În perioada 14 - 20 octombrie curent o delegație, formată din reprezentanți ai Comisiei Electorale Centrale (în continuare - CEC), Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare pentru Moldova (în continuare – PNUD Moldova) și a autorității administrației publice din UTA Găgăuzia, a efectuat o vizită de studiu la Helsinki, capitala Republicii Finlanda, și în provincia autonomă finlandeză Insulele Åland, cu tema „Organizarea și desfășurarea alegerilor în regiunea autonomă Åland, Finlanda”. Delegația a fost reprezentată de dl Andrei Volentir, secretarul CEC, dna Iulia Potereanu, consultant superior al Direcției juridice din cadrul Aparatului CEC, dl Marian Puiu, consultant al Direcției management alegeri din cadrul Aparatului CEC, dna Eva-Victoria Bounegru, ofițer superior de proiect, PNUD, și dl Vitalii Derevenco, șef adjunct al Direcției administrative a Bașkanului și a Comitetului Executiv al UTA Găgăuzia.
Vizita a fost organizată cu suportul PNUD Moldova și a avut drept scop studierea sistemului electoral al Finlandei, în special a modului de organizare a alegerilor în regiunea autonomă Insulele Åland, de conlucrare a autorităților naționale cu cele din autonomie, particularitățile autorităților responsabile de organizarea și administrarea procesului electoral în provincia autonomă, precum și observarea alegerilor parlamentare și municipale desfășurate la 18 octombrie curent în Insulele Åland.
Delegația și-a început vizita cu o întrevedere la Ministerul Justiției, unde dl Jussi Aaltonen, consilier ministerial, a făcut o prezentare despre procesul electoral finlandez. Potrivit acesteia, în Finlanda se organizează alegeri municipale (o dată la 4 ani), prezidențiale (o dată la 6 ani), parlamentare (o dată la 4 ani) și alegeri pentru Parlamentul European (o dată la 5 ani).
Sistemul electoral aplicabil este sistemul reprezentării proporționale cu listă deschisă, cu excepția celor prezidențiale – prin vot direct, cu 2 tururi, și cele europarlamentare care se organizează în conformitate cu legislația electorală a Uniunii Europene și cea internă a statelor membre.
Autoritatea electorală supremă responsabilă de managementul procesului electoral în Finlanda este Ministerul Justiției, fiind asistată la nivel teritorial de consilii electorale de circumscripție (13), consilii electorale municipale (317), consilii electorale (2100), secții de votare (500), precum și secții de votare pentru votarea prealabilă (900).
Dreptul la vot îl au cetățenii Finlandei care au împlinit vîrsta de 18 ani. Pentru a vota în alegeri municipale, suplimentar persoana trebuie să fie rezident permanent al municipiului în care votează, sau în cazul în care este cetățean al oricărui alt stat membru al Uniunii Europene, al Norvegiei sau Islandei – să locuiască în Finlanda cel puțin 2 ani consecutiv. Alegătorul poate vota fie în prealabil, fie nemijlocit în ziua votării.
Candidații în alegeri sînt înaintați doar de către partid sau asociații teritoriale (de circumscripție). Dacă partidul nu obține la 2 scrutine parlamentare consecutive nici un vot, înregistrarea acestuia este ștearsă, avînd totodată posibilitatea să se înregistreze la următorul scrutin. În prezent, sînt înregistrate 10 partide politice. Numărul populației în Finlanda este de 5,4 mln. locuitori.
Confirmarea rezultatelor alegerilor și validarea mandatelor este realizată în cea de-a treia zi de după alegeri de către consiliile electorale de circumscripție, cu excepția alegerilor parlamentare în care validarea mandatelor de deputat este înfăptuită de o comisie din cadrul Parlamentului. Aleșii își încep activitatea în ziua de luni de după confirmarea rezultatelor.
Ulterior, delegația CEC s-a deplasat la Centrul de Evidență a Populației (în continuare – CEP) unde a avut o întrevedere cu dl Pauli Pekkanen, manager de proiect. În cadrul întîlnirii, dl Pekkanen a făcut o prezentare generală despre Sistemul informațional de evidență a populației și conținutul acestuia, despre regulile și metodele de înregistrare a dreptului de vot și a utilizării Sistemului informațional de evidență a populației în acest sens, despre conținutul și modul de utilizare a registrului alegătorilor în procesul electoral.
Sistemul informațional de evidență a populației reprezintă registrul oficial de evidență a populației în Finlanda. Acesta cuprinde datele de identificare și adresa cetățenilor finlandezi și a rezidenților străini, registrul adreselor și informații despre clădiri și apartamente (adresa clădirilor, circumscripția electorală, coordonatele geografice, anul construcției, scopul utilizării etc.), informație privind persoanele cu drept de vot.
Informația privind persoanele include următoarele:
Datele marcate cu asterisc (*) sînt utilizate la determinarea și înregistrarea dreptului de vot al persoanei. Aceste informații se trec în Registrul electoral, fiind extrase din Sistemul informațional de evidență a populației cu 51 de zile înainte de ziua alegerilor. Cu 41 zile înainte de ziua alegerilor, Registrul electoral devine accesibil publicului spre revizuire în cadrul oficiilor de evidență teritorială. După perioada destinată primirii declarațiilor în vederea corectării datelor și procesarea acestora, registrul devine valabil în mod oficial cu 12 zile înainte de ziua alegerilor la orele 12:00.
CEP notifică în scris toate persoanele cu drept de vot despre autoritățile electorale locale ce pot fi contactate în caz de necesitate (consiliul electoral de circumscripție și oficiul teritorial de evidență a populației), despre consiliul electoral și secția de votare la care sînt arondate, secțiile de votare din autonomie în cazul votării prealabile.
În aceeași zi, delegația moldovenească s-a întîlnit cu dl profesor Jan Sundberg din cadrul Departamentului Studii politice și economice, Universitatea din Helsinki, care a relatat despre evoluția procesului electoral, făcînd o retrospectivă în istoria Finlandei. Finlanda este prima țară din Europa care a oferit drept de vot femeilor. De asemenea, dl Sundberg a prezentat în linii generale procesul electoral, precum și situația politică din Insulele Åland.
Pentru perioada 16-19 octombrie 2015, delegația CEC s-a deplasat la Mariehamn, capitala Insulelor Åland, unde a avut întîlniri cu oficiali ai autorităților din regiune, cu candidații în alegeri, a monitorizat procesul de pregătire și desfășurare a scrutinului.
În provincia autonomă, delegația a făcut o vizită la sediul Parlamentului local denumit Lagting/Lagtinget, unde s-a întîlnit cu dl Gunnar Jansson, membru al Parlamentului, ex-membru al Parlamentului finlandez, reprezentînd Insulele Åland, șef-adjunct al Comisiei pentru dezvoltarea și reformarea Actului de Autonomie al provinciei. Dl Jansson a vorbit despre proclamarea Insulelor Åland ca provincie autonomă și evoluția istorică a teritoriului, despre constituirea, componența și funcționarea Parlamentului local. Insulele Åland au fost proclamate provincie autonomă în anul 1921, prin decizia Ligii Națiunilor. În prezent, autonomia este reglementată de Actul de Autonomie al Insulelor Åland (The Act of the Autonomy of Åland) adoptat de Parlamentul finlandez, în vigoare din 1 ianuarie 1993 (a treia ediție). Acesta stabilește competențe pentru Parlamentul local din Insulele Åland, precum și o listă de competențe pentru Parlamentul Finlandei.
Parlamentul local din Insulele Åland este unicameral, constituit din 30 membri (deputați) aleși pentru un mandat de 4 ani. Pe parcursul anului, Parlamentul se întrunește în 120 de sesiuni.
Vizita a continuat cu o întrevedere cu Guvernatorul din Insulele Åland, dl Peter Lindbäck, în cadrul căreia s-a menționat rolul acestuia în regiune, și anume de a urmări și promova menținerea bunelor relații între Finlanda și Insulele Åland, între liderii politici și funcționarii publici din autonomie și stat, precum și între ambele populații (autonomia se datorează faptului că majoritatea populației este vorbitoare de limba suedeză și și-a conservat identitatea suedeză, totodată elita politică a renunțat definitiv la aspirațiile generațiilor trecute de a reveni în componența statului suedez și se pronunță pentru păstrarea autonomiei și lărgirea drepturilor acordate de la nivel central, legîndu-și viitorul de Finlanda). Guvernatorul este reprezentantul Guvernului finlandez în Insulele Åland, numit de către președintele finlandez în consultare cu Parlamentul local, îndatoririle sale constînd în prezidarea Delegației Åland, în deschiderea și închiderea sesiunilor Parlamentului în numele Președintelui. Delegația Åland reprezintă un corp de consilieri juridici ce au ca scop examinarea legilor adoptate de Parlamentul local din Insulele Aland pentru a verifica dacă nu și-a depășit competența legislativă, luarea deciziei privind bugetul pe care statul finlandez urmează să-l transfere autorităților din autonomie, în calitate de compensație pentru taxele și impozitele achitate de către cetățenii și companiile din Insulele Åland către stat.
De asemenea, delegația s-a întîlnit cu administratorul electoral din cadrul Guvernului Insulelor Åland, dl Casper Wrede, și președintele Consiliului electoral de circumscripție Åland pentru alegerile parlamentare, europene și prezidențiale, judecător, dna Kristina Fagerlund. În cadrul acestei întîlniri, dl Casper Wrede a relatat despre principalele aspecte ce țin de organizarea și desfășurarea alegerilor parlamentare și municipale din regiune din 18 octombrie 2015, autoritățile implicate, responsabilități, condițiile de a participa la vot, înaintarea candidaților etc.
În provincia autonomă la fel se aplică sistemul reprezentării proporționale cu listă deschisă, organizarea și desfășurarea scrutinului fiind pusă în sarcina Diviziunii pentru alegeri din cadrul Guvernului Insulelor Åland și a organelor electorale aflate în subordine.
Secțiile de votare au în componența lor doar membri desemnați de formațiunile politice.
Dreptul la vot îl au cetățenii Finlandei care au împlinit vîrsta de 18 ani și dețin dreptul la domiciliu (în cazul alegerilor parlamentare) sau au locuit cel puțin un an împlinit pînă la 1 septembrie 2015 în municipalitatea în care votează (în cazul alegerilor municipale). Evidența alegătorilor din provincia autonomă și generarea listelor electorale pentru orice tip de scrutin din Insulele Åland este realizată la nivel centralizat, de către CEP care înainte de alegeri transmite registrul alegătorilor autorității electorale din Insulele Åland.
Alegătorii au posibilitatea să voteze în prealabil, la secțiile de votare special constituite în acest sens, sau nemijlocit în ziua votării.
Candidații în alegeri pot fi desemnați doar de către formațiunile politice sau asociațiile teritoriale (cel puțin 10 persoane pot nominaliza un candidat). Fiecărui candidat îi este atribuit număr de înregistrare pe care îl promovează în campania electorală.
Pe parcursul zilei de 18 octombrie 2015, reprezentanții delegației CEC au monitorizat procesul de votare, vizitînd mai multe secții de votare. În toate secţiile vizitate votarea a decurs fără incidente, alegătorii se prezentau la vot avînd asupra lor invitația la votare, care conține informații utile despre ziua alegerilor, adresa secției de votare, precum și despre prezența alegătorului în lista electorală. Prezentarea alegătorului la vot se bifează în lista electorală de către membrul secției de votare.
Numărarea începe cu voturile exprimate prin votarea prealabilă, ceea ce reprezintă aproximativ 40% din voturi.
O tradiție deosebită este întrunirea candidaților, oficialilor autorităților din regiune, reprezentanților mass-media în Casa Congresului Alandica (Alandica Kultur och Kongress) în vederea așteptării rezultatelor preliminare ale alegerilor, ce se anunță începînd cu ora 20:00. Secțiile de votare sînt deschise de la ora 09:00 pînă la ora 20:00. Rezultatele votării se verifică în ziua următoare (luni), rezultatele finale urmînd a fi confirmate miercuri. Buletinele de vot sînt păstrate 4 ani, după care se distrug. Alegerile desfășurate în Insulele Åland nu sînt monitorizate de OSCE din 2008. Alegerile parlamentare și municipale din 18 octombrie 2015, ce au avut loc în provincie, s-au desfășurat în mod liber și corect, cu respectarea standardelor internaționale privind organizarea și administrarea alegerilor.
În ziua votării, delegația CEC a vizitat sediul Consiliului municipal Mariehamn. Consiliul este constituit din 27 de consilieri și își începe activitatea la 1 ianuarie a anului următor celui în care au avut loc alegerile. Doar funcția președintelui consiliului municipal este permanentă, ceilalți 26 de consilieri fiind convocați la ședință (o dată pe lună). Primarul este selectat prin concurs public și angajat prin contract, avînd statut de funcționar public.
În ultima zi a vizitei, delegația a avut o întrevedere cu Secretarul General al Parlamentului finlandez, dl Seppo Tiitinen, la Helsinki, în cadrul căreia s-a discutat despre chestiunile pe ordinea de zi a Parlamentului în materie de alegeri, despre reprezentativitatea femeilor în Parlament. Primele femei deputate în lume au fost în Parlamentul Finlandei, în prezent din cei 200 de deputați, 84 sînt femei, ceea ce reprezintă 42%, cel mai mic procent fiind înregistrat în anul 1933.
Vizita de studiu s-a definit complexă, delegația avînd posibilitatea de a studia organizarea teritorială, instituțională, sistemul electoral pornind de la nivel național (general) – Finlanda, la nivel regional (particular) – provincia autonomă Insulele Åland, modul și gradul de conlucrare, interdependența dintre autoritățile naționale cu cele din autonomie. Totodată, deși provincia Åland se bucură de o autonomie foarte largă, reprezentanții CEC Moldova au atestat o uniformitate a regulilor de organizare a alegerilor atît a celor de nivel național (parlamentare, europarlamentare, prezidențiale), cît și a celor în autonomie, și anume: sistem electoral unic (sistemul reprezentării proporționale cu liste deschise), proceduri (înregistrarea candidaților și a alegătorilor, echipament de logistică electorală) și documente identice (buletine de vot, lista candidaților, formulare tipizate de totalizare etc).
În final, CEC urmează să asigure punerea în aplicare a bunelor practici studiate pe parcursul vizitei de studiu, prin promovarea unei inițiative legislative de modificare a cadrului legal privind modul de organizare și desfășurare a alegerilor în UTA Găgăuzia sau în conlucrarea sa cu autoritățile administrației publice din autonomia găgăuză, în vederea armonizării procedurilor de organizare a alegerilor regionale cu cele aplicate în cadrul scrutinelor naționale.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md