La invitația Comisiei Electorale Centrale din Kazahstan, o delegație a Comisiei Electorale Centrale din Republica Moldova s-a aflat în perioada 24 – 27 aprilie 2015 la Astana pentru observarea alegerilor prezidențiale anticipate din 26 aprilie 2015. Din delegație au făcut parte membrul CEC, dl Alexandru Simionov, și consultantul Direcției analiză și documentare din cadrul Aparatului CEC, dra Iana Cozîriuc.
La 25 aprilie delegaţia a avut o întrevedere cu vicepreşedintele Comisiei Electorale Centrale din Kazahstan, dl Vladimir Foos, care a făcut o prezentare a structurii și atribuțiilor instituției. Aceasta este compusă din 7 membri, desemnați și eliberați din funcţie de Majilis al Parlamentului (camera inferioară a parlamentului), la propunerea Președintelui Republicii. Potrivit Legii constituționale privind alegerile din Kazahstan, președintele și secretarul Comisiei Electorale Centrale trebuie să fie licențiați în drept.
În cadrul întrevederii, vicepreședintele CEC a vorbit despre sistemul electoral din țara sa, cum se organizează şi se desfășoară alegerile prezidențiale, care este specificul campaniei electorale pentru scrutinul actual, a subliniat că scopul primordial al Comisiei Electorale Centrale din Kazahstan este de a asigura alegeri transparente, libere şi corecte.
Totodată, vicepreşedintele Comisiei Electorale Centrale din Kazahstan a răspuns la întrebările delegației noastre despre unele aspecte ce țin de organizarea și desfășurarea alegerilor, ca de exemplu cu privire la:
- reglementarea utilizării rețelelor de socializare în campania electorală;
- finanțarea campaniei electorale;
- logistica electorală;
- înregistrarea prealabilă a cetăţenilor Republicii Kazahstan cu drept de vot aflaţi în străinătate;
- totalizarea rezultatelor alegerilor;
- educația electorală.
Aspecte generale ale procesului electoral
Potrivit legii sus-menționate, şeful statului este ales prin vot direct şi secret pentru un mandat de 5 ani. El trebuie să aibă vîrsta de peste 40 de ani, să fie cetăţean al Kazahstanului, să posede liber limba kazahă care este limbă oficială de stat şi să locuiască în ţară pe parcursul ultimilor 15 ani. Pentru a cîştiga în primul tur, candidatul trebuie să acumuleze peste 50% din voturi.
Campania electorală pentru alegerile prezidenţiale anticipate a demarat la 26 martie 2015. Perioada de înregistrare a candidaţilor s-a încheiat la 25 martie 2015. În cursa pentru prezidenţiale, la Comisia Electorală Centrală şi-au depus dosarele 27 candidaţi, dintre care 21 au fost respinşi, iar 3 s-au retras.
Au fost înregistraţi următorii candidaţi: Nursultan Nazarbaev (președintele în exercițiu al țării) desemnat de partidul Nur Otan, Turgun Sîzdîcov din partea Partidului Popular Comunist din Kazahstan și candidatul independent Abdelgazi Kusainov.
Potrivit legislaţiei, Comisia Electorală Centrală înregistrează candidaţii care au adunat cel puţin 93012 mii de semnături în susţinerea sa.
În urma activității comune, de actualizare a listelor electorale, realizate de către akimate (organele administrației publice locale), comisiile electorale și organele de stat interesate, numărul total de cetățeni cu drept de vot activ în comparație cu situația de la 1 ianuarie 2015 s-a majorat cu 213 mii persoane, constituind în total 9547864 alegători. Au fost deschise 9741 secţii de votare în țară şi constituite 65 secţii de votare peste hotare.
În ziua alegerilor, secţiile de votare s-au deschis la ora 07:00 şi s-au închis la ora 20:00. Alegătorii pot vota doar la secţia de votare la care sînt arondați.
Aproape în fiecare regiune și oraș a funcționat un centru de apeluri specializat (423 în total). Apelanții au putut afla la ce secție de votare vor vota, dacă sînt incluși în lista electorală și să-și verifice datele personale.
Alegerile prezidențiale anticipate din 2015 au fost monitorizate de 1026 observatori internaționali din partea altor state, Misiunii OSCE/BIDDO, CSI, Organizației pentru Cooperare de la Shanghai, altor organizații internaționale și de către 37 reprezentanți ai mass-media străine.
Reglementarea utilizării rețelelor de socializare în campania electorală
Potrivit Legii cu privire la mijloacele de informare în masă, resursele Internet sînt considerate mijloace de informare în masă. Respectiv, agitația electorală pe Internet trebuie să fie efectuată conform cerințelor stabilite pentru mass-media. Se interzice prin intermediul rețelei Internet ațîțarea urii interetnice, punerea în pericol a ordinii constituţionale, a caracterului suveran al statului şi integrității teritoriale, lezarea demnității sau reputaţiei altor persoane, ofensa publică ș.a. În decurs de 5 zile pînă la votare, precum şi în ziua votării se interzice publicarea rezultatelor sondajelor de opinie, a prognozelor cu privire la rezultatele alegerilor, a altor studii legate de alegeri, inclusiv plasarea lor pe reţele de telecomunicaţii (Internet). Comitetul de Comunicare, Informatizare și Informații împreună cu Procuratura Generală monitorizează respectarea acestor prevederi legale.
Finanțarea campaniilor electorale
Campania electorală a concurentului se finanțează dintr-un fond special electoral. Mijloacele acestui fond se depun pe un cont la bancă, el fiind constituit din mijloacele financiare proprii ale candidatului, banii partidului politic sau ai altei organizații obștești naționale care a înaintat respectivul candidat, din donaţiile persoanelor fizice și organizațiilor din Kazahstan. Plafonul cheltuielilor pentru campania electorală a unui concurent electoral a fost de 7 000 000 tenge (în aprilie cotația monedei naționale era de aproximativ 186 tenge pentru un dolar SUA).
Un candidat beneficiază de mijloace de la bugetul de stat pentru următoarele activități:
- 15 minute ca să-și prezinte programul electoral la televiziune;
- 10 minute pentru prezentarea programului electoral la radio;
- publicarea a 2 articole în presă;
- editarea materialelor de agitație electorală;
- cheltuieli de transport;
- locațiunea localurilor pentru desfăşurarea întrunirilor cu alegătorii.
Dacă este ales președinte al țării sau a obţinut cel puţin 5 la sută din voturile valabil exprimate, concurentului i se restituie suma alocată. În caz contrar, banii nu se restituie și se fac venit la bugetul de stat.
Logistica electorală
Secţiile de votare sînt amplasate în sedii aflate în proprietate publică sau privată şi sînt dotate corespunzător. Localurile aflate în proprietate publică sînt oferite gratis, iar cele private – în baza unui contract de locațiune.
Cabina de vot este executată din structură demontabilă cu bară metalică și este îmbrăcată cu perdele de mătase cu ornament.
Urnele de vot sînt transparente și confecționate din material plexiglas transparent cu structura de aluminiu la îmbinarea laturilor, ceea ce suscită suspiciuni vizavi de respectarea secretului votului. Urnele au în partea superioară o deschizătură pe unde se introduc buletinele de vot. Pentru securizarea urnelor s-au folosit sigilii de tip colier cu autoblocare. Urnele de vot au fost sigilate și cu benzi de hîrtie pe care a fost aplicată ștampila biroului electoral respectiv și semnăturile a cel puțin 2 membri ai biroului electoral. Conform legislației, persoanele de încredere ale concurenților electorali, observatorii și reprezentanții mass-media pot să-și aplice semnăturile pe aceste fîșii de hîrtie.
Alegătorul completează buletinul de vot cu stiloul, după care îl introduce în urna de vot.
În localul secției de votare este amplasat un panou pe care se afișează informații utile alegătorilor, în limba kazahă și în limba rusă.
Înregistrarea prealabilă a cetăţenilor Republicii Kazahstan cu drept de vot aflaţi în străinătate
Persoanele aflate în afara ţării îşi pot exercita dreptul de vot în secţiile de votare de pe lîngă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Kazahstan. În acest scop, alegătorul prezintă pașaportul cetățeanului Republicii Kazahstan, în baza căruia el este inclus în lista electorală.
Totalizarea rezultatelor alegerilor
Conform legislației electorale, preşedintele și secretarul biroului electoral al secţiei de votare predă consiliului electoral teritorial cît de curînd posibil, dar nu mai tîrziu de 12 ore după anunţarea închiderii secţiilor de votare, buletinele cu voturile valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral, procesul-verbal privind rezultatele numărării voturilor, listele electorale, buletinele nevalabile și anulate, cererile şi contestaţiile, toate fiind sigilate într-un sac (pachet). Transportarea pachetului sigilat este însoţită de preşedinte, secretar, precum şi de un observator sau reprezentant al mass-mediei.
Consiliile electorale teritoriale prezintă Comisiei Electorale Centrale procesul-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor pe regiunea respectivă numai pe suport de hîrtie în cel mult 2 zile după închiderea secţiilor de votare. O dată cu prezentarea procesului-verbal Comisiei Electorale Centrale, consiliul electoral afişează, la sediul său, o informaţie detaliată privind rezultatele alegerilor pe regiune.
Educația electorală
Pentru alegerile anticipate ale Președintelui Republicii Kazahstan din 26 aprilie 2015, Comisia a desfăşurat o amplă campanie de informare şi educaţie electorală. În acest scop, au fost elaborate 32 de spoturi audio și video (4 informaționale, 10 explicative și 18 de motivare) în limbile kazahă și rusă. Spoturile au fost difuzate la posturile TV şi radio naționale și regionale. Au fost afișate 1273 billboard-uri, printre care 155 informaționale și 40 de motivare care conțin informații de bază despre alegeri și mobilizează electoratul să iasă la vot. Reprezentanții Comisiei publice republicane de control a alegerilor din Republica Kazahstan, ai organizațiilor non-guvernamentale, precum și cetățenii Republicii Kazahstan au fost implicați activ în desfășurarea campaniei de informare şi educaţie electorală.
Ziua alegerilor
În ziua de 26 aprilie delegaţia noastră a asistat la deschiderea unei secţii de votare, desfăşurarea alegerilor şi la procedura de închidere a unei alte secții de votare din Astana. În această zi delegația a vizitat mai multe secţii de votare nu numai în Astana, dar și în suburbiile orașului. În toate secţiile vizitate votarea a decurs cu unele încălcări ale secretului votării.
Alegătorii au participat activ la vot. Deja la ora 06:00 dimineața la secțiile de votare se formaseră cozi. La secția de votare nr. 100 în jurul orei 10:00 din 831 de alegători incluși pe lista electorală au votat 152 alegători, iar la secția de votare nr. 150 la ora 13:00 din 2998 de alegători votaseră 1715 alegători. Practic, la toate secțiile de votare vizitate de delegația noastră în ziua alegerilor au fost rînduri mari.
În toate secţiile de votare vizitate erau afişate: Regulamentul privind activitatea biroului electoral al secției de votare, postere cu biografia și poze ale candidaților, anunţuri care descriu procedurile de vot etc.
După închiderea secțiilor de votare, delegația s-a deplasat la sediul Comisiei Electorale Centrale unde a avut loc briefingul de presă susținut de dl Vladimir Foos, vicepreședintele CEC din Kazahstan. În cadrul briefingului au fost făcute publice date privind desfăşurarea alegerilor. Astfel, din totalul de 9547864 de alegători înscriși în listele electorale au votat 9090920, rata totală de participare fiind de 95,22%.
În concluzie, menţionăm că vizita delegaţiei CEC a contribuit la consolidarea relaţiilor dintre autorităţile electorale ale Republicii Moldova şi Republicii Kazahstan, a permis compararea procedurilor electorale aplicate în ambele țări și tragerea unor concluzii privind îmbunătăţirea cadrului electoral.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md