H O T Ă R Î R E
cu privire la cererea de înregistrare a dlui Vasile Tarlev în calitate de candidat
la funcţia de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de către adunarea cetățenilor,
de confirmare a reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală
şi a persoanei responsabile de finanţe (trezorierul)
La 29 septembrie 2016, dl Vasile Tarlev, candidat la funcţia de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de grupul de inițiativă creat de către un grup de cetățeni, a depus la Comisia Electorală Centrală demersul de înregistrare în calitate de candidat la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016, cu următoarele documente anexate:
a) listele de subscripție numerotate și sistematizate;
b) datele biografice ale candidatului;
c) declaraţia candidatului privind consimţămîntul de a candida la alegerile pentru funcţia de Președinte al Republicii Moldova, conţinînd şi declaraţia pe propria răspundere despre lipsa interdicţiilor legale/judecătoreşti de a candida.
d) declaraţia candidatului privind averea imobiliară și mobilă, depunerile bancare, hîrtiile de valoare, sumele primite ca moştenire şi veniturile din ultimii 2 ani precedenţi anului în care se efectuează alegerile, precum şi sursele acestor venituri, inclusiv veniturile din fondurile de investiţii, sub formă de dobîndă, din darea în arendă a proprietăţii etc.;
e) certificatul de sănătate al candidatului pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, eliberat de instituţia medicală la care acesta se află în evidenţă;
f) copia de pe actul de identitate al candidatului, cu fişa de însoţire;
g) demersul privind desemnarea reprezentantului cu drept de vot consultativ al candidatului în Comisia Electorală Centrală și a persoanei responsabile de finanțele candidatului (trezorierul).
Comisia constată că declarația despre suspendarea, pe durata campaniei electorale, a funcţiilor deţinute pentru persoanele care cad sub incidența art. 13 alin. (3) din Codul electoral nu trebuie să fie depusă, deoarece funcția de președinte al Congresului Național al Industriașilor și Antreprenorilor din Moldova, deținută la moment de către dl Vasile Tarlev, nu cade sub incidența acestor prevederi legale.
În calitate de reprezentant cu drept de vot consultativ al candidatului în Comisia Electorală Centrală a fost desemnat dl Serghei Mișin, pentru care a fost prezentat actul ce atestă deținerea studiilor superioare juridice. În calitate de persoană responsabilă de finanţele candidatului (trezorierul) a fost desemnat dl Vasile Caraman.
Conform actului de predare-recepționare a documentelor și listelor de subscripție prezentate de dl Vasile Tarlev, Comisia Electorală Centrală a recepționat spre verificare 576 liste de subscripție cu 15107 semnături ale susținătorilor, numeric declarate de candidat, din 26 de unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, pentru susținerea dlui Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova. Totodată, Comisia reține că la solicitarea candidatului desemnat 84 liste restituite nu au fost supuse verificării, 16 liste restituite nu sînt completate, iar 324 liste nu au fost returnate Comisiei.
Totodată, la etapa verificării sub aspectul cantitativ a listelor de subscripție și al conformității datelor indicate în demersul de înregistrare prezentat de grupul de inițiativă, Comisia Electorală Centrală relevă existența unei diferențe între numărul total de semnături declarate de membrii grupului de inițiativă – 15107 și numărul de semnături constatate numeric în procesul de verificare cantitativă a listelor de subscripție – 15393 semnături.
În același timp, s-a stabilit că din cele 26 de unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, pe teritoriul cărora au fost colectate semnăturile pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, doar listele colectate din 11 unități (municipiul Chișinău, raionul Basarabeasca, Căușeni, Drochia, Edineț, Ialoveni, Leova, Sîngerei, Ștefan Vodă, Telenești, Ungheni) întrunesc condițiile de validitate privind numărul minim necesar de semnături ale susținătorilor candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, fiind prezentate liste de subscripție ce conțin peste 600 de semnături fiecare.
Inter alia, la momentul recepţionării listelor de subscripţie şi potrivit actului de predare-recepţionare din 29 septembrie 2016 a documentelor electorale pentru înregistrarea dlui Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, grupul de lucru a constatat că din totalul listelor colectate din cele 26 de unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, doar în cazul a 17 unităţi au fost respectate criteriile formale stabilite în art.102 alin.(2) din Codul electoral, fapt care a fost confirmat și prin semnăturile candidatului desemnat dl Vasile Tarlev și a dlui Evghenie Beico, conducător al grupului de inițiativă.
Ca rezultat, Comisia Electorală Centrală constată că listele de subscripție prezentate de grupul de inițiativă pentru susținerea dlui Vasile Tarlev la funcția de Președinte al Republicii Moldova nu conțin numărul minim de 600 semnături necesar pentru fiecare din cele minim 18 unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, respectiv nu întrunesc cerințele de validitate în condițiile art. 102 alin. (1) și (2) din Codul electoral, pct. 50 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 113 din 18 august 2016 și pct. 31 lit. b) din Regulamentul privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2682 din 1 octombrie 2014.
În temeiul art. 102 alin. (4) din Codul electoral, grupul de lucru a decis sistarea procesului de verificare a listelor de subscripție, pe motiv că cerințele minime stabilite de lege nu au fost întrunite.
În aceste condiții, Comisia ajunge la concluzia de a respinge cererea de înregistrare a dlui Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcţia de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de grupul de inițiativă creat de către un grup de cetățeni, de confirmare a reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală şi a persoanei responsabile de finanţe (trezorierul).
În context, Comisia Electorală Centrală se raliază la statuările Curții Constituționale expuse în Decizia nr.63 din 26 septembrie 2016 de inadmisibilitate a sesizării nr.11a/2016 privind controlul constituţionalităţii unor prevederi din articolele 42 alin. (6), 102 alin. (1) şi (2) şi 156 alin. (3) din Codul electoral (procedura colectării semnăturilor de către candidaţii la alegerile prezidenţiale), şi anume că reglementările în cauză nu sunt de natură să afecteze dreptul de a fi ales.
Pornind de la faptul că nu au fost respectate prevederile legale ce țin de condițiile de validitate privind numărul minim necesar de semnături ale susținătorilor candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, în temeiul art. 18, 26, 38 alin. (2) lit. a), 41, 44, 100, 101 și 102 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997 și în conformitate cu prevederile Regulamentului privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 113 din 18 august 2016, ale Regulamentului privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2682 din 1 octombrie 2014, și ale Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 114 din 18 august 2016, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
1. Se respinge cererea de înregistrare a dlui Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcţia de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de grupul de inițiativă creat de către un grup de cetățeni, de confirmare a reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală şi a persoanei responsabile de finanţe (trezorierul) pentru alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016.
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 6 octombrie 2016
Nr. 348
Adresa: Vasile Alecsandri, 119, Chişinău Republica Moldova
Tel.: (+373 22) 251-451 Fax: (+373 22) 234-047
Email: info@cec.md