În perioada 17-22 martie 2016 o delegație a Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova (CEC) a participat la observarea alegerilor anticipate pentru Mazhilis (Camera Inferioară) a Parlamentului din Republica Kazahstan, care au avut loc la 20 martie curent. Din delegație au făcut parte doamna Svetlana Guțu, membru al CEC, și doamna Anastasia Stajila, specialist principal al Direcției comunicare, relații publice și mass-media din cadrul Aparatului Comisiei.
La 18 martie delegația a avut o întrevedere cu membrul Comisiei Electorale Centrale a Republicii Kazahstan, Tatiana Ohlopkova. Principalele subiecte abordate în cadrul întâlnirii s-au referit la modul de organizare și desfășurare a alegerilor parlamentare în Republica Kazahstan, importanța monitorizării alegerilor de către observatorii internaționali, precum și asigurarea accesului egal al tuturor categoriilor de alegători la procesul electoral și al partidelor politice la mass-media.[1] Doamna Tatiana Ohlopkova a menționat că pentru monitorizarea alegerilor din 20 martie 2016 CEC Kazahstan a acreditat 815 observatori internaționali care au reprezentat autorități electorale, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, Organizația pentru Securitate și Cooperare Europeană/Biroul OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului, Comunitatea Statelor Independente, Consiliul de cooperare al statelor vorbitoare de limbi turcice, Organizația de Cooperare Islamică, precum și alte organizații. De asemenea, a făcut o prezentare despre aspectele de ordin legislativ și tehnic ale sistemului electoral din Republica Kazahstan, responsabilitățile autorităților de resort implicate în organizarea și administrarea procesului electoral, modul de finanțare a partidelor politice.
Aspecte legislative
Parlamentul Republicii Kazahstan este bicameral: Mazhilis (Camera Inferioară) care funcționează permanent și Senatul (Camera Superioară). Parlamentul este format din 154 deputați, dintre care 47 fac parte din Senat și 107 din Mazhilis. Deputații în Mazhilis se aleg pe o perioadă de 5 ani, iar în Senat – 6 ani. Potrivit legii, deputat în Parlamentul Republicii Kazahstan poate fi aleasă o persoană care este cetățean al Republicii Kazahstan, rezidentă pe teritoriul țării în ultimii zece ani și care a atins vîrsta de 25 ani.
Camera Inferioară a Parlamentului (Mazhilis) este formată din 107 deputați, dintre care 98 sunt aleşi conform sistemului proporțional, în baza listelor de partid, iar 9 membri sunt aleşi de către Adunarea Poporului din Kazahstan. Anterior, alegerile pentru Camera Inferioară a Parlamentului se desfăşurau în cadrul unui sistem electoral mixt (67 de deputați erau aleşi în circumscripții uninominale şi 10 pe liste de partid). Pentru Mazhilis există un prag minim de 7% din voturile valabil exprimate la nivelul întregii ţări. Nu pot fi candidați la funcția de deputat în Mazhilis persoanele care au antecedente penale și persoanele care sunt recunoscute vinovate pentru acte de corupție.
Data alegerilor parlamentare anticipate a fost stabilită prin decretul Președintelui Republicii Kazahstan din 20 ianuarie 2016. Alegerile parlamentare anticipate, stabilite pentru 20 martie 2016, s-au desfășurat în paralel cu alegerile în maslihate (organe publice locale reprezentative).
Organizarea și desfășurarea alegerilor parlamentare este reglementată de Legea nr. 2464 din 28 septembrie 1995 cu privire la alegerile din Republica Kazahstan.[2] Dreptul la vot îl au cetățenii Republicii Kazahstan care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 18 ani, cu excepția celor declarați incapabili prin hotărîre a instanței de judecată, precum și celor care își ispășesc pedeapsa în instituțiile penitenciare în baza unei sentințe definitive a instanței judecătorești. Dreptul de a candida pentru funcția de deputat îl au cetățenii care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 25 ani și care locuiesc permanent pe teritoriul Republicii Kazahstan nu mai puţin de 10 ani, în afara persoanelor care au antecedente penale nestinse pentru infracţiuni săvîrşite cu intenţie și care au fost trași la răspundere pentru săvârşirea actelor de corupţie.
Organele electorale
În Republica Kazahstan organele de stat care organizează și desfășoară alegeri sunt comisiile electorale. Sistemul comisiilor electorale este constituit din:
Mandatul comisiilor este de 5 ani. Pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Mazhilis şi maslihate din 20 martie 2016 au fost constituite 13 399 comisii electorale. În componența comisiilor au fost incluși reprezentanții partidelor politice care participă în alegeri, iar, în cazul unui număr insuficient, componența poate fi completată cu reprezentanții asociațiilor obștești sau cu persoane din partea comisiilor electorale de nivel superior. În componența comisiilor au activat 93 793 persoane. Dintre acestea: 16 comisii electorale regionale, a orașelor Astana și Almaty; 160 comisii electorale raionale; 37 comisii electorale orășenești și 11 comisii electorale raionale în cadrul orașului; comisii electorale de circumscripție: pentru alegerea deputaților în maslihatele regionale, ale orașelor Astana și Almaty – 550; pentru alegerea deputaților în maslihatele raionale – 2160; pentru alegerea deputaților în maslihatele orășenești – 625; comisii electorale ale secțiilor de votare – 9840.
Tabel nr. 1. Structura comisiilor electorale în Republica Kazahstan
Comisii electorale teritoriale - 224 |
comisii electorale regionale, a orașelor Astana și Almaty - 16 |
||
comisii electorale raionale - 160 |
comisii electorale orășenești - 37 |
comisii electorale raionale în cadrul orașului - 11 |
|
|
comisii electorale de circumscripție: pentru alegerea deputaților în maslihatele regionale, ale orașelor Astana și Almaty 550 |
pentru alegerea deputaților în maslihatele raionale - 2160 |
pentru alegerea deputaților în maslihatele orășenești - 625 |
comisii electorale ale secțiilor de votare - 9840 |
Conform Programului calendaristic aprobat pentru organizarea și desfășurarea alegerilor parlamentare anticipate din 20 martie 2016, au fost constituite 9840 secții de votare în țară și 65 în străinătate. Fiecare secție de votare a cuprins cel mult 3000 de alegători. CEC ține și gestionează Registrul electronic unic al alegătorilor. Numărul total al alegătorilor, la situația din 1 ianuarie 2016, este 9 791 165, dintre care la secțiile de votare constituite peste hotarele țării au fost înregistrați 14 013 alegători.
Nu se admite constituirea blocurilor electorale, de asemenea candidații independenți nu au dreptul de a-si propune candidatura pentru funcția de deputat. Până la 19 februarie CEC i-a înregistrat pe toți cei 234 de candidați nominalizați de către 6 partide politice din listele naționale de partid. Campania electorală a început oficial la 20 februarie, a doua zi după înregistrarea candidaților, și s-a încheiat pe 18 martie.
Pentru finanțarea evenimentelor de agitație electorală partidele politice pot utiliza doar resurse financiare proprii și donațiile private. Numai partidele politice reprezentate în Parlament pot beneficia de subvențiile de stat destinate activităților lor curente; bugetul național nu include fonduri pentru finanțarea campaniilor electorale. Suma totală care poate fi cheltuită pentru finanțarea campaniei electorale a partidului este 342 885 000 tenge (aproximativ 888 000 euro). Partidele politice trebuie să deschidă un cont bancar special pentru încasarea sumelor, cheltuirea lor și pentru evidența acestora, iar băncile prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoartele săptămânale CEC privind fluxul mijloacelor băneşti din cont.
Fiecare partid poate înainta maximum 127 de candidați și este obligat să achite depozitul electoral pentru fiecare dintre ei. Plafonul mijloacelor financiare ce pot fi transferate în depozitul electoral pentru o campanie electorală constituie 15 salarii medii lunare pe economie stabilite pentru anul respectiv, per fiecare candidat inclus în listă. Potrivit legislației electorale, acești bani nu se cheltuiesc, ei sunt păstrați în depozit. Partidelor politice care trec pragul electoral de 7% le sunt restituiți banii. În restul cazurilor, banii din depozite sunt transferați în bugetul republican.
Partidele politice care au obținut la alegerile parlamentare din 15 ianuarie 2012:
În cursa electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 20 martie 2016 s-au înscris 6 partide politice: Partidul ”Nur Otan”, Partidul Democrat ”Аk Zhol”, Partidul Popular Comunist Kazah, Partidul Național Social-Democrat Kazah, Partidul ”Birlik” și Partidul Patriotic Popular-Democrat – ”Аuyl”.
Listele electorale întocmite includ cetățenii cu drept de vot conform domiciliului lor și sunt tipărite de către akimate (organele publice locale deliberative). Alegătorii care doresc să voteze la o altă secție de votare decît la cea unde au fost arondaţi potrivit domiciliului, au avut dreptul, cel tîrziu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor, să se adreseze la organul administraţiei publice locale cu o cerere scrisă privind includerea lor în lista electorală de la secţia de votare corespunzător locului şederii temporare. Începînd cu 4 martie, alegătorii au avut posibilitatea să ia cunoştinţă de listele electorale şi să solicite corectarea erorilor la înscrierea datelor lor personale. Alegătorii au dreptul să facă contestații împotriva neincluderii lor în listă sau excluderii din ea, precum şi împotriva altor erori comise la înscrierea datelor despre sine. Alegătorii au avut posibilitatea să verifice on-line datele lor personale înscrise în listele electorale și amplasarea secțiilor de votare la care sunt arondați.
Cu două săptămâni înainte de ziua alegerilor, alegătorii au avut dreptul să primească certificate pentru drept de vot care le asigură posibilitatea de a vota la orice secție de votare în altă localitate decît cea unde domiciliază. Alegătorul care a primit certificat pentru drept de vot confirmă primirea acestuia, semnînd în lista electorală în dreptul numelui său, la rubrica „Notă”, unde este indicată data eliberării, numărul certificatului pentru drept de vot şi numele membrului comisiei electorale a secției de votare care l-a eliberat.
Buletinele de vot sunt distribuite comisiilor electorale ale secțiilor de votare nu mai tîrziu de o zi înainte de ziua alegerilor. Alegătorii orașelor Astana și Almaty primesc cîte două buletine de vot pentru alegerea partidului politic și alegerea deputatului în maslihat-ul orășenesc. Alegătorii din teritoriu – 3 buletine de vot pentru alegerea partidului politic, deputatului în maslihatul regional, precum și deputatului în maslihatul raional sau orășenesc.[3]
În incinta secției de votare se plasează o urnă staționară și 2 urne mobile. Urna de vot staționară este confecționată din material transparent (plexiglas – placă acrilică), cu grosimea nu mai mare de 0,5 cm, înălțimea – 90 cm, lățimea – 50x50cm, iar pe una din părţile urnei de vot este imprimată stema țării. Urna mobilă de vot, la fel, este confecționată din plexiglas și are următorii parametri: grosimea – 0.5 cm, înălțimea – 40 cm, lățimea – 30x30cm.
Ziua alegerilor
În ziua alegerilor, secţiile de votare se deschid la ora locală 07:00 şi se închid la ora 20:00. În 4 regiuni ale țării votarea continuă pînă la ora locală 21:00. Pentru a putea vota, alegătorul prezintă unul din actele de identificare, precum: actul de identitate, buletinul de identitate provizoriu, pașaportul, livretul militar pentru militari. Alegătorii au dreptul să se înscrie în listele electorale chiar în ziua alegerilor în baza certificatului de domiciliu eliberat de către Centrul de Servicii Publice.
Buletinele de vot se eliberează alegătorilor în baza listelor electorale, la prezentarea actului de identificare. Alegătorii semnează în listă. Membrul comisiei, care a eliberat buletinul de vot, îl semnează, după care semnează în lista electorală în dreptul numelui alegătorului care a primit buletinul.
În cazul în care alegătorul, din motive de sănătate sau din alte motive temeinice, nu poate veni în localul de votare, el poate adresa o cerere în scris, dar nu mai tîrziu de ora 12:00 a zilei alegerilor, ca să voteze la domiciliu prin intermediul urnei de vot mobile.
Informația privind participarea alegătorilor la alegeri se transmite Comisiei o dată la 2 ore, începînd cu ora 10:00, după care aceste date sunt plasate pe pagina web a CEC.
În ziua scrutinului, delegaţia noastră a participat la deschiderea a două secții de votare, nr. 103 și 104 din orașul Astana, iar pe parcursul zilei a vizitat mai multe secţii de votare din oraș.
Rezultatele votării
Potrivit informaților prezentate de către CEC Republica Kazahstan, la alegerile pentru Mazhilis au participat la vot 7 566150 din numărul total de 9 810 852 alegători incluși în listele electorale, rata de participare la vot fiind de 77,12%. Cea mai înaltă participare la vot a fost înregistrată în regiunea Almaty – 94,06 %, cea mai joasă — în orașul Almaty (34,1 %). Vedeți mai jos rata participării la vot pe țară:
Regiunea Akmola – 79,68 %,
Regiunea Aktobe– 80,26 %,
Regiunea Almaty – 94,06 %,
Regiunea Atîrau – 85,37 %,
Regiunea Kazahstanul de Est – 82,44 %,
Regiunea Jambyl – 82,66 %,
Regiunea Kazahstanul de Vest– 73,68 %,
Regiunea Karaganda – 78,83 %,
Kostanai – 84,85 %,
Kyzylorda – 81,75 %,
Mangystau – 75,91 %,
Pavlodar – 72,85 %,
Kazahstanul de Nord – 81,57 %,
Kazahstanul de Sud – 85,06 %
Or. Astana – 74,65 %,
Or. Almaty – 34,1 %.
Conform hotărârii nr. 30/126 din 22 martie 2016 a CEC din Republica Kazahstan, rezultatele alegerilor parlamentare anticipate din 20 martie curent se prezintă în felul următor:
Partidul Nur Otan - 6 183 757 voturi sau 82,20 %;
Partidul Popular Comunist Kazah – 537 123 voturi sau 7,14 %;
Partidul Democrat ”Аk Zhol” - 540 406 voturi sau 7,18 %;
Partidul ”Birlik” - 21 484 voturi sau 0,29 %;
Partidul Național Social-Democrat Kazah – 88 813 voturi sau 1,18%;
Partidul Patriotic Popular-Democrat – ”Аuyl” 151 285 voturi sau 2,01%.
Astfel, în conformitate cu legea electorală, partidul ”Nur Otan” a obținut 84 mandate în Mazhilis, Partidul Democrat ”Akzhol” - 7 mandate și Partidul Popular Comunist Kazah - 7 mandate.
La sfîrşitul zilei, observatorii internaţionali au asistat la încheierea procesului de votare la sediul Comisiei Electorale Centrale. În cadrul briefingului de presă, dna Svetlana Guțu a făcut o retrospectivă a monitorizării secțiilor de votare pe parcursul zilei. Membrul CEC a menționat că alegerile s-au desfăşurat într-un mod liber și corect și a constatat o rată de participare foarte înaltă. Vizita delegației noastre a consolidat relațiile bilaterale dintre autorități, precum şi a intensificat cooperarea cu instituțiile de management electoral din alte state.
[1] http://election.kz/rus/news/releases/index.php?ID=3243
[2] http://election.kz/rus/normativno-pravovaya-baza-vyborov/zakon-respubliki-kazakhstan/zakon-o-vyborakh-v-respublike-kazakhstan.php
[3] http://election.kz/rus/metodicheskie-materialy/index.php
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md