea mass-media, monitorizarea alegerilor, informarea alegătorilor, asigurarea securităţii votării etc.) şi închiderea secţiei de votare.
După ce au fost închise secţiile de votare, am asistat la o conferinţă de presă susţinută de către domnul Arnis Cimdars, preşedintele Comisiei Electorale Centrale a Letoniei, şi am observat procedura de numărare şi totalizare a rezultatelor alegerilor într-o secţie de votare.
Ulterior, la sediul CEC Letonia, am urmărit în regim on-line totalizarea rezultatelor alegerilor pe ţară, inclusiv rata de participare şi rezultatele votării pe fiecare concurent. Totodată, am purtat discuţii cu membrii şi funcţionarii CEC referitor la particularităţile derulării zilei alegerilor şi problemele apărute.
Registrul alegătorilor
La data de 19 mai, în listele electorale din Letonia erau incluşi 1.472.462 de cetăţeni cu drept de vot. Totodată, au fost înregistraţi 326 cetăţeni ai altor state membre ale UE care au dorit să voteze la alegerile din Letonia. Lista electorală este pregătită în baza Registrului alegătorilor.
La faza iniţială, alegătorul este arondat secţiei de votare conform reşedinţei înregistrate la data de 10 martie sau, în anul electoral, cu 75 de zile pînă la data alegerilor. În perioada 15 martie – 29 aprilie curent, alegătorii au avut posibilitatea să-şi schimbe secţia de votare, printr-o declaraţie depusă la APL, sau on-line pe pagina web a Biroului pentru cetăţenie şi migraţie.
Biroul pentru cetăţenie şi migraţiune transmite alegătorului prin poştă informaţia privind secţia de votare la care el este arondat. Această informaţie poate fi obţinută de pe pagina web a biroului sau a CEC Letonia sau prin intermediului liniei verzi deschise în cadrul comisiei.
Votarea
Orarul votării
Votarea a avut loc timp de 4 zile, conform următorului program:
Procedura votării
Fiecare alegător a votat doar la secţia de votare la care a fost înregistrat, conform listei de bază. La intrarea în secţia de votare, un membru verifică dacă alegătorul este arondat anume acestei secţii de votare. Alegătorul îşi ea personal buletinele de vot ce corespund numărului de concurenţi (la alegerile din 2014 au fost înregistraţi 14 concurenţi). Buletinele au fost numerotate şi sortate în ordine de la 1 pînă la 14, în funcţie de locul obţinut de concurent prin tragere la sorţi.
După aceasta, se apropie de membrul biroului electoral pentru a fi verificat, semnează în lista electorală în dreptul numelui său şi primeşte un plic. Pentru a nu face erori la aplicarea semnăturii în lista electorală, se utilizează o riglă specială. Votarea se efectuează doar în baza paşaportului, în care se aplică ştampila specială, pentru securizarea votării.
În diferite secţii de votare, cabina de votare are diferite forme şi dimensiuni. De regulă, „cabină” este unul din cele 4 spaţii formate din 2 plăci/planuri dispuse perpendicular pe o masă. Mesele pot fi înalte sau joase, cele din urmă fiind dotate şi cu scaune. Totodată, există şi cabine de tipul celor din Republica Moldova cu 3 pereţi şi o draperie la intrare.
Buletinul de vot este cu listă deschisă, pentru votare aplicîndu-se votul preferenţial. Alegătorul urmează să selecteze un singur buletin de vot, ce corespunde concurentului preferat, şi să voteze prin următoarele modalităţi:
1. Aplică cu pixul semnul „+”, în interiorul rombului din dreptul candidatului pe care îl preferă;
2. Taie cu o linie candidatul pe care nu îl susţine;
3. Nu aplică nici un semn.
Aplicarea altor semne nu dă prioritate nici unui candidat, însă acest lucru nu reprezintă motiv de anulare a votului pentru concurentul selectat. Ulterior, alegătorul trebuie să introducă în plic un singur buletin de vot, să-l lipească şi să-l introducă în urna de vot. Lîngă urna de vot stă un membru al biroului care urmăreşte ca alegătorul să nu scoată plicul din secţia de votare.
Buletinele de vot nu au semne de protecţie, fiind tipărite pe hîrtie simplă, cu rezervă. Pe ele se pretipăreşte doar un cod de bare, utilizat pentru numărarea automată a buletinelor de vot. Alegătorii pot să arunce buletinele neutilizate la coşul de gunoi sau pot să şi le păstreze ca suvenire. În schimb, plicul în care este introdus buletinul de vot este de strictă evidenţă, pe el sînt aplicate semne de protecţie, inclusiv ştampila biroului. Introducerea buletinului în plic este o măsură de securizare pentru evitarea votării multiple.
Urnele de vot sînt transparente şi reprezintă un singur corp care se închide în partea superioară cu un capac prevăzut cu o fantă pentru introducerea buletinelor de vot. Pentru securizarea urnelor, s-au folosit sigilii din plastic de tip colier cu autoblocare şi autocolant pe care este imprimat un număr.
Votarea la locul aflării
Pe lîngă votarea în localul secţiei de votare, pe teritoriul ţării, este posibilă şi votarea la locul aflării. Solicitarea pentru votarea la locul aflării o pot face alegătorii ce nu vor putea veni la votare pe motiv de sănătate şi persoanele care îngrijesc de ei. Cererea semnată poate fi depusă pe parcursul ultimei săptămîni înainte de ziua votării, inclusiv în ziua votării, la secţia de votare în perimetrul căreia alegătorul domiciliază.
Votarea alegătorilor internaţi în spitale se efectuează în secţia de votare corespunzătoare adresei acestei instituţii.
Cererea poate fi depusă de orice persoană în care alegătorul are încredere şi poate fi completată inclusiv în localul secţiei de votare. Cererile depuse în ziua alegerilor pînă la ora 12.00 sînt executate obligatoriu, cele depuse după această oră – doar dacă membrii biroului reuşesc să se deplaseze în timp util pentru a reveni în secţia de votare pînă la închiderea acesteia.
Au drept de vot şi persoanele deţinute în închisori. Cererile pot fi depuse la comisiile electorale ale secţiilor de votare pînă la ora 16.00 a zilei anterioare zilei alegerilor, prin intermediul administraţiei penitenciarului. Votarea este organizată la locul detenţiei.
În total, la locul aflării au votat 12198 de alegători.
Votarea peste hotarele ţării
Peste hotarele ţării nu au fost deschise secţii de votare. Votarea a fost posibilă doar prin poştă. Responsabil de organizarea acestor alegeri este o comisie electorală specială, constituită în cadrul Departamentului consular, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe. Cererile pentru votarea prin poştă pot fi depuse cu 34 zile pînă în ziua alegerilor, iar în ziua următoare materialele electorale se remit către alegători. În total s-au înregistrat 2876 alegători, dintre care 2281 au depus cererile la reprezentanţele diplomatice, iar 595 s-au înregistrat on-line. Cele mai multe cereri au fost primite din SUA, Belgia, Australia şi Canada.
Voturile trebuiau să ajungă în ţară pînă la ora 20.00 a zilei alegerilor. În total comisia electorală pentru votarea cetăţenilor de peste hotare a recepţionat 2370 de plicuri.
Monitorizarea alegerilor
Monitorizarea zilei votării, precum şi a procesului de numărare şi totalizare a rezultatelor, este efectuată de către observatori. Observatori pot fi persoane înaintate de concurenţii electorali, persoane înregistrate de CEC sau de consiliile electorale din partea ONG-lor sau instituţiilor străine/internaţionale, membrii CEC şi membrii consiliilor electorale, reprezentanţi ai mass-media. Nu pot fi observatori candidaţii la funcţia de deputat.
Pentru a deveni observator din partea unui concurentul electoral, trebuie să te prezinţi la secţia de votare avînd o cerere din partea concurentului electoral şi un act de identitate. În baza acestora, membrul biroului pregăteşte o legitimaţie, fără a fi aprobată vreo hotărîre în acest sens. Un concurent electoral nu poate avea mai mult de 2 observatori în fiecare secţie de votare.
CEC Letonia a desfăşurat şi anul acesta proiectul „observator voluntar”, acesta fiind la a şasea ediţie. Conform proiectului, orice cetăţean al Letoniei, cu vîrsta de peste 16 ani, poate depune o cerere pentru a deveni observator. Totodată, persoana trebuie să treacă cursul de instruire on-line pe pagina web a CEC şi să completeze formularul pentru acreditarea sa în calitate de observator.
Rezultatele alegerilor
Informaţia cu privire la numărul de votanţi prin procedura prealabilă se publică la sfîrşitul fiecărei zile. În total, pe parcursul acestor trei zile au votat 100755 alegători (22,62% din numărul total ce au participat la votare). Rata totală de participare a fost de 30.24% din numărul total de alegători înregistraţi.
Pe parcursul zilei alegerilor, informaţia se publică din patru în patru ore, începînd cu ora 8.00. Informaţia finală este făcută publică peste 2-3 ore după închiderea secţiilor de votare.
Numărarea finală a voturilor obţinute pe parcursul celor 4 zile de votare s-a efectuat la data de 24 mai, după închiderea secţiilor de votare. Rezultatele prealabile au fost făcute publice în data de 25 mai, pînă la miezul nopţii, atunci cînd s-a terminat votarea în Italia, care este ultima ţară din UE în care au avut loc alegeri pentru Parlamentul European. Rezultatele finale sînt anunţate de CEC Letonia în decurs de 2 săptămîni după ziua votării.
Numărarea buletinelor de vot poate fi efectuată manual sau semi-automat, în funcţie de dotarea secţiei de votare. Pentru numărarea semi-automată este nevoie de un computer, scanner, proiector şi ecran sau un spaţiu pentru proiectare. Logistica secţiei de votare este asigurată de administraţia publică locală.
Procedura de numărare începe cu închiderea şi sigilarea fantei prin care sînt introduse buletinele de vot în urnă. Materialele neutilizate sînt numărate. Buletinele de vot şi plicurile neutilizate sînt nimicite. Ulterior, sînt numărate semnăturile alegătorilor din listele electorale, care va constitui numărul de alegători ce au participat la votare. Membrii biroului desigilează urnele de vot şi numără plicurile, după care le deschid şi scot din ele buletinul de vot. În cazul în care plicul este gol sau conţine mai mult de două buletine de vot, acesta este invalidat.
La numărarea semi-automată, buletinele de vot sînt scanate, sortate şi contabilizate. Pentru validarea/invalidarea votului, buletinele sînt proiectate pe ecran, iar apoi numărate voturile separat pe fiecare candidat.
Procentul de voturi obţinute de fiecare concurent se determină prin numărarea buletinelor de vot extrase din plicuri, ce corespund concurentului respectiv. Buletinul de vot este declarat valabil indiferent de existenţa sau absenţa unor înscrisuri pe el. În funcţie de procentul acumulat, concurenţilor electorali le sunt repartizate cele 8 mandate de deputat, după metoda Sainte-Laguë.
Pentru a repartiza mandatele între candidaţii din lista unui concurent, se efectuează numărarea voturilor obţinute de fiecare candidat în parte. La numărul de voturi obţinute de pe lista de candidaţi a concurentului sînt adunate voturile candidatului marcate cu „+” şi sunt scăzute voturile marcate prin tăierea cu o linie a numelui candidatului respectiv. În cazul în care există paritate de voturi între 2 candidaţi din aceeaşi listă, prioritate are candidatul ce se află pe o poziţie superioară în acea listă.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md