Scopul vizitei
Scopul vizitei a fost schimbul de experienţă între CEC Moldova şi CEC a Lituaniei în ceea ce priveşte finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, raportarea, verificarea și sancţionarea. De asemenea, delegaţia şi-a propus ca în urma vizitei să formuleze propuneri de înbunătîțire a proiectului Regulamentului privind finanțarea activității partidelor politice expus spre consultări publice.
Ședinţe desfășurate
În ziua de 22 noiembrie a avut loc alegerea primarului din localitatea Telsiai, astfel delegaţia moldovenească şi-a început vizita cu o întrevedere la sediul CEC Lituania, în cadrul căreia vicepreşedintele CEC Lituania, dna Laura Matjosaityte, a informat despre aspectele generale ce țin de procesul electoral desfășurat, iar șefa Departamentului tehnologii informaționale, dna Jurga Augustaityte, a prezentat sistemul informațional utilizat în cadrul CEC Lituania.
Datorită faptului că sistemul informațional (SI) este interconectat cu platforma informațională guvernamentală, alcătuind un mediu unic de interoperabilitate, în Lituania a fost posibilă crearea unui portal electoral unic, astfel încît accesînd o singură resursă și utilizînd semnătura digitală utlizatorul de sistem poate accesa alte resurse cu limitările stabilite. Utilizînd acest portal, alegătorul își poate verifica istoricul prezenței sale la vot sau unde va putea vota la următorul scrutin.
Administrarea SI este realizată de Direcția IT a CEC Lituania, iar securitatea, performanța și continuitatea SI este asigurată de instituția responsabilă de platforma informațională guvernamentală.
Fiind interconectat cu un șir de resurse informaționale de stat, SI permite verificarea alegătorilor în cadrul sistemului de asigurări sociale pentru identificarea alegătorilor cu dizabilități, în scopul facilitării votării la locul aflării. Totodată, avînd conexiune la resursele informaționale ale Ministerului Sănătății, în SI există posibilitatea verificării certificatelor de boală eliberate de instituțiile medicale.
În cadrul birourilor electorale membrii îndeplinesc și funcția de operatori ai sistemului informațional în ziua alegerilor, marcînd prezența la vot și introducînd în sistem procesele-verbale de totalizare.
Este de menționat faptul că un rol important la introducerea datelor în SI îl dețin partidele politice, astfel acestea înregistrează în sistem membrii birourilor electorale, introduc date referitor la donațiile financiare ale persoanelor fizice, cotizațiilor de membri, cheltuielile suportate în perioada electorală, dar și pe parcursul anilor fără alegeri, de asemenea, cu ajutorul SI, partidele politice transmit electronic rapoartele financiare periodice către CEC Lituania.
Departamentul controlului financiar al partidelor politice și al campaniilor electorale
Șefa departamentului, dna Lina Petroniene a familiarizat delegația cu reglementările legale generale privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, vorbind despre sursele și limitele de finanțare a partidelor și campaniilor electorale, condițiile de diseminare a publicității politice, contabilitate și transparența finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, controlul din partea CEC și a altor instituții ale statului, sistemele IT folosite la controlul financiar. Conform legislației lituaniene, doar persoanele fizice pot efectua donații partidelor politice sau candidaților în alegeri, limita cotizațiilor este stabilită la nivelul de 20 salarii medii ce reprezintă în 2015 suma de 14300 Euro, iar a donațiilor de 10 salarii medii, suma oferită nu poate depăși 10% din veniturile anuale ale membrului sau ale donatorului. Prin intermediul unui sistem electronic integrat, trezorierul este obligat să țină registrul cotizațiilor și donațiilor, fiecare cotizație sau donație este verificată prin intermediul portalului guvernamental dacă nu depășește limitele veniturilor anuale ale persoanei.
În cadrul mai multor sesiuni au fost discutate și aspecte privind finanțarea de la bugetul de stat, a fost prezentat algoritmul de calcul al alocațiilor pentru fiecare partid în parte, este de remarcat că pentru primirea alocațiilor de la bugetul de stat, partidul politic urmează să acumuleze mai mult de 3% din voturile valabil exprimate la alegerile parlamentare, locale și la alegerile în Parlamentul European. Partidul politic este obligat să țină Registrul membrilor săi, registrul respectiv se ține în formă electronică, iar în cazul în care numărul de membri scade sub limita stabilită partidul este avertizat și nu primește alocații. Alocațiile de la bugetul de stat se transferă partidului de 2 ori pe an. S-a menționat și categoriile de cheltuieli ce pot fi finanțate din banii publici, precum și condițiile pentru a utiliza alocațiile.
Sînt stabilite și limite de cheltuieli în campania electorală ce pot fi efectuate care se stabilesc în funcție de numărul de alegători. CEC Lituania prin intermediul companiilor de monitorizare determină cheltuielile nedeclarate ale concurenților electorali, precum și pentru publicitatea ascunsă, iar dacă cheltuielile identificate depășesc 10% din plafon, sînt aplicate sancțiuni. Dacă mai mult de 50% din veniturile partidului politic reprezintă alocații de la bugetul de stat, partidul este obligat să se conformeze rigorilor stabilite pentru efectuarea achizițiilor publice.
Partidele politice prezintă anual pînă la data de 15 martie un raport financiar, care este generat de un sistem electronic. Acesta trebuie să fie însoțit de raportul de audit, care se publică împreună pe site-ul Comisiei. Prin sistemul electronic de raportare CEC Lituania monitorizează non-stop finanțarea partidelor politice, la sistemul respectiv sînt conectate și au acces și alte structuri statale în limita competenței lor.
Departamentul financiar
Șefa Departamentului financiar a prezentat delegației modelul după care se finanțează de la bugetul de stat organele electorale inferioare pentru organizarea alegerilor. Pentru fiecare tip de alegeri CEC Lituania aprobă o metodologie separată de estimare a cheltuielilor care cuprinde: cheltuieli de transport, cheltuieli pentru mărfuri de birotică, cheltuieli de protocol și cheltuieli de remunerare a muncii. Remunerarea muncii funcționarilor electorali se plătește per ora de muncă. Fiecare funcționar electoral este zilnic tabelat în mod electronic de către conducerea organului electoral. Acest tabel electronic se găsește în sistemele informaționale deținute de CEC Lituania unde CEC, la rîndul său, introduce sumele limită de cheltuieli permise pentru plata remunerării muncii. Achitarea salariului funcționarilor electorali se face electronic, în acest sens fiecare organ electoral inferior are acces la un sistem bancar electronic. Este de remarcat faptul că inspectoratele fiscale teritoriale din Lituania execută controlul utilizării banilor pentru organizarea alegerilor de către organele electorale inferioare după care împreună cu actul de control prezintă documentele Comisiei Electorale Centrale pentru arhivare.
Camera Auditorilor din Lituania
La Camera Auditorilor din Lituania delegației i-au fost prezentate sistemul de auditori din Lituania, legislația și standardele de care se conduc auditorii, etapele auditării și elementele obligatorii ale unui raport de audit. Caietul de sarcini pentru auditarea finanțării partidelor politice este întocmit împreună cu CEC Lituania. Auditorul trebuie să răspundă la un șir de întrebări stabilite, rapoartele sumative se întocmesc on-line, iar în caz de depistare a neconformităților, trezorierul are la dispoziție 3 zile să reacționeze. Camera Auditorilor efectuează și instruirea tematică a auditorilor.
Serviciul Special de Investigații
Reprezentanții Serviciului Special de Investigații au adus la cunostință care este rolul și atribuțiile Serviciului. Instituțiile de stat, anual, prezintă un raport despre activitatea sa și analiza riscurilor de corupție, în baza acestora Serviciul anual efectuează o analiză a corupției pe țară. Din oficiu sau la sesizarea CEC Lituania, Serviciul poate efectua investigații privind suspiciunile de încălcare a legislației privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale. În special, rolul Serviciului este prevenirea și combaterea corupției la nivel înalt, dar și educarea civică, Serviciul a elaborat un șir de programe anticorupție, inclusiv Programul anticorupție pentru copii care sînt predate în școli.
Ministerul Justiției
Rolul Ministerului Justiției în monitorizarea partidelor politice, inclusiv a finanțării, este să verifice corespunderea documentelor ce se depun pentru înregistrarea partidului, să efectueze controlul permanent al Registrelor membrilor de partid, să soluționeze conflictele în legătură cu includerea și excluderea membrilor, să inițieze în condițiile legii procedura de lichidare a partidului. În Lituania sînt înregistrate la moment 38 partide politice, numărul minim de membri este de 2000. Partidelor politice li s-a oferit un termen de 2 ani pentru a se conforma acestei cerințe, în caz contrar Ministerul Justiției va iniția procedura de lichidare. Lisa membrilor de partid se prezintă obligatoriu de 2 ori pe an în formă electronică potrivit unui model stabilit, fiind autentificată prin semnături digitale, în caz de neconformare, informația respectivă se transmite la CEC Lituania, care la rîndul său va stopa achitarea alocațiilor de la bugetul de stat și nu va permite participarea partidului respectiv la alegeri. Orice cetățean poate să verifice în sistem dacă este sau nu membru de partid. Ministerul Justiției verifică și greșelile, dublările în listele membrilor și atenționează partidele despre acestea.
Inspectoratul Fiscal de Stat
Conform legislației Lituaniei, doar anumite categorii de persoane sînt obligate să declare veniturile și proprietățile, printre acestea numărîndu-se: candidații la funcții publice și membrii familiilor acestora; candidații la funcția de deputat în Parlamentul European din partea Lituaniei și membrii familiilor acestora; persoanele care au făcut donații concurenților electorali și membrii familiilor acestora, cu excepția persoanelor care în perioada electorală au donat unui concurent electoral o sumă ce nu depășește 12 euro. Această declarație se face obligatoriu cu cel puțin 10 zile pînă la donare.
Inspectoratul Fiscal de Stat verifică dacă donatorul sau candidatul deținea suficiente resurse pentru oferirea donației sau finanțarea campaniei sale și proveniența acestor venituri, despre această investigație și încălcările identificate Inspectoratul informează CEC Lituania. CEC Lituania împreună cu IFS creează condiții trezorierului pentru a verifica în sistemul informațional al CEC corespunderea donației cu cerințele legii. Pot fi donați doar bani proprii, nu se permite donarea banilor împrumutați.
Inspectoratul de Stat privind Protecția Datelor
În cadrul discuțiilor cu reprezentanții Inspectoratului de Stat privind Protecția Datelor au fost abordate un șir de probleme legate de protecția datelor cu caracter personal, care potrivit legislației lituaniene nu pot fi în nici un caz făcute public, inclusiv pe site-uri, soluțiile aplicate pentru protecția datelor.
Departamentul Poliției
Colaboratorii Departamentului poliției au informat delegația despre rolul, atribuțiile și acțiunile întreprinse de către organele poliției în perioada electorală, în special în ziua alegerilor. Au fost aduse unele statistici privind încălcările comise în această perioadă, s-a menționat despre dificultățile depistării și investigării cazurilor de corupere a alegătorilor. A fost specificat și un caz mai complicat privind finanțarea ilegală a campaniei electorale, care încă nu a fost finalizat cu o sentință definitivă.
La final, echipa de lucru s-a întrunit din nou în incinta sediului CEC Lituania, unde s-a făcut o retrospectivă a vizitei, fiind trase concluzii în urma discuţiilor. După aceasta, preşedintele Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova, dr. Iurie Ciocan, şi preşedintele Comisiei Electorale Centrale a Republicii Lituania, Zenonas Vaigauskas, au semnat un Acord de colaborare între cele două instituții.
Acordul de colaborare va contribui la aprofundarea şi dezvoltarea cooperării în domeniul perfecționării practicii și legislației electorale, inclusiv privind asigurarea realizării și protecției drepturilor constituționale electorale ale cetățenilor; asigurarea managementului operațiunilor electorale, logisticii electorale și a suportului financiar; implementarea tehnologiilor informaționale moderne în domeniul electoral; dezvoltarea profesională a tuturor subiecților implicați în organizarea și desfășurarea alegerilor și referendumurilor, organizarea campaniilor de educație civică și informare a alegătorilor etc.
Potrivit Acordului, cooperarea dintre cele două părți va avea loc prin organizarea de simpozioane, seminare, conferințe științifico-practice și alte activități comune pe teme de interes reciproc, inclusiv cu participarea Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral de pe lîngă Comisia Electorală Centrală; schimbul de informații privind rezultatele cercetărilor, studiilor de acte legislative; delegarea de reprezentanți care să monitorizeze procesul de pregătire și desfășurare a alegerilor și referendumurilor etc.
Concluzii/recomandări cheie
Vizita de lucru în domeniul finanțării partidelor a ajutat CEC să formuleze unele propuneri cu privire la îmbunătățirea cadrului normativ ce vizează finanțarea partidelor politice în Republica Moldova, care includ următoarele:
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md