În perioada dintre 27 iulie și 1 august 2015, o delegație a Comisiei Electorale Centrale, din care au făcut parte Anastasia Stajila, specialist principal în cadrul Direcției comunicare, relații publice și mass-media, și Victoria Ceban, consultant în cadrul Direcției management alegeri, au participat la Summer Elect Camp - școală de vară din România destinată tinerilor despre impactul social media asupra modului în care sînt organizate alegerile. Proiectul a fost organizat de către Autoritatea Electorală Permanentă din România, în parteneriat cu Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare – Biroul Regional pentru Europa și CIS, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al României prin programul de Asistență Oficială pentru Dezvoltare (RoAid).
În cadrul proiectului au participat 20 de tineri din Republica Moldova, România, Georgia și Ucraina, dintre care studenți, reprezentanți ai autorităților electorale, precum și ai organizațiilor nonguvernamentale care activează în domeniul guvernării democratice.
În cadrul sesiunilor de lucru, au fost dezbătute teme privind cele mai noi trenduri în alegeri și social media într-un mediu informal și interactiv.
Principalele teme ale Summer Elect Camp au fost explorarea diverselor sisteme electorale, diverselor instrumente social media, aplicabile în domeniul alegerilor; utilizarea specifică a diverselor canale de social media în alegeri (alegători, activiști, reprezentanți ai societății civile, autorități electorale, media etc.); exemple de bune practici despre utilizarea social media în perioada alegerilor din țările participante și nu numai; rolul pe care social media îl poate avea în mobilizarea și informarea alegătorilor, în educația civică, în special în rîndul tinerilor.
Unul dintre instructorii școlii de vară, Susan Banducci, profesor de știință politică la Universitatea Exeter din Marea Britanie, a vorbit despre relația dintre mass-media tradițională și New media, impactul rețelelor de socializare asupra alegerilor. De asemenea, expertul a menționat faptul că social media reprezintă un instrument extrem de valoros și eficient în educația electorală a alegătorilor. Rețelele de socializare contribuie la creșterea nivelului de participare a electoratului la vot, dezvoltarea comunicării între autoritatea electorală și alegători, motivarea și implicarea mai multor membri ai comunității să devină funcționari electorali și sporirea încrederii publicului pe tot parcursul ciclului electoral.
Andrada Mateescu, consultant parlamentar, Autoritatea Electorală Permanentă din România, a prezentat experiența Autorității Electorale Permanente în domeniul utilizării social media în alegeri, despre campaniile de informare pentru tinerii alegători.
Elena Calistru, Funky Citizens, a făcut o prezentare a noilor tehnologii care pot fi utilizate în alegeri, precum vlogging (exprimarea opiniei în fața unei camere), big data, live streamimg, fact-checking etc. De asemenea, a subliniat importanța campaniilor de informare a tinerilor prin intermediul rețelelor de socializare.
Ariel Rubin, expert în comunicare, Biroul Regional pentru Europa și CIS, PNUD, a prezentat rolul Facebook-ului și Twiterr-ului în procesul de informare a tinerilor alegători despre procesul electoral.
Vlad Tăușance a vorbit despre impactul social media în cadrul alegerilor prezidențiale din România.
Emna Bouladi, consultant independent în media și alegeri, a prezentat experiența Tunisiei și Libiei în domeniul alegerilor prin prisma utilizării noilor tehnologii informaționale.
Cosmin Pojoranu, fondatorul organizației non-guvernamentale Funky Citizens, a menționat despre instrumentele sociale care pot fi utilizate pentru informarea și implicarea tinerilor alegători în procesul electoral, precum: infogr.am, piktochart pentru a crea infografice.
În cadrul școlii de vară, participanții au avut posibilitatea de a viziona un film ”A goat for a vote/O capră pentru vot”, un film despre exercitarea democrației, egalitatea de șanse și puterea influenței în politică, toate reflectate în universul unei școli din Kenya în timpul alegerilor unui nou președinte al școlii.
Una dintre concluziile școlii de vară ”Impactul social media asupra modului în care sînt organizate alegerile” este că social media joacă un rol important în mobilizarea și informarea alegătorilor, aceasta reprezintă o sursă de transmitere a informațiilor în timp real și cu feedback instant. Vizibilitatea pe rețelele de socializare constituie un atu pentru autoritățile electorale. Dintre toate recomandările formulate de experții școlii de vară, cele mai relevante pentru CEC sînt: actualizarea periodică și menținerea contului pe Twitter, precum și promovarea activităților instituției pe această rețea de socializare, mai mult conținut video, campanii online de mobilizare a tinerilor să participe la vot.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md