În perioada 26 – 29 iunie 2017, o delegație a Comisiei Electorale Centrale (CEC) a participat la misiunea de observare a procesului electoral, practicilor și procedurilor aplicabile în cadrul alegerilor parlamentare în Senatul Parlamentului Republicii Kazahstan, care au avut loc la 28 iunie curent. Din delegație au făcut parte doamna Rodica Ciubotaru, vicepreședintele Comisiei, și domnul Marian Puiu, consultant al Direcției management alegeri din cadrul Aparatului Comisiei.
La 27 iunie, delegația a avut o întrevedere cu vicepreședintele Comisiei Electorale Centrale a Republicii Kazahstan, domnul Foos Vladimir. În cadrul întrevederii, acesta a prezentat aspecte de ordin legislativ și tehnic ale sistemului electoral din țara sa, modul de organizare și desfășurare a alegerilor deputaților în Senatul Parlamentului din Republica Kazahstan, responsabilitățile ce le revin autorităților implicate în organizarea și administrarea procesului electoral. În aceeași zi, în cadrul briefingului de presă, doamna Rodica Ciubotaru a prezentat succint temele discutate în cadrul întrevederii, reafirmînd sprijinul reciproc între țările noastre pentru procesul democratic și normele democratice unanim recunoscute privind drepturile și libertățile omului, menționînd totodată importanța promovării schimbului de experiență privind organizarea și desfășurarea alegerilor și referendumurilor.
Informații generale
Parlamentul Republicii Kazahstan, organul suprem reprezentativ al țării, este format din două Camere care activează permanent: Senatul (Camera Superioară) și Majilis (Camera Inferioară). Forul legislativ din Kazahstan este format din 154 de deputați, dintre care 47 fac parte din Senat iar 107 din Majilis. Deputații în Senat se aleg pe o perioadă de șase ani.
Din cei 47 de deputați ai Camerei Superioare a Parlamentului (Senatul), 15 sunt numiți de către Președintele Republicii, ținînd cont de necesitatea asigurării reprezentării în Senat a intereselor național-culturale și a problemelor importante ale societății, iar 32 – în baza votului indirect prin vot secret, de către electori - deputați ai Maslihatelor, din cele 14 regiuni (oblasti), orașul Almaty și capitala Republicii Kazahstan - Astana, cîte două mandate din fiecare regiune. Maslihatele sînt organe publice locale reprezentative, care au fost alese de către cetățenii Republicii Kazahstan în cadrul alegerilor locale generale. Astfel, alegătorii din Kazahstan participă la formarea Senatului prin propriii reprezentanți. Deputatul în Parlament nu poate fi simultan membru al ambelor Camere. Mandatul deputaților Senatului este de șase ani. Jumătate dintre deputații Senatului sînt aleși o dată la trei ani.
Data alegerilor deputaților în Senat se stabilește de către Președintele Republicii Kazahstan cu cel puțin 4 luni (și se desfășoară cu cel puțin 2 luni) înainte de încheierea termenului constituțional al mandatelor de deputați ai Senatului. Astfel, prin decretul nr. 468 din 27 aprilie 2017, Președintele Republicii Kazahstan a stabilit pentru data de 28 iunie 2017 alegerile deputaților în Senatul Parlamentului din Republica Kazahstan. Organizarea și desfășurarea alegerilor parlamentare este reglementată de Legea nr. 2464 din 28 septembrie 1995 cu privire la alegerile din Republica Kazahstan. Dreptul la vot îl au electorii (deputații Maslihatelor), care participă la alegeri în condiții egale, fiecare avînd dreptul la un vot în alegerea deputatului în Senat. La alegerile locale, care au avut loc în luna martie 2016, în cele 213 de maslihate au fost aleși 3335 de deputați.
Cerințe față de candidații la funcția de deputat în Senat
Candidați la funcția de deputat în Senat pot fi persoanele care:
· dețin cetățenia al Republicii Kazahstan;
· sînt rezidenți pe teritoriul țării în ultimii zece ani, iar pe teritoriul regiunii sau a orașului de importanță republicană, sau în capitala Republicii, timp de cel puțin trei ani (în regiunea/orașul în care candidează);
· au atins vîrsta de 30 ani;
· au studii superioare și experiență de muncă de cel puțin cinci ani.
Nu pot fi persoanele care au fost recunoscute incapabile prin hotărîrea instanței de judecată, sînt condamnate la închisoare (privațiune de libertate) printr-o hotărîre a instanței de judecată, au antecedente penale ce nu a fost anulate sau retrase, în conformitate cu legea, au antecedente penale nestinse pentru infracțiuni săvîrşite cu intenție sau au fost trase la răspundere pentru săvîrşirea actelor de corupție.
Procedura de desemnare a candidaților la funcția de deputat în Senat
Desemnarea candidaților la funcția de deputat în Senat a început ziua următoare de după stabilirea datei alegerilor (29 aprilie) și s-a terminat cu o lună înainte de ziua alegerilor (28 mai).
Modalități de desemnare a candidaților pentru funcția de deputat în Senat:
· De către Maslihatele regionale, a orașelor Astana și Almaty. Partidele politice sau alte asociații obștești, prin reprezentanții lor în Maslihate, propun candidații la funcția de deputat în Senat. Decizia Maslihatului de a înainta un candidat se aprobă cu votul majorității deputați din Maslihat. Ulterior, decizia, însoțită de declarația de consimțămînt candidatului, se transmite autorităților electorale responsabile.
· Auto-promovarea candidatului. În acest caz, candidatul depune, la comisia electorală din Maslihat, o cerere prin care își exprimă intenția de a candida la funcția de deputat în Senat. Colectarea de semnături în susținerea candidatului se organizează de către persoanele de încredere. Listele de subscripție pentru colectarea semnăturilor se eliberează de comisiile electorale respective. Candidatul trebuie să fie susținut de cel puțin 10% din voturile electorilor care reprezintă toate Maslihatele din regiune, Maslihatele orașelor Astana și Almaty, dar nu mai mult de 25% din voturile electorilor dintr-un Maslihat. Electorul are dreptul de a semna în susținerea unui singur candidat. După înregistrarea candidatului, semnătura electorului poate fi retrasă doar prin hotărâre judecătorească. Verificarea autenticității semnăturilor de pe listele de subscripție se efectuează de către comisia electorală corespunzătoare în termen de cinci zile de la primirea listelor, cu implicarea personalului serviciilor de pașapoarte, după care întocmește un proces-verbal. În cazul în care, în urma verificării autenticității semnăturilor, se constată că mai mult de 1% din semnături nu sunt valabile, candidatului i se refuză înregistrarea.
Înregistrarea candidaților la funcția de deputat în Senat
După verificarea conformității cu prevederile constituționale și în urma controlului listelor de subscripție, candidații la funcția de deputat în Senat, înainte de a fi înregistrați, depun, pe contul Comisiei Electorale Centrale a Republicii Kazahstan, un depozit electoral ce corespunde cu echivalentul a cincisprezece salarii minime, stabilit de legislația în vigoare (24459 tenge x 15 = 366 885 tenge).
Depozitul electoral se restituie în cazul în care candidatul a fost ales în funcția de deputat al Senatului sau în urma alegerilor a acumulat nu mai puțin de 5% din voturile electorilor care au participat la votare, precum și în cazul decesului candidatului. În toate celelalte cazuri, depozitul respectiv se transferă în calitate de venit în bugetul republican.
Comisiile electorale regionale înregistrează candidații pentru funcția de deputat în Senat în baza documentelor menționate la articolul 73 din Legea nr. 2464 din 28 septembrie 1995 cu privire la alegerile din Republica Kazahstan. La înregistrare, candidatului i se eliberează un certificat, după care se întocmește un proces-verbal, care, în termen de 3 zile, se transmite Comisiei Electorale Centrale a Republicii Kazahstan.
Refuzul de a înregistra un candidat sau anularea hotărîrii de înregistrare pot fi atacate în termen de șapte, zile la Comisia Electorală Centrală sau în instanțele de judecată, de către Maslihatele care l-au desemnat sau personal de către candidat. Cu două zile înainte de alegeri nu se admite anularea deciziei de înregistrare sau restabilirea candidatului radiat.
Nu mai tîrziu de 7 zile după înregistrarea candidaților, comisiile electorale regionale publică, în mijloacele de informare în masă, anunțul privind înregistrarea candidaților, indicînd numele, prenumele, patronimicul, anul nașterii, funcția (ocupația), locul de muncă și domiciliul fiecărui candidat, precum și, în funcție de dorința candidatului, informații cu privire la etnie și apartenență la asociații obștești.
Organele electorale
În Republica Kazahstan, organele de stat care organizează și desfășoară alegerile sînt comisiile electorale. Sistemul comisiilor electorale este constituit din:
- 14 comisii electorale regionale,
- 2 comisii electorale, a orașului de importanță republicană Almaty și a capitalei Astana.
Mandatul comisiilor este de 5 ani. Pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat au fost constituite 16 comisii electorale regionale, a orașelor Astana și Almaty. În componența comisiilor au fost incluși reprezentanții partidelor politice care participă în alegeri, iar, în cazul unui număr insuficient, componența a fost completată cu reprezentanți ai asociațiilor obștești sau cu persoane din partea comisiilor electorale de nivel superior. În componența comisiilor electorale regionale, a orașelor Astana și Almaty au activat 112 persoane.
Listele electorilor
Listele electorilor se întocmesc de către comisiile electorale regionale, după prezentarea acestora de către secretarul regional respectiv și secretarii orașelor Astana și Almaty, în ordine alfabetică sau altă ordine și includ: numele, prenumele și data nașterii deputaților/electorilor, denumirea Maslihatului și domiciliul acestora. În listele de electori se includ toți deputații din:
· Maslihatele situate pe teritoriul regiunii;
· Maslihatele orașelor Astana și Almaty.
Electorul poate fi inclus doar într-o listă de electori. Nu mai tîrziu de 7 zile înainte de alegeri, listele de electori se publică în mijloace de informare în masă locale. Alegătorilor, în incinta comisiilor electorale respective, li se asigură posibilitatea de a face cunoștință cu listele electorilor și de a verifica corectitudinea întocmirii acestora. Electorii au dreptul să-și verifice datele personale în lista electorilor și să facă contestații împotriva neincluderii lor în listă, includere incorectă sau excluderea din ea, precum și a alor erori comise la înscrierea datelor personale.
Cererile privind necesitatea includerii electorului în lista electorilor, excluderea acestuia sau corectarea altor inexactități comise, se examinează de către comisiile electorale regionale în ziua în care au fost depuse.
În cazul respingerii cererii, comisia electorală eliberează imediat solicitantului o copie a deciziei motivate. Decizia poate fi contestată în instanța de judecată situată în regiunea comisiei electorale. Instanța examinează cererea chiar în ziua depunerii acesteia și adoptă o hotărîre definitivă. În cazul în care instanța adoptă o hotărîre favorabilă pentru solicitant, hotărîrea se execută imediat de către comisiei electorală.
După începerea numărării voturilor, modificările în lista electorilor sunt interzise.
Ședința electorilor
Alegerile deputaților în Senat sunt valabile, dacă la ele participă mai mult de 50% din numărul deputaților/electorilor aleși în Maslihatele regionale, orașele Astana și Almaty. Ședința este prezidată de secretarul Maslihatului respectiv. La ședință asistă președintele și membrii comisiei electorale corespunzătoare.
Președintele comisiei electorale, după înregistrarea electorilor, transmite imediat CEC a Republicii Kazahstan informația privind prezența electorilor la alegerea deputaților în Senatul Parlamentului Republicii Kazahstan.
În localul unde are loc ședința electorilor se amenajează punctul de votare. Președintele comisiei electorale, după ce i se acordă cuvîntul, familiarizează electorii cu procedura de vot și anunță deschiderea punctului de votare. Alegerea deputatului în Senat este validată dacă la ea participă mai mult de 50% din numărul electorilor.
Ședința electorilor se declară închisă după anunțarea rezultatelor alegerilor de către președintele comisiei electorale respective. Procesul-verbal al ședinței electorilor la alegerea deputatului în Senat este actul care atestă desfășurarea acestuia și este transmis de către secretarul maslihatului respectiv comisiei electorale.
Echipamentul și deschiderea punctului de votare
În punctul de votare, într-un loc vizibil special amenajat, se plasează Stema de Stat a Republicii Kazahstan, iar de partea stîngă a acesteia se afișează Drapelul Național al Republicii Kazahstan. Regulile de conduită, stabilite de către comisia electorală se plasează într-un loc vizibil, pentru a permite publicului să se familiarizeze cu acestea, iar persoanele care se află în punctul de votare trebuie să le respecte cu strictețe.
Punctul de votare trebuie să dispună un număr suficient de cabine și buletine de vot (la latitudinea comisiei electorale) și de o urnă de vot staționară.
Desfășurarea votării
Votarea pentru alegerea deputaților în Senat se desfășoară într-o singură zi. Toți membrii comisiilor electorale trebuie să dețină ecusoane, pe care sînt indicate numele, prenumele, patronimicul, precum și statutul lor în comisia electorală.
În ziua alegerilor, din momentul deschiderii punctului de votare și pînă la totalizarea numărării voturilor electorilor în punctul de votare, au dreptul să asiste următoarele persoane:
· Cîte o persoană de încredere din partea fiecărui candidat;
· Cîte un reprezentant al mijloacelor de informare în masă;
· Cîte un observator din partea fiecărui partid politic, alte asociații obștești sau necomerciale ale Republicii Kazahstan;
· Observatorii internaționali, reprezentanții mijloacelor de informare în masă internaționale.
Se interzice aflarea în punctul de votare a persoanelor neautorizate.
Cu 30 de minute înainte de începerea votării, președintele comisiei electorale:
· Verifică integritatea urnei de vot staționare, existența sau inexistența în aceasta a buletinelor de vot;
· Sigilează urna de vot staționară;
· Numește membrii comisiei electorale care sunt responsabili de eliberarea buletinelor de vot.
Buletinele de vot se eliberează alegătorilor în baza listei electorilor, la prezentarea unui document ce atestă identitatea electorului. Fiecare elector votează personal. Transferul dreptului de vot, precum și votarea pentru alte persoane nu este permisă. Electorii semnează în listele electorilor, iar membrul comisiei îi eliberează buletinul de vot semnîndu-se în acesta, precum și în listă în dreptul numelui electorului căruia i-a eliberat buletinul de vot. Electorul completează buletinul de vot în cabina de vot. Prezența unei alte persoane în cabină se interzice.
Electorul care nu este în măsură să completeze în mod independent buletinul de vot are dreptul de a solicita ajutorul unei persoane în care are încredere, numele căreia, după votare, este înscris în lista electorilor, alături de semnătura electorului care a primit un buletin de vot. Această persoană nu poate fi: membru al comisiei electorale; reprezentant al autorității publice locale sau al autorității executive; persoana de încredere a candidatului; reprezentant al mijloacelor de informare în masă; observator.
Electorul aplică un marcaj în pătratul pustiu din dreapta candidatului pentru care își dă votul. Se interzice corectarea marcajului sau aplicarea marcajului cu creionul. Buletinul de vot completat se introduce în urna de vot.
Numărarea voturilor în punctul de votare
Numărarea voturilor începe imediat după încheierea votării și nu trebuie să depășească 12 ore din momentul începerii procedurii de numărare.
După ce toți electorii au votat și pînă la deschiderea urnei de vot, comisia electorală îndeplinește următoarele acțiuni:
1. Conform listelor electorilor:
· Contorizează numărul electorilor care au primit buletine de vot;
· Determină numărul total de electori;
· Stabilește numărul de buletine de vot eliberate de către fiecare membru al comisiei;
· Numără și anulează buletinele de vot neutilizate.
Președintele sau un membru al comisiei anunță rezultatele numărării și le înscrie în procesul-verbal de numărare a voturilor. Ulterior, se deschide urna de vot staționară și se numără buletinele de vot pentru fiecare concurent în parte. Președintele comisiei, sau un alt membru, demonstrează fiecare buletin celor prezenți, anunțînd opțiunea pentru care a votat electorul, după care le stochează separat pentru fiecare concurent.
Se declară nevalabile buletinele de vot:
· De alt model decît cel stabilit;
· În care nu este semnătura membrului biroului;
· În care sunt marcați mai mulți candidați;
· În care marcajul este înscris cu creionul, sînt corectări, sau nu este clară opțiunea electorului.
2. Conform buletinelor de vot verificate se stabilește:
· Numărul total de electori care au participat la votare;
· Numărul de voturi exprimate pentru fiecare candidat;
· Numărul buletinelor de vot nevalabile;
· Numărul de buletine primite de comisia electorală;
· Numărul de buletine anulate.
Comisia electorală, la cererea persoanei de încredere, efectuează renumărarea voturilor doar o singură dată într-o perioadă care nu trebuie să depășească 12 ore de la începerea numărării.
Procesul-verbal privind totalizarea rezultatelor alegerii deputatului în Senat se anunță la ședința electorilor și în termen de cel mult două zile de la data alegerilor este trimis la CEC a Republicii Kazahstan.
Președintele Comisiei electorale, imediat după încheierea alegerilor, prezintă CEC a Republicii Kazahstan informația privind rezultatele numărării voturilor la alegerile deputaților în Senatul Parlamentului.
Rezultatele votării
Potrivit informaților prezentate de către CEC a Republicii Kazahstan, la alegerile deputaților în Senat din 28 iunie 2017 au fost aleși 16 deputați în Senatul Parlamentului (cîte un deputat din cele 14 regiuni și orașele Almaty și Astana). În campanie, au fost înaintați 89 de candidați la funcția de deputat în Senat, dintre care 52 au fost înregistrați, iar în buletinul de vot au fost incluși doar 38 de candidați. La votare au participat 3242 de electori din numărul total de 3335, rata de participare la vot fiind de 97,21%. Cea mai înaltă participare la vot a fost înregistrată în regiunea Akmola – 94,46 %, cea mai joasă — în regiunea Kyzylorda (70,14 %). Prezentăm mai jos rata participării la vot pe țară a electorilor:
- Regiunea Akmola – 94,46 %,
- Regiunea Aktobe– 92,63 %,
- Regiunea Almaty – 91,13 %,
- Regiunea Atîrau – 82,44 %,
- Regiunea Kazahstanul de Est – 93,27 %,
- Regiunea Jambyl – 86,43 %,
- Regiunea Kazahstanul de Vest– 80,41 %,
- Regiunea Karaganda – 82,25 %,
- Regiunea Kyzylorda – 70,14 %,
- Regiunea Kostanai – 86,49 %,
- Regiunea Mangystau – 76,11 %,
- Regiunea Pavlodar – 82,14 %,
- Regiunea Kazahstanul de Nord – 84,21 %,
- Regiunea Kazahstanul de Sud – 82,14 %,
- Orașul Astana – 92 %,
- Orașul Almaty – 94,11 %.
Comisia Electorală Centrală a Republicii Kazahstan, prin hotărîrea nr. 17/166 din 29 iunie 2017, a recunoscut drept valabile alegerile deputaților Senatului Parlamentului din Kazahstan din 28 iunie 2017, validînd mandatele de deputat în Senat.
Monitorizarea alegerilor a fost efectuată de 518 observatori internaționali și naționali acreditați, iar procesul au fost reflectat de 244 de mijloace de informare în masă naționale și internaționale.
În concluzie, menționăm că, în cadrul monitorizării alegerilor din Kazahstan, delegația CEC din Moldova a constatat buna pregătire a membrilor comisiei electorale din această țară și cunoașterea legislației, marea majoritate demonstrînd responsabilitate față de obligațiile ce le revin. Alegerile s-au desfășurat într-un mod liber și corect, cu o rată de participare foarte înaltă. Vizita delegației noastre a consolidat relațiile bilaterale dintre autorități şi a intensificat cooperarea cu instituțiile de management electoral ale altor state.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md