în conformitate cu art. 18 al Codului electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi în scopul creării Registrului de stat al alegătorilor ca urmare a modificărilor Codului electoral operate prin Legea nr. 248-XVI din 21.07.2006, Comisia Electorală Centrală HOTĂRĂŞTE:1. Se iniţiază procesul de creare a sistemului informaţional automatizat de stat "Alegeri".2. Se aprobă proiectul Concepţiei sistemului informaţional automatizat de stat "Alegeri", conform anexei.3. Comisia Electorală Centrală se va adresa Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova în vederea stabilirii surselor de finanţare necesare pentru proiectarea şi crearea sistemului informaţional automatizat de stat "Alegeri" şi alocării Comisiei Electorale Centrale a spaţiului corespunzător cu condiţiile tehnice necesare pentru buna funcţionare a sistemului informaţional automatizat de stat "Alegeri".
PreşedinteleComisiei Electorale Centrale Eugeniu ŞTIRBU SecretarulComisiei Electorale Centrale Iurie CIOCAN Chişinău, 4 octombrie 2006Nr. 315Anexă la Hotărârea CECnr. 315 din 4 octombrie 2006
CONCEPŢIAsistemului informaţional automatizat de stat «Alegeri»
Introducereîn funcţie de nivelul informatizării societăţii, se diversifică formele şi metodele de organizare şi desfăşurare a alegerilor şi referendumurilor. în esenţă, procesul de alegere a organelor puterii de stat, inclusiv prin implementarea procedeelor electronice în procesul de organizare şi desfăşurare a alegerilor, reprezintă o modalitate de consolidare şi coeziune civică a societăţii în cadrul statului democratic. Automatizarea tuturor etapelor procesului electoral permite diminuarea substanţială a muncii manuale şi eficientizarea controlului asupra legalităţii şi transparenţei procesului electoral. în prezent, realizarea unor astfel de sarcini, precum "întocmirea listelor de candidaţi pentru participare la alegeri" şi "întocmirea listelor electorale", deja este posibilă în baza Registrului de stat al populaţiei. însă, o dată cu dezvoltarea sistemului informaţional în Republica Moldova, asemenea funcţii vor deveni inutile sau vor fi modificate esenţial, întrucât cetăţenii Republicii Moldova, în perspectivă, vor avea posibilitate să voteze la orice secţie de votare, independent de amplasarea teritorială a acesteia, inclusiv a misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova de peste hotare, sau nemijlocit prin intermediul Portalului Informaţional al Comisiei Electorale Centrale, fără prezenţa personală la secţia de votare (se vor lua în considerare specificul alegerilor locale şi parlamentare).Obiectivul de perspectivă stabilit, de a desfăşura alegeri complet automatizate, va putea fi atins după soluţionarea mai multor probleme de ordin organizaţional şi tehnic, cum ar fi: fundamentarea unui sistem modern de automatizare a tuturor proceselor electorale, identificarea cetăţenilor în sistemul electoral electronic, implementarea totală a procedurii de "semnătură digitală", formarea deprinderilor de utilizare pe scară largă de către cetăţenii Republicii Moldova a tehnologiilor informaţionale etc. De faptul ce fel de tehnologie va fi aleasă la prima etapă de implementare a concepţiei date depinde în mare măsură care vor fi cerinţele faţă de automatizarea celorlalte etape. Diapazonul deciziilor se extinde de la tehnologiile deja utilizate de Comisia Electorală Centrală pînă la perspectiva votării complet electronice, cînd alegătorul se va identifica în sistem cu ajutorul unui document mecanolizibil, va primi pe ecran lista concurenţilor electorali, prin apăsarea tastei âşi va da votul pentru un anume concurent şi va confirma alegerea făcută, după aceea sistemul âi va bloca posibilitatea de a vota repetat la oricare altă secţie de votare. Va deveni inutilă întocmirea listelor electorale, întrucât cetăţeanul va putea vota la orice secţie de votare şi numai o singură dată. Rezultatele votării se vor determina imediat la încheierea votării, iar datele privind numărul de alegători care au participat la votare vor putea fi obţinute în orice moment pe parcursul votării.Implementarea şi utilizarea unor asemenea tehnologii informaţionale în domeniul electoral este posibilă numai după efectuarea modificărilor corespunzătoare ale cadrului legislativ-normativ. Informatizarea proceselor electorale este apreciată drept o componentă importantă a Strategiei naţionale de edificare a societăţii informaţionale, prevăzută ca obiectiv în Planul de acţiuni Republica Moldova "- Uniunea Europeană.
Capitolul I. Generalităţi
1. DefiniţiiSistemul informaţional automatizat de stat «Alegeri» (în continuare - SIA «Alegeri») este elaborat în scopul automatizării proceselor de pregătire, desfăşurare şi totalizare a rezultatelor alegerilor şi referendumurilor. La primele etape de implementare şi pînă la ajustarea cadrului legislativ-normativ, valoare juridică vor avea exclusiv rezultatele numărării manuale a voturilor exprimate.
2. Noţiuni de bazăRegistru de stat al alegătorilor "- sistem informaţional unic integrat de evidenţă a alegătorilor din Republica Moldova destinat colectării, stocării, actualizării şi analizei informaţiei despre cetăţenii Republicii Moldova ce au atins vârsta de 18 ani şi nu sînt legal limitaţi în drepturile lor cetăţeneşti.3. Scopurile creării sistemuluiScopurile de bază ale creării SIA «Alegeri» sînt următoarele:a) asigurarea transparenţei procesului electoral;b) oferirea cetăţenilor posibilităţii alternative de a vota prin intermediul sistemului electronic;c) obţinerea operativă şi veridică a datelor privind rata de participare a alegătorilor, iar la etapele finale de implementare şi a rezultatelor votării; d) ridicarea eficienţei proceselor de colectare, prelucrare şi transmitere a informaţiei, utilizate pentru pregătirea şi desfăşurarea alegerilor şi referendumurilor;e) crearea condiţiilor pentru eficientizarea controlului public asupra veridicităţii şi caracterului complet al informaţiei utilizate în procesul alegerilor şi referendumurilor;f) reducerea termenelor de executare a lucrărilor la toate etapele pregătirii şi desfăşurării alegerilor şi referendumurilor, ca urmare a reducerii volumului muncii manuale;g) sporirea operativităţii la totalizarea rezultatelor preliminare ale votării, la prelucrarea statistică şi analiza rezultatelor alegerilor şi referendumurilor;h) reducerea cheltuielilor bugetare pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi referendumurilor în Republica Moldova;i) integrarea cetăţenilor Republicii Moldova în practica internaţională de utilizare a tehnologiilor informaţionale etc.
4. Principiile creării sistemului SIA «Alegeri» este creat în conformitate cu principiile comune de creare a sistemelor informaţionale automatizate, expuse în Concepţia Spaţiului informaţional unic al autorităţilor administraţiei publice de toate nivelurile.
5. Sarcinile de bază soluţionate de sistemPrintre sarcinile de bază ale SIA «Alegeri» se numără:a) asistarea informaţională a pregătirii şi desfăşurării alegerilor;b) stabilirea operativă a ratei de participare a alegătorilor în ziua alegerilor;c) obţinerea operativă a informaţiei prealabile asupra rezultatelor votării;d) prelucrarea şi analiza statistică a rezultatelor desfăşurării alegerilor şi referendumurilor.
Capitolul II. Cadrul legislativ-normativ
6. Cadrul legislativ-normativ al SIA «Alegeri» este constituit din legislaţia naţională în vigoare, acorduri şi tratate internaţionale, la care Republica Moldova este parte. Crearea şi funcţionarea SIA «Alegeri» este reglementată de următoarele acte legislative şi juridico-normative: - Constituţia Republicii Moldova din 29 iulie 1994;- Declaraţia universală a drepturilor omului, adoptată prin rezoluţia 217 O.N.U. din 10 decembrie 1948 la New York;- Codul electoral, nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997; - Legea privind partidele şi alte organizaţii social-politice nr. 718-XII din 17 noiembrie 1991;- Legea despre statutul deputatului în Parlament nr.39-XIII din 7 aprilie 1994; - Legea privind statutul alesului local nr.768-XIV din 2 februarie 2000;- Legea privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova nr.764-XV din 27 decembrie 2001;- Codul penal, nr.985-XV din 18 aprilie 2002;- Codul civil, nr.1107-XV din 6 iunie 2002;- Legea privind administraţia publică locală nr.123-XV din 18 martie 2003;- Legea pentru ratificarea Convenţiei privind standardele alegerilor democratice, drepturilor şi libertăţilor electorale în statele membre ale Comunităţii Statelor Independente nr.267-XV din 16 iulie 2004;- Hotărârea Parlamentului privind aprobarea componenţei nominale a Comisiei Electorale Centrale nr. 290 din 11 noiembrie 2005; - Legea cu privire la registre nr. l320-XIII din 25 septembrie 1997;- Legea privind accesul la informaţie nr. 982-XIV din 11 mai 2000;- Legea cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat nr. 467-XV din 21 noiembrie 2003;- Legea cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală nr. 264-XV din 15 iulie 2004;- Hotărârile Comisiei Electorale Centrale «Privind crearea circumscripţiilor electorale de nivelul doi în unităţile administrativ-teritoriale ale Republicii Moldova» (la desfăşurarea alegerilor şi referendumurilor);- Decretul Preşedintelui «Privind edificarea societăţii informaţionale în Republica Moldova» nr.1743-III din 19 martie 2004.7. Implementarea deplină şi funcţionarea eficientă a SIA «Alegeri» va necesita adoptarea unor acte legislative şi normative noi şi modificarea celor existente pentru reglementarea raporturilor în procesul de colectare, prelucrare, stocare, actualizare a datelor, precum şi pentru determinarea regimului juridic al funcţionării sistemului dat, drepturilor şi obligaţiilor obiectelor sistemului, departamentelor şi ministerelor corespunzătoare, persoanelor autorizate să întocmească şi să administreze SIA "Alegeri".8. în conformitate cu ideile stabilite de prezenta concepţie, alegătorului urmează să-i fie create condiţii favorabile pentru realizarea dreptului său constituţional la vot, prin oferirea următoarelor posibilităţi:a) de a vota la orice secţie de votare constituită de Comisia Electorală Centrală, independent de domiciliu (principiul extrateritorialităţii), avîndu-se în vedere particularităţile alegerilor parlamentare şi locale;b) de a vota prin intermediul reţelei Internet (utilizînd, pentru identificare, dispozitive de citire, documente de tip nou, semnătura digitală);c) de automatizare a procesului de calculare a voturilor, utilizînd pentru aceasta cele mai avansate realizări ale progresului tehnico-ştiinţific, cum ar fi «pixul electronic», scanerul sau alte dispozitive electronice de citire.
Capitolul III. Funcţiile SIA «Alegeri»9. SIA «Alegeri» trebuie să asigure îndeplinirea funcţiilor de bază ale sistemului informaţional-tip, determinate în Concepţia Spaţiului informaţional unic al autorităţilor publice de toate nivelurile, precum şi realizarea funcţiilor specifice, determinate de destinaţia sistemului şi grupate în următoarele blocuri funcţionale:
a) blocul de funcţii «LISTA ELECTORALĂ» include următoarele funcţii:- formarea listei electorale;Listele electorale sînt constituite la prima fază, în baza registrului de stat al populaţiei, ulterior, din momentul formării Registrului de stat al alegătorilor în baza acestui Registru. Listele electorale sînt întocmite cu 45 de zile înainte de ziua alegerilor, ulterior fiind verificate la domiciliul alegătorilor de către administrarea publică locală şi cu 20 de zile înainte de ziua alegerilor sînt făcute publice la sediile secţiilor de votare, precum şi în formă electronică pe pagina web a CEC.Modificările necesare în listele electorale pot fi efectuate în condiţiile şi termenele prevăzute de lege doar de persoanele avizate de CEC.
b) blocul de funcţii «PREGĂTIREA» include următoarele funcţii: - înregistrarea secţiilor de votare;Secţii de votare se constituie atât în baza celor formate anterior, cât şi noi. Se constituie, de asemenea, secţii de votare speciale pe lîngă spitale, sanatorii, maternităţi, precum şi pe lîngă alte instituţii sociale. în cazul desfăşurării alegerilor parlamentare şi referendumurilor republicane, pe lîngă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova se organizează secţii de votare pentru colaboratorii acestor reprezentanţe şi membrii familiilor lor, precum şi pentru cetăţenii Republicii Moldova aflaţi în ţările respective, indiferent de numărul acestora. în perspectivă, pentru asigurarea posibilităţii de a vota prin intermediul SIA "Alegeri", se presupune crearea secţiei de votare «virtuale» cu amplasarea acesteia pe serverul Comisiei Electorale Centrale.- înregistrarea membrilor consiliilor electorale de circumscripţie şi birourilor electorale ale secţiilor de votare;Se efectuează în baza Hotărârilor Comisiei Electorale Centrale. - înregistrarea membrilor grupurilor de iniţiativă pentru desfăşurarea referendumurilor, acreditarea observatorilor, reprezentanţilor concurenţilor electorali etc.;în conformitate cu legislaţia în vigoare, se efectuează acreditarea observatorilor şi reprezentanţilor concurenţilor electorali pentru monitorizarea procesului electoral la toate nivelurile organizatorice, precum şi a membrilor grupurilor de iniţiativă pentru desfăşurarea referendumurilor.Concurenţii electorali pot să desemneze în organele electorale care i-au înregistrat, precum şi în organele electorale ierarhic inferioare, câte un reprezentant cu drept de vot consultativ.
c) blocul de funcţii «CONCURENŢII» include următoarele funcţii: - înregistrarea în sistem a concurenţilor electorali;La înregistrarea partidelor şi blocurilor electorale în calitate de concurenţi electorali se înregistrează şi listele de candidaţi ale acestora după forma prezentată.- înregistrarea în sistem a persoanelor de încredere ale concurenţilor electorali;Concurenţii electorali pot avea un anumit număr de persoane de încredere, stabilit de CEC sau de consiliul electoral de circumscripţie, care sînt înregistrate de organul electoral respectiv.
d) blocul de funcţii «DOCUMENTAREA » include următoarele funcţii: - eliberarea documentelor de înregistrare şi de acreditare;Tuturor persoanelor fizice înregistrate în SIA "Alegeri" (membrii organelor electorale de toate nivelurile, concurenţii electorali, persoanele de încredere, observatorii etc.) li se eliberează legitimaţii corespunzătoare, de model stabilit, asigurîndu-se evidenţa acestora.- eliberarea legitimaţiilor persoanelor alese;Tuturor persoanelor alese în funcţiile pentru care au candidat, li se eliberează legitimaţii şi insigne de model stabilit, asigurîndu-se evidenţa acestora. - generarea modelelor de documentaţie organizatorică şi de dispoziţie;SIA «Alegeri» asigură formarea documentaţiei necesare pe parcursul campaniei electorale şi în ziua alegerilor, cu utilizarea minimă a introducerii manuale a datelor:- listele electorale (integral pe ţară, pentru o anumită circumscripţie ori fiecare secţie de votare);- procesul-verbal de deschidere a secţiei de votare;- listele membrilor organelor electorale de toate nivelurile;- listele concurenţilor electorali;- listele reprezentanţilor concurenţilor electorali;- listele persoanelor de încredere ale concurenţilor electorali;- listele observatorilor acreditaţi;- listele grupului de iniţiativă pentru desfăşurarea referendumului;- procesul-verbal al şedinţei organului central (teritorial) al partidului, organizaţiei social-politice sau blocului electoral privind înaintarea candidatului (listei candidaţilor);- listele de subscripţie, conţinînd numărul necesar de semnături pentru susţinerea candidatului independent; - declaraţia candidatului privind acordul de a candida pentru funcţia la care a fost desemnat;- declaraţia candidatului privind proprietatea imobiliară, depunerile bancare, hârtiile de valoare, sumele băneşti primite ca moştenire şi veniturile din ultimii doi ani care au precedat alegerile, precum şi sursele acestor venituri, inclusiv veniturile din fondurile de investiţii, sub formă de dobîndă, din darea în arendă a proprietăţii şi despre alte date;- declaraţia candidatului despre suspendarea, pe perioada campaniei electorale, a activităţii în funcţia pe care o deţine (în cazul persoanelor care cad sub incidenţa art. 13 alin. (3) din Codul electoral);- actul de înregistrare (al candidatului independent, partidului, blocului electoral, membrilor organelor electorale, persoanelor de încredere ale candidaţilor, reprezentanţilor concurenţilor);- actul de acreditare (al observatorilor, membrilor grupurilor de iniţiativă pentru organizarea referendumurilor etc.);- legitimaţia de serviciu a membrilor organelor electorale;- procesul-verbal al secţiei de votare de totalizare a rezultatelor votării;- procesul-verbal al consiliului electoral de circumscripţie de totalizare a rezultatelor votării; - rapoartele financiare prezentate de concurenţii electorali;- legitimaţia deputatului, consilierului, primarului;- alte acte. Pe parcursul desfăşurării campaniei electorale, sistemul generează următoarele documente tehnologice:- borderoul contestaţiilor şi petiţiilor;- circuitul buletinelor de vot;- raportul biroului electoral, care conţine date privind alegerile desfăşurate la secţia de votare respectivă;- raportul consiliului electoral de circumscripţie, care conţine date privind alegerile (referendumurile) desfăşurate în circumscripţia electorală dată;- procesul-verbal al CEC cu rezultatele alegerilor (referendumului) desfăşurate.
e) blocul de funcţii «VOTAREA» include următoarele funcţii;- evidenţa votării;Alegătorului în perspectivă i se va oferi dreptul să voteze la orice secţie de votare. Identificarea alegătorului se va efectua conform numărului de identificare sau conform numărului actului de identitate. în baza bifei membrului comisiei electorale despre înmînarea buletinului de vot alegătorului, confirmat prin semnătura digitală a membrului comisiei, în banca de date a SIA "Alegeri" se fixează primirea de către alegător a buletinului de vot. La tentativa de a vota repetat la o altă secţie, sistemul blochează posibilitatea de a primi buletin şi expediază membrului comisiei electorale mesajul corespunzător. Acest mecanism de înregistrare a votării oferă posibilitatea de a obţine date statistice despre prezenţa la urne a alegătorilor în orice moment. - evidenţa voturilor date pentru candidaţi;Alegătorului i se înmînează buletinul de vot, care nu conţine date personale ale acestuia, pentru excluderea posibilităţii desecretizării votului. Sînt posibile câteva variante de utilizare a mijloacelor tehnice pentru evidenţa voturilor date pentru un candidat sau altul:- utilizarea pixului electronic;- utilizarea scanerului cu recunoaşterea ulterioară a textului;- utilizarea urnelor electorale speciale, cu posibilitatea citirii automatizate a informaţiei din buletin;- bifarea pe lista candidaţilor direct de pe ecranul computerului (în acest caz accesul la computer se realizează la prezentarea cartelei electronice speciale, iar buletinul trebuie să fie imprimat după bifare, după care acesta se aruncă în urna de vot). - votarea electronică;în perspectiva următorilor 5 "- 8 ani, votarea cu utilizarea Portalului informaţional al CEC va oferi alegătorului posibilitatea să participe la votare din orice punct al globului pămîntesc. Votarea electronică poate fi realizată numai în cazul în care alegătorul are asupra sa suportul semnăturii digitale şi certificatul valabil al cheilor deschise ale semnăturii digitale. Identificarea alegătorului se realizează după aceeaşi schemă, ca şi în cazul votării la secţia de votare. După efectuarea votării, legătura dintre datele personale ale alegătorului şi bifa trecută de el pentru un candidat concret se rupe forţat. - calcularea numărului de alegători, care au participat la votare;în momentul încheierii alegerilor, se întocmeşte automat un raport privind rata de participare a alegătorilor şi după implementarea deplină a SIA "Alegeri" şi a numărului de voturi date pentru fiecare candidat. Raportul, în formă electronică, se expediază de către toate consiliile electorale şi secţiile de votare la CEC, cu utilizarea semnăturii digitale a preşedintelui consiliului electoral şi a biroului secţiei de votare respective. - totalizarea preliminară;Rapoartele finale transmise de secţiile de votare se acumulează cu utilizarea SIA "Alegeri" şi se calculează imediat după încheierea votării. Informaţia respectivă are statut de "informaţie preliminară". După verificarea proceselor-verbale şi a buletinelor în modul stabilit de legislaţie, în sistem se introduce informaţia oficială despre rezultatele alegerilor.
f) blocul de funcţii "ROTAŢIA" include următoarele funcţii:- evidenţa persoanelor eliberate din funcţiile elective; în cazul eliberării persoanei din funcţia electivă (demisie, eliberare, deces, condamnare etc.), în sistem se fixează acest fapt, cu indicarea cauzei şi datei, şi se anulează legitimaţiile eliberate. - evidenţa persoanelor care au ocupat funcţia electivă eliberată;Persoanele pot să ocupe funcţiile elective vacante, fie conform listelor candidaţilor supleanţi şi şirului descrescător, fie în cazul desfăşurării alegerilor parţiale noi. g) blocul de funcţii "CONTROLUL FINANCIAR" include următoarele funcţii:- controlul asupra utilizării mijloacelor financiare de către concurenţi pe parcursul campaniei electorale;în sistem se înregistrează toate mijloacele financiare şi suportul material pentru fiecare dintre concurenţi, în orice formă, în conformitate cu declaraţiile depuse.- evidenţa creditelor de stat eliberate;Sînt înregistrate în sistem toate creditele contractate de către concurenţii electorali, în baza declaraţiilor acestora.- controlul asupra utilizării şi rambursării creditelor de statîn sistem se efectuează controlul asupra rambursării de către concurenţii electorali a creditelor de stat. Creditele primite de la stat se sting în întregime sau parţial de către stat, în funcţie de numărul total de voturi valabil exprimate pentru concurentul electoral, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Mecanismul controlului este bazat pe prelucrarea informaţiei introduse în sistem şi pe rezultatele votării.
Capitolul IV. Structura organizaţională
10. Dreptul de proprietate şi gestiune a SIA "Alegeri"Toate drepturile asupra echipamentului şi soft-urilor parte componentă a SIA "Alegeri" aparţin Comisiei Electorale Centrale. Drepturile asupra datelor utilizate sînt reglementate de Legea cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat. Comisia Electorală Centrală este unicul organ care poate aviza accesul pentru utilizarea SIA "Alegeri" şi poartă deplina răspundere pentru integritatea şi securitatea datelor utilizate. 11. Registratorii Persoanele autorizate să efectueze operaţiuni în cadrul SIA "Alegeri" sînt:- colaboratorii avizaţi ai Comisiei Electorale Centrale şi membrii organelor electorale de toate nivelurile, autorizaţi prin Hotărârea CEC.
Capitolul V. Documentele sistemului
12. în SIA "Alegeri" sînt utilizate următoarele acte de identitate:1) paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova;2) buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova;3) paşaportul de model vechi, cu bifa despre înregistrare (IDNP) "- pentru pensionari;4) forma Nr.9, act de identitate provizoriu pentru persoanele, care şi-au pierdut actele de identitate; 5) blanchetele de strictă evidenţă.
Capitolul VI. Resursa informaţională
13. Formarea resursei informaţionalePentru fiecare campanie electorală, în cadrul SIA "Alegeri", se formează resursa informaţională separată, începînd cu demararea campaniei electorale şi se actualizează pînă la finisarea sau încetarea termenului de activitate al componenţei alese a organului eligibil. După aceasta, resursa informaţională indicată se arhivează şi este accesibilă numai în regim de vizionare, pentru categoria de utilizatori prevăzută de legislaţie. 14. Obiectele informaţionale Totalitatea obiectelor informaţionale, care reprezintă resursa informaţională a SIA "Alegeri", se determină de destinaţia acesteia şi include:a) unităţile de drept (subiectul este încadrat din Registrul de stat al unităţilor de drept):- partidele şi alte organizaţii social-politice;b) persoanele fizice (subiectul este încadrat din Registrul de stat al populaţiei):- alegătorii;- candidaţii din partea partidelor, blocurilor electorale şi altor organizaţii social-politice;- candidaţii independenţi;- membrii organelor electorale;- persoanele de încredere ale concurenţilor ;- reprezentanţii concurenţilor;- observatorii;- membrii grupurilor de iniţiativă pentru iniţierea referendumurilor.c) secţiile de votare.d) rata de participare la votare;e) circuitul buletinelor de vot;f) documentele electorale sînt divizate în:- de înregistrare;- de acreditare;- de totalizare;- de informare;- legitimaţiile persoanelor alese;- tehnologice.
15. Identificarea obiectelor informaţionale a) identificatorul obiectului informaţional "unitate de drept" este Numărul de identificare de stat al unităţii de drept (IDNО) din Registrul de stat al unităţilor de drept; b) identificatorul obiectului informaţional "persoană fizică" este Numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) din Registrul de stat al populaţiei;c) identificatorul obiectului informaţional "secţie de votare" este numărul de ordine din patru cifre stabilit de CEC;d) identificatorul obiectului informaţional "participare la votare" este cheia combinată: «IDNP+x», unde х primeşte semnificaţia 0 pentru alegerile primare şi 1 pentru cele repetate; e) identificatorul obiectului informaţional "buletin de vot" este cheia combinată: "identificatorul secţiei de votare" + "numărul de ordine al buletinului în această secţie"; f) identificatorul obiectului informaţional "document" este cheia combinată: "tipul documentului" + "numărul" + "seria".
16. Scenariile de bază Scenariul de bază reprezintă lista evenimentelor, în care figurant este obiectul informaţional şi care se ţin la evidenţă în sistem. în SIA “Alegeri" se ţin la evidenţă următoarele evenimente:a) pentru obiectul informaţional "unitate de drept":1) luarea primară la evidenţă se efectuează la înregistrarea unităţii de drept la CEC în calitate de concurent electoral;2) scoaterea de la evidenţă şi trecerea informaţiei în arhivă se efectuează: - în cazul refuzului de participare la alegeri;- în cazul excluderii din campania electorală conform hotărârii CEC sau a organului judecătoresc;b) pentru obiectul informaţional "persoană fizică":1) luarea primară la evidenţă se realizează la înregistrarea în calitate de:- membru al organului electoral de toate nivelurile;- candidat din partea partidului sau candidat independent;- alegător;- persoană acreditată;- reprezentant al concurentului electoral ;- persoană de încredere;- observator;2) scoaterea de la evidenţă şi transferarea informaţiei în arhivă se realizează: - în caz de deces al persoanei;- în caz de retragere a înregistrării sau acreditării;c) pentru obiectul informaţional "secţie de votare":1) luarea primară la evidenţă se realizează la constituirea secţiei de votare;2) scoaterea de la evidenţă şi trecerea informaţiei în arhivă se efectuează în baza Hotărârii CEC cu privire la dizolvarea consiliilor electorale şi birourilor electorale ale secţiilor de votare; d) pentru obiectul informaţional "participare la votare":1) luarea primară la evidenţă se realizează la primirea de către alegător a buletinului de vot;e) pentru obiectul informaţional "buletin de vot":1) luarea primară la evidenţă se realizează în momentul distribuirii centralizate a buletinelor de vot; 2) scoaterea de la evidenţă se realizează la momentul eliberării buletinului de vot alegătorului;3) actualizarea datelor se efectuează la declararea buletinului ca fiind nevalabil;f) pentru obiectul informaţional "document":1) luarea primară la evidenţă se realizează la întocmire;2) actualizarea datelor se efectuează la: - modificarea statutului documentului; - modificarea termenului de valabilitate;3) scoaterea de la evidenţă şi trecerea informaţiei în arhivă se efectuează la nimicire.
17. Datele Datele sistemului reprezintă totalitatea atributelor obiectelor informaţionale şi includ: - unităţile de drept (concurenţii electorali);- numărul concurentului în buletinul de vot;- IDNO al partidului sau IDNP al candidatului independent;- data înregistrării în calitate de candidat;- referinţa la actul de înregistrare;- data scoaterii de la evidenţă;- cauza scoaterii de la evidenţă;- numărul de voturi acumulat;- logotipul utilizat în buletinul de vot;- date despre resursele financiare utilizate (Nr. contului, suma).
a) persoana fizică (participantul la campania electorală):- IDNP;- categoria persoanei (candidat, membru al organelor electorale, persoană acreditată, reprezentant etc.);- referinţa la actul de înregistrare; - Nr. în lista candidaţilor din partea partidului (pentru candidaţi);- numărul de voturi acumulate;- logotipul utilizat în buletinul de vot;- data scoaterii de la evidenţă;- cauza scoaterii de la evidenţă;- date despre resursele financiare utilizate (Nr. contului, suma);
b) secţia de votare- numărul secţiei;- amplasarea, date de contact;
c) participarea la votare- ID al participării;- IDNP al alegătorului;- data votării;- timpul votării;- codul secţiei de votare;- tipul alegerilor (primul sau al doilea tur);
d) buletinul de vot:- Nr. concurentului conform listei, pentru care a fost depus votul;- codul secţiei de votare;- bifa despre nevalabilitatea buletinului;
e) datele despre documentele şi blanchetele de strictă evidenţă:- tipul documentului;- seria;- numărul;- data întocmirii;- termenul de valabilitate;- organul, care a eliberat documentul;- statutul.
18. Pentru obiectele informaţionale încadrare direct în SIA “Alegeri" din alte resurse informaţionale automatizate ale statului, sînt stocate numai numerele de identificare de stat ale posesorilor (IDNP sau IDNO). Datele suplimentare despre posesori (persoane fizice şi unităţi de drept) pot fi obţinute din Registrul de stat al populaţiei sau, respectiv, din Registrul de stat al unităţilor de drept: a) pentru persoanele fizice- numele;- prenumele;- patronimicul;- data naşterii;- cetăţenia;- actele de identitate;- domiciliul;b) pentru unităţile de drept- denumirea;- categoria;- forma organizatorico-juridică;- adresa juridică;- documentele de înregistrare.
19. Clasificatoarele
în scopul asigurării veridicităţii şi reducerii volumului de informaţie stocată în sistem, se utilizează sistemul de clasificatoare, care pot fi divizate în trei grupuri:- internaţionale;- naţionale;- intrasistemice.Clasificatoarele intrasistemice se elaborează şi se utilizează în cadrul sistemului numai în lipsa clasificatoarelor naţionale şi internaţionale aprobate.
20. Interacţiunea cu alte sisteme informaţionale Pentru asigurarea formării corecte a resursei informaţionale, este necesar să se organizeze accesul la resursele informaţionale a următoarelor sisteme informaţionale automatizate:a) SIA "Registrul de stat al populaţiei" "- oferă acces la datele personale ale posesorilor de vehicule şi la actele lor de identitate; b) SIA "Registrul de stat al unităţilor de drept" "- oferă acces la datele de înregistrare ale posesorilor de vehicule şi la actele lor de înregistrare; c) SIA "Registrul blanchetelor de strictă evidenţă şi al timbrelor de acciz""- oferă acces la datele despre blanchetele de strictă evidenţă, care se utilizează la confecţionarea documentelor;d) SIA "Registrul judiciar" "- oferă acces la datele despre hotărârile judecătoreşti intrate în vigoare, privind capacitatea de exerciţiu a persoanei sau antecedentele penale nestinse;e) SIA "Registrul de mobilizare" "- oferă acces la datele despre satisfacerea de către persoană a serviciului militar în termen.
Capitolul VII. Infrastructura informaţională de telecomunicaţii
21. Nivelurile infrastructurii Arhitectura SIA "Alegeri" este creată conform schemei tipice a infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii a sistemului informaţional automatizat, în conformitate cu cerinţele expuse în Concepţia infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii de stat. Infrastructura informaţională de telecomunicaţii a SIA "Alegeri" este situată pe trei niveluri:- central;- regional;- local. Nivelul central este amplasat în municipiul Chişinău. Funcţia de bază a nivelului central al infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii constă în asigurarea stocării informaţiei şi oferirea ei utilizatorilor prin intermediul Portalului informaţional al CEC. Nivelul regional este amplasat în centrele raionale. Funcţia de bază a nivelului respectiv este colectarea informaţiei. Nivelul local este amplasat în oraşele care nu sînt centre raionale şi în localităţile rurale.22. Complexul tehnic de program Lista produselor software şi a mijloacelor tehnice, care se utilizează la crearea infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii a SIA "Alegeri", se determină de către elaboratorul sistemului, în conformitate cu Concepţia infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii de stat şi prezenta Concepţie.
Capitolul VIII. Securitatea şi protecţia informaţiei
23. Cerinţele faţă de securitatea şi protecţia informaţiei
SIA "Alegeri" trebuie să corespundă cerinţelor de bază faţă de securitatea şi protecţia informaţiei, expuse în Concepţia infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii de stat.
Concluzie
Este necesar de menţionat că, deşi lipsesc normele juridice pentru aplicarea unor astfel de sisteme în Republica Moldova în volum deplin, însuşi procesul de implementare poate fi divizat pe etape, unde prima etapă a desfăşurării sistemului va permite utilizarea acestuia în calitate de furnizor al informaţiei preliminare şi informative pentru întregul proces legat de desfăşurarea alegerilor, fără a anula totodată circulaţia obişnuită a documentelor "de hârtie". Implementarea ulterioară a sistemului trebuie să fie sincronizată cu elaborarea şi adoptarea documentelor normative, care reglementează desfăşurarea alegerilor electronice.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md