R a p o r t
privind desfăşurarea Conferinţei „Listele electorale - bază pentru crearea
Registrului de stat al alegătorilor” 19 - 20 iunie 2012
I. Introducere
Calitatea listelor electorale rămîne a fi una dintre preocupările principale ale Comisiei Electorale Centrale, în ultimul timp fiind întreprinse o serie de măsuri pentru îmbunătăţirea mecanismului de actualizare a acestora. Problema referitoare la exactitatea listelor electorale se află în strînsă legătură cu implementarea Concepţiei Sistemului informaţional automatizat de stat “Alegeri” [1], demarată prin crearea Registrului de stat al alegătorilor [2], care este un sistem informaţional unic integrat de evidenţă a alegătorilor din Republica Moldova, destinat colectării, stocării, actualizării şi analizei informaţiei despre cetăţenii Republicii Moldova care au atins vîrsta de 18 ani şi nu sînt legal limitaţi în drepturile lor civile.
Un sistem electronic poate oferi garanţii suplimentare împotriva posibilelor înregistrări multiple şi dispune de o gamă largă de opţiuni pentru depistarea şi eliminarea acestor cazuri, ceea ce în prezent constituie o dificultate în procesul de actualizare a listelor electorale. În acest sens Registrul electronic reprezintă un instrument sigur pentru crearea unor liste electorale corecte şi veridice, un mecanism pentru evitarea eventualelor duble votări, precum şi pentru soluţionarea situaţiei ce ţine de votarea cetăţenilor Republicii Moldova aflaţi peste hotarele ţării.
În acest context, Comisia Electorală Centrală, în comun cu Fundaţia Internaţională pentru Sisteme Electorale (IFES) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP), a desfăşurat în perioada 19 – 20 iunie 2012 Conferinţa „Listele electorale – bază pentru crearea Registrului de stat al alegătorilor”.
Conferinţa a fost destinată persoanelor responsabile de întocmirea, actualizarea şi transmiterea listelor electorale, din unităţile administrativ-teritoriale de nivelul I, şi a avut drept scop de a oferi sprijinul necesar autorităţilor locale în vederea sporirii calităţii întocmirii acestora.
În cadrul discuţiilor, au fost menţionate principalele cauze ce duc la persistenţa erorilor în listele electorale, fiind identificate şi soluţii pentru rezolvarea acestei probleme. Formatul Conferinţei a vizat combinarea aspectelor ce ţin de elucidarea neajunsurilor în activitatea de actualizare a listelor electorale şi relatarea exemplelor de bune practici în baza unor experienţe de succes la compartimentul dat.
Prezentul Raport prezintă activităţile desfăşurate înainte de începerea şi în cadrul acestei Conferinţe, principalele probleme discutate şi concluziile la care s-a ajuns, rezultatele principale ale Conferinţei şi informaţii utile pentru responsabilii de întocmirea listelor electorale din teritoriu despre activităţile ulterioare ce vor fi desfăşurate în comun.
II. Activităţi dinainte de Conferinţă
Activităţile dinainte de Conferinţă au cuprins:
III. Desfăşurarea Conferinţei
Sesiunea de deschidere a Conferinţei a debutat cu mesaje de salut din partea preşedintelui Comisiei Electorale Centrale, reprezentanţilor IFES Moldova şi Proiectului „Suport Electoral pentru Moldova” PNUD.
Sesiunea I. Listele electorale şi progresul înregistrat
Conform agendei (vezi anexa nr. 1), în prima zi a lucrărilor Conferinţei şefa Aparatului CEC, Mariana Musteaţă, a susţinut o prezentare privind analiza comparativă a listelor electorale transmise de autorităţile administraţiei publice locale (în continuare – APL) către 01 martie curent. Raportoarea a menţionat că prin confruntarea datelor cu aceeaşi statistică de acum un an s-au urmărit următoarele obiective:
Prima constatare s-a referit la faptul că numărul alegătorilor a crescut în comparaţie cu datele de la ultimele alegeri (locale generale), desfăşurate la 05.06.2011, cu circa 24 000 persoane:
Numărul de alegători incluşi în listele electorale la 05.06.2011 |
Numărul de alegători incluşi în listele electorale la 01.03.2012 |
Diferenţa |
2 659 237 |
2 683 496 |
+ 24 259 |
Creşterea numărului de alegători se explică prin modificările operate în liste după ultimul scrutin, fiind incluşi alegătorii din listele electorale suplimentare, persoanele care au împlinit vîrsta de 18 ani şi persoanele care şi-au schimbat domiciliul în perioada de după alegeri. Analiza a mai arătat că în listele pe unele localităţi au fost incluse persoane plecate peste hotarele ţării (com. Başcalia, r. Basarabeasca; s. Copanca, r. Căuşeni; s. Todireşti, r. Ungheni; mai multe localităţi din UTA Găgăuzia – în total circa 4000 alegători). Anterior, aceşti alegători au fost excluşi din liste, contrar prevederilor art. 39 alin. (1) din Codul electoral.
Analiza comparativă a presupus şi un studiu calitativ al conţinutului listelor. Drept criterii pentru analiza calitativă au fost stabilite: formatul, numărul total al erorilor, numărul de acte de identitate indicate greşit, repetări ale numărului actului de identitate în aceeaşi listă electorală, repetări multiple ale numărului actului de identitate în ansamblu pe ţară, dublările, lipsa datelor din rubrici etc. În total au fost depistate 169 523 erori, ceea ce constituie 6,33% din numărul total de alegători. Astfel, au fost identificate 77 685 situaţii în care numărul actului de identitate lipseşte (cu 2838 erori mai multe decît în listele electorale prezentate în martie 2011), adică 2,91%. De asemenea, au fost identificate 30 833 de cazuri în care numărul actului de identitate a fost înscris cu mai multe/puţine cifre, ceea ce constituie 1,2% din totalul alegătorilor incluşi în listele electorale.
La rubrica „anul naşterii” lipseau datele la 4 242 alegători, adică la 0,15% din totalul de alegători.
Conform bazei de date, CEC a identificat 2 tipuri de repetări ale numărului actului de identitate: în interiorul listei/secţiei de votare şi în alte liste pe ţară. Astfel, s-au constatat 56 592 repetări multiple ale numărului actului de identitate în ansamblu pe ţară. Cele mai multe repetări ale numărului actului de identitate au fost semnalate în listele electorale ale primăriilor Slobozia Mare din raionul Cahul (s/v nr. 57), Cristeşti din raionul Nisporeni (s/v nr. 24) şi oraşului Corneşti din raionul Ungheni (s/v nr. 13).
După prezentarea acestor cifre, raportoarea a enumerat principalele categorii de erori, a arătat cauzele din care acestea persistă şi impactul lor asupra sistematizării datelor la nivel naţional, aducînd exemple din listele electorale gestionate de responsabilii prezenţi la Conferinţă.
În vederea unei mai bune înţelegeri a principiului de verificare a modificărilor operate în listele electorale, precum şi pentru a îndemna la reflecţie asupra datelor furnizate de către primării, raportoarea a explicat pas cu pas procedura de efectuare a modificărilor în liste. Participanţilor li s-a atras atenţia asupra necesităţii de a monitoriza dinamica creşterii sau descreşterii numărului de alegători, precum şi de a verifica numărul de persoane care au fost incluse/excluse din liste, de asemenea de a compara aceste date cu cifrele anterioare. Tehnicile respective permit identificarea unor posibile erori, în special a dublărilor de persoane.
Pentru mai multe detalii privind analiza calitativă a listelor electorale a se vedea Prezentarea din anexa nr. 2.
Sesiunea II. Actualizarea listelor electorale – proces continuu
La cea de-a doua sesiune ca raportori au figurat reprezentanţii APL, responsabili de gestionarea listelor. Au fost analizate principalele erori în procesul de actualizare a listelor electorale, menţionîndu-se cauzele care au dus la nerespectarea cerinţelor faţă de conţinutul listelor electorale şi transmiterea lor în formatul de fişier şi în termenele solicitate. Participanţii din teritoriu au abordat şi problemele cu care ei se confruntă în procesul de gestionare a listelor electorale.
Au fost invocate cauze de apariţie a erorilor atît de ordin obiectiv (dotarea insuficientă cu tehnică de calcul, lipsa abilităţi de lucru în programul Excel, numire recentă în funcţie), precum şi de ordin subiectiv (obişnuinţa de a lucra în formatul Word, neverificarea lucrului efectuat de responsabilii de liste desemnaţi pentru actualizarea acestora sau lipsa unei persoane desemnate ca responsabil de lucrul cu listele şi ca rezultat actualizarea superficială, fără a fi identificate datele omise din liste). Principalul neajuns constatat este faptul că activitatea de actualizare a listelor electorale nu are un caracter permanent, se face doar la solicitarea CEC şi nu este desemnată o persoană care ar purta răspundere pentru gestionarea listelor şi ar asigura continuitatea acestui proces.
Ca exemplu de eroare a fost dată lipsa în listele electorale pe două primării (com. Băcioi, mun. Chişinău şi s. Scoreni, r. Străşeni) a numărului actului de identitate al alegătorilor, fapt ce contravine prevederilor art. 39 alin. (4) din Codul electoral. Iar în localităţile Căuşeni (r. Căuşeni), Stăuceni (mun. Chişinău), Tocuz (Căuşeni), Ciuciuleni (Hînceşti), Corneşti (Ungheni), Copceac (UTA Găgăuzia) ş.a. a fost depistat un număr mare de repetări ale aceluiaşi act de identitate, înscris pentru mai mulţi alegători, precum şi lipsa datelor referitoare la numărul actului sau lipsa anului de naştere al alegătorului.
Moderatorul sesiunii, preşedintele CEC Iurie Ciocan, a atras atenţia asupra obligaţiilor autorităţilor publice locale ce ţin de actualizarea listelor electorale şi a subliniat oportunitatea reflectării acestor activităţi în programul de lucru al primăriei, inclusiv în planificarea bugetară, menţionînd că este tocmai perioada cînd se elaborează bugetul localităţii pentru anul următor.
Sesiunea III. Calitatea listelor electorale. Practici pozitive
Conferinţa a continuat cu prezentarea practicilor de succes pe care le-au relatat responsabilii de listele electorale din cadrul a 3 primării ce au înregistrat rezultate bune la calitatea listelor. Succesul se datorează faptului că în aceste localităţi funcţionează un mecanism de schimb de date în vederea actualizării continue a listelor, este desemnată o persoană responsabilă de gestionarea lor, de asemenea este instituit un control din partea primarului sau a secretarului, şi anume acest lucru face ca indicii de calitate să se îmbunătăţească din an în an.
Sesiunea IV. Puncte tari şi slabe în managementul listelor electorale: constatări, concluzii
La sfîrşitul primei zile, vicepreşedintele CEC, Ştefan Urîtu, a prezentat o evaluare a managementului listelor electorale, relevînd punctele forte, dar şi aspectele ce urmează a fi îmbunătăţite.
Astfel, ca puncte tari a evidenţiat următoarele:
În acelaşi timp, a menţionat ca vulnerabile următoarele aspecte:
Aducînd cîteva exemple din listele electorale de la ultimul scrutin, în care s-au constatat dublări evidente (acelaşi alegător înscris de mai multe ori), raportorul a îndemnat participanţii să reflecteze asupra unor eventuale cauze (ce ar putea fi interpretate drept intenţii cu tentă de fraudă) în legătură cu aceste situaţii.
În concluzie, raportorul a reiterat ideea că procesul de actualizare a listelor electorale trebuie să fie unul continuu, gestionat în conformitate cu prevederile legii, iar sursele de documentare trebuie diversificate şi este necesar de a asigura posibilitatea de verificare prin accesul la resursa Î.S. „CRIS „Registru”.
De asemenea, a conchis că Centrul de Instruire Continuă pe lîngă CEC trebuie încurajat să elaboreze module pentru instruirea în domeniul ţinerii listelor electorale (pentru APL, funcţionarii electorali) şi al monitorizării calităţii acestora (ONG, partide). Ar fi oportune organizarea vizitelor de documentare şi instruire din partea CEC/aparatului CEC în teritoriu şi trebuie menţinută în continuare cooperarea cu partenerii de dezvoltare, precum IFES, PNUD, OSCE, asociaţiile neguvernamentale din Republica Moldova în domeniul respectiv.
Sesiunea V. Lecţii învăţate: recapitularea primei zile. Probleme-soluţii
În cea de-a doua zi a Conferinţei, la sesiunea de dimineaţă, au fost discutate detaliat problemele cu care se confruntă APL în procesul de întocmire şi actualizare a listelor electorale, enunţate în prima zi. Au fost elucidate distinct activităţile de înnoire a listelor după perioada electorală şi cele specifice pentru perioada ianuarie-martie, cînd APL anual operează modificări în liste. Totodată, au fost identificate şi analizate soluţiile aplicabile pentru optimizarea gestionării listelor în cadrul APL (vezi anexa nr. 3).
Sesiunea VI. Pregătirea bazei pentru Registrul de stat al alegătorilor
La Conferinţă au participat reprezentanţi ai Întreprinderii de Stat „CRIS „Registru”, Cancelariei de Stat şi Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, care au făcut comunicări privind cooperarea cu CEC, în cadrul grupului de lucru privind listele electorale, şi au oferit informaţii relevante referitoare la gestionarea datelor şi surselor de documentare pentru actualizarea listelor. În special a fost evidenţiat caracterul specific al datelor cu caracter personal, participanţii fiind familiarizaţi cu cerinţele minime privind protecţia acestor date şi utilizarea lor doar în scopuri destinate.
Sesiunea VII. Optimizarea procesului de întocmire şi actualizare a listelor electorale: paşii următori
Sesiunea de la finele Conferinţei a fost axată pe acţiunile ulterioare ce urmează a fi întreprinse de către toţi subiecţii antrenaţi în activitatea de gestionare şi verificare a listelor electorale.
Pornind de la faptul că plenitudinea şi acurateţea listelor electorale reprezintă un indice al calităţii şi credibilităţii întregului proces electoral, în vederea optimizării mecanismului de actualizare a listelor electorale, în contextul celor discutate în cadrul acestei Conferinţe, Comisia Electorală Centrală şi-a propus un şir de activităţi care urmează să fie implementate în comun cu partenerii săi (vezi anexa nr. 4).
[2] Termenul de punere în aplicare a noilor prevederi referitoare la Registrul de stat al alegătorilor, prevăzut pentru alegerile locale generale din 2011, a fost transferat pentru anul 2015 (Legea nr. 64 din 01.04.2011).
[3] Pentru aceasta au fost stabilite categoriile de erori şi calculat procentul acestora în raport cu numărul total de alegători incluşi în listele electorale la nivel de raion. Fiind determinate raioanele în care persistă mai multe categorii de erori, analiza a fost efectuată la nivel de primărie, fiind selectate localităţile cu cel mai mare număr procentual de greşeli.
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md