În perioada 27-30 octombrie 2015 o delegaţie a Republicii Moldova a efectuat o vizită de studiu la Serviciul Public Federal pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor (în continuare – FEDICT) din Belgia, cu scopul de a se informa asupra modalității de asigurare și realizare a interoperabilității registrelor de stat din această ţară.
Vizita a fost organizată de PNUD Moldova. Membrii delegației au reprezentat mai multe instituții din Republica Moldova, precum Comisia Electorală Centrală, Ministerul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor, Centrul Guvernare Electronică, Ministerul Justiției, Ministerul Apărării, Ministerul Finanțelor, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, Î.S. ”CRIS „Registru”, Î.S. ”Centrul de telecomunicații speciale”, de asemenea PNUD Moldova DP/Elections.
Comisia Electorală Centrală a fost reprezentată de specialiști din cadrul Direcției tehnologii informaţionale şi gestionarea listelor electorale – dl Andrei Constantin, șef adjunct, și dl Ion Pirojuc, consultant principal.
Scopul vizitei a fost de a lua cunoștință de principiile și modalitate de formare, asigurare a securităţii şi funcţionării, de protejare a datelor cu caracter personal, de cadrul normativ cu privire la crearea, administrarea, actualizarea și funcționarea acestei platforme, de asemenea de a se informa reciproc despre propria experiență în domeniu.
Membrii delegaţiei au avut întrevederi cu mai mulți reprezentanți din cadrul FEDICT care gestionează și administrează platforma de interoperabilitate belgiană.
În cadrul primei întrevederi, președintele FEDICT, dl Jan Deprest, a salutat delegaţia noastră şi a făcut o succintă introducere cu privire la succesele şi importanţa Serviciului. În prezentarea sa dl Iurie Țurcanu, director executiv al e-Gov, a făcut o trecere în revistă a situaţiei şi intențiilor ce vizează procesul de interoperabilitate în Republica Moldova, menționînd că în ultimii ani, datorită iniţiativelor întreprinse şi activităţilor comune cu autoritățile administrației publice, s-au înregistrat progrese esențiale în ceea ce priveşte calitatea datelor.
În cursul vizitei au fost prezentate și discutate următoarele subiecte de interes pentru delegație:
Mediul de interoperabilitate belgian
Modelul actual de interoperabilitate este conceput aproximativ cu 20 de ani în urmă și reprezintă o platformă SOA middleware numită Federal Service Bus (FSB) ce asigură un mediu unic de interconectare a diferitor surse de date cu diverse semantici și metadate proprii.
Cadrul legal
Principalele legi care reglementează funcționarea FSB sînt Constituția, Legile entităților furnizori de date (de ex. Legea privind Registrul național al cetățenilor), Legea cu privire la Serviciul Federal de Integrare, Legea cu privire la protecția vieții private la prelucrarea datelor cu caracter personal (1992, 2003). De menționat că ultima, aprobată în anul 2003, nu a fost modificată pînă în prezent, demonstrînd astfel verticalitatea sa prin simplețe.
Modul de organizare
Întregul proces organizațional este realizat prin intermediul cîtorva roluri de gestionare:
Soluții tehnice
Principalele aspecte tehnice implementate sînt:
- securitatea sistemului
- performanța sistemului
- jurnalizarea evenimentelor
- monitorizarea bunei funcționări a sistemului
- rapoartele sînt lunare și divizate în:
- continuitatea activității sistemului (FSB) este asigurată de:
Aspecte de semantică
Principalele aspecte de semantică sînt: Adoptarea standardelor, Procesele asociate pentru interoperabilitatea semantică și Reutilizarea definițiilor. Acest proces le revine ministerelor implicate în gestionarea politicilor de interoperabilitate.
Rolul platformei de interoperabilitate în serviciul public
În Belgia platforma de interoperabilitate în serviciul public are un rol major în guvernarea electronică a țării. E-Guvernarea nu este doar computerizarea proceselor guvernamentale existente și digitizarea dosarelor, documentelor, dar reprezintă schimbarea de management și transformarea proceselor, scopul principal al FSB-lui fiind soluționarea problemelor juridice, de business, după care sunt identificate soluțiile tehnice.
În concluzie, participarea reprezentanților Comisiei Electorale Centrale într-o delegație comună a Republicii Moldova la astfel de vizite de studiu și realizarea schimbului de experiență cu alte state care deja utilizează platforma de interoperabilitate a registrelor de stat este benefică. Vizita de studiu a ajutat reprezentanții instituțiilor Republicii Moldova să cunoască și să înțeleagă importanța funcționării unui astfel de sistem și a dus la ideea creării unui grup de lucru interdepartamental care va efectua inițierea privind platforma de interoperabilitate MConnect și schimbul de date interinstituțional.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md