În perioada 4-7 decembrie curent, o delegație formată din funcționari ai Aparatului Comisiei Electorale Centrale (în continuare - CEC), a efectuat o vizită la Erevan pentru monitorizarea procesului de organizare a referendumului de revizuire a Constituției Republicii Armenia, desfășurat la 6 decembrie 2015.
Din delegație au făcut parte dna Ludmila Lupașco, șefa Direcției management alegeri, și dna Natalia Arvat, consultant superior în cadrul Direcției financiar-economice, în misiune avînd calitatea de observatori internaționali. Vizita a fost organizată cu suportul PNUD Moldova. În dimineața zilei precedente referendumului constituțional, membrii delegației au asistat la o întrevedere comună cu reprezentanții managementului de vîrf al Comisiei Electorale Centrale a Republicii Armenia şi cu alte delegaţii din partea autorităților electorale din mai multe state, precum: România, Ucraina, Letonia, Lituania, Republica Belarus, Georgia, Federația Rusă, Republica Coreea etc. În cadrul întrevederii dl Tigran Mukuchyan, preşedintele CEC al Republicii Armenia, a făcut o prezentare despre aspectele de ordin legislativ și tehnic ale sistemului electoral din Armenia, modul de organizare și desfășurare a referendumului constituțional, responsabilitățile autorităților de resort implicate la organizarea și administrarea procesului electoral.
Informaţii generale
La 5 octombrie 2015, după elaborarea de către o comisie specializată a proiectului de amendare a Constituției Republicii Armenia, Adunarea Națională a votat pentru desfășurarea referendumului constituțional. Data referendumului a fost stabilită prin decretul Președintelui Republicii Armenia din 8 octombrie 2015. Proiectul de amendare a Constituției Republicii Armenia presupune modificarea sistemului semi-prezidențial în republică parlamentară care va însemna alegerea președintelui țării de către deputați, pentru un singur mandat, care se extinde de la 5 la 7 ani.
Organizarea și desfășurarea referendumurilor în Republica Armenia este reglementată de Legea nr. 225 din 9 octombrie 2001 cu privire la referendum.
Dreptul la vot îl au cetățenii Republicii Armenia care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 18 ani, cu excepția celor declarați incapabili prin hotărîre a instanței de judecată, precum și celor condamnați la privațiune de libertate și celor care își ispășesc pedeapsa în instituțiile penitenciare în baza unei sentințe definitive a instanței judecătorești.
Constituirea organelor electorale, circumscripțiilor electorale și secțiilor de votare
Potrivit legislației electorale a Republicii Armenia, data desfășurării referendumului este stabilită de către președintele țării în decurs de 21 de zile de la dată aprobării inițiativei de desfășurare a referendumului de către Adunarea Națională. Decretul președintelui Republicii Armenia a fost emis la data de 8 octombrie, fiind publicat în Buletinul Oficial al Republicii Armenia, pe data de 9 octombrie 2015.
În scopul organizării și desfășurării alegerilor se constituie:
Membrii comisiilor electorale de sector se desemnează de către subiecții sus-menționați nu mai devreme de 30 de zile și nu mai tîrziu de 25 de zile, ora 18.00, înainte de ziua scrutinului. Prima ședință a comisiei electorale de sector se desfășoară în a treia zi de la constituire, la ora 12.00.
Pentru organizarea și desfășurarea referendumului constituțional din 6 decembrie 2015 au fost crate 41 circumscripții electorale.
Conform Programului calendaristic aprobat pentru organizarea și desfășurarea referendumului constituțional din 6 decembrie 2015, cel tîrziu cu 45 de zile înainte de ziua scrutinului, au fost constituite 1977 secții de votare. Fiecare secție de votare a cuprins cel mult 2000 de alegători.
Localul secțiilor de votare se stabilește cu cel tîrziu 43 de zile înainte de ziua scrutinului și care, în măsura posibilităților, trebuie să fie amplasate în apropierea caselor și blocurilor de locuit. Secţiile de votare sînt amplasate în sediile aflate în proprietate publică (şcoli, biblioteci etc.). Responsabilitatea privind asigurarea cu mijloace tehnico-materiale necesare bunei organizări a referendumului revine autoritățile publice locale.
Nu se admite stabilirea localului secției de votare în incinta instituțiilor de învățămînt cu profil militar sau instituțiilor sanitare.
Registrul alegătorilor şi întocmirea listelor electorale
În Republica Armenia sistemul de înregistrare a alegătorilor este unul ,,pasiv”. Atît Registrul alegătorilor, cît şi listele electorale sînt întocmite de un organ împuternicit al administraţiei de stat al Guvernului Republicii Armenia care administrează şi Registrul de Stat al Populaţiei. Anume acest organ este responsabil de ţinerea şi întocmirea Registrului alegătorilor, precum şi a listelor electorale în conformitate cu cerinţele Codului electoral. Registrul alegătorilor se actualizează permanent şi este parte integrantă a site-ului CEC. În registru sînt incluşi cetăţenii Republicii Armenia conform Registrului de Stat al Populaţiei, care au drept de vot şi domiciliu în raza circumscripției electorale.
La intrare în secţia de votare sînt afişate listele electorale cu următoarele date: numele, prenumele, patronimicul alegătorului; data nașterii; adresa de la domiciliu, fără a se indica seria şi numărul actului de identitate.
Ziua votării
Votarea se efectuează în ziua referendumului între orele 8.00 – 20.00 și doar în incinta sediilor secțiilor de votare.
Pentru alegătorii care se află în ziua votării în spitale se organizează votarea cu urna mobilă, care trebuie să se încheie pînă la ora 18.00 în ziua alegerilor.
Informația privind participarea alegătorilor la referendum se transmite Comisiei o dată la 3 ore, începînd cu ora 09.00. CEC Armenia asigură plasarea acestor date pe pagina sa web oficială.
Votarea electronică se aplică doar pentru colaboratorii misiunilor diplomatice/oficiilor consulare, precum şi membrii familiilor acestora. În cazul e-voting, votarea începe cu 9 zile înainte de ziua votării, la ora 8.00 locală a Erevanului, și se finalizează cu 5 zile înainte de ziua votării, ora 20.00 de asemenea a Erevanului.
Logistica electorală
La stabilirea localului secţiei de votare se dă preferință spațiilor care să permită o cît mai bună organizare şi desfășurare a operațiunilor electorale, afluirea şi defluirea corespunzătoare a alegătorilor, precum şi să faciliteze accesul persoanelor cu dizabilități.
Echipamentul logistic utilizat în cadrul operațiunilor electorale este standardizat.
Cabina de vot este confecționată din carton, avînd forma unui paralelipiped dreptunghic cu o singură deschidere, în care alegătorul votează secret. Cabinele au înălțimea de aproximativ 1 metru și sînt amplasate pe mese. Pe paravanul din faţă al cabinei este imprimat logo-ul color al CEC Armenia.
Urnele de vot se confecționează din material plastic transparent. Pe una din părţile urnei de vot este imprimat logo-ul color al CEC Armenia. Aceasta reprezintă un singur corp care se închide în partea superioară cu un capac prevăzut cu o fantă pentru introducerea buletinelor de vot. Pentru securizarea urnelor s-au folosit sigilii de tip colier cu autoblocare şi autocolant pe care se aplică ştampila.
Ștampila de securizare
Fiecare secţie de votare utilizează ştampile cu cerneală specială care, după aplicare pe actul de identitate, dispare peste 12 ore. Totodată, pînă la deschiderea secției de votare, se completează un proces-verbal în care se aplică drept model ștampila de securizare și se afișează în incinta secției de votare, servind ca dovadă a faptului rămînerii intacte a acesteia în decurs de 12 ore de la aplicare în actul de identitate.
Modelele ștampilelor electorale se aprobă de către CEC Armenia, care asigură confecționarea și evidența strictă a acestora. De asemenea, CEC Armenia asigură transmiterea ștampilelor electorale către comisiile electorale de sector nu mai devreme de 5 zile și nu mai tîrziu de 3 zile înainte de ziua alegerilor.
Pe lîngă ștampila de securizare, comisiile electorale de sector folosesc ștampile de activitate (cîte 1 per comisie) și ștampile individuale pentru fiecare din membrii comisiilor.
Ștampila individuală conține 4 numere distincte, fiecare avînd o semnificație aparte. CEC Armenia, conform procedurii de tragere la sorți, asigură distribuirea ștampilelor individuale către membrii comisiilor electorale de sector.
Ștampila individuală este utilizată în cazul evidenței documentelor și materialelor electorale. Spre exemplu, în ziua din ajunul alegerilor, membrii comisiilor electorale de sector care verifică buletinele de vot cantitativ aplică pe versoul fiecărui buletin ștampila individuală. În cadrul referendumului constituțional desfășurat pe versoul buletinelor de vot au fost aplicate și 3 ștampile individuale. Lipsa uneia dintre ștampilele individuale ale membrilor responsabili de evidența materialelor electorale duce la nulitatea acestora. La fel, ca măsură de control, ștampila individuală este aplicată și pe versoul listelor electorale aflate în incinta comisiilor electorale de sector. Totodată, la verificarea alegătorului în lista electorală, după înscrierea seriei și numărului actului de identitate, precum și după ce alegătorul își pune semnătura în listă, membrul responsabil aplică ștampila sa individuală într-o rubrică specială în acest scop ca dovadă a faptului că el a verificat alegătorul.
Buletinul de vot
Modelul și textul buletinului de vot se aprobă de către CEC Armenia. Potrivit legislației electorale, buletinele de vot se tipăresc nu mai devreme de 10 zile și nu mai tîrziu de 3 zile înainte de ziua scrutinului.
Buletinul de vot utilizat la referendumul din 6 decembrie avea imprimat textul întrebării: „Acceptați modificarea Constituției Republicii Armenia?”, mai jos fiind dispuse pe orizontală două patrulatere cu cuvintele „da” și „nu”.
Este de menționat că buletinul de vot conține și informația privind denumirea tipografiei care l-a tipărit, precum și descrierea procedurii de completare a acestuia.
Buletinele de vot se tipăresc pe hîrtie opacă (mată) de culoare albă și se numerotează. Numărul de ordine al buletinelor de vot conține 7 cifre. La eliberarea acestora, membrii organului electoral păstrează partea cu numărul de ordine.
Alegătorului, afară de buletinul de vot, i se înmînează și un plic în care el introduce buletinul de vot completat. Plicurile au pe ele logoul CEC Armenia și se transmit comisiilor electorale de sector cu o zi înainte de ziua votării.
Potrivit procedurilor electorale din Armenia, alegătorul își înseamnă opțiunea în buletinul de vot prin aplicarea unei bife „V”.
După ce completează buletinul de vot, alegătorul îl introduce în plic, se apropie de membrul organului electoral responsabil de urna de vot, acesta aplică ștampila specială în actul de identitate al alegătorului, drept confirmare a faptului participării acestuia la votare, iar o altă ștampilă o aplică pe versoul plicului cu buletinul de vot. După aceasta, alegătorul introduce plicul cu buletinul de vot completat în urna de vot.
Votarea persoanelor cu dizabilităţi
Pentru nevăzători se utilizează un suport special (cîte unul la fiecare secţie de votare) pe care este tipărit textul buletinului de vot în alfabetul Braille. Buletinul de vot obișnuit se introduce în suportul special, astfel încît textele se suprapun şi alegătorul poate de sine stătător să-şi exprime votul.
Slabvăzătorii au posibilitatea să citească textul buletinului de vot cu ajutorul unei lupe de mărimea şi forma buletinului de vot care, fiind așezat în faţa acestuia, dă o imagine mărită a textului.
Rezultatele votării
Votarea s-a încheiat la ora 20.00, ora Erevanului. Primele date procesate au fost cele de la votarea electronică, potrivit cărora din 265 de alegători cîți au fost în total incluși în liste au participat la votare 245, dintre care 229 au votat „pentru”, iar 7 „contra”. 9 buletine de vot au fost declarate nevalabile, iar 1 alegător a votat în baza cartelei ID.
Conform procesului-verbal din 13 decembrie 2015, întocmit de CEC Armenia, rezultatele referendumului constituțional din 6 decembrie se prezintă în felul următor:
a) numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază: 2 547 916;
b) numărul de alegători incluşi în listele suplimentare:
c) numărul de alegători care au participat la votare: 1 302 613;
d) numărul buletinelor de vot primite de organele electorale: 2 640 000, cu numerele de ordine de la 0000001 - 2 640 000;
e) numărul buletinelor de vot declarate nevalabile: 53 435;
f) numărul de voturi pentru fiecare dintre cele două răspunsuri la întrebarea supusă referendumului constituțional:
„da” – 825 521;
„nu” – 421 568;
g) numărul buletinelor de vot neutilizate și anulate: 1 337 670.
Potrivit art. 35 alin. (2) din Legea nr. 225 din 9 octombrie 2001 cu privire la referendum, proiectul de modificare a Constituției Republicii Armenia se consideră adoptat prin referendum dacă pentru acesta au votat mai mult de jumătate din cetăţenii care au participat la referendum, dar nu mai puțin de 1/3 de cetățenii incluși în listele electorale.
În concluzie, menționăm că vizita delegației noastre a consolidat relațiile dintre autoritățile electorale ale ambelor părţi, precum şi cooperarea cu instituțiile de management electoral din alte state. Schimbul de informaţii privind procesele electorale a fost unul util şi oportun, luînd în considerare şi necesitatea optimizării cadrului legal existent.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md