La invitaţia Comisiei Electorale Centrale a Republicii Azerbaidjan (CEC a Republicii Azerbaidjan), în perioada 10-12 aprilie 2018, o delegaţie a Comisiei Electorale Centrale din Republica Moldova (CEC) a participat la misiunea de observare a alegerilor prezidențiale care s-au desfășurat pe 11 aprilie curent. Din delegație au făcut parte dna Alina Russu, preşedintele CEC, și dra Iana Cozîriuc, consultantul Direcției analiză și documentare din cadrul Aparatului CEC.
Delegația CEC a avut o întrevedere cu Mazahir Panahov, președintele Comisiei Electorale Centrale a Republicii Azerbaidjan, care a făcut o scurtă prezentare a activităților desfășurate în vederea bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor prezidențiale. În cadrul prezentării, dl Panahov a subliniat importanța organizării unor alegeri transparente, libere şi corecte, în corespundere cu Constituția și Codul electoral al Republicii Azerbaidjan, menționând că în acest sens au fost asigurate toate condițiile pentru înregistrarea candidaților și desfășurarea în mod liber a campaniei electorale. Președintele a menționat atenția acordată instruirii tuturor persoanelor implicate în organizarea alegerilor, pentru care s-a organizat seminare și cursuri de instruire.
Totodată, reprezentanții CEC s-au familiarizat cu activitatea Centrului Informațional din cadrul CEC al Republicii Azerbaidjan, abordând aspecte ale utilizării tehnologiilor informaționale și de comunicare, în vederea desfășurării procesului electoral fără abateri de la legislația electorală și mobilizării alegătorilor, inclusiv celor care votează pentru prima dată.
Astfel, au fost constatate și luate în considerare următoarele aspecte ce țin de organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale:
Aspecte specifice alegerilor pentru funcţia de Preşedinte
Potrivit legislației electorale, şeful statului este ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat pentru un mandat de 7 ani. El trebuie să aibă vârsta de peste 35 de ani, să fie cetăţean al Republicii Azerbaidjan cu drept de vot, să locuiască permanent în ţară pe parcursul ultimilor 10 ani, să aibă studii superioare, să nu fie condamnat pentru o infracţiune gravă, să nu aibă obligații față de alte state și cetățenie dublă.
Astfel, în cursa pentru prezidenţiale au fost înregistraţi 8 candidaţi (6 – din partea partidelor politice, 1 – din proprie iniţiativă, 1 – de către un grup de inițiativă).
Conform legislației în vigoare a Republicii Azerbaidjan, o persoană poate candida la funcția de Președinte de nenumărate ori.
În legislația electorală nu este specificată rata obligatorie de participare la vot, respectiv, alegerile se consideră valabile indiferent de numărul alegătorilor care au participat la vot.
Rezultatele alegerilor sunt anunțate de Curtea Constituțională în termen de 14 zile de la ziua votării.
Potrivit legislației electorale, candidaților la funcția de președinte le-au fost asigurate condiții egale în cursa electorală, precum: timp de antenă gratuit (3 ore la televiziune și 3 ore la radio, în total, 6 ore pe săptămână), spațiu publicitar gratuit (în 3 reviste), localuri permanente pentru întruniri cu alegătorii (84 în spaţiile publice deschise și 84 în cele închise), agitaţia electorală contra plată (în 34 de instituții mass-media).
Educația electorală
Pentru alegerile prezidențiale anticipate din 11 aprilie 2018, CEC a Republicii Azerbaidjan a desfăşurat o amplă campanie de informare şi educaţie electorală. În acest scop, au fost organizate instruiri electorale; au fost elaborate spoturi video (verificarea corectitudinii datelor personale înscrise în lista electorală, spoturi motivaționale, reguli ale utilizării certificatului pentru drept de vot, procedura de vot, procedura completării buletinului de vot) difuzate la posturile TV. De asemenea, au fost afișate postere informaționale, explicative și de mobilizare în tiraj de 100 000 de exemplare. La fel, au fost tipărite și distribuite următoarele tipuri de materiale: Codul electoral, culegeri de instrucțiuni (38 de acte normative în 16 culegeri distribuite organelor electorale inferioare și partidelor politice), Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor prezidențiale, Ghidul alegătorului pentru ziua alegerilor (în limba azeră, engleză și rusă), Ghidul observatorului, Ghidul jurnalistului. A fost editat și Ghidul colaboratorului poliției care conține informații despre drepturile și obligațiile colaboratorului poliției în ziua alegerilor în vederea asigurării ordinii publice în localul de votare, la necesitate și doar la solicitarea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare. În ziua alegerilor, colaboratorii poliției trebuie să se afle la o distanță de 100 de metri de la sediul secției de votare.
Monitorizarea alegerilor
Pentru monitorizarea scrutinului prezidențial au fost acreditați 890 de observatori internaţionali din partea a 60 de organizaţii din 59 de țări, 58175 de observatori locali (în cadrul CEC – 1969, în CECE – 56206), iar pentru reflectarea campaniei electorale de către instituții mass-media internaționale – 118 persoane.
La alegerile prezidențiale, au fost efectuate exit-poll-uri de către 4 organizații, dintre care 2 în comun cu instituții din SUA și Franța.
Constituirea organelor electorale și secțiilor de votare
Comisia Electorală Centrală a Republicii Azerbaidjan este constituită din 18 membri permanenți numiți pentru o perioadă de 5 ani. Membrii CEC se propun de către partidele politice reprezentate în Parlament și de către deputații independenți. Președintele CEC se alege din rândul membrilor Comisiei și din partea partidului politic care are majoritatea absolută în Legislativ (Milli Medjilis), iar 2 secretari – din partea partidului care are minoritatea în organul legislativ, ori reprezintă pe deputații independenți.
Consiliile electorale de circumscripţie (CECE) se constituie din 9 membri pentru o perioadă de 5 ani de către Comisia Electorală Centrală, iar dacă se constituie în anul alegerilor, atunci cu cel puţin 50 de zile înainte de alegeri. Candidaturile membrilor consiliilor electorale de circumscripţie se propun de către membrii CEC care reprezintă în Comisie deputații independenți (3) și partidele politice care dețin majoritatea și minoritatea în organul legislativ (câte 3 de la fiecare). Doar președintele, vicepreședintele și secretarul consiliului electoral sunt membri permanenți.
În vederea efectuării votării şi numărării voturilor, consiliile electorale de circumscripţie constituie secţiile de votare în localităţi pentru o perioadă de 5 ani, iar în anul alegerilor, acestea se constituie cu cel puţin 50 de zile înainte de ziua alegerilor. Totodată, conform legislației electorale, se constituie și secții de votare temporare (pentru perioada alegerilor). Astfel, pe teritoriul unităţilor militare, în sanatorii şi case de odihnă, în spitale şi alte instituţii curative staţionare secţiile de votare se constituite cu cel puțin 5 zile înainte de alegeri, iar peste hotarele țării – cu cel puţin 30 de zile și doar pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Azerbaidjan și doar în cazul în care la evidența consulară se află mai mult de 50 de cetățeni cu drept de vot. Fiecare secție de votare cuprinde cel puţin 50 şi cel mult 1500 de alegători. Biroul electoral al secţiei de votare se constituie din 6 membri.
Pentru alegerile prezidențiale din 11 aprilie 2018, în total, au fost deschise 5 641 secții de votare, dintre care 5 426 cu statut permanent, iar 215 – temporar (inclusiv 41 deschise peste hotarele țării). În scopul transparentizării procesului de votare și asigurării unor alegeri democratice, în 1000 de secții de votare au fost instalate camere-web de către Ministerul Transporturilor, Comunicațiilor și Tehnologiei Informației din Republica Azerbaidjan, în așa fel încât să fie supravegheată toată secția de votare, cu excepția zonei unde erau amplasate cabinele de vot pentru a nu afecta dreptul la vot al cetățeanului. Camerele-web asigură supravegherea online pe site-ul CEC a întregului proces electoral.
E de menționat faptul, că la desemnarea candidaturilor în birouri electorale ale secțiilor de votare se iau în considerare studiile superioare și se convoacă persoanele instruite și cu experiență de lucru în calitate de funcționari electorali.
Majoritatea membrilor și președinților organelor electorale inferioare sunt femei.
Ziua votării
Pe parcursul zilei alegerilor, 11 aprilie 2018, reprezentanţii Comisiei Electorale Centrale din Republica Moldova au monitorizat procesul de votare în 6 secţii de votare din orașul Baku, asistând la deschiderea unei secţii de votare, la desfăşurarea votării şi la activităţile conexe (prezența mass-media, monitorizarea alegerilor, informarea alegătorilor, monitorizarea video on-line etc.), precum şi la închiderea secţiei de votare. Totodată, membrilor delegației le-a fost verificată calitatea de observatori, iar datele despre ei au fost trecute într-un registru special.
Conform legislației electorale, ziua alegerilor se declară zi de odihnă. Agitaţia electorală este strict interzisă în această zi și cea precedentă ei, ultima fiind declarată ziua tăcerii. În ziua votării, dis-de-dimineață, afișele electorale se scot de pe panourile stradale.
La secția de votare vizitată de delegația CEC, la ora 07:50 au fost sigilate urnele de vot, iar la ora 08:00 a fost intonat imnul țării, după ce președintele biroului electoral al secției de votare a anunţat despre începerea procesului de votare. La intrarea în secția de votare, în scopul evitării dublei votări, un membru al biroului a fost desemnat să stea la intrarea în incinta secţiei de votare și să verifice cu ajutorul lanternei ultraviolete dacă alegătorul a mai votat sau nu. Conform Codului electoral, în cazul în care sub acțiunea razelor ultraviolete pe deget se observă urme de particule fluorescente, înseamnă că respectiva persoană a votat şi nu i se permite să mai voteze o dată. Despre acest lucru președintele biroului electoral al secției de votare anunță imediat Comisia Electorală Centrală. Iar dacă lipsesc asemenea urme, alegătorului i se aplică pe degetul mare de la mâna stângă un lichid cu particule speciale. După asta, un membru al biroului electoral înmânează alegătorului buletinul de vot, conform listei electorale, numai la prezentarea actului de identitate (și certificatului pentru drept de vot, după caz). La primirea buletinului, alegătorul verifică corectitudinea datelor personale înscrise în lista electorală și își pune semnătura în dreptul numelui, iar membrul biroului electoral taie colțul de jos din stânga al buletinului. În cabina de vot alegătorul completează buletinul de vot cu stiloul, aplicând un marcaj în pătratul gol din dreapta candidatului pentru care își dă votul. Dacă marcajul este pus în mai multe pătrățele sau nu este pus niciun marcaj, votul se consideră nul. Buletinul de vot completat se introduce în urna de vot. Alegătorilor care au votat prima dată li se înmânau cadouri simbolice cu acest prilej.
E de menționat faptul, că în buletinul de vot candidații sunt înscriși în ordinea alfabetică cu indicarea următoarelor date: nume, prenume și patronimicul, data de naștere, adresa de domiciliu, locul de muncă sau ocupaţia, de către cine a fost desemnat.
Pentru a se asigura secretul votului, a fost interzisă fotografierea și/sau filmarea video în incinta secției de votare.
În toate secțiile de votare vizitate au fost afişate Regulamentul privind activitatea biroului electoral al secției de votare, Programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor de organizare şi desfăşurare a alegerilor, formularul procesului-verbal de numărare a voturilor, formularul buletinului de vot, extrase din Codul electoral și regulamentele Comisiei cu privire la drepturile și responsabilitățile membrilor biroului electoral, observatorilor și alegătorilor, Codul de conduită a funcționarilor electorali, observatorilor și alegătorilor, precum și materiale informative pentru alegători: postere, pliante care descriu procedurile de votare. La fel, a fost afișată și lista electorală cu următoarea informaţie: numele, prenumele alegătorului, data naşterii, adresa de domiciliu şi un număr de înregistrare alocat fiecărui alegător.
Votarea cetățenilor Republicii Azerbaidjan cu drept de vot aflaţi în străinătate
Conform Codului electoral, persoanele aflate în afara ţării îşi pot exercita dreptul de vot în secţiile de votare de pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Azerbaidjan. În acest scop, alegătorul prezintă pașaportul cetățeanului Republicii Azerbaidjan, în baza căruia el se înscrie în lista electorală și poate vota în ziua alegerilor.
Logistica electorală
Potrivit informației prezentate de CEC a Republicii Azerbaidjan, la 1455 de secții de votare au fost instalate rampe de acces pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii, iar pentru persoanele cu dizabilități de vedere fiecare birou electoral al secției de votare a fost dotat cu cel puțin 2 exemplare ale sistemului de scriere în limbajul Braille.
Echipamentul din dotarea secțiilor de votare este standardizat.
Cabina de vot este executată din structură demontabilă cu bară metalică albă și este îmbrăcată cu draperii din stofă mată. 3 pereți a cabinei de vot sunt acoperiți. În interiorul acesteia este montată, la o înălţime moderată, o poliţă ce asigură suportul necesar pentru exercitarea dreptului de vot și este instalată lampă de iluminare.
Urnele de vot sunt confecționate din material plastic opac, gradul opacităţii fiind în măsură de a nu permite desecretizarea votului şi au o deschizătură îngustă prin care alegătorul introduce buletinul de vot.
E de menționat faptul, că pe mesele membrilor biroului electoral al secției de votare erau afișate stegulețe de stat cu suport din metal.
Secțiile de votare s-au închis exact la ora 19.00. Alegătorilor care au venit la secția de votare în momentul declarării votării închise nu li s-a permis să voteze.
În cadrul monitorizării alegerilor în secțiile de votare vizitate, delegația a constatat buna pregătire a membrilor birourilor electorale și cunoașterea legislației, ei demonstrând o mare responsabilitate față de obligaţiile ce le reveneau. Procesul de votare în aceste secții a decurs fără incidente.
După închiderea secțiilor de votare, delegația Republicii Moldova s-a deplasat la sediul CEC al Republicii Azerbaidjan unde a avut o întrevedere comună cu conducerea CEC a Republicii Azerbaidjan și cu reprezentanții autorităților electorale din alte țări. În cadrul întrevederii au fost făcute aprecieri prealabile privind desfășurarea procesului electoral și în privința procedurilor aplicabile în procesul alegerilor prezidențiale, totodată, fiind efectuat un schimb de experiență și bune practici în acest domeniu.
În cadrul întâlnirii, președintele CEC a anunțat că, din totalul 5 314 365 de alegători înscriși în listele electorale, la votare au participat 3 962 123 de persoane, rata totală de participare fiind de 74,30%.
Concluzii
În concluzii, menţionăm că vizita delegaţiei CEC a consolidat relaţiile dintre autorităţile electorale ale Republicii Moldova şi Republicii Azerbaidjan, precum şi cu instituțiile de management electoral din alte state, schimbul de experienţă fiind unul util şi oportun, luând în considerare necesitatea îmbunătăţirii permanente a procedurilor electorale.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md